צייד שיטפונות, חציית נחלים מלאים במים ובבוץ היא בדרך כלל שיאו של הטיול, אך שיאה של חווית השטח יכול להיות גם מסוכן ולגרום לאבדן רכוש יקר או חס וחלילה לפגיעה בנפש. ריכוז של נקודות חצייה או תצפית על ערוצים זורמים בקיץ ובחורף עם כמה כללים לחצייה נכונה ובטוחה של ערוצי מים זורמים, עמוקים או בעת שיטפון
רוב ערוצי הנחלים בארץ ישראל חרבים רוב ימות השנה ורק בימי חורף גשומים במיוחד זורמים, ואם הגשם חזק ורצוף אז אפילו גועשים ושוצפים. ערוצי הנחלים של מדבר יהודה רגישים לשיטפונות כשיורד גשם בהרי ירושלים והרי חברון וגם נחלי הנגב זורמים פעם או פעמיים בשנה בשיטפונות מרהיבים.
כש"מר חורף" מגיע לבקר באזרנו ואיתו הגשם החזק אנו עדים לתמונות קשות של כלי רכב שקועים, סחופים או "סתם" תקועים בתוך ערוץ זרימה כשהנוסעים מחולצים דרך החלונות או הגג וכלי הרכב "בדרך" להכרזה על "הושמד לחלוטין", מבלי שבעליו התכוון להגיע למצב הזה.
לצפייה נוספת - נקודה בשטח: "העין הכחולה" בגוש חלב
יש ספק? - אין ספק!
ראשית דבר יש לדעת שמעומק ומכמות מים מסוימים אין לנו את היכולת להתגבר על עוצמת המים! כך שהכלל הבסיסי אומר: יש ספק? – אז אין ספק! חברים היזהרו! רגע לפני המעשה, שיכול להפוך להיות המעשה הפזיז ביותר שעשיתם אי פעם, עצרו וחשבו שוב. נתחו את הסיכונים, החליטו על דרך פעולה המצמצמת אותם למינימום (כמפורט בהמשך) וצאו לחציית הערוץ בבטחה או שתסתובבו לאחור והשאירו את החוויה לפעם אחרת.
קישור לכתבה נוספת בעניין: טיול שיטפונות - הכנות וכללי זהירות
כללי האצבע לחצייה נכונה של ערוץ מים:
- העריכו את עוצמת הזרימה של המים. אם היא כזו שיכולה להסיט את הרכב ממסלולו – אל תיכנסו פנימה!!. אלא אם אתם יודעים בוודאות היכן תצאו גם אם תסחפו בזרם, ולפעמים מספיקה סטייה קטנה כדי ליפול ממדרגה או לצאת מהמסלול כך שכלי הרכב, ואתם בתוכו, תתהפכו עם הזרם ועמוק לתוך המים.
- בדקו את עומק המים! הסתכלו על רכב חוצה לפניכם, הכניסו מקל, זרקו אבן ואם צריך גם לכו ברגל (כשאתם מאובטחים עם חבל לאחור!) לתוך הערוץ. כל חצייה העמוקה מגובה הגלגל מסוכנת ואם מפלס המים מגיע לגובה שבו המנוע "נושם" (שואב אוויר לכיוון פילטר האוויר) אתם יכולים לגרום נזק מיידי למנוע ולהיתקע באמצע החצייה.
- בדקו היטב את נקודת היציאה מהמים – האם אפשר לטפס שם לגדה השנייה? האם אין בוץ חלקלק או טובעני? והאם יש להיכן להמשיך לאחר החצייה?
- בצעו את החצייה לאט ובנחישות. מצד אחד יש לנסוע באופן רצוף ובמהירות המאפשרת להתגבר על כוח המים ומצד שני אין לבוא מהר מידי ולהיתקל במים כאילו הם קיר (וה"קיר" יכול להיות מסוכן, לעצור את כלי הרכב ולגרום לנזקים כמו בתאונה חזיתית).
- כניסה מהירה מידי למים יכולה "להרים גל" מעל מכסה המנוע ולגרום למנוע לשאוב מים במקום אוויר, דבר היכול להשבית את המנוע ברגע – ראו הוזהרתם!!! הכירו את נקודת השאיבה של האוויר אצלכם ברכב והקפידו שלא להגיע אליה, ובמיוחד שלא בנקודת החצייה העמוקה ביותר.
- לעולם אל תיסעו לבד כרכב בודד! אתם נדרשים ללפחות עוד רכב בשיירה לעזרה וחילוץ. היכנסו לתוך מעבר המים כשאתם מאובטחים לרכב שמאחור, ואם צריך גם לשני כלי רכב בטור והעיקר שיש כלי רכב שנמצא על קרקע מוצקה בעלת אחיזה טובה – כלי הרכב יוכלו לגרור אתכם חזרה אחורה ואתם תוכלו לגרור אותם קדימה, לאחר שתסיימו את החצייה.
