שטח 4X4 > מסלולי טיול > בקעה ומדבר יהודה

מסלול טיול המטפס את מדבר יהודה

מסלול טיול אתגרי המטפס את מצוק ההעתקים של מדבר יהודה ממזרח למערב - מקיבוץ אלמוג שבצפון ים המלח ועד למישור אדומים שלמרגלות ירושלים. המסלול מחייב רכב 4X4 עם הילוך כוח ומטפס ממינוס 215 מטרים (כמעט ים המלח...) ועד פלוס 400 מטרים בשיא הגובה של המסלול.

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

כביש 1, צומת אלמוג, תל מוחלחיל, דרב א-רג'ב, מצוק ההעתקים, מישור דובר, נחל אוג, ג'בל חרמון, נחל קומרן, נבי מוסא, בקעת הורקניה, ואדי ח'שנה, כרם אבו טבק, נחל קומרן, זהרת אל הווא, ואדי דככין, ואדי אבו הינדי, מישור אדומים.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש לאורך מסלול הטיול

המסלול בעבירות בינונית לנהג מנוסה ובעבירות קשה לנהג מתחיל בשטח.

המסלול מחייב רכב שטח עם הילוך כוח, ידע בנהיגת שטח וניסיון בטיפוס עליות עם דרדרת ומעברים בעלי שיפוע צד.

המסלול נוסע על שבילים ברורים ומסומנים בצבע גם במפה וגם בשטח ולצד או בתוך שמורות טבע מוכרזות. אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף, בצומח או בחי.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול חוצה שטחי אש פעילים של צה"ל ואפשרי לנסיעה רק בסופי שבוע!

יש לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

קישור לטיפים לנהיגה בשטח

שיטת הניווט במסלול טיול הג'יפים

אורכו של המסלול 31 ק"מ והוא יארך כ-6 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות בדרך.

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 15 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף הכתבה.
הניווט על שבילים מסומנים במפה ובשטח הברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר
GPS מוסיף לביטחון העצמי אך בזכות סימון השבילים וסיפור הדרך המפורט אפשר לנווט גם בלעדיו. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

קישור לכל כתבות הניווט באתר השטח

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול טיול הג'יפים

• גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים,
  • ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,
  • מפות סימון שבילים מספר 8 (צפון מדבר יהודה),
  • מצפן ומכשיר GPS – לא חובה אך יכול לעזור בחיבור למיקום בשטח,
  • טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,
  • מים ומזון ליום בשטח.

תחילת מסלול טיול הג'יפים:

בצומת אלמוג שעל כביש מספר 1 בצפון ים המלח, מינוס 215 מטרים, בכניסה לקיבוץ אלמוג ולתחנת הדלק של סונול הנמצאת ממזרח לצומת. צומת אלמוג נמצא על כביש 1 המזרחי, כ-100 ק"מ ממרכז הארץ.

נ.צ. 1 – צומת אלמוג

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים ימינה ונוסעים על הכביש המתפתל לכיוון קיבוץ אלמוג.

1.2 ק”מ צומת עם כביש צר, ממש לפני גדר הבטיחות, אליו פונים ימינה ונוסעים מערבה על האספלט לכיוון החממות שלמרגלות ההר – תל מוחלחיל.

1.5 ק”מ בנקודה בה כביש האספלט מתעקל ימינה יש לרדת לשביל שבין החממות ולהמשיך ישר ומערבה לכיוון ההר.

1.9 ק”מ צומת T על השביל המסומן בשחור למרגלות ההר - תל מוחלחיל.

נ.צ. 2 – צומת T

פונים שמאלה ודרומה ומטפסים לאורך דרב א-רג'ב למעלה לכיוון מצוק ההעתקים כשמשמאל רואים את הקצה הצפוני של ים המלח.

0.4 ק”מ משמאל לדרך שביל רגלי מסומן בכחול היורד לקיבוץ אלמוג ומיד לאחר הצומת מתחילה הירידה המרשימה לערוץ נחל אוג.

0.9 ק”מ נקודת החצייה של נחל אוג במפגש עם השביל הרגלי המסומן בירוק.

נחל אוג - הוא הצפוני מבין הנחלים הנשפכים ממדבר יהודה לים המלח. אגן הניקוז של נחל אוג כולל את המדרונות של מזרח הרי ירושלים - הר הזיתים, הר הצופים ואבו דיס. נחל אוג על כל יובליו זורם מגובה של 800 מטר מעל פני הים אל ים המלח בעומק 428 מטרים מתחת לפני הים. הפרשי הגבהים יחד עם ניקוז של הרי ירושלים הגשומים וסוג הקרקעי הגירי גורמים בחורף לשיטפונות. במורד נחל אוג הוקם מאגר מים שעוצר את מי השיטפונות ומשמש את קיבוץ אלמוג. שמו של הנחל נגזר משמו של שיח מדברי קוצני הגדל בסביבה (לא רק), הנקרא אוג קוצני.

מומלץ להחנות בערוץ נחל אוג, בצילו של המצוק שמימין לדרך – זה מקום מצוין לארוחת בוקר וגם לטיול רגלי קצר הלוך-חזור במעלה או במורד נחל אוג.

