אופנועים / טרקטורונים > יצרנים

הוסקוורנה

היצרנית השבדית שקנתה לה שם בתחום האנדורו והמוטוקרוס, התגלגלה לאיטליה ובסופו של דבר נרכשה על ידי KTM

הצצה בלוגו של חברת הוסקוורנה מסגיר את מוצאה: זהו קצהו של קנה רובה, עם כוונת קדמית, מורשת מעסקי ייצור הנשק בהם החלה החברה כבר בשנת 1689. המפעל שכן בסמוך לנהר ההוסקוורנה (Husqvarna) בשבדיה, בעיירה שנושאת את אותו שם. בסוף המאה ה-19 החלה החברה לייצר אופניים, לצד מוצרים רבים נוספים, וב-1903 התרחבה גם לייצור אופנועים, מה שעושה אותה לחברה הוותיקה ביותר בעולם בתחום הזה. הדגם הראשון היה בעצם אופניים שקיבלו מנוע מתוצרת FN בנפח 225 סמ"ק, שייצר 1.25 כ"ס והניע את הגלגל האחורי בעזרת רצועה.

בעשור הראשון לפעילותה בתחום האופנועים מכרה הוסקוורנה 100 כלים בסך הכל, כולם עם מנועים מתוצרת חברות אחרות. רק בתום מלחמת העולם הראשונה החלה לייצר מנועים באופן עצמאי, שהראשון בהם היה מנוע V-טווין ארבע פעימות בנפח 550 סמ"ק, דומה מאוד למנועים של הארלי דווידסון ואינדיאן. בשנים ההם זכתה במכרז לאספקת אופנועים לצבא השבדי, דבר שהצעיד אותה קדימה.

האופניים עם המנוע משנת 1903

במהלך שנות ה-30 הפעילה החברה קבוצת יצרן שהשתתפה במירוצי ה-GP בנפחים 350 ו-500 סמ"ק וזכתה לניצחונות רבים, אך פרשה מפעילות זו כשהיא ממשיכה לתמוך במתחרים פרטיים שהשתמשו באופנועים מתוצרתה.

ב-1955 הפתיעה הוסקוורנה את עולם האופנועים עם ה-SILVERPILEN (חץ הכסף), אופנוע קל משקל (75 ק"ג בלבד!) עם מנוע בנפח 175 סמ"ק שסיפק 9.5 כ"ס שהותקן על המסגרת, מזלג טלסקופי ובולמים הידראוליים. כמה שנים לאחר מכן הוצג ה-Guldpilen (חץ הזהב) באותו קונספט, עם מנוע 200 סמ"ק ו-10.5 כ"ס.

ה-SILVERPILEN

באותן שנים החלה החברה להתמקד בייצור אופנועי אנדורו ומוטוקרוס הפכה ליצרנית דומיננטית בתחום, עם ניצחונות במרוצים רבים, בין היתר 14 אליפויות עולם בקטגוריות הנפח 125, 250 ו-500 סמ"ק במוטוקרוס, וכן 24 תוארי אליפות עולם בתחום האנדורו ו-11 ניצחונות במרוץ הבאחה 1000.

ב-1987 נמכרה חטיבת האופנועים של הוסקוורנה לחברת קאג'יבה, והייצור כולו הועבר לאיטליה. מהלך זה הביא לפרישתם של רבים מהעובדים בשבדיה, שהקימו את חברת הוסאברג .(Husaberg)ב-2007 נמכרה החברה שוב, הפעם לב.מ.וו, שהחזיקה אותה במשך שנים ספורות ובסופו של דבר נרכשה הוסקוורנה על ידי KTM המחזיקה בבעלות כיום.

במשך השנים הגיעו אופנועי הוסקוורנה לארץ בטפטופים, חלקם בדרכים לא דרכים וחלקם בצורה מסודרת בשנים בהן הבעלות היתה בידי ב.מ.וו. היום יש יבוא סדיר המבוצע על ידי עופר-אבניר, עם מבחר של דגמי אנדורו ומוטוקרוס, לצד ה-Vitpilen (חץ לבן) וה-Svartpilen (חץ שחור), אופנועי כביש ששמם הוא הומאז' לאופנוע המהפכני משנת 1955.

ה-Svartpilen