שטח 4X4 > מסלולי טיול > ירושלים והשפלה

מסלול טיול סובב תל צפית

מסלול טיול בלב השפלה, בדרכים מקסימות בלב החורש, במשעולים שבין הגבעות ובטיפוס לתל צפית, במקום בו חיו דויד המלך, הפלישתים וגוי הים. המסלול בעבירות משתנה – בקיץ בעבירות קלה ומתאים לכל רכב שטח ובשיא החורף יכול להיות גם בלתי עביר לרכבי שטח מסוקסים

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

צומת תל עזקה, צומת האלה, צומת שריגים, פארק בריטניה, מצפה משואה, נחל לוזית, באר דובן, לוזית, נחל בעלן, תל צפית, תחנת הכוח צפית, באר לופית, נחל האלה, מצפור יונתן טופז, יער חרובית, צומת שערי אברהם, צומת ראם.

מסלול זה מחליף את המסלול הוותיק משנת 2005:

מסלול טיול מתל צפית לתל גודד

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות קלה כשהשבילים יבשים ומתאים לכל רכב 4X4, בעבירות בינונית כשהשטח רטוב ומחייב רכב שטח עם הילוך כוח וביום גשם שוטף יכול להיות בלתי עביר גם לרכבי השטח הקשוחים ביותר – שימו לב! והתאימו את הרכב, הציוד והמשתתפים למזג האוויר.

בכל מקרה מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ מתאים למזג האוויר.

המסלול עובר על שבילים ברורים ומסומנים גם בשמורות טבע מוכרזות בהן חובה להקפיד שבעתיים על השביל המסומן.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני המזהם את הטבע והיכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה’‘ל ואפשרי ואף מומלץ לנסיעה בכל ימות השבוע.

אורכו של המסלול כ-30 ק’‘מ של שטח והוא יארך כ-4 שעות, בהתאם למהירות הנסיעה וזמן העצירות לאורך הדרך.

ניווט לאורכו של מסלול הטיול:

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 23 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בדף 3 של הכתבה.

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000, הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.

באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

קישור לכתבות הניווט באתר השטח

הכנת אמצעים למסלול הטיול:

גלגל חלופי מנופח וכלי עבודה תקינים – מגבה ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים בדוקים,

מפות סימון שבילים מס' 9 (ירושלים) ומפה מס' 10 (גוש דן),

לא חובה: מצפן ומכשיר GPS,

מומלץ: מצלמה וטלפון סלולרי, מטען ו/או סוללה נוספת,

ולא לשכוח: מים ומזון ליום שלם.

טיפ שטח - רשימת הציוד המלאה לשטח

תחילת מסלול הטיול:

בצומת תל עזקה במפגש כביש 38, המחבר את שער הגיא עם בית שמש ודרומה עד צומת בית ג'וברין, עם כביש 383 המגיע מצומת ראם במערב.

נ.צ. 1 - צומת תל עזקה שעל כביש 38

מתחילים ומאפסים מד אוץ

נוסעים דרומה על כביש 38, חולפים על פני צומת האלה (1.7 ק’‘מ) ועל פני צומת שריגים (4.1 ק’‘מ).

4.7 ק’‘מ בצומת מצפה משואה פונים ימינה לכביש צדדי.

נ.צ. 2 – צומת מצפה משואה

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומערבה לכביש צר המטפס לתוך פארק בריטניה.

0.6 ק’‘מ צומת במרכז הפארק כשמשמאל ברזי מים ומסביב שולחנות פיקניק, בו ממשיכים ישר ושמאלה למעלה לכיוון מצפה משואה.

1.2 ק’‘מ צומת של הכביש המטפס למצפה משואה עם שביל כבוש היטב ושביל צר מימין לכביש.

נ.צ. 3 – ירידה לשטח

300 מטרים במעלה הכביש – מצפה משואה בגובה של 420 מטרים. מגדל תצפית של הקרן הקיימת לישראל הנועד לתצפת על החורש הטבעי שמסביב ועל פארק בריטניה. שמו של המקום נגזר מהתצפית העתיקה ששמרה על היישוב לכיש וקישרה באמצעות משואות עשן בינו לבין עזקה.