- הקפידו על נסיעה עם חלונות פתוחים, למקרה חירום. זכרו כי אם הרכב ייתקע עמוק במים – מערכת החשמל של כלי הרכב יכולה שלא לעבוד כלל.
- אל תעצרו להפסקה ארוכה במקומות המיועדים לשיטפון – הוא יכול להגיע כזרזיף של זרימה, אך גם כגל חזק שלא יאפשר לכם זמן תגובה והיחלצות.
- בדקו את רוחב הדרך החוצה את הערוץ ונתחו היכן הסכנה. לרוב ב"תחתית" הזרימה נמצא בור עמוק או שהדרך נסחפה שם והדבר עלול להיות מסוכן! השאירו לעצמכם שוליים רחבים בכיוון הזרימה – כך שאם תסחפו מיד בזרם לא תיפלו לתוך הבור או המצוק שהזרימה יצרה.
- השיטפון מוגדר כ"תופעת טבע" מרשימה אך הרגע אחד יכול להפוך ל"אסון טבע" – חשבו טוב לפני כל מעשה ואין כל פסול מלהסתובב לאחור, לעלות למקום גבוה ולא לחצות את הערוץ.
ערוצים לחצייה בצפון ובמרכז הארץ:
קישור למסלולי טיול בגליל וברמת הגולן
- במסלולים לאורכו של נחל הירקון הזורם מאזור ראש העין ועד לצפון מזרח תל אביב. בכול ימות השנה מעברי המים החוצים את הנחל בטוחים לחצייה ומשמשים את החקלאים. בימי החורף הגשומים מפלס המים גבוה והגישה אל ומ.. המעברים בוצית וחלקה וגם השבילים לצד הירקון חלקים ויכולים "למשוך" אתכם לתוך תעלות הזרימה.
הכניסות האפשרויות לציר של הירקון:
- מגרשי הטניס של רמת השרון.
- מרחוב עתיר ידע בכפר סבא וחצייה תחת הגשר שמתחת כביש 531.
- מכביש 40, מעט צפונה למחלף ירקון לכיוון צומת נווה ירק.
- במסלולי הטיול לאורכו של רפאים הנשפך לנחל שורק הזורם מהרי ירושלים ועד לחוף פלמחים. יש להקפיד ולעבור אך ורק במעברים מסודרים לאורכם של הנחלים, רובם גם מבוטנים בתחתיתם. שימו לב והיזהרו כי בימי החורף הגשומים המעברים יכולים להיות מסוכנים ועוצמת הזרימה יכולה לסחוף את כלי הרכב מעבר לבטון ולתוך הנחל הזורם.
הכניסות האפשרויות לנחל שורק:
- מגשר רפאים והכניסה לתחנת הרכבת של בר גיורא על כביש 386 שבין צומת כרם לצומת נס הרים.
- מיד קנדי שביער עמינדב – הכניסה מכביש הגישה למושב אורה ולמושב עמינדב.
- מעבר המים / הגשר הנמצא על נהר הירדן שהנוח והבטוח ביותר הוא גשר כפר הנשיא. נמצא דרומית לגשר בנות יעקב ולצד השביל המסומן לאורך הירדן ההררי.
הכניסות האפשרויות לציר הירדן ההררי:
- מגשר בנות יעקב שעל כביש 91 בין צומת גדות לצומת בית המכס התחתון.
- מכביש 6677 מהשביל היורד לירדן לפני כפר הנשיא.
- משמורת פארק הירדן, על כביש הגישה למושב כרכום.
- מעברי המים לאורכו של "שביל המוביל" החוצה את נחלי השרון. שימו לב כי לאחר הגשם כל שביל המוביל יכול להיות אתגרי וקשה למעבר בזכות הבוץ והשלוליות העמוקות ובטח ובטח מעברי הערוצים שלאורכו. רובם מבוטנים בתחתיתם אך יש לוודא היטב כי הזרימה אינה חזקה וסוחפת.
הכניסות האפשרויות לציר המוביל:
- מרחוב המוביל בכפר סבא.
- מכביש 581 בכניסה למושב אחיטוב.
- מעברי המים לאורכו של "ציר המוסכים" במערב רמת הגולן. הציר נוסע בשיפולים המערביים של רמת הגולן וחוצה נחלים רבים, בחלק הצפוני של הציר מעל גשרים ומעברי מים ובחלק הדרומי ממש בתוך הזרימה. היזהרו בימי הגשם השוטף.
הכניסות האפשרויות לציר המוסכים:
- מכביש 918 צפונים לגשר הפקק.
- ממצפה גדות שעל כביש 91.
- ממצפה גולני שבתל פאחר – דרומית לכביש 99.
ערוצים לחצייה בדרום ובמזרח הארץ – בעיקר בעת זרימה בשיטפון:
- ערוץ הזרימה של נחל אוג בתצפית יפה על מהגשר של כביש נבי מוסא וערוץ הזרימה של נחל קדרון החוצה את בקעת הורקניה, דרומים לנבי מוסא. הערוץ של הקדרון זורם כל השנה במי ביוב של אזור בית לחם ובשיטפונות יכול לזרום בעוצמה ובעומק שלא מאפשרים חציית כלי רכב.
