שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

דור המדבר - טויוטה לנד קרוזר 2018 Toyota Land Cruiser

טויוטה משיקה מהדורה מחודשת 2018 לדגם וותיק - לנד-קרוזר, בסימן טכנולוגיה עדכנית במדבר נמיביה - המדבר העתיק ביותר בעולם
צילומים: ניצן אביבי,יצרן

נמיביה. אם אתם אוהבים את המדבר, אתם תאהבו את נמיביה. חשבו על הערבה – ערוצי הנחלים הרחבים, צוקי הגרניט הדרמטיים, המרחבים – ותכפילו פי עשרה. אה, ותוסיפו גם כמה דיונות ענק בשביל הגיוון, ומגוון רחב של חיות בר – מאריות ים ועד אריות יבשה, דרך פילים, ג'ירפות, ראמים ומה לא. אני אוהב את המדבר, ולכן שמחתי לקבל את ההזמנה של טויוטה להשקת מתיחת הפנים ללנד-קרוזר המעודכן.

שמחתי גם כי בנמיביה יש סיכוי להשקה שכוללת נהיגת שטח אמיתית, ולא רק איזו דגימה במגרש ניסויים סטרילי שהונדס בדיוק לפי יכולות הרכב. אומנם תמיד יש סיכוי שיריצו אותנו בין אטרקציות תיירותיות על דרכי העפר שמתפקדות בנמיביה כאוטוסטראדות ויקראו לזה "שטח", אבל אני בחור אופטימי, ולכן האמנתי שיהיה בסדר.

ואכן היה בסדר – יותר משש מאות קילומטרים נהגנו במהלך ימי ההשקה, הרבה מעל הממוצע הדל להחריד המקובל היום. ומהם כמחצית בשטח של ממש. השקה כהלכתה, ואקורד סיום ראוי ביותר לתקופה שלי באוטו.

עור ועצמות

אנחנו פוגשים את המכוניות בשדה התעופה של וולביס ביי, אחת הערים הגדולות בנמיביה (ועדיין קטנה מכפר סבא מבחינת מספר תושבים), ועד שינחתו העיתונאים מארצות אחרות יש לנו זמן להתרשם מהשינויים בעיצוב החיצוני – מינוריים. בעיקר עוד קצת כרום לגריל ומכסה מנוע שונה – והפנימיים, אליהם נגיע מיד.

המכניקה נשארה פחות או יותר אותו דבר – אותה שלדת סולם נפרדת, אותו מנוע ואותה תיבת הילוכים. החידוש העיקרי בפן המכני הוא אופציה לקפיצי אוויר, עניין שהופך לנפוץ יותר ויותר בקטגוריה. אנשי טויוטה ניצלו את ההזדמנות כדי ליישר קו עם המקובל היום בעוד עניין – "מצבי שטח". מה שלנד רובר התחילה בדיסקו 3 תחת השם 'טריין ריספונס' והגיע מאז גם לג'יפ (ובאופן קצת משעשע גם לרכבי הפנאי-הנעה-קדמית של פיג'ו), מגיע ללנד קרוזר תחת השם הכל-כך-לא-יצירתי "MTS", ראשי תיבות של Multi-Terrain Select.

היישום בלנד קרוזר קצת שונה מהמקובל – במקום חוגת המצבים המקובלת, עם האיורים המוכרים, יש כפתור ועליו הכיתוב MTS, ולידו חוגה נטולת סימונים. מסובבים אותה – ואפשר לראות מה מצב השטח שנבחר על הצג המרכזי בלוח המחוונים. קצת פחות נוח לדעתי מהחוגה המקובלת, אך סידור זה מאפשר להשתמש באותה חוגה גם לטובת מערכת טכנולוגית חדשה נוספת – מערכת הזחילה, המאפשרת בחירה בין חמש מהירויות זחילה (מקמ"ש בודד ועד חמישה), בעלייה או בירידה, בנסיעה קדימה או אחורה. בזמנו הייתה מערכת דומה בלנד קרוזר V8 שהגיע ארצה, ויש גם משהו דומה בדיסקברי החדש – ובכל מקרה הרעיון ברור: במצבים טכניים אפשר להעביר את הטיפול בהנעה למחשבים, ולהתרכז בהיגוי. גם יותר פשוט, וגם אמור להפחית את הסיכוי לשבר מכני בשל טעויות תפעול של הנהג.

ואגב שטח טכני; טויוטה מציעה טוויסט מעניין לרעיון תצוגת "מעוף הציפור", ומציעה על המסך את "השטח המת" שלפני החרטום – בעיה קבועה בנהיגה ברכב שטח גדול – כולל סימונים היכן יעברו הגלגלים הקדמיים. אלא שלמרות שהרעיון טוב, הביצוע לא ממש מתעלה – התצוגה פשוט קטנה מדי, ברזולוציה נמוכה מדי והתמונה מעוותת מדי, מה שהופך את השימוש במערכת ללא נוח.