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים חזק ימינה לשביל הצר היורד מטה (לא על השביל המסומן בירוק שיוצא במקביל לכביש).

לאורך הירידה על השביל הצר מדרגות סלע קטנות המחייבות נהיגה נכונה ובחירת נתיב נכון עם רכב שטח רך (ג'יפון).

0.2 ק’‘מ צומת שבילים בו מתעקלים ימינה וצפונה.

0.4 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים שמאלה מערבה ובכיוון הירידה.

0.5 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ימינה ולמטה.

0.6 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמטה.

1.1 ק’‘מ צומת T בערוץ של נחל לוזית במפגש עם השביל המסומן בכחול.

נ.צ. 4 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה במורד הערוץ עם השביל המסומן בכחול (הסימון ייראה בהמשך השביל).

0.1 ק’‘מ צומת בפתחה של הנחל בו ממשיכים ישר על השביל הראשי המסומן בכחול לכיוון מעבר הבקר השקוע בקרקע וכשמגיעים אליו פונים מעט שמאלה על השביל הראשי.

0.8 ק’‘מ צומת (אין) באר משואה בו פונים ימינה עם השילוט לכיוון מערת לוזית.

1.6 ק’‘מ צומת בקצה החורשה שמימין לדרך בו יש להמשיך ישר ושמאלה עם הסימון הכחול.

1.9 ק’‘מ צומת מרובה שבילים.

נ.צ. 5 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר ומערבה על השביל שלצד השדה החרוש ובמקביל לכביש 353.

(אם צריך בגלל הבוץ הלא עביר אפשר לפנות ימינה ולאחר כ-200 מטרים מגיעים לכביש 353).

0.9 ק’‘מ משמאל לשביל באר דובן – באר מים עמוקה ומסותת, יבשה רב השנה, זהירות שלא ליפול פנימה!

1.1 ק’‘מ משמאל לדרך השרידים של חרבת דובן ומגיעים לצומת T בו פונים שמאלה ולמעלה (מימין לצומת כביש 353).

1.5 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה עד שמתחברים לדרך הראשית.

(פנייה שמאלה ונסיעה של כ-200 מטרים מובילה לאתר הסגור של מערות לוזית).

2 ק’‘מ כביש 353 בצומת הכניסה למושב לוזית.

נ.צ. 6 – צומת לוזית

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ועולים בזהירות על הכביש – שימו לב לשדה הראייה המוגבל.

0.2 ק’‘מ, בדיוק בקצה גדר ההפרדה, פנייה ימינה לשטח לשביל המסומן בשחור.

נ.צ. 7 – ירידה לשטח

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

נוסעים צפונה ומערבה על השביל המסומן בשחור במקביל לקו המתח.

0.6 ק’‘מ בעמוד החשמל האחרון ממשיכים עם השביל המסומן בשחור לכיוון צפון מערב.

2.8 ק’‘מ צומת שבילים למרגלות גבעת בעלן הלבנה והבולטת שמימין לדרך ולצומת.

נ.צ. 8 – צומת בעלן

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר ומערבה על השביל המסומן בשחור.

0.5 ק’‘מ חוצים צומת שבילים וממשיכים ישר ומערבה על השחור.

0.7 ק’‘מ חוצים צומת שבילים.

1.0 ק’‘מ חוצים צומת עם שביל המסומן בירוק משמאל לצומת.

1.3 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.

1.5 ק’‘מ שבילים בכניסה לתל צפית.

נ.צ. 9 – צומת תל צפית

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה וצפונה על השביל המסומן ומטפסים על תל צפית.

0.7 ק’‘מ צומת T לפני הגדר אבנים פונים שמאלה ולמעלה עם הסימון השחור.

0.8 ק’‘מ הנקודה הגבוהה ביותר לרכב על תל צפית.

נ.צ. 10 – תל צפית

מאפסים מד אוץ

תל צפית

חונים ומטיילים במעלה השביל הרגלי לראש תל צפית – מכאן התצפית על כל השפלה וביום בהיר רואים במרחק של כ-20 ק’‘מ את תחנות הכוח של אשדוד (מימין) ושל אשקלון (משמאל) על קו החוף. קרוב יותר רואים את תחנות הכוח של תל צפית – של חברת חשמל ושל חברה פרטית המונעות בגז טבעי ולאחריהן את כביש 6 החוצה מצפון לדרום את מרגלות השפלה.

