אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

אנדורו"ש - הוסקוורנה 701 אנדורו 2017 במבחן

תרבות הגם-וגם מותחת גבולותיה. בהוסקוורנה ממשיכים לשפר את האופנוע הגדול ביותר שלהם, אז לקחנו אותו בכביש העולה לירושלים, התפנקנו עליו בשטח וחזרנו כדי להבין עד כמה האנדורו הזה דו שימושי

על הרגלית

בשנת 701 לפני הספירה יצא סנחריב, מלך אשור לכבוש את יהודה. המלחמה נזכרת כאחד הניצחונות הגדולים של יהודה בזמן ההוא, שכן הביסה את אשור, האימפריה הגדולה בעלת הצבא הגדול והחזק ביותר  במזרח התיכון בתקופה זו.

ההוסקוורנה 701 אנדורו נראה כמו מכונת מלחמה וכדי לדעת לאיזה לוחם הוא מיועד יצאנו לבדוק האם מדובר באייל הניגוח של השטח, או ברומח של הכביש.

הרושם הראשון שמתקבל הוא כי מדובר בדגם אנדורו מגודל ללא זיקה של אמת לכביש או לדגמי האדוונצ'ר והראלי. העיצוב קרבי וחד ומשדר מגמה ברורה יותר לשטח על פני ירידה לפרטים מפנקים כגון מיגון רוח, לוח מחוונים ויכולת נשיאת ציוד. 

המנוע...

מנוע הסינגל החזק מייצר 74 כוחות סוס. כיאה לדו’‘ש, מרווח הטיפולים נוח יחסית ונפרש בין כל 10K ק’‘מ. השנה זכה הדגם לגל איזון נוסף במנוע עבור הפחתת הרעידות ולוע המצערת של יחידת ההזרקה גדל לקוטר של 50 מילימטר לטובת תגובה חדה יותר.

המנוע משמש כנושא עומס ולמעשה תלוי מהשלדה ולא בתוכה, כשתחתיו מגן גחון פלסטי. מכל הדלק מפלסטיק ומשמש כשלדת הזנב בעוד תיבת האוויר מעל המנוע, במיקום המסורתי של מכל הדלק. מסורת נוספת שהחליפה צד היא יציאתו של המפלט לשמאל. ל- 701 מצמד מחליק ובולם קדמי מסוג ארבעה תאים (4CS). מערכת ABS הניתנת לביטול (ואף קראתי על אופציה חכמה למוד של ABS מלפנים בלבד). 

בשטח

הישיבה על האופנוע נוחה. המושב גבוה מדו’‘ש ממוצע, אך נמוך מאלו של דגמי האנדורו המקצועיים. כידון האלומיניום שמנמן ואיכותי וכן מנופי השליטה והרגליות מאלומיניום. המנופים נוחים לתפעול, המתגים קשוחים והגימור מעט ספרטני כמצופה מדגם אנדורו. המצמד ההידראולי רך ונעים לתפעול עם הפרדה מצוינת. השתמשתי בו רבות בקטעים הטכניים והתרשמתי מאוד לטובה. צידוד הכידון לא טוב. קשה לבצע סיבוב של 180 מעלות על רוחב של שביל ממוצע.

המנוע חזק מאוד, אך ידידותי. בניגוד לחדי צילינדר אחרים, ה- 701 מגיב מאוד יפה ובמשיכת מצערת ניתן להזניק את הבוכנה למרוץ סל’‘ד שמטיס את האופנוע קדימה בכוח. הפרונט מרגיש קליל בזכות משקל הדלק שמאחור והתמרון בשטח מרגיש קליל יחסית. בפניות חדות קל לנוע קדימה על המושב וניתן להשכיב בקלות את האופנוע בזכות המשקל הלא גבוה וחדות תגובת המצערת. 

המעבר לעמידה טבעי ונוח. הרגליות רחבות, נוחות וחזקות. האופנוע צנום יחסית, אך ההפתעה הטובה ביותר הייתה בכך, שבניגוד למה שחוויתי בדגמי ק.ט.מ 690 (קישור), סעפת האגזוז כבר לא מפריעה לחבוק את האופנוע בין הרגליים.

