אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

אופנועים במבחן: הזרקת 300 סמ"ק אדרנלין

אופנועי שתי פעימות בנפח 300 סמ"ק הם ממובילי המכירות בקרב רוכבי האנדורו בארץ ובעולם. לקראת שנת 2018 משפרת בטא את דגמיה לקצה חדש, בעוד הוסקוורנה מזריקה לנו מהפכה שקצת משנה את התמונה. שפר גורלנו לצאת ולבדוק מה יותר טוב

בטא 300 מול הוסקוורנה 300 - דגמי אנדורו שתי פעימות 2018 במבחן השוואתי
Beta 300RR Vs. Husqvarna TE300i
בוחן אורח: ד"ר אורן פלג

2018

אחרית הקיץ, בשמיים עננים לבנים ובשעות הבוקר המוקדמות ניתן כבר להריח את הגשם הקרב מבעד לניחוח שרף האורנים החריף. מהעגלות יורדים אל שביל הכורכר שני אופנועי אנדורו מקצועיים.

קווי דמיון רבים בין השניים ועדיין שינויים מהותיים ביניהם. דגמי שתי הפעימות מיוצרים מזה שנים רבות ללא שינויים מהותיים. יצרן ק.ט.מ והוסקוורנה שקד במשך שנים על פיתוח דגמים מוזרקים, שיעמדו בתקנות זיהום האוויר המחמירות משנה לשנה. השנה התבשרנו כי דגמי שתי הפעימות לשנת 2018 יהיו עם הזרקת דלק. בנוסף, מגיעים המנועים עם מאזנים, המשככים את רטט המנוע המוכר והאופנועים הפכו לחיה קצת שונה.

בטא, יצרן דגמי האנדורו הקרביים מאיטליה, אינו שוקט על שמריו ומציע שדרוגים ושיפורים ניכרים לשנת 2018. עדכונים הנאמנים לגנום של הגזע הדו-פעימתי, תוך חיזוק וחידוד האופי המוכר. כל זאת תחת תג מחיר לא פחות מפתה.

זירות האנדורו הטכני, כמו גם קבוצות השטח ברשתות החברתיות, גועשות לאחרונה בוויכוחים ודיונים ערים על אודות הדגם הטוב או הנכון יותר לרוכבי הסלעים והיערות. כשלעצמה, רכיבה על כל אחד מהשניים מיוחדת ומהנה. אולם כאשר רוכבים על שני האופנועים, באותם מקומות, באותם רגעים, מתחדדות התובנות בצורה הברורה ביותר. וכך נולד לו מבחן השוואתי.

בטא 300RR

הכרנו במבחן לדגם בטא 300RR אשתקד את מערכת הזרקת השמן האלקטרונית של הבטא. המערכת, מווסתת אוטומטית את שיעור תוספת השמן לדלק, בהתאם למהירות סיבובי המנוע והעומס שעליו. תחת המושב מכל שמן נפרד (המספיק לכשלושה מכלי דלק) והערבול כאמור מתבצע אוטומטית תוך כדי רכיבה. המערכת מסייעת בניצול יעיל יותר של השמן ולטענת היצרן, חוסכת 50% מהעשן שנפלט בעבר. בעת רכיבה בסל"ד גבוה תעשיר המערכת את התערובת בשמן, בעוד שבזחילה או דילוג אטי על סלעים, תהא התערובת ענייה. קידמה זו נוחה יותר לשימוש, חסכונית ופחות מזהמת את הסביבה ואת הריאות של הרוכב שמאחוריך.

דגם בטא 300RR החדש השיל כמעט 5 ק"ג ממשקלו בזכות שינויים במנוע, שלדה, הסרת רגלית ההנעה והמעבר למצבר ליתיום (קל ועמיד). השלדות קלות וחזקות יותר, בולם הזקס הקדמי עטוף בשרוול קל וחזק יותר, כשבחובו קפיצים חדשים. גם בולם הזקס האחורי כויל מחדש. היצרן מציין גם כי המצמד החדש עמיד וקל יותר וכמו כן מכסה המצמד החדש. בשל אמינותו והצלחתו של המתנע החשמלי, וויתרו השנה בבטא על רגלית ההנעה. הספקנים שבינינו יכולים להזמין תוספת של רגלית הנעה. בין החידושים הנוספים: תיבת האוויר, זנב אחורי צר יותר, מערכת העברת הילוכים, מגן אגזוז, מגן גחון, כנפיים אחוריות, גרפיקה וצבעים. המראה חד ותוקפני.

הוסקוורנה TE 300i

הבשורה של היצרן האוסטרי היא כאמור המעבר להזרקת דלק אלקטרונית. שני כבלי המצערת מניעים פרפר המווסת את כמות האוויר הנכנס למנוע דרך לוע המצערת בקוטר 39 מ"מ. ה- TE 300i מפעיל בהתאם משאבת שמן אלקטרונית המזינה שמן שתי פעימות לתוך המנוע. המשאבה ממוקמת תחת מכל השמן ומזינה את השמן באמצעות המצערת. השמן אינו מעורבב עדיין בדלק. המשאבה נשלטת על ידי מחשב ניהול המנוע ומספקת את כמות השמן האופטימלית בהתאם לסל"ד ועומס המנוע, לטובת הפחתת כמות העשן מהמפלט.

שלא כמו לוע מצערת של מנוע ארבע פעימות, הדלק אינו מוזן בשלב זה אלא שמן ואוויר הנכנסים למנוע כדי לסוך את גל ארכובה, הצילינדר והבוכנה. בנוסף, חיישן מצב המצערת (TPS) משדר נתוני זרימת האוויר למחשב המנוע, אשר בתורו מחשב את כמות השמן והדלק הנחוצים למנוע. מזרקי דלק ממוקמים על מעברי המנוע (הפורטים) באחורי הצילינדר ומספקים עתה את כמות הדלק האידיאלית למנוע. במערכת קיים בורג לכיוון סל"ד הסרק והתקן המווסת את כמות האוויר בתערובת לטובת הנעות בימים קרים.

מכל השמן שוכן תחת מכל הדלק ומחובר לצינור מילוי העובר בתוך הקורה העליונה של השלדה עד פתח המילוי, הממוקם בין ראש ההיגוי לפתח מכל הדלק. כמו בבטא, גם כאן קיימת נורה המתריעה על כמות נמוכה של שמן כאשר יש צורך במילוי.

בהוסקוורנה מציינים כי חידוש זה לא רק מפחית את צריכת הדלק והזיהום, אלא גם תורם לאספקת כוח נקייה וחלקה יותר. כמו כן, אין צורך עוד בג'טינג (החלפת מחטים). תמו ימי ערבוב השמנים ואין צורך עוד לרכוב עם ערכת "המדען הצעיר". מעבר לכך, מוטב לשכוח את הפעמים שברכיבה אטית המצת היה נחנק מעודף שמן. אם בעבר היינו צריכים מדי פעם לפתוח גז כדי ל"נקות" את השימון העודף, הרי שעתה אין צורך. בהשקת דגמי 2017 דיווחנו על גלי איזון בדגמי השתי פעימות, אשר הפחיתו רעידות באופן ניכר. השנה שיכוך הרעידות הרבה יותר משמעותי.

ראש בראש

מניעים את האופנועים והם מיד מתעוררים לחיים ונשמעים כמו הדבר האמתי. מתחמם ברכיבה על השביל המהיר והבטא רץ קדימה בתוקפנות נשלטת. מתפרץ קדימה בעוצמה, אך מוריד היטב את הכוח לקרקע. אחרי כמה שבילים מהירים אני כבר מייחל לצאת אתו לרכיבת דיונות. הכוח המתפרץ בשילוב המשקל הקל הוא מתכון ריחוף נפלא לחולות. חרף אופיו המתפרץ, קשה על שבילי הכורכר להוציא את הבטא 300RR מאיזון, ואני נמשך לשחק אתו בין הסלעים. הבטא חד ונושך כמו דו"פ של פעם, אבל הרבה יותר מתקדם. שפע של מומנט בתחילת עקומת הכוח ויכולת של טרקטור לרכיבה בהילוך שני במהירות אפסית עם כוח זמין להתפרץ לכל אשר נקרה בדרכו - מדרגת סלע גבוהה, גזע עץ, מה שבא. הבטא קליל בהשוואה לדגם שבחנו אשתקד. תוך כדי רכיבה ניתן להתרשם שהמנוע גם מרגיש יותר חד וקצת יותר חזק. ההיגוי, השיכוך והחזית הקלילה נותרו מצוינים, כך גם עבודת הבלמים.