תל צפית מזוהה היישוב הפלישתי גת – היישוב הגדול ביותר של גוי הים הפלישתים בארץ ישראל. היושבים בתל שלטו במעבר של דרך הים אשר חצתה את ארץ כנען ממצרים צפונה ולכאן נמלט דויד בטרם הומלך למלך עם מלוויו כשחשש לחייו משאול המלך (שמואל א' פרק כז').

תל צפית

מאפסים מד אוץ

יורדים מערבה מהתל לכיוון השדות.

0.4 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים לשביל השמאלי.

0.5 ק’‘מ צומת T עם השביל הראשי הכבוש לבן והמסומן בכחול.

נ.צ. 11 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה על השביל המסומן בכחול.

0.1 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים חזק ימינה ומערבה על השביל שמימין לגבעה, שעליה מכונות חקלאיות, ולכיוון עמוד המתח הגבוה שעומד בערוץ של נחל צפית.

0.5 ק’‘מ למרגלות עמוד החשמל הגבוה (מספר 7928) וממשיכים ישר על השביל לכיוון חורשת העצים.

1.2 ק’‘מ השביל נכנס בין עצי האיקליפטוס הגדולים.

1.3 ק’‘מ צומת שבילים בקצה החורשה.

נ.צ. 12 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה וצפונה עם השביל הראשי.

0.1 ק’‘מ צומת T בו פונים ימינה לכיוון תחנת הכוח צפית.

0.8 ק’‘מ עוברים לצד המתקן המבוטן והמגודר של צינור הגז המזין את תחנת הכוח.

0.9 ק’‘מ צומת שבילים בקרבת הגדרות של תחנת הכוח צפית.

נ.צ. 13 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ולמטה לכיוון תל צפית.

0.3 ק’‘מ מתחברים לדרך כבושה וממשיכים במקביל לערוץ הנחל ולכיוון עמודי החשמל הקרובים לתל צפית.

0.8 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.

1.0 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים ימינה לכיוון השביל הכבוש שלמרגלות תל צפית.

1.2 ק’‘מ צומת T עם הדרך הכבושה הלבנה (לא רחוק מהצומת שאליה ירדנו מתל צפית בנ.צ. 11).

נ.צ. 14 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה וצפונה עם השביל המסומן בכחול ולמרגלות תל צפית שמימין לדרך.

0.5 ק’‘מ צומת שבילים.

נ.צ. 15 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה עם השביל המסומן באדום הנוסע בצמוד לתל צפית והעובר דרך החפירות הארכאולוגיות ומגרש החנייה הקטנטן (משמש את המטפסים ברגל מכיוון צפון על תל צפית).

0.6 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים ימינה עם השביל המסומן באדום.

0.9 ק’‘מ צומת שבילים מסומנים באדום ובירוק (הירוק הוא שביל רגלי המטפס לתל).

נ.צ. 16 – צומת אדום ירוק

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומזרחה על השביל המסומן באדום.

0.1 ק’‘מ צומת T בו פונים שמאלה.

0.9 ק’‘מ צומת שבילים מסומנים באדום ובכחול.

נ.צ. 17 – צומת אדום כחול

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ושוב פונים שמאלה לשביל המסומן בכחול.

0.1 ק’‘מ השביל המסומן בכחול מבצע פרסה ימינה וממשיך מזרחה במקביל לקו המתח הגבוה ולערוץ נחל האלה ולצד השדות.

1.1 ק’‘מ השביל הכחול מתעקל שמאלה יורד מהרמה הנמוכה לעבר הפרדסים ועובר תחת קו המתח הגבוה.

1.2 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם הסימון הכחול לכיוון הפרדסים. השביל מקיף את השדה, פונה צפונה וחוצה את הנחל.

2.3 ק’‘מ צומת T מצפון לערוץ נחל האלה.

נ.צ. 18 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומערבה עם השביל המסומן בכחול.

0.6 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר על הדרך הכבושה, כשמימין יער האורנים ומשמאל פרדס הקלמנטינות.

2.0 ק’‘מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובאדום.