הכניסה לנחל קדרון:
- מהכביש של בקעת הורקניה, נבי מוסא שעל כביש 1 בירידה לים המלח.
- ממצוק ההעתקים בכניסה למצוקי דרגות.
- ממצוק ההעתקים בכניסה לאלמוג, שימו לב שהטיפוס מעלה יכול להיות חלק ומסוכן ועובר בנחל אוג שזורם גם הוא בשיטפונות.
- נחל צין המתחיל על כביש 40 בין שדה בוקר למצפה רמון ומסתיים במזרח כשהוא נשפך לכיוון דרום ים המלח. בחלק העליון של הצין לאורך הכביש שמצד אחד נחל צין ומצד שני נחל הבשור הזרימה מתונה וככול שיורדים מטה הזרימה מתגברת והופכת להיות מאוד מסוכנת בימי השיטפונות.
הכניסות האפשרויות לנחל צין:
- הגשרים לאורכו של כביש 40 והתצפית היפה בשמורה של עין עבדת עליון.
- על הכביש היורד מקבר בין גוריון לכיוון עין עבדת.
- מעלה צין היורד מכיוון קיבוץ שדה בוקר.
- מכיוון המכתש הקטן בירידה עם נחל חצרה לתוך נחל צין.
- מכביש 90 בשביל המטפס ל"מרפסת התצפית" של נחל צין תחתון.
- נחל צאלים בנסיעה צפונה מבקעת הורקניה שבלב מדבר יהודה ונסיעה צפונה לנחל חבר ונחל ערוגות שבלב המדבר. שימו לב כי אפשר להיתקע כמה שעות בלב המדבר מבלי יכולת לחזור לאחור או להתקדם קדימה בשל השיטפונות ויש לנהוג בזהירות רבה בטרם חציית הערוצים הצרים שהזרימה בהם חזקה מאוד.
הכניסות האפשרויות לנחלי מדבר יהודה:
- מבקעת הורקניה שממזרח לערד, ליד חוות הנוקדים.
- מכיוון ישובי גב ההר – אם דרג', חושם אל כרם.
- ממצפה דרגות שמעל כביש 90.
- נחל הבשור מנקז את קו פרשת המים של מדינת ישראל מאזור שדה בוקר מערבה אל הים. חלקים רחבים מהנחל נגישים (ומהירים) לנסיעה רוב ימות השנה ואילו חלקו התחתון והמערבי בוצי ומתועל לתעלה שלצידה שביל לכל רכב. שימו לב כי נסיעה בתוך הערוץ הזורם יכולה להיות חוויתית ומסוכנת גם יחד ויש להיזהר מעוצמת הזרם המתגבר ולא להישאר בתוך הערוץ. נחל הבשור חוצה את צומת צאלים בגשר אירי שמוצץ לפרקים וחוסם את כביש הגישה מאופקים לצאלים ומחייב משנה זהירות גם בחצייה על הכביש.
הכניסות האפשרויות לנחל הבשור:
- מגשר צאלים ומזרחה בטיפוס לתוך אזור החולות שסביב נחל סכר.
- מכיוון כביש 40 מדרום לשדה בוקר ומערבה עם הזרימה דרך אזור משאבי שדה ועד לים.
- מגשר צאלים ומערבה לאורך דרך הנוף שלצד הנחל.
- כביש 90 לאורכו של ים המלח מוצף (וחסום לפרקים) כאשר נחלי מדבר יהודה זורמים, שוצפים ונופלים ממצוק ההעתקים מזרחה אל ים המלח. יש להיזהר מבולענים שנפערים בעקבות הזרימה, לחצות רק כאשר ברור כי אפשרי ולהישמע להוראות המשטרה והגופים המקומיים החוסמים את הכביש.
נחלים זורמים לאורכו של כביש 90:
- נחל זוהר.
- נחל צאלים.
- נחל ערוגות.
- נחל דרגה.
- נחל ערוגות.
- נחל חבר.
רשימת ציוד מומלצת לנסיעה ל"צייד שיטפונות" ובכלל ליום בוץ ומעברי מים:
- רכב תקין ולפחות עוד כלי רכב אחד או שניים בשיירה.
- ציוד חילוץ: רצועות גרירה (וכמה שיותר), רצועות ריסון ושאקלים בדוקים (לרוב).
- גלגל חלופי מנופח וכלי עבודה תקינים – מגבה ומפתח גלגלים מתאים.
- מפות סימון שבילים מתאימות, מצפן ומכשיר GPS.
- בגדים חמים ובגדים להחלפה.
- בגדים ונעליים לכניסה למים ולבוץ.
- מזון ומים ליום ולילה של "נשארים בשטח".
- פנס ואמצעים להבעיר אש.
- מומלץ: מצלמה וטלפון סלולרי, מטען ו/או סוללה נוספת.
אתר השטח מאחל לכולם המשך חורף גשום ובטוח
תגובות