ההוסקוורנה נשמע כמו שתי פעימות, אבל היי, משהו כאן ממש מוזר. אני מציץ מטה כדי לראות את האגזוז הנפוח – לוודא שלא עבדו עליי. האופנוע מרגיש אחרת. המנוע עובד חלק ועגול יותר ובלי כל הרטט הזכור לרע. תוך כדי רכיבה האופנוע נעים יותר ומזכיר לי התנהגות של דגם ארבע פעימות, רק במשקל קל משמעותית.

בדצמבר האחרון עלתה כתבה על ההבדלים בין דגמי שתיים או ארבע פעימות, שם עמדנו על ההבדלים העקרוניים בין הדגמים ועל ההתנהגות השונה בשטח. בשנים האחרונות הייתי בטוח שהקידמה, במרוץ על הפעימות הנכונות, תגיע דווקא מכיוון מנועי הארבע פעימות. על ידי הורדת משקל ניכרת בעזרת חומרים חדשים, הפיכת המנוע פשוט יותר לתחזוקה ומפות ניהול מנוע הבוררות בין אופי התנהגות שונה. הוסקוורנה באו בהפוכה, לקחו דגם שתי פעימות על יתרון המשקל והתחזוקה שלו ונטעו בו משהו מהנועם והלינאריות של דגמי הארבע פעימות, זאת תוך הפחתת זיהום ניכרת.

בשני הדגמים קיים על הכידון מתג הבורר בין שתי מפות ההצתה - אגרסיבית ורגועה. בשני האופנועים לא התרשמתי שהשינוי מאוד משמעותי. מנופי השליטה בשני האופנועים נוחים ותנוחות הרכיבה נוחות. מושב הבטא קצת יותר נמוך ולכן מתאים גם לרוכבים פחות גבוהים.

איכות הבלימה בשני האופנועים טובה ומדויקת. עיצובו של ההאסקי מעט אנמי, רובו לבן ונראה קצת חיוור ומיושן, בעיקר בגלל מסכת הפנס המכוערת. עם זאת, איכות הפלסטיקה של ההאסקי טובה יותר משל הבטא. הזרקת השמן בבטא עדיין עובדת מצוין, אם כי ביחס להאסקי הנקי, נראים בבטא עדיין שיירי שמן בקצה המפלט.

מנוע ההאסקי מטפס יפה בסל"ד, אך רוכבי שתי פעימות מושבעים אולי ימצאו אותו מעט עצל בסל"ד נמוך. בחלק התחתון של עקומת הכוח ההאסקי מתפקד טוב מאוד, אך עדיין קצת יותר חלש מהבטא. כך התרשמנו שיש צורך להיות מדויק יותר בבחירת ההילוך, כאשר רוכבים בתוואי טכני קשה. אבדן ה״עוקץ״, שכה אהוב בקרב חובבי הדו״פים, הוא כנראה הסיבה שהרוכבים המקצועיים בעולם עדיין נראים, במרוצי האנדורו הקשים, על הדגמים הלא מוזרקים, בעלי המאייד. עם זאת הרכיבה בהאסקי חלקה וידידותית, קל ליצר אחיזה על גבי קרקע דרדרתית, מה שמקנה בטחון לרוכב הדו"פ המתחיל וגם לרוכבים מתקדמים הרוצים לכבוש עליות דרדרת או להתמודד טוב יותר עם אחיזת שטח נחותה.

עד שיצא עשן לבן

אחרית היום, שמש נמוכה של סוף הקיץ מושחת עננים באדום וכתום. הגשם שיגיע בקרוב יהדק את עליות הדרדרת הקשות, אך כדי שלא ישעמם, ירטיב את הסלעים החלקים. כך או כך, הלוחמה על אחיזה היא חלק מכל העניין והאתגר.

ימים יעידו על אמינותה של מערכת ההזרקה החדשה בהוסקוורנה, אך להערכתי האישית, זו תחילתה של רוח חדשה בה הפכו את דגמי השתי פעימות שלהם קרובים יותר לדגמי הארבע פעימות ונגישים בכך ליותר רוכבים.