נ.צ. 19 – צומת כחול אדום

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה וצפונה על השביל המסומן באדום, כשמימין חורש אורנים ומשמאל שדה צר כשמעברו השני שדרת ברושים ולאחריה החורש הטבעי.

0.6 ק’‘מ השביל חוצה מעבר בקר, עוזב את השדה הפתוח ונכנס לתוך החורש.

0.8 ק’‘מ צומת שבילים בלב החורש.

נ.צ. 20 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה עם השביל המסומן באדום.

0.4 ק’‘מ חוצים את הסינגל (השביל הצר לרוכבי אופניים) המסמן בירוק ולאחריו את הצומת שבילים עם השביל הירוק, וממשיכים בכיוון צפון על השביל המסומן באדום.

0.6 ק’‘מ צומת T בו פונים ימינה וצפונה.

1.0 ק’‘מ צומת שבילים, שוב עם הסימון הירוק, בו ממשיכים ישר וצפונה עם הסימון האדום.

1.4 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה על שביל הכורכר הכבוש והמסומן באדום.

1.5 ק’‘מ חוצים מעבר בקר ומגיעים לצומת שבילים.

נ.צ. 21 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל הלא מסומן כשמשמאל הגדר.

0.1 ק’‘מ תחילתו של מצפור ע’‘ש יונתן טופז הכולל 3 ספסלים הצופים מערבה אל שפלת החוף.

0.2 ק’‘מ מתחיל כביש אספלט צר.

0.3 ק’‘מ צומת אספלט בו פונים שמאל ולמטה כשבדרך האספלט הופך כורכר.

0.4 ק’‘מ צומת כורכר בו פונים ימינה.

1.1 ק’‘מ צומת T על כביש אספלט בו פונים שמאלה.

1.2 ק’‘מ צומת T הכביש הפנימי הדו-מסלולי של תל צפית.

נ.צ. 22 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים על הכביש ימינה וצפונה - בזהירות ממשאיות וכלי רכב הנוסעים על הכביש.

0.4 ק’‘מ צומת T עם כביש 383 המחבר את צומת תל עזקה עם צומת שערי אברהם.

נ.צ. 23 – כביש 383

סוף מסלול הטיול

מאפסים מד אוץ

מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000

מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000

רשימת נקודות ציון ברשת ישראל הישנה:

קובץ TWL לשימוש במכשירי GPS:

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''

להורדת קובץ TWL למכשירי GPS ולתוכנות ניווט

קובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנות ניווט

נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1

1123303

144695

2

1119558

143666

3

1119533

142583

4

1119611

141784

5

1120734

140584

6

1120912

139023

7

1120748

138838

8

1122124

136739

9

1122508

135294

10

1123144

135366

11

1123344

134978

12

1123747

133859

13

1124190

134610

14

1123409

135093

15

1123727

135510

16

1123577

136230

17

1123685

137068

18

1124414

138424

19

1124727

136588

20

1125475

136878

21

1126634

136779

22

1127277

136092

23

1127704

136108

קובץ TWL לשימוש במכשירי GPS:

עד כאן כ-30 ק"מ של מסלול טיול בשבילים

פונים ימינה על כביש 383 לכיוון בית שמש וירושלים.

פונים שמאלה לכיוון אשדוד, כביש 6, צומת אברהם, צומת מסמיה ומרכז הארץ.

להתראות בטיול הבא...

עופר אוגש

קישורים לטיולים נוספים בארץ ובעולם:

מסלולי טיול בארץ: בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים ושפלה | כללי ומיוחד | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת |נקודה בשטח | עבירות

קישורים לטיולים והדרכות של אתר השטח בארץ ובעולם:
הדרכות נהיגה וניווט | טיולי ג'יפים בארץ
מסעות ג'יפים בעולם | טיפוס הרים | טיולי אופנועים

עד כאן  כ-30 ק

תגובות

2 תגובות

1

psharon1

20 בינואר 2017 ב 18:54

אשמח לקבל גם קובץ gpx

2

Ogash Ofer

20 בינואר 2017 ב 18:59

אשמח לקבל גם קובץ gpx

psharon1 כתב/ה:
""
תבצע המרה באמצעות ׳עמוד ענן׳ חינם באינטרנט