1.6 ק”מ לאחר שטיפסנו מתוך ערוץ הנחל צומת שבילים של השביל השחור עם שביל לא מסומן.

נ.צ. 3 – צומת שבילים

פונים שמאלה ודרומה עם השביל המסומן בשחור.

1.5 ק”מ צומת T עם השביל הכחול העולה מכיוון קיבוץ אלמוג.

נ.צ. 4 – צומת T

פונים ימינה, למעלה ומערבה במעלה השביל המסומן בכחול.

1.1 ק”מ פונים שמאלה לתצפית על שפך נחל אוג ושל נהר הירדן לים המלח.

1.3 ק”מ התצפית בקצה מצוק ההעתקים.

1.5 ק”מ חזרה לשביל הכחול בו פונים שמאלה וממשיכים לטפס במעלה המצוק.

1.9 ק”מ פונים שמאלה לתצפית נוספת לכיוון ים המלח וקיבוץ קליה.

2.2 ק”מ מישור דובר בקצה מצוק ההעתקים ומעל ים המלח.

תצפית מקסימה מראש מצוק ההעתקים לעבר צפון ים המלח, קיבוץ אלמוג, בית הערבה ועד העיר הגדולה יריחו שמצפון לנו. ממזרח ומעבר לים המלח רואים את הרי אדום שבממלכת ירדן.

מצוק ההעתקים נוצר יחד עם השבר הסורי-אפריקני כתוצאה מתנועותיהם של הלוח הערבי ממזרח והלוח האפריקאי ממערב, ואשר התרחקותם זה מזה (לכיוון מזרח ומערב) ותנועתם (לכיוון צפון ודרום) יצרה את השבר כולו. גובהו של המצוק נע בין 50 מטרים מתחת פני הים (מעל נחל קדרון) ועד 270 מטר מעל פני הים (מעל נחל קדם) כשהוא נישא מעל ים המלח הנמצא בשפל של מינוס 420 מטרים מתחת לגובה פני הים התיכון.

2.4 ק”מ בחזרה לשביל הראשי איתו פונים שמאלה וממשיכים בטיפוס עם הציר המסומן בכחול.

3.5 ק”מ חוצים את ערוץ נחל חרמון.

6.1 ק”מ מיד לאחר חציית ערוץ נחל קומרן צומת עם שביל לא מסומן מימין.

נ.צ. 5 – צומת שבילים

פונים ימינה לשביל הלא מסומן.

0.5 ק”מ תחילת העלייה הקשה לג'בל חרמון

כמה דגשים לקטעי הטיפוס:

1. שלבו הילוך כוח! ונעלו נעילה אחורית (אם יש).
  2. חגרו חגורת בטיחות כשעוד אפשר (כשהרכב לא בשיפוע).
  3. סרקו באופן רגלי את קטעי העליות התלולות ותכננו היטב את נתיב הטיפוס.
  4. בחרו נתיב ישר - כזה שלא יכניס אתכם לשיפוע צד מסוכן.
  5. בחרו נתיב שיש בו אחיזה טובה – כמה שיותר סלע וכמה שפחות אבנים קטנות, פודרה ודרדרת.
  6. היעזרו במכוון קרקעי – אחד העומד לפניכם ובצד ויכול לכוון אתכם על הנתיב המדויק שנבחר.
  7. הרחיקו אנשים מאחורי הרכב – כדי לא להעיף עליהם אבנים.
  8. הגיעו נחושים לעלייה וטפסו במהירות אחידה, כמה שאפשר, על מנת לשמור על אחיזה קבועה של הצמיגים בקרקע (זה אומר להוסיף גז בשיפוע ולהוריד גז כשהוא מתמתן – והכול בעדינות).
  9. השתדלו שלא לנגוח, שלא לקפוץ עם כלי הרכב על הסלעים ובעיקר שלא לאבד אחיזה עם הגלגלים שמקדימה על מנת שלא להיכנס לשיפוע צד מסוכן.
  10. הכינו עצמכם למצב בו "העלייה נכשלה" ויש לחזור לאחור בזהירות ועם הכוונה כדי לא ליפול מהשביל למצוק.

1.5 ק”מ סיום קטעי העליות החדים.

1.7 ק”מ צומת שבילים בראש הר חרמון.

נ.צ. 6 – הר חרמון

פונים שמאלה בכיוון מערב ולכיוון בסיס האימונים - נבי מוסא הנמצא למרגלות ההר.

0.7 ק”מ ממש לפני שמתחברים לדרך הכבושה היורדת לבסיס פונים שמאלה ומתחברים לשביל היורד בשטח טרשי הנמצא משמאל ומדרום לבסיס האימונים.

יורדים למטה, במקביל ומשמאל לבסיס, עד השער ועמדת השמירה (עליה רשום ש.ג. 300) שעל הכביש של בקעת הורקניה.

2.6 ק”מ כביש נבי מוסא שבלב בקעת הורקניה (אם פונים ימינה חוזרים לכביש מספר 1).