ההאסקי נהנה מהרוב שבשני העולמות, נקי יותר, נעים יותר ועדיין קל משקל ופשוט לאחזקה. שני הדגמים מעשנים משמעותית פחות, כשבהאסקי זה אף ניכר יותר ושמן לא דולף מהחלחולת של האגזוז.

המנוע המתון יותר בהאסקי שומר טוב יותר על אחיזה, בעיקר בעליות דרדרת. עם זאת, כאשר נדרשת תגובת מנוע חדה במפגש עם מכשול, או בזינוק מהמקום, מצליח הבטא לעשות זאת טוב יותר, גם אם נשארת בהילוך אחד גבוה יותר.

הבטא נאמן יותר לגרעין הקשה של רוכבי הדו"פ. הוא מתאים לרוכבים הרוצים לדלג בין הסלעים ומכורים לאופי הבועט, גם במחיר הרטט בשלד. היתרון הגדול שלו הוא תגובת המנוע הגמישה לאורך עקומת הסל"ד. תכונה המעניקה יכולת תגובה טובה וגמישות רכיבה ללא צורך בהעברת הילוכים תכופה, גם אם אתה טועה בהילוך או שניים.
הבטא נראה יותר יפה וקרבי, אך הפלסטיקה שלו פחות איכותית. למי שרוכב שנים על דו"פים בגלל האופי המתפרץ של מנועי השתי פעימות ובשל יכולתם להוות חבר נאמן כשהדברים נהיים קשוחים יעדיף כנראה את הבטא.

ההאסקי אופנוע נעים יותר לרכיבה. הוא מתאים לרוכבים המחפשים אופנוע אנדורו קל עבור טיולים או רכיבת סינגלים זורמת, בתשלום נמוך יותר של עייפות. ההאסקי מאפשר גם מעבר חלק ונעים יותר לכל רוכבי הארבע פעימות, הרוצים להתנסות בדו"פ אך חוששים מוויברציות או התפרצות כוח בלתי נשלטת. עבורם חווית הרכיבה בדגם החדש המוזרק תהיה טובה יותר.

טבלת נתונים טכניים

בטא 300RR מפרט טכני הוסקוורנה  TE300i
בוכנה אחת, שתי פעימות מנוע בוכנה אחת, שתי פעימות
293.1 סמ"ק נפח 293.2 סמ"ק
72/72 מ"מ מהלך/קדח 72 מ"מ
חשמלית בלבד הנעה רגלית וחשמלית
6 הילוכים 6
רב דסקי רטוב, נשלט הידראולית מצמד רב דסקי רטוב, נשלט הידראולית
650 סמ"ק מכל שמן 700 סמ"ק
מאייד קייהין 36 מ"מ הזנת דלק הזרקת דלק, לוע מצערת 39 מ"מ
הזרקת שמן אלקטרונית שימון משאבת דלק אלקטרונית
עריסה כפולה מסגסוגת פלדה  שלדה קורה ראשית מפלדת כרומולי
הפוך של זקס בקוטר 48 מ"מ בולם קדמי הפוך של WP בקוטר 48 מ"מ
295 מ"מ מהלך מתלה קדמי 300 מ"מ
מונושוק זקס עם מערכת לינקים בולם אחורי מונושוק WP עם מערכת לינקים
290 מ"מ מהלך מתלה אחורי 330 מ"מ
דיסק 260 מ"מ, 2 בוכנות של ניסין בלם קדמי דיסק 260 מ"מ, קליפר צף, 2 בוכנות של מגורה
דיסק 240 מ"מ, בוכנה אחת של ניסין בלם אחורי דיסק 220 מ"מ, קליפר צף חד בוכנה של מגורה
320 מ"מ מרווח גחון 370 מ"מ
1481 מ"מ בסיס גלגלים 1495 מ"מ
21 אינץ' מלפנים / 18 אינץ' מאחור מידות גלגלים 21 אינץ' מלפנים / 18 אינץ' מאחור
930 מ"מ גובה מושב 960 מ"מ
9.5 ליטר מכל דלק 9.3 ליטר
104 ק"ג משקל רטוב ללא דלק 105 ק"ג
51,000 שקל מחיר 63,400 שקל

Beta 300RR  Vs. Husqvarna TE300i

תגובות

0 תגובות