ה- 701 מתחבר בשטח פחות לקטעים הצפופים, שם מורגש יותר המשקל שלו. דרך ההתמודדות עם אתגרים ומכשולים היא במנות מצערת מדויקות וסיוע צמוד של עבודת מצמד. בשבילים מהירים מעניק משקלו יציבות וקל למשוך אותו למהירות תלת ספרתית בשטח פתוח.

צמיגי הקונטיננטל TKC80 נהנים ממבנה חזק של קוביות ונחשבים בקרב הדו’‘שים הגדולים לפתרון טוב לכביש ולשטח. הם אכן בסדר בכביש, אך בשטח התרשמתי שהם קצת מפריעים לאופנוע. יתרות הכוח האדירות של המנוע פוגשות את התצורה הזו של הצמיגים (60% שטח) עם לא מעט איבודי אחיזה בשטח. רוכבים היודעים כי ירכבו בעיקר בשטח, ואני מכיר לא מעט כאלו, ייטיבו לו יחליפו לצמיגים עם נטיית שטח חזקה יותר.

הבלמים טובים, אך מרחק הבלימה מעט ארוך מהמוכר בדגמי האנדורו הקלים (קישור למבחן השוואתי - 4 סכינים יפניות). ללא ABS קל לנעול את הגלגל האחורי בשטח, למרות משקל הזנב. וזה עוד משהו שישתפר עם צמיג טוב יותר לשטח. שילוב ה- ABS מציל חיים וברוב קטעי השטח העדפתי לא לבטלו. בקטעים הטכניים ובתנאי אחיזה ירודים קצת מפחידה כהות הבלימה, אך כשמבינים שהמשמעות היא אולי נעילה של הקדמי, אולי מוטב שכך.

הבולמים מתפקדים טוב מאוד, עם טווח מהלך מכובד ויכולת כיוונים רבה. בולם ‘‘ארבעת התאים’‘ הקדמי נעים, פחות מעייף ומהווה שיפור משמעותי. המנוע החזק והשלדה הקשיחה מעמיסים רבות על הבולם הקדמי ובדגמים הקודמים הייתה תחושה קשיחה מחזית האופנוע ויכולת פחות טובה לשמור על קשר רציף עם הקרקע. התחושה מהבולם האחורי לא הייתה מושלמת עקב איבודי אחיזה תחת עומס, אך לאור תפקודו בכביש אני נוטה להניח כי הסיבה לכך טמונה בעיקר בתצורה הדו שימושית של הצמיגים (40% כביש) תחת הכוח הרב.

ביקרתי גם עם שני גלגלים מעל הקרקע ובקפיצות רחוקות הרגשתי שהגלגל האחורי מקדים בנחיתה את הקדמי. בכל מקרה הבולמים עמדו יפה במשימה וכל עוד לא תחשבו שמדובר במוטוקרוס לא נראה לי שתצליחו לסגור בולמים בנחיתה.

הבולמים עושים עבודה מעולה ברכיבה מהירה על שבילים. עם זאת, כשמגבירים מהירות על דרך רבת מהמורות הבולמים הרכים מתקשים לשמור על קשר רציף עם הקרקע. מהיכרות עם בולמי WP, מדובר באופי שרוכבים קרביים במיוחד יכולים לשדרג בסדנאות מקצועיות.

חזרה בכביש

בחזרה לישיבה, מרגיש המושב נוח ביחס לאביו המיתולוגי, ה- 690.  הוא רחב יותר ונוח לפרקי ישיבה קצרים. עם זאת, בנסיעה ארוכה יש מצב שתפנטזו על פרוקטולוג טוב. מלבד זאת, העובדה שהוא רחב יותר מאלצת פיסוק רחב יותר המרחיק את כפות הרגליים מהקרקע. מדבקות הלוגו שעל המושב התקלפו טרם זמנן.

גל האיזון השני, שנוסף השנה, אינו מעלים את הרטט, אך הופך אותו להרבה יותר נסבל. רכיבה עירונית תוציא לדעתי מכל רוכב את השובב שבו. ה- 701 הוא, ללא צל של גלגל, מכונת הווילי האולטימטיבית בזכות המנוע החזק והמשקל המוטה לאחור (דלק). לוח השעונים קטן ומספק אינפורמציה מעטה. אין מד דלק, אין מד סל’‘ד... רק מהירות, מרחק מצטבר ושעון זמן בספרות קטנטנות.