נ.צ. 7 – כביש אספלט

פונים שמאלה על הכביש ונוסעים דרומה - שימו לב הכביש משובש ועם בורות גדולים יותר מכל שביל אחר בשטח.

1.7 ק”מ מעבר רק”מ (כלים עם זחלים) בו יש קטע בטון על כביש האספלט ומסומן ע"י בטונדות - קוביות בטון גדולות.

נ.צ. 8 – מעבר רק"מ

פונים ימינה, עוזבים את האספלט ונוסעים לכיוון ההר שממערב.

0.2 ק”מ השביל נכנס ונוסע מערבה בתוך הערוץ ״דש-דש״ המקסים של נחל קומרן.

1 ק”מ שביל צר / ציר חוצה את ערוץ הנחל.

נ.צ. 9 – צומת עם שביל

פונים ימינה ויוצאים צפונה מהערוץ של נחל קומרן לכיוון הבסיס והסוללה הלבנה הברורה כשמשמאל רואים את העליות המטפסות את מצוק ההעתקים.

0.7 ק”מ צומת עם שביל ברור המגיע לאחר שנוסעים על שביל צר, שחלקו לא ברור וחלקו דרך משובשת ומחורצת.

נ.צ. 10 – צומת שבילים

פונים שמאלה ולמעלה – העלייה השמאלית עם קצת דרדרת אך בשילוב הילוך כוח, נסיעה רצופה ומעט נחישות מטפסים אותה בקלילות.

0.7 ק”מ בראש העלייה השמאלית פונים ימינה לשביל.

0.8 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמעלה עם הדרך הראשית - שומרים על הדרך הכי ברורה המטפסת מעלה ומערבה לכיוון זהרת אל הווא.

3.5 ק”מ חוצים את הערוץ הצר והברור של נחל קומראן וממשיכים לטפס מערבה.

3.8 ק”מ בראש האוכף ומימין לשביל בור מים קטן העשוי בטון.

4.4 ק”מ האוכף הגדול של זהרת אל הווא. ממול מעלה אדומים ומעליה המגדלים של ירושלים - מימין מגדל הר הצופים מימין ובמרכז אוגוסטה ויקטוריה. עוד מימין אפשר לראות את אזור התעשייה של מישור אדומים לשם נוסעים.

נ.צ. 11 – אוכף וצומת שבילים

באוכף ממשיכים ישר, מערבה ולמטה על השביל, שתחילתו לא ברורה לתוך קטע דרך עם עליות וירידות טכניות מהנות הדורשות ריכוז ודיוק ולא מאוד קשות לנהיגה.

1.3 ק”מ צומת שבילים בערוץ של ואדי דככין למרגלות אוכף גדול.

נ.צ. 12 - ואדי דככין

פונים ימינה ומטפסים על הדרך הלבנה לאוכף.

0.6 ק”מ צומת עם כמה שבילים היורדים לערוץ נוסף של ואדי דככין בו יש לטפס על השבילים שמימין ולפנות שמאלה עם השביל המסומן בכחול לאוכף. שימו לב לחציית הערוץ – אם תבחרו בשביל הנכון המיורד לערוץ והמטפס מצידו השני – זה יהיה קל לנהיגה!

0.9 ק”מ צומת T בו פונים שמאלה ולמעלה בשביל עם הדרדרת ולכיוון האוכף.

1.2 ק”מ בקצה העלייה בדיוק באוכף שעל קו פרשת המים צומת T בו פונים שמאלה ולמעלה.

1.5 ק”מ תלולית אדמה שהיא מעבר מעל גדר הבטון הנמוכה וחיבור לצומת T עם השביל הראשי המסומן בשחור.

נ.צ. 13 – שביל ראשי

פונים ימינה וצפונה עם השביל המסומן בשחור ולצד גדר הבטון הנמוכה.

1.6 ק”מ מעבר נחל אל עוויוי לצד קיר הבטון הגדול כשלאחריו ממשיכים ישר וצפונה על השביל הראשי המסומן בשחור לכיוון אזור התעשייה.

2.3 ק”מ צומת שבילים.

נ.צ. 14 – צומת שבילים

פונים שמאלה עם הסימון השחור ועוזבים את השביל הראשי.

1.1 ק”מ צומת T על הכביש של אזור התעשייה של מישור אדומים.

נ.צ. 15 – כביש מישור אדומים

עד כאן 30.6 ק”מ של מסלול הטיול

פונים ימינה, חוצים את אזור התעשייה של מישור אדומים כ-3 ק"מ עד לצומת המרומזר שעל כביש 1.
ימינה ברמזור לים המלח ושמאלה ברמזור 15 ק"מ עד לירושלים ובהמשך לתל אביב.

להתראות בטיול הבא...
עופר

מפת מסלול הטיול בקנה מידה 1/250,000

קובץ למכשירי GPS ורשימת נקודות ציון

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''

קובץ בפורמט TWL למכשירי GPS ולתוכנת נביגייד ולעמוד ענן

191084

עוד מסלולי טיול וטיולי ג'יפים בארץ ובעולם:

מסלולי טיול בארץ:
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת