שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

טיול שקיעה למועדון דאצ'יה מיער חרובית למצפה משואה 26/7/2018

מועדון דאצ'יה ממשיך לדאוג ללקוחותיו והפעם יצאנו לטיול קצת אחר, טיול קצר יחסית ובסופו שקיעה מרהיבה ממצפה משואה
הדריכו: יחיאל דניאל וקובי בצלאל

שעת המפגש שנקבעה היתה 15:45. בכניסה ליער חרובית מיד לאחר הירידה מכביש 383 שמתחיל ליד צומת ראם ומסתיים בצומת תל עזקה. כמו תמיד, רוב חברי מועדון דאצ'יה מגיעים כמה דקות לפני ומצב הרוח טוב כמצופה. המשתתפים קיבלו ערכת מתנה, מכשירי קשר, מספרי ברזל, קצת הסברים על המסלול שמחכה לנו וכמה דגשים לבטיחות ואנחנו מוכנים. הקבוצה שלי נכנסה מיד לשביל אדום, וכעבור כ-200 מטרים כשעשיתי בדיקה ראשונה בקשר עם הרכב המאסף "10 דווח לי אחרון בתנועה על השביל האדום". התשובה שהגיעה מיד היא.. "רכב מספר 5 עם פנצ'ר". תכל'ס, אין מה להתרגש, פנצ'רים הם חלק בלתי נפרד מטיולים בשטח. יצאנו כולם לעזרה ותוך דקות ספורות הגלגל הוחלף והמשכנו בדרכנו. הכיוון הכללי הוא דרומה על שבילי השמורה. כשמולנו נחל האלה פנינו ימינה כדי לראות את תחנות הכח דליה וצפית. תחנת הכח דליה היא תחנה פרטית המפיקה בעזרת צמד טורבינות גז כ-900 מגה ואט חשמל, המועבר למערכת החשמל באמצעות תחנת ההשנאה צפית.
המשכנו דרומה ואיגפנו את תל צפית ממערב כדי לטפס אליו למעלה. תל צפית הוא אחד התילים החשובים בארץ ישראל, שטחו למעלה מ-400 דונם והוא מזוהה על ידי חלק מהחוקרים כעיר המקראית הפלישתית גת. במקום מבצר צלבני ששמר על הדרך שמצפון אליו ההולכת מאשדוד לצומת תל עזקה ולבית שמש ולכן ניתן לראות לצד דרך העפר גם שרידי דרך רומית. אנחנו נהנינו מתצפית יפהפיה של כמעט 360 מעלות.

imageimageimageimageimageimage

חזרנו לרכבים ויצאנו מתחומי הגן הלאומי תל צפית על שביל עפר כבוש ונוח לאורך נחל לוזית. בסוף השביל פגשנו את הכביש אך מאחר ויש קו לבן רצוף, פנינו ימינה עד לכניסה לישוב בית ניר, עשינו פרסה וחזרנו צפונה על כביש 353 המפותל והמאד מהנה לנהיגה. חלפנו ליד הישובים לוזית, עגור ושריגים (לי-און) ומעט לפני צומת האלה, נכנסנו שוב לשבילים והפעם של הגן הלאומי תל עזקה.
הדרך משתנה משביל עפר כבוש לכביש אספלט גרוע אך נסיעה איטית ומפותלת חשפה אותנו לפינות חמד נסתרות וצמחייה מגוונת. בסוף המעלה מגיעים לחניון של תל עזקה וממנו ממשיכים בטיפוס רגלי. לאורך השביל המטפס מעלה מסודרות אבנים מרובעות ועליהן חרוטים משפטים קצרים, כשכולן יחד מספרות את סיפורו המיוחד של תל עזקה או, כמו שאתם מכירים אותו, סיפור הקרב ההירואי של דוד המלך (שעדיין לא היה מלך) וגוליית הפלישתי.

סיפור דוד וגוליית הוא סיפור מקראי של קרב ביניים המתרחש ברקע מלחמה בין ישראל לפלישתים בעמק האלה. דוד היה אז נער, רועה צאן שגבר על גוליית הענק ממחנה הפלישתים שגידף את ישראל ואלוהיו. במערכה המפורטת במעלה הטיפוס לתל, מתגלה דוד כגיבור אמיץ וכמנהיג שאינו חושש ללחום בחזית בשם האל ובחירוף נפש. סיפור דוד וגוליית הפך לשם נרדף למצב שבו בעימות בין שני צדדים מנצח הצד הנראה חלש, בזכות צדקתו, חוכמתו ואמונתו.

imageimageimage

התל כולל ממצאים רבים מסוף התקופה הכנענית ובעיקר מהתקופה הישראלית (ברזל). כולל בין היתר קולומבריום ומערות פעמון עם גרמי מדרגות, מערכת מסתור ובורות מים גדולים מימי מרד בר כוכבא. מהתל נשקפת תצפית נפלאה הנמשכת מתל אביב ועד לעזה.

ירדנו חזרה לכביש והפעם מצפון, המשכנו דרך עמק האלה והגענו למצפה משואה. זהו מגדל תצפית שבנתה הקרן הקיימת לישראל באזור רמת אבישור ממערב ליישוב צפרירים. הוא מצוי בפארק בריטניה ומתנשא לגובה של 372 מטרים מעל פני הים. הנוף מרהיב ביופיו והשקיעה מוסיפה יופי ודרמטיות משלה.

תמונות נוספות מהקבוצה של יחיאל דניאל

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

גם סיומו של הטיול הזה היה שונה מעט מטיולים אחרים שכן, לאחר הצילום הקבוצתי על רקע השקיעה, פנו כולם בנחת לשולחנות הפיקניק לארוחת ערב מיוחדת מאד. קפה תה ומטעמים אחרים הועברו בין משפחה למשפחה וכעבור שעה קלה החלו החברים לומר להתראות ולהתפזר חזרה לביתם.

היה תענוג של טיול עם חבורה נהדרת של אנשים, שאני בטוח שאפגוש שוב ושוב בטיולי המועדון הבאים.