המערכות הנ"ל, כמו מתלי האוויר, הן אופציה בלבד, כך שבגרסה הבסיסית החוגה והכפתורים שסביבה מוחלפים בתא נסגר, מה שמשנה לחלוטין את מראה הקונסולה המרכזית. ואגב הקונסולה המרכזית – זה השינוי הבולט ביותר בעיצוב סביבת הנהג של הלנד קרוזר המעודכן; גם לוח המחוונים שונה, וכך גם פריטים רבים נוספים, אבל הקונסולה היא הבולטת ביותר. אך למרות שמדובר בעיצוב חדש, הוא נראה מיושן – החלקים הכסופים נראים יותר מדי כמו "פלסטיק בצבע כסף", הכפתורים הגדולים נושאים גרפיקה מיושנת וגופני תצוגת בקרת האקלים (מחולקת לשלושה אזורים, כבעבר) מזכירים את אלו של שעונים מעוררים משנות השמונים...

חולות וסלעים

את טעימת השטח הראשונה קיבלנו כבר בשעה הראשונה של ההשקה. אחרי הסבר על שמירה על הטבע וקיימות – גרסה אנגלית לנאום שבארץ שומעים לפני כל תרגיל בצבא – ירדנו בטור מסודר לחוף הים. כן, נמיביה התקדמה הרבה בתחום שימור הטבע מאז הביקור הראשון שלי בה בשנת אלפיים, אך עדיין מותר לעשות בה דברים שבארץ כבר מזמן אסור. והאמת? אנחנו לא מפסידים כל כך הרבה. נכון שזה נוח מאוד להגיע עם הרכב עד קו המים, אבל אין בנהיגה על חוף שטוח שום דבר מסעיר. צריך רק מנוע חזק ולחץ נמוך בצמיגים. אז ללחץ האוויר דאגנו בכניסה, ולגבי המנוע... הוא חזק מספיק, לא יותר. הדוושה בילתה חלק גדול מהזמן צמודה לרצפה, ואין ספק שבחול לא הייתי מתנגד לעוד כמה סוסים, בעיקר אם התוואי לא שטוח. הכמיהה לעוד כמה סוסים תחזור גם בכל עקיפה – על דרכי עפר, ועם לחץ אוויר נמוך (המארגנים בחרו ב-PSI 25 כפשרה בין עמידות לתקרים, ניהוג ועבירות בחול ובבוץ), הלנד-קרוזר האיץ בעצלות מעבר למאה קמ"ש.

אבל יום השטח העיקרי היה היום השני של ההשקה. יום שהתחיל מוקדם ונגמר מאוחר ותפר יחדיו דיונות, שבילים מהירים עם אבנים שתולות וערוץ נחל מסולע. הכל (כמעט) מכל. על השבילים המהירים וגם בשבילי החול הוכיחו קפיצי האוויר את ערכם. הלנד-קרוזר נוח למדי גם עם קפיצי הברזל הרגילים, אך אין ספק שקפיצי האוויר עושים עבודה טובה יותר – וגם מציעים אפשרות להגביה את הרכב בקטעים טכניים. במצב 'נוחות' – יש גם אפשרות לבחור בין מצבי ניהוג שונים, כולל מצב 'ספורט+'. כן, כן – 'ספורט פלוס' בלנד קרוזר! הספיגה משובחת, אך הריסון לוקה בחסר, כך שעל רצף מהמורות, למשל בחציית חריץ מים, הרכב מטלטל כהוגן. במצב 'ספורט' יש קצת פחות גיהוץ, אבל יותר ריסון – פשרה מוצלחת יותר לטעמי מבחינת התוצאה הסופית.

מצב זחילה עובד בצורה טובה, גם אם לפעמים היתה תחושה שהאוטו פתאום משחרר את הבלמים ורץ יותר מהר. המערכת לא הכי שקטה וחלקה, וקל לדעת מתי מתערבת בקרת המשיכה, אך היא עדיין שקטה משמעותית מרעשי כיתת-הירי של מערכת הגלישה במורד של הדור הקודם. העובדה שהיא עובדת גם בנסיעה לאחור יכולה להיות שימושית מאוד במצבי "חילוץ לאחור". קשה לי לקבוע עד כמה גדולים השינויים בין המצבים השונים במערכת ה-MTS – אופי ההשקה, נסיעה בשיירה ארוכה עם לו"ז לוחץ, לא אפשר בדיקה מסודרת של העניין. ולאור המפרטים שפרסם היבואן, זה בעצם לא ממש רלוונטי עבור העם היושב בציון...

מעבר

לנד-קרוזר הוא, במידה רבה, חלק מקטגוריה נכחדת-כמעט. רוב היצרנים ששיחקו בזירה הזו פרשו ממנה או הציגו כלי רכב הנוטים בכבדות לכיוון הכביש, על חשבון יכולת השטח. במסיבת העיתונאים התגאו אנשי טויוטה כי מדובר בכלי האחרון בקטגוריה שעדיין מציע שלדת סולם (תוך שהם שוכחים[?] מהרקסטון של סאנגיונג).