צמיגי ה- TKC80 עושים עבודה טובה בכביש ומצליחים להביא את ה- 701 בכביש למהירות של 173 קמ’‘ש (182 קמ’‘ש בשעון). ההגעה למהירויות אינה חוקית כמובן וממילא כרוכה בסבל רב בהיעדר מיגון רוח. בכביש המהיר מצאתי עצמי מתחבא מאחורי הכידון שאף הוא גבוה מהמסכה. הכנף הקדמית חזקה ויציבה בכל מהירות. מדבקה על האופנוע ממליצה לא לרכוב מעל 160 קמ’‘ש. תזכורת לכך מקבלים בסביבות 150 קמ’‘ש עם נענועי ראש קלים. אם כי רוכבים מדווחים שאחרי שצוברים ותק בשטח הנענועים עשויים להופיע מוקדם יותר. המראות העגולות נראות מיושנות אך מספקות מידע טוב בעיר. במהירות גבוהה רטט המנוע מערפל את המידע המגיע מהמראות. המאותתים קטנים נוחים ומעודכנים.

ההילוך הראשון כמעט חזק מדי והרגשתי ששום כלי רכב לא יכול לצאת לפניי ברמזור. יחס כוח משקל פשוט אדיר.

אין בהוסקוורנה היכן לעגון קשירה של ציוד מאחור. מבנה הזנב מעוגל וללא זיזים או ווים לעיגון רשת מטען או גומיות. ניתן להתקין זוג ידיות אחוריות עבור מטען קטן, אך הדבר קצת מסרבל את נושא התדלוק, מאחר ובדיוק שם מסתתר פתח המילוי. אגב זנב, דוד המפלט גדול, חשוף בחלקו וללא מגן חום – נקודה חשובה לזהירות. לאחר 180 ק’‘מ לערך נכנסתי לרזרבי, מה שמעניק ל- 701 טווח נאה של מעל 200 ק’‘מ בקלות וצריכה של כמעט 16 ק’‘מ לליטר. 

סיכום

היצרן האוסטרי ידוע במגוון הדגמים הקיימים בהיצע שלו ובמקרה הפרטי של ה- 701 הוא אף קולע לדעתי לקטגוריה משלו כדו’‘ש קרבי של ממש במשקל ובנפח הזה.

אהבתי את עבודת הבולם הקדמי ואת יכולת השטח של ה- 701. בעיר הוא שובב מלא חיים, אך מחוץ לעיר קשה בלי מיגון רוח (מצ’‘ב קישור לסוג של מיגון רוח חליפי). קיימים בשוק דגמים יפנים בנפח דומה, אך מדובר במתחרים שלא השתנו כבר כמה שנים טובות, עם מנועים אמינים אך לא מרגשים ומתלים המכוונים לרכות מדי מפנקת. 

קישור לגרסת ראלי ל-701

תחת פוליסת ביטוח חובה אחת

עם האנדורו 701 ניתן לנוע על כל כביש, גם אם לא בנוחות גבוהה ובשטח אפשר להביא אותו כמעט לכל נקודה. החל משבילים, דיונות ועד סינגלים צרים ומאתגרים.

אם סינגלים צפופים וטכניים הם בראש מעייניך, הרי שזה לא האופנוע בשבילך. אבל אם יש לך כבר רכב ליסינג וכל מה שאתה צריך זה מדי פעם אופנוע לסידורים בעיר ובנוסף לצאת לטיולי שטח של סוף שבוע, בלי עגלה (כי קצין הרכב לא אישר וו גרירה למזדה) – הרי שעם הרוכב הנכון מדובר בפרטנר המושלם לכל סוג שטח שאינו הארד אנדורו.

ה- 701 מתאים לכל רוכב שרוצה להגיע בכביש לשטח, לחצות שטחים טכניים ולטייל על שבילים מהירים, כשכל זאת תחת פוליסת ביטוח חובה אחת

סרטון יצרן - הוסקוורנה 701 אנדורו Husqvarna

נתונים טכניים: הוסקוורנה 701 אנדורו Husqvarna

מנוע

צילינדר יחיד, 4 פעימות, 4 שסתומים

נפח

692.7 סמ’‘ק

קדח ומהלך

105/80 מילימטר

הספק

74 כ’‘ס ב- 8,000 סל’‘ד

מפלט

אלומיניום עם ממיר קטליטי

הנעה

חשמלית בלבד

הילוכים

6

הזנת דלק

הזרקת דלק אלקטרונית (קיהין), לוע הזרקה בקוטר 50 מילימטר

הינע סופי

שרשרת X רינג וגלגלי שיניים 15:45

מצמד

רב דיסקי מחליק הנשלט הידראולית

מצבר

12 וולט, 8.6 אמפר/ש'

