אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

Mother Bager - אופנוע BMW K1600B במבחן

ב.מ.וו נכנסת עם המון סטייל ומשקל לנישה חדשה של אופנועים, נישת הבאגרים. צביקה כהן לקח את אניית הפאר, K1600B, לשייט תענוגות בצפון הקר והמושלג. שלא כמו אניית פאר ידועה אחרת, השייט לצפון אמנם לא הסתיים בהתקרחנות, אך עדיין זכה בלא מעט פרסום ותהילה

מחפרון שיוט
על משולש הגבולות המושלג, כשסוריה מצפון מזרח ולבנון בצפון מערב, צופה אל נחל שיאון בלובן מוחלט שאינו יודע גבול. האוויר צח כשלג וכל נשימה רוויה בחמצן ונופים משכרים. ערמות השלג מטשטשות את הגדרות והכביש השחור מזמין אותי עם הבאגר השחור לקפה חזק, סורי או לבנוני.
הקרוזר הוא אופנוע בסגנון אמריקאי שהתפרסם בין שנות השלושים לתחילת השישים. תנוחת הרכיבה מציבה את הרגליים קדימה ואת הידיים מעלה, כשעמוד השדרה זקוף או נשען מעט לאחור. הבאגר (מחפרון כבד), היה הכינוי שדבק לקרוזר שרירי עם חופה קדמית, מכל דלק גדול, מושב נוח ותיקי אוכף מאחור.
ה- K1600B הוא למעשה כרטיס הכניסה הרשמי של ב.מ.וו לעולם הבאגרים. היצרן מדגיש כי מדובר בעיצוב באגר קלאסי מרשים בעל פרופיל סולידי ארוך וזורם. לא קשה לראות מאין נולד הבאגר, שהרי מדובר באופנוע זהה לדגם K1600GT/L של החברה בשינוי יחידת הזנב, המשקף המקוצר והכידון הצינורי המשוך מעלה.
יחידת הזנב המפוארת נמוכה על פי צו אפנת הבאגר וכוללת, מושב אחורי נמוך, שני מפלטי ענק בוהקים וארגזי צד מובנים בנפח של 37 ליטר עם תאורת זנב מרשימה. אגב ארגזי הצד, אלו מצליחים להכיל קסדה שלמה בקלות.
במבט ראשון, קרוב לאופנוע, לא ניתן שלא להתרשם מהעיצוב המוקפד והיפה בעיניי. קווים ארוכים, מושב רחב, מדרסי רגליים, לוח מחוונים גדול הכולל זוג רמקולים חזקים ושלל פינוקים. עומס הקפיץ האחורי ניתן לשליטה מתא הטייס לטובת רכיבות בזוג או עם ציוד. המנוע האדיר של הבאגר כולל 6 צילינדרים בטור, בנפח של 1,649 סמ"ק המפיק מרגליות של 160 כוחות סוס עתירות מומנט.
זה מדבק
כצפוי, רכיבה עירונית אינה הכר הטבעי של ה- K1600B. ברוחב של אדוונצ'ר גדול עם שני ארגזי צד, אורך מופלג ומשקל רטוב של 336 ק"ג הוא מרגיש כשווה בין רכבים. אז יצאתי אתו לכבישים הפתוחים. בתנועה עירונית, הרגיש לי מביך מדי לרכוב שמח כמו טרנזיט של ברסלב. אבל עכשיו, אני מחבר זיכרון נשלף ונושם מהרמקולים מוזיקה בניחוח של פריחה. רצועת הכוח האדירה שלו במיטבה קצת מעל 5,000 סל"ד. אני מיד מתחבר לעוצמה האדירה של המנוע הזה. ערמות של מומנט שמדביקים אותי למושב. תאוצה כה נחושה, אני פשוט מחכה שתהיה לי רק סיבה לעקיפה.
הצפון מרגיש קרוב מתמיד. וגם לולא היו שלטים, מיד מרגישים שהכבישים פחות ישרים. השיוט הרגוע מאפשר לי לתהות על קנקנו היפה. הבאגר אמנם חוטא למקדש העיצוב הקלאסי, אך זאת לטובת מראה עדכני ומתקדם. העיצוב מבליט את יתרונו בקטגוריה - ביצועים וטכנולוגיה. המצערת האלקטרונית, למשל, כוללת שלושה מצבי רכיבה: גשם, כביש ודינמי. מצב גשם מעניק כוח מתון ותגובה מהירה יותר של בקרת האחיזה. הפוך מאשר במצב הדינמי. לא ניתן לכוון ידנית את מידת בקרת האחיזה. עם זאת, ניתן לאחר סדרת לחיצות מסובכות לבטל לגמרי את בקרת האחיזה.
כפתוריאדה
