מסלול טיול בלב ההר הירוק כל השנה, בדרכי נוף יפות, בשבילים צרים ובירידה והעלייה ההרפתקנית של נחל רקפת.
בחורף העבירות בינונית עד קשה, בזכות הבוץ העמוק שלאחר הגשם. בקיץ המסלול בעבירות קלה לרכב עם הילוך כוח ובעבירות בינונית לג'יפונים – רכבי 4X4 ללא הילוך כוח.
אבני דרך לאורך מסלול הטיול:
אליקים, יער קרן הכרמל, חניון חרמש, מצפור קרן הכרמל, טרק אל בנת / דרך הבנות, נחל רקפת, דרך נוף כרמל, מוחרקה – קרן הכרמל, מצפור הטייסות, דלית אל כרמל, עוספיא.
עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
כשהשטח יבש המסלול בעבירות קלה לנהג מנוסה ובעבירות בינונית לנהג מתחיל בשטח או לרכב שטח ללא הילוך כוח. בימי החורף ובמיוחד לאחר גשם רב השטח בוצי ולפעמים אף לא עביר גם לרכב שטח עם הילוך כוח.
המסלול נוסע על שבילים ברורים שרובם גם מסומנים בצבע. אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף, בצומח או בחי.
אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול אינו עובר בשטחי אש פעילים של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכול ימות השבוע.
מומלץ מאוד לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
אורכו של המסלול 20 ק"מ, והוא יארך כ-4 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות בדרך.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 17 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף הכתבה.
ביקור בטבע שאינו פוגע
שיטת הניווט לאורך מסלול הטיול
הניווט על שבילים מסומנים במפה ובשטח הברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך בזכות סימון השבילים וסיפור הדרך המפורט אפשר לנווט גם בלעדיו. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.
קישור לכל כתבות הניווט באתר השטח
מה עושים? איך מנווטים לאורך המסלול:
בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.
הכנת אמצעים למסלול הטיול
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים,
ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,
מפות סימון שבילים מספר 4 (כרמל),
מצפן ומכשיר GPS – לא חובה אך יכול לעזור בחיבור למיקום בשטח,
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,
מים ומזון ליום בשטח.
תחילת מסלול הטיול
במחלף אליקים בחיבור שבין כביש 70 (ואדי מילק) לכביש 672 (כרמל – רמות מנשה).
נ.צ. 1 – מחלף אליקים
מתחילים ומאפסים מד אוץ
במחלף אליקים פונים צפונה על כביש 672 לכיוון הכרמל – דלית אל כרמל / עוספייה.
0.8 ק”מ על כביש 672 עד הכניסה -הפנייה ימינה לכביש/שביל המסומן בירוק – חניון קק"ל: קרן הכרמל.
נ.צ. 2 – ירידה מהכביש
מאפסים מד אוץ
0.1 ק”מ פונים ימינה עם הכביש שבתוך החניון.
0.2 ק”מ פונים שוב ימינה לשביל המסומן בסימון שבילים ירוק הוא "דרך נוף כרמל".
0.8 ק”מ צומת T בו פונים ימינה ולמטה.
0.9 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם הסימון הירוק.
1 ק”מ מימין לשביל המסומן בירוק שביל אדום רגלי המוביל לשביל המערות.
1.1 ק”מ עולים על קטע דרך סלול אספלט.
1.5 ק”מ חולפים על פני חניון המתאים לעצירה (ארוחת בוקר) לאחריו חוזר להופיע סימון השבילים הירוק.
1.9 ק”מ עיקול חד שמאלה בשביל המטפס מעלה.
2 ק”מ צומת שבילים.
נ.צ. 3 – צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
בצומת ממשיכים ישר ולמעלה עם הסימון הירוק.
0.3 ק"מ פונים ימינה.
0.4 צומת בו פונים "חזק" ימינה עם הסימון הירוק.
0.7 ק”מ – צומת שבילים.
נ.צ. 4 – צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
בצומת פונים "חזק" ימינה ולמטה עם הסימון הירוק.
0.2 ק”מ חניון קרן הכרמל עם תצפית וספסלים.
לאחר החניון השביל הופך להיות צר וזרוע באבנים ונקרא: טרק אל בנת / דרך הבנות.
0.5 ק”מ צומת T בו פונים ימינה ולמטה עם הסימון הירוק.
0.6 ק”מ צומת בו פונים שוב ימינה ולמטה עם השביל הירוק.
0.7 ק”מ ושוב פונים ימינה עם הסימון הירוק.
1 ק”מ צומת שבילים.
נ.צ. 5 – צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ולמעלה לתוך המטע זיתים, המצא מעל נחל רקפת.
0.2 ק”מ ממשיכים ישר על סימון השבילים הירוק.
0.8 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה.
1.1 ק”מ מתקרבים לעלייה לכביש הראשי החוצה את הכרמל – זהירות!
נ.צ. 6 – כביש 672
מאפסים מד אוץ
רגע לפני הכביש ומעבר בקר פונים ימינה לשביל המסומן באדום ונוסעים במקביל לכביש 672.
0.1 ק”מ פונים ימינה ולמטה על שביל הכורכר הלבן.
0.2 ק”מ חוצים צומת שבילים וממשיכים ישר על שביל לא מסומן (השביל המסומן באדום הוא שביל רגלי).
0.5 ק”מ הדרך מתפתלת ויורדת מטה. לכיוון נחל רקפת.
0.9 ק”מ צומת שבילים צמוד לגדר של מפעל סולתם – מפעל שהוקם בשנת 1954, במקביל למפעל לייצור סירים וכלי מטבח, וכיום נמצא בבעלות אלביט מערכות. המפעל מייצר מרגמות, תותחים ותחמושת ארטילרית.
נ.צ. 7 – צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים פנייה חדה שמאלה ולמטה, לצד הגדר של סולתם ולכיוון נחל רקפת.
0.5 ק”מ צומת T בו פונים ימינה ולמטה, חוצים מעבר בקר וממשיכים על השביל המסומן באדום.
0.7 ק”מ צומת שבילים, לצד השער האחורי של סולתם, בו ממשיכים ישר למטה, חוצים את הערוץ של נחל רקפת ומטפסים לגדה המזרחית עם השביל המסומן באדום.
0.8 ק”מ צומת שבילים.
נ.צ. 8 – צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה, נפרדים מהשביל המסומן באדום ומטפסים בעלייה הטרשית.
0.2 ק”מ עיקול חד בו פונים ימינה ולמעלה.
0.4 ק”מ עוד עיקול חד בו פונים ימינה ולמעלה.
0.6 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה.
0.8 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה.
0.9 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה.
1 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמעלה.
1.1 ק”מ צומת T.
נ.צ. 9 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ב-T.
0.2 ק”מ צומת T על דרך נוף כרמל.
נ.צ. 10 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל המסומן בשחור - דרך נוף כרמל.
1.5 ק”מ צומת T, למרגלות המוחרקה – מנזר קרן הכרמל, בו פונים שמאלה לשביל המסומן בשחור, על השביל הכבוש כורכר. מבט ימינה ומזרחה וכל עמק יזרעאל פרוס למרגלות הכרמל.
בראש קרן הכרמל, מעל העיר יוקנעם ובגובה של 474 מטרים, הקימו הנזירים הכרמליתים שהגיעו מאירופה בשנת 1867. המנזר מנותק ממים וחשמל ומנציח את הניצחון של אליהו הנביא על נביאי הבעל. ניצחון שבו ירדה אש מהשמים ואכלה רק את קורבנו של אליהו, כמסופר בספר מלכים א', פרק יח' פסוק ל''ח: ''וַתִּפֹּל אֵשׁ-ה', וַתֹּאכַל אֶת-הָעֹלָה וְאֶת-הָעֵצִים, וְאֶת-הָאֲבָנִים''.
2.9 ק”מ חוצים מעבר בקר שקוע בקרקע ולאחריו צומת שבילים.
נ.צ. 11 – צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה עם השביל המסומן בשחור.
0.3 ק”מ צומת בו פונים שמאלה, חוצים מעבר בקר וממשיכים על השביל המסומן בשחור.
0.4 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה לשביל המסומן בשחור. (השביל המסומן באדום הוא שביל רגלי המטפס למוחרקה).
0.6 ק”מ צומת T במפגש עם כביש אספלט צר.
נ.צ. 12 – כביש אספלט
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ולמטה על הדרך הכבושה / אספלט.
1.6 ק”מ מימין לשביל - מצפור טייסת העמק ע"ש סרן ליאור הררי שהיה איש הצוות (נווט) במטוס ה-F16 של סרן יונתן בגין מטייסת העמק שבבסיס רמת דויד שהתרסק לים בליל יום 27 במרץ 2000 מול חיפה. לזכרו הוקם המצפור עם שני מסלולי הטיסה של הבסיס אותו רואים בעמק למרגלות האנדרטה.
נ.צ. 13 – מצפור טייסת העמק
מאפסים מד אוץ
0.8 ק”מ על דרך הנוף עד צומת השבילים.
נ.צ. 14 – צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה להמשך דרך נוף כרמל.
1.8 ק”מ חוצים מעבר בקר השקוע בקרקע.
2.1 ק”מ צומת בו פונים שמאלה על דרך הנוף הכבושה הראשית.
2.5 ק”מ הדרך עוברת למרגלות דלית אל כרמל – מועצה מקומית עצמאית והעיר הדרוזית הגדולה בישראל.
4.1 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.
4.2 ק”מ צומת בו ממשיכים ישר ולמטה.
4.6 ק”מ צומת אספלט בכניסה לעוספיא – הכפר (העיר) הדרוזית השנייה בגודלה בישראל. בעבר היה ניסיון שכשל לאחד את עוספיא עם דליה וליצור את "עיר כרמל".
נ.צ. 15 – צומת אספלט
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ולמעלה על האספלט לתוך עוספייא וממשיכים ישר ולמעלה.
0.3 ק”מ T בו פונים ימינה ולמעלה.
0.6 ק”מ צומת בתוך הכפר.
נ.צ. 16 - צומת
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר לכיוון הכביש הראשי החוצה את עוספיא.
0.2 ק”מ בצומת פונים שמאלה ולמטה.
0.3 ק”מ צומת על הכביש הראשי החוצה את הכפר במרכז עיקול חד – שימו לב!
נ.צ. 17 – כביש 672
סוף מסלול הטיול – עד כאן 20 ק”מ של מסלול טיול
ימינה וצפונה על כביש 672 לצומת דמון ולכיוון חיפה.
שמאלה ודרומה על כביש 672 לדלית אל כרמל, צומת אליקים ומרכז הארץ.
להתראות בטיול הבא...
עופר אוגש
הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.
קובץ נקודות הציון להורדה עבור מכשירי GPS ותוכנות ניווט
קובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנת Off Road
נ.צ. |
צפוניות |
מזרחיות |
1 |
1226850 |
156431 |
2 |
1227378 |
155859 |
3 |
1228012 |
157132 |
4 |
1228156 |
156924 |
5 |
1228678 |
156723 |
6 |
1229304 |
155825 |
7 |
1229396 |
156228 |
8 |
1229920 |
156371 |
9 |
1230104 |
156926 |
10 |
1230234 |
157014 |
11 |
1230723 |
158891 |
12 |
1231289 |
158643 |
13 |
1232093 |
158556 |
14 |
1232521 |
158041 |
15 |
1235294 |
157658 |
16 |
1235671 |
157164 |
17 |
1235531 |
156827 |
מסלולי טיול בארץ:
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת
מיוחדים: כללי ומיוחד | נקודה בשטח | עבירות
טיולי ג'יפים בארץ | הדרכות נהיגה וניווט
מסעות ג'יפים בעולם | טיפוס הרים | טיולי אופנועים | טיולי כביש בעולם
8 תגובות
1
אורח/ת - רוקן
09 בפברואר 2019 ב 01:39
שלום אני לא מצליח להמיר את נקודות הציון איך אני יכול לנווט אתם במפות של גוגל ניסיתי דרך עמוד ענן גם לא הלך אני אשמח לתגובתך המהירה בבקשה
2
Ogash Ofer
09 בפברואר 2019 ב 06:20
שלום אני לא מצליח להמיר את נקודות הציון איך אני יכול לנווט אתם במפות של גוגל ניסיתי דרך עמוד ענן גם לא הלך אני אשמח לתגובתך המהירה בבקשה
"3
אתר השטח 4X4
27 בספטמבר 2020 ב 15:58
נוסף למסלול הטיולקובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנת Off Road
4
אורח/ת - אמיר
16 ביולי 2021 ב 17:37
יפה מאוד
5
אורח/ת - גיא
13 בנובמבר 2021 ב 20:58
עשיתי המסלול בנובמבר 2021 עם פורסטר ספורט 2019. מסלול קל, רובו על דרכי עפר, ללא גשם בתקופה זו. תיאור המסלול וסיפור הדרך מדוייקים! כל הכבוד לעופר ולצוות. מסלול קליל יפהפה נופים הרבה מקומות לעצור.
6
Ogash Ofer
14 בנובמבר 2021 ב 06:09
עשיתי המסלול בנובמבר 2021 עם פורסטר ספורט 2019. מסלול קל, רובו על דרכי עפר, ללא גשם בתקופה זו. תיאור המסלול וסיפור הדרך מדוייקים! כל הכבוד לעופר ולצוות. מסלול קליל יפהפה נופים הרבה מקומות לעצור.
"7
אורח/ת - הדס
09 בפברואר 2023 ב 23:31
תודה , היה מקסים ומדויק ממש! (:
8
Ogash Ofer
12 בפברואר 2023 ב 08:03
תודה , היה מקסים ומדויק ממש! (:
"
תגובות