בגלגולו העדכני ביותר מהווה הלנד קרוזר שלב ביניים, מעבר, בין דור המכניקה והברזל, לדור המחשב והצורן. בניגוד למה שכבר קרה לחלק מכלי הפנאי/שטח, טויוטה הוסיפה את האלקטרוניקה למכניקה המוכחת – ולא כניסיון לחפות על מבנה שלא ממש מתאים לשטח.

הלנד קרוזר המעודכן, כמו דיסקברי ACE בזמנו, לוקח מכלולי שטח מוכחים – שלדת סולם חסונה, מתלים ארוכי מהלך וזוויות מרכב טובות – ומתגבר את יכולותיהם בעזרת אלקטרוניקה, שהופכת כל נהג טירון לצולח מדבריות מסוקס. בעצם, רק כמעט, כמו שהוכיח צמד עיתונאים (לא ישראלים) שהצליח לתקוע את הלנד קרוזר במקומות בהם עברו שאר רכבי השיירה בלי בעיה...

מפרטים פה ושם

בהשקה נכחו שתי רמות אבזור ויחידת הנעה אחת. מנוע דיזל (177 כ"ס) עם תיבה אוטומטית שישה הילוכים, אותם פגשנו כבר בדור היוצא. זו גם יחידת ההנעה היחידה שתגיע בשלב זה ארצה; גרסת הבנזין, כך טויוטה, לא שרדה את תקנות זיהום האוויר המחמירות, ולכן לא תקבל תקינה אירופאית.

רמת האבזור הבסיסית – בדיעבד, היא הרלוונטית לארץ – ישבה על קפיצי פלדה וויתרה על רוב האלקטרוניקה המתקדמת, כמו גם על ריפודי העור והתא המקורר בין המושבים, אך שמרה על מושב הנהג החשמלי, בקרת האקלים המפוצלת, והמושבים המחוממים מלפנים. רמת האבזור הגבוהה הוסיפה גם מושבים ממוזגים מלפנים (היפ היפ!) ומושבים מחוממים מאחור. בשתי רמות הגימור מערך TSS של טויוטה, שכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב וקריאת שלטי מהירות, הוא סטנדרט, כאשר ניתן להוסיף כאופציה גם ניטור שטחים מתים; בארץ תוצע מערכת TSS תוצע רק ברמת האבזור הבכירה, 'לימיטד'.

בישראל, ניתן לקבל "חבילת שטח" ברמת הגימור 'לימיטד' בלבד כתוספת במסגרת הזמנה מיוחדת. החבילה כוללת: בורר מצבי נהיגה – 'חסכוני'/'רגיל'/'ספורטיבי'; נעילת חשמלית לדיפרנציאל אחורי; מצלמות 360 מעלות, כולל תצוגה פנורמית לתמרוני חניה ותצוגה תחתית קדמית לנהיגת שטח; בורר מצבי שטח MTS – בוץ וחול, דרדרת, קוליסים, שטח סלעי, כולל בקרת זחילה. מחיר החבילה הוא 20,000 שקלים.

קישורים למבחני דרכים קודמים ללנד קרוזר:

2016: טויוטה לנד קרוזר Toyota Land Cruiser Prado

2013: טויוטה לנדקרוזר פראדו 150 Toyota Land Cruiser

2010: מבחן משווה: טויוטה לנדקרוזר מול מיצובישי פאג'רו

2008: טויוטה לנד-קרוזר V8 בנזין Toyota LandCruiser 200

2008: אגדות ענק בשטח: לנדקרוזר 100 ופטרול Nissan V. Toyota

2003: טויוטה לנדקרוזר במבחן דרכים

נתונים טכניים: טויוטה לנד קרוזר 2018 Toyota Land Cruiser

מנוע- טורבו דיזל, 4 ציל', קדמי, אורכי, 2755 סמ"ק

תזמון- 16 שס', גל זיזים עילי כפול

הספק/סל"ד- 177 כ"ס/3400

מומנט/סל"ד- 45.9 קג"מ/1600-2400

תמסורת- אוט' 6 היל', יחס העברה נמוך (1:2.56); הנעה כפולה קבועה, דיפ' מרכזי ננעל

קוטר סיבוב (בין מדרכות)- 11.6 מ'

מתלים קדמיים- עצמות עצה כפולות

מתלים אחוריים- סרן חי

בלמים ק'/א'- דיסקים מאווררים

מערכות עזר- בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי תמרורים

צמיגים ק'/א'- 265/60-18 (מבחן – 265/65-17)

בסיס גלגלים- 279 ס"מ

אxרxג- 484x188.5x184.5 ס"מ

משקל- 2245 ק"ג

תא מטען- 382 ל' (מאחורי השורה השלישית)

מיכל דלק- 87 ל'

מהירות מרבית (יצרן)- 175 קמ"ש

0 ל-100 קמ"ש (יצרן)- 12.7 שנ'

צריכת דלק (ממוצע מבחן)- ... ק"מ/ל'

דרגת זיהום- 15

מחיר- 400,000 שקלים

אחריות- 36 חודשים/ 100,000 ק"מ

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP)- טרם נבחן

קישור לאירוע ההשקה בארץ ללקוחות טויוטה 2018:

אירוע השקת טויוטה לנד קרוזר החדש