יער בן שמן, שישי, 09:00 בבוקר.
קרוב לפינה המוצלת שבין העצים, שבה אני מתחיל את ההדרכות שלי ביער בן שמן, יש הכנות להילולה ענקית, חתונה דתית של שישי בבוקר.
למזלנו כרגע עסוקים בהכנות והמוזמנים יגיעו רק בעוד שעה וחצי, בדיוק כשאסיים להרביץ תורה בחניכים החדשים שלי.
יש לי היום קבוצה של 7 כלים, 6 ג'ימני דנדשים וגרנד ויטארה אחת עם הילוך כח.
החלק התיאורטי היה נהדר, נגענו בהרבה נושאים ובזכות כמה שאלות פשוטות של המודרכים הסרנו מעל הפרק כמה ספקות ותפיסות שגויות בנהיגה בכלל ובנהיגת שטח בפרט.
אחרי שני סבבי קפה שחור על שתי גזיות שונות והרבה טיפות גשם, טוב נו.. הרבה זרזיפים על הקרחת שלי למרות החום ההזוי על הבוקר, נכנסנו לרכבים ובסדר תנועה של חניכים בוגרים ב"צופים" יצאנו לתרגל קצת נהיגה ולהכיר את הרכבים שלנו ומה הם באמת יודעים לעשות.
כמו תמיד, אני אוהב להתחיל בחלק ה"קשה". לג'יפאי ממוצע זה בדיחה אבל עבור החניכים החדשים שלי זו בדיחה לא מוצלחת כי מה שעובר להם בראש זה שהמדריך שלהם, שעד עכשיו עשה רושם די נורמלי, מחפש להפוך להם את האוטו או במקרה הפחות גרוע, מנסה להשפיל אותם מול משימה בלתי אפשרית. אך מבחינתי כמדריך, זו הדרך להכיר אותם ולזרוק אותם עם רכבם ישר למים הקרים, לא עמוקים, רק קצת קרים, בשניות הראשונות זה קרררררר.. ואחרי רגע זה תענוג מטורף, כזה שאתם שואלים את עצמכם איך יכול להיות שחשבתם לוותר ולא לקפוץ..?
אז התחלנו בטיפוס עליה מחורצת, כזו שבתור התחלה מחייבת אותך הנהג, לדעת 3 דברים בכל רגע נתון:
1. על מה עומד כל אחד מ-4 הגלגלים שלי?
2. כמה פתוח או סגור כל אחד מ-4 המתלים?
3. מה קורה מתחת לגחון שלי ועד כמה המרווח שלו לטובתי?
למדנו לבחור את הנתיב הנכון בין כל החריצים תוך מבט רחוק קדימה כדי להימנע מהפתעות בהמשך, למדנו שיש יתרון גדול לטיפוס בגז קבוע תוך שמירה על תנועת הרכב וכל זה כמובן מבלי לשבור אותו.
תרגלנו גם את הירידה על אותו מסלול מחורץ תוך שימוש בהילוך כח שמוריד מאיתנו הרבה כאבי ראש, מקל על הרכב, שומר על קצב נמוך ועל הברקסים. נכנסנו להצלבות והרמנו גלגלים באויר.
היה משעשע שכמעט כל רכב שנכנס להצלבה בירידה הזו, החבר'ה בפנים קודם כל ביקשו שאצלם תמונה ורגע אח"כ שאלו "אנחנו לא עלולים להתהפך?".
התשובה שלי לכולם היתה שזו הסיבה שכדאי שהמצלמה שלהם תהיה אצלי אחרת לא נצליח לתעד את זה ואז מה שווה כל ההתהפכות למטה..?
אם נחזור למציאות, אז הם היו רחוקים מהתהפכות אבל למה שאהרוס להם.. החשש הבריא והמובן הזה ישמור עליהם בהמשך וילך ויתמתן ככל שיצברו ניסיון.
המשכנו לתרגול נוסף של שיפוע צד. אם יש חשש להתהפכות פחות נדירה ומאד "קלה" לביצוע זו התהפכות צד.
החבר'ה תירגלו נהיגה בזווית על סוללה, קודם כל כדי להכיר את התחושה ובנוסף לדעת מה לעשות כשפתאום אבן קטנה וחסרת בושה מקפיצה לכם גלגל שגם ככה כבר נמצא במקום גבוה ובקלילות רבה דוחקת את מרכז הכובד של האוטו כולו הצידה אל מחוץ לתחומי הרכב.. אם לא תעשו את הדבר הנכון באופן מיידי ההתהפכות כנראה בוא תבוא.
הפסקת צהריים קלה, עוד קפה ועוד עוגיה, סנדוויץ בורקס ויאללה, לאף אחד אין סבלנות.. רוצים להמשיך.
אז המשכנו והפעם תרגול עליות וירידות תלולות בקרקע עמוסת פודרה, כזו שכבר "טחנו" אותה מכל כיוון.
שוב נוכחים בחשיבותה של התנועה המתונה והרציפה ועושים כבוד להילוך הכח וליתרונותיו.
הפעם החבר'ה כבר מנהלים דיון מאיפה כדאי "לתקוף" את העליה בלי להיתקע ותוך כדי שמירה על מכלולי הרכב.
סיימנו בטיול קצר בשבילי היער ועצירה אחרונה בתצפית מוצלת הצופה אל כפר דניאל וגימזו הקרובים ועד למגדלים הגבוהים של תל אביב רבתי וקו הים.
היה נהדר,
תודה למשתתפים,
מקווה לראות אתכם בטיולים הבאים,
עד אז סעו בזהירות
ושתהיה לכולנו שנה טובה ועמוסת חוויות.
קובי בצלאל
ויקישטח: דיפרנציאל , ירידה , עלייה , שיפוע , שיפוע צד , בקרת אחיזה , בקרת יציבות , ESP , ABS
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
שימוש בנעילת דיפרנציאל
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק
טיפים לנהיגה בשטח :
טיפ לטיפוס עלייה
טיפ לירידה תלולה
טיפ לשבילים המהירים
טיפ שיפוע צד
טיפ ציוד בשטח
תמונות שצילם משה גיגי
להדרכת הנהיגה הבאה - הקליקו כאן
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
תגובות