קירור

נוזל

שלדה

מסבך צינורות כרומולי בציפוי (Powder Coated) לבן

שלדת זנב

מכל הדלק נושא עומס (תמיכה עצמית) מפּוֹלִיאָמִיד

מכל דלק

13 ליטר

בולם קדמי

מזלג 4CS  WPהפוך בקוטר 48 מילימטר, מהלך 275 מילימטר

בולם אחורי

מונושוק הידראולי עם לינק של WP - מהלך 275 מילימטר

בלם קדמי

דיסק הידראולי בקוטר 300 מילימטר עם קליפר צף 2 בוכנות של ברמבו

בלם אחורי

דיסק הידראולי בקוטר 240 מילימטר עם קליפר צף ובוכנה אחת של ברמבו

ABS

של בוש, בעל שני ערוצים

גלגל קדמי

21 אינץ' 90/90 (קונטיננטל TKC80) – יחס כביש/שטח 60/40

גלגל אחורי

18 אינץ' 140/80(קונטיננטל TKC80) – יחס כביש/שטח 60/40

בסיס גלגלים

1,504 /- 15 מילימטר

מרווח גחון

280 מילימטר

גובה מושב

910 מילימטר

משקל יבש

145 ק’‘ג

מחיר

69,900  שקל (למזומן, כולל אגרות ושנתיים אחריות ללא הגבלת ק’‘מ)

 

תגובות

5 תגובות

1

אורח/ת - יפתח

23 ביוני 2017 ב 22:12

כתבה סופר מקצועית. אהבתי מאוד

2

אורח/ת - תפסת מרובה לא תפסת

28 ביוני 2017 ב 11:33

לא מסכים עם הכתבה הזו לחלוטין. את האופנוע הזה אפשר לסכם במילה אחת: אובר-קיל.
אני ניסיתי את ההסקי 701 הישן (כבר לא מדבר על החדש עם התוספת כ"ס). מי לעזאזל צריך את כל זה? זה כבר יותר מדי קרבי ויותר מדי אגרסיבי.
כדי להוציא דברים יפים מהמכונה הכבדה והעוצמתית הזו, ולא סתם לרכב כמו סבתא, - אדם צריך להיות:
א- רוכב גדול וכבד. פיזית.
ב- בכושר גופני מעולה.
ג- בעל מיומנות רכיבה גבוהה גם בשטח וגם בכביש.
וגם אם יש לך את כל 3 הסעיפים האלו - יש מעט מאוד דברים שאפשר לעשות עם האופנוע הזה בשטח (כמובן הוא יעשה את המעט דברים הללו יותר טוב מכל מכונה אחרת בעולם. אבל עדיין כמותית מדובר על מעט דברים: בעיקר שטחים פתוחים וראלי ומדבר ושבילים. תשכחו מטכני ומסינגלים. לא צפופים ולא זורמים).
הדבר היחיד שהאופנוע הזה יעשה למרבית הרוכבים הישראלים שאינם אלופי GNCC מדופלמים - זה יכניס אותם לצרות ולבתי חולים.
74 פאקינג כ"ס על 150 קילו של ברזל... תגידו אתם נורמלים?

3

אורח/ת - אורח

23 בינואר 2021 ב 15:22

מה אכפת לך כמה כוחות סוס על כמה קילו לא מתאים לך אל תקנה יש אנשים שאוהבים כוח ואגרסיביות באופנועים תהיה בטוח שלא יצרו את האופנועים האלה בשבילך ..

4

Ogash Ofer

23 בינואר 2021 ב 15:39

אכן כך. לא כל אופנוע מתאים לכל אחד.
לשמחתנו יש מספיק מבחר. גם של מגוון סוגים ולרוב גם כמה יצרנים בכול קטגוריה ותת קטגוריה.

5

אורח/ת - המצליף

23 בינואר 2021 ב 17:26

מעולם לא שמעתי שמשהו מתלונן על כך שאופנוע הוא חזק או קל מידי.
שלוט על עצמך ובעיקר על הגז.
ואם לא - אז תיהנה מהכתבה ובמיוחד מהתמונות השוות