שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > ירדן

הרפתקאות סוזוקי במדבר הירדני

5 סוזוקי ג'ימני (ודיפנדר אחד) בטיול במערב ירדן המשלב דיונות, אתרי תיירות מפורסמים - וואדי ופטרה ולסיום ערוץ נחל אתגרי.
צילמה: רויטל גורפינקל
הדריך: עופר אוגש

יוצאים לדרך - היום הראשון

בוקר חמישי במעבר גבול ערבה ואנו קבוצת הג'יפאים היחידה שעוברת מהארץ לירדן. שעתיים של ''בירוקרטית מעברים'' וכל כלי הרכב שלנו מקבלים רישיון ולוחית זיהוי ירדנית. בשיירה נכנסים ללב העיר עקבה ותחנה ראשונה היא הפלאפל. עוד קצת קניות, נשנושים ומים ועל ''דרך המלך'' מטפסים צפונה לעבר המדבר הדרומי ושמורת וואדי ראם. לומדים את רזי הנהיגה בחול וכמה אוויר צריך להוריד כדי שהג'ימני יחצה את סכיני הדיונות. מבקרים באתרי התיירות של שמורת וואדי ראם - שער השמורה, שבעת עמודי החוכמה, מרגלות ג'בל ראם וג'בל אום-עשרים, הכתובות של חאז' עלי, המעיין של עין קאטר ועוד קצת דיונות בדרום השמורה. לאחר תרגול גרירה בדיונות אנו מגיעים למאהל שלנו, בקצה הכפר הבדואי -דייסה, כשאת ארוחת הערב החמה מוציאים מתוך האדמה (מאטפונה - בשפת המקומיים). חלוקה לאוהלים, מקלחת לזריזים ובעיקר לזריזות ולילה טוב לכולם.

היום השני - מהמדבר עד לפטרה

לאחר ארוחת בוקר במאהל יצאנו לעבר הדיונות בדרך לקשתות של חרז'ה. טיפסנו, ירדנו וגם ''נתנו בגז'' על השבילים החולים שבין הדיונות ולאחר כשעתיים הגענו לקשת הקטנה של חרז'ה, קפה בקשת הגדולה, הפטריה המפורסמת, טיפוס על הקשת החבויה ולקינוח עוד טיפוס עם אחיזה על סלע מאבן חול נובית. לאחר הדיונות הגיע הכביש, ניפחנו אוויר ונסענו צפונה עד לוואדי מוסא שמעל פטרה. ביקרנו בעין מוסא, ירדנו לצהרים בלב הכפר הבדואי ולאחריה לחנייה של המלון בפתחו של האתר. בשער המבקרים של פטרה חיכה סמי המדריך, האחד והיחיד!. במשך 3 שעות ועד החשיכה תרה הקבוצה את מסתורי העיר הנבטית - הסיק, אמות המים, האמפי של פטרה, המערות, המדרגות ובראש - ''האוצר'' של הסלע האדום.  למי שרוצה להעמיק - כתבה על הנבטים

היום השלישי - היכן שאף רכב אינו נוסע

בוקר קריר בפטרה, קצת קניות וקדימה לדרך. על דרך המלך דרך הכפרים טייבה ורג'ף אנו מגיעים לפתחו של וואדי מסעודה. ממשיכים על מצוק ההעתקים הירדני לאורכה של הדרך הצבאית עד שתחילים לרדת לערוץ צר. הדרך נחסמת בסוללת עפר ואנחנו בעבודת צוות ועם אתי חפירה מפנים את העפר ויוצרים דרך - אמנם צרה, אבל אחרי שהדיפנדר עובר ראשון כל שיירת הג'ימינים חוצים בקלות. יורדים לתוך הערוץ - כאן עברה זרימה שהזיזה סלעים למרכז הערוץ ואין כל סימן לרכב. ב''עבודות מע''צ'' - אנחנו מפנים, בונים ובעיקר מכוונים האחד את השני וכך מתקדמים בליבו של הערוץ. המפלים והסלעים הגדולים מחייבים אותנו לבצע מעקפים על גדות הנחל ושוב לחזור לערוץ עד שהגענו למכשול הגדול - קיר הנחל בגובה של כ-4 מטרים מפריד ביננו לבין החזרה לערוץ. שוב נשלפים כלי העבודה, במאמץ קבוצתי (טוב שיש צעירים וחזקים בקבוצה) ולאחר שעה נפרצת הדרך ושביל עיזים קטן מורחב למעבר כלי רכב. אחד - אחד אנו גולשים בזהירות חזרה לתוך הערוץ. עוד קצת בערוץ ועוד קצת דיונות ולבסוף שביל מהיר עד כביש הערבה הירדני. 40 דקות דרומה על הכביש ואנו נכנסים למעבר הגבול. חוצים אותו במהרה ונפרדים לשלום. תודה לתומר ורויטל גורפינקל על היוזמה ולכל החברים על מסע נפלא ומיוחד!

תודה רבה לכל המשתתפים ולהתראות בטיולים הבאים

תודה רבה לכל המשתתפים ולהתראות בטיולים הבאיםתודה רבה לכל המשתתפים ולהתראות בטיולים הבאים

קישורים למסעות הבאים של אתר השטח לממלכת ירדן:

פרטים על המסע הקלאסי לירדן: ירדן במסלול של ואדי ראם - פטרה - ואדי חסה

קישור: טיול ג'יפים ואדי ראם ופטרה

פרטים על המסע האתגרי למרחבי המדבר הירדני: ירדן במסלול אתגרי לדיונות של המדבר הדרומי ולחמדות במדבר המזרחי כולל ירידה אתגרית במצוק ההעתקים הירדני

קישור: מסע ג'יפים אתגרי במדבר הדרומי של ירדן

פרטים על המסע למזרח ירדן: מסע ג'יפים אתגרי לעומק המדבר הערבי (לקבוצות מיוחדות ובתיאום מראש)