מאחורי הכידון הרחב שני רמקולים חזקים ולוח שעונים מפורט אך פשוט למראה. בתצוגה שני מדים אנלוגים: מד סל"ד ברור ומד מהירות קטן ספרות. ביניהם מסך TFT המורה את מצב ההילוך, מד דלק, טמפרטורת נוזל הקירור, מצב הרכיבה, שעון, מד מרחק וחיוויי הפעלה. ממתגי הכידון ניתן להפעיל היא אוהבת רק רדיו חזק, בקרת שיוט ומשקף קצר המתכוונן חשמלית. כפתור קסם לימות החורף מפעיל 5 רמות שונות של חימום לידיות הרוכב וחמש רמות חום למושב. למושב הנוסע, כפתור חימום משלו. אמחייה.
מי שבגלל כל הפונקציות, שוכח לרגע באיזה צד המצערת, יכול מיד לדעת זאת לפי כמות הכפתורים על הכידון בימין (3) לעומת כמות הכפתורים בשמאל (15). סל התוספות של האופנוע עשיר ועשוי להגיע לתוספת של 45 אלף שקלים. בין התוספות: מגני מנוע, רגליות רחבות לתנוחה קדמית, מפתח הנעה בשלט רחוק, מערכת נעילה מרכזית, מערכת עזר להילוכים, תאורת לד, פנסי ערפל, הילוך לאחור, פנסי קסנון עם כיוון עצמי דינמי, מערכת שמע עם GPS מובנה, ממשק Bluetooth, מערכת עזר לזינוק בעלייה, מדי לחץ אוויר, כידון מחושל, מחיצות אחסון לארגזים. אופנוע המבחן היה מצויד בהילוך לאחור, אך עקב תקלה במערכת נבצר ממני לבדוק את תפקודה.
טיל שיוט
מעל הרי נפתלי אני צופה על עמק החולה המוריק ומחליט להוריד קצב. מותח את רגליי למדרסים הקדמיים, שותה את הנוף והבאגר יורד בסל"ד והופך למכונה רגועה וחלקה, שנהנית יחד אתי מאוויר ההרים.
אני חוצה את הבניאס ומתחיל לטפס אל מבצר נמרוד. הבאגר מתעלם מהמשקל הרטוב שלי ומזנק בעליות באותה עוצמה, כאילו רכבנו במישור. לקראת פנייה אני משחרר את המצערת ומרגיש את נחת בלימתו של המנוע ויעילות כוחות הכבידה ללא צורך בבלימה. את רוב הפניות הרחבות גלשתי בשלישי, כשבצפופות העדפתי לעבור להילוך שני כדי להמשיך ליהנות מהחיוניות של המנוע. לאופנוע קיימת אופציה למערכת עזר להעברת הילוכים ללא מצמד (Gearshift Assist Pro), כל שנדרש הוא להקפיד על מצערת פתוחה בהעלאת הילוך, וסגורה בהורדת הילוך. לא ניתן לבטל את סיועה של המערכת. אני מדגיש זאת, כי במידה והמצערת במצב ביניים או ידית המצמד בחצי החלקה, המערכת מתחילה להתבלבל וההילוכים לא עוברים חלק. יחסית לממדיו האדירים הבאגר מבצע פניות באופן חלק ולא נוטה ליפול לתוך הפנייה. כאשר נדרשתי לבלימה, לקראת פניה חדה, הרגשתי ניתוק מה מהכביש. בולם ה- Duolever, המונע את צלילת הבולם הקדמי במהלך בלימה, מרגיש לי עדיין קצת מוזר, אך אני מניח שרוכבי ב.מ.וו שרגילים למערכת מדגמים אחרים של החברה, כבר מכירים את התחושה הזו וחיים אתה בשלום.
נוחות תרמית אופטימלית
דוכני הסחלב החם כבר פרוסים בציר הראשי של מג'דל שמס ואני מעפיל אל החרמון. השלג סביב הולך ונערם עד שכמעט לא נראים סלעים. עננות נמוכה מערפלת את הדרך והכול הופך דרמתי. אני מגלה שרמה חמש בחימום המושב תפגע לי בתיאבון לביצים קשות ואני מוריד שני שלבים. גם בידיות החימום נפלא ומצליח לשמור אותי חמים ונינוח.
בולמי האופנוע נוחים. הבולם האחורי מעט רך, אך כל עוד לא רוכבים מהר, הבולמים מצליחים לשמור על שילוב טוב בין תיור לספורטיביות. המושב הרחב מקבל אותי ברוחב לב ונוחות. אולם ברכיבה ארוכה מצאתי עצמי מקמר לא אחת את גבי לאחור או אף נעמד על הרגליות. לעניות דעתי התנוחה דורשת משענת גב גבוהה, אחרת קיים עומס על הידיים וקימור לא נוח של הגב.

לרכוב בגדול
בקופות לאתר החרמון משתומם הסדרן למראה הבאגר השט לעברו. טרם הבין מאין באתי ולאן אני שט, ואנחנו כבר בכניסה לשטח הצבאי עם אישור תנועה לכיוון משולש הגבולות הצפוני. גולשים בדרכים הסגורות שמצפון לאתר הסקי, הכי צפונה שהייתי אי פעם בישראל. עם האופנוע הגדול והכבד עליו רכבתי בחיי.

מוריד רגלית צד ואוניית התענוגות מחרישה. ברקע, ציוץ ציפורים וצקצוק של מתכת מתקררת. הב.מ.וו K1600B מלא בנוכחות מרשימה ופועמת, גם כאשר אינו בתנועה. כבד וחזק, אך עדיין עם יכולת ספורטיבית טובה. שפע של טכנולוגיה מתקדמת ופינוקים במעטפת קלאסית עדכנית. לחובתו, משקף קדמי שפל רוח, צריכת דלק גבוהה ותנוחת רכיבה שפחות מתאימה לרכיבות ארוכות.

לבאגר יכולת שיוט רגועה, אשר במחי יד הופכת לספורטיבית. כל זאת במעטפת עם קו גימור מאוד איכותי ונקי. מעל הכול, שופע הבאגר בכריזמה שזורמת לגופו של הרוכב ואינה חומקת מעיניי הסובבים.

על משולש הגבולות המושלג, כשסוריה ולבנון מצפון, אני פוסע על הכביש וחושב על קפה חזק, שחור מטאלי.

מפרט טכני

מנוע

מנוע 6 צילינדרים טורי, 4 פעימות, קירור שמן/מים, 2 גלי זיזים עיליים, 4 שסתומים לכל צילינדר

סוג

72 מ"מ x‏ 67.5 מ"מ

קדח x מהלך

1,649 סמ"ק

נפח

118 קילו-ואט (160 כ"ס) ב-7,750 סל"ד

הספק נקוב

175 ניוטון -מטר ב-5,250 סל"ד

מומנט מרבי

12.2:1

יחס דחיסה

הזרקת דלק אלקטרונית לצינור היניקה

מערכת ניהול מנוע

ממיר קטליטי תלת-דרכי בלולאה סגורה, תקן פליטת מזהמים יורו 4

בקרת מזהמים

ביצועים / תצרוכת דלק

מעל 200 קמ"ש

מהירות מרבית

5.7 ליטר ל-100 ק"מ לפי נתוני היצרן

תצרוכת דלק

95 אוקטן נטול עופרת

סוג דלק

מערכת חשמל

700 ואט

אלטרנטור

12 וולט / 19 אמפר שעה, ללא טיפול

מצבר

העברת כוח

מצמד רב-דסקי רטוב

מצמד

6 הילוכים

תיבת הילוכים

גל הינע

הינע

שלדה

יצקת אלומיניום, מנוע נושא עומס

שלדה

BMW Motorrad Duolever; מוט עם קפיץ מרכזי

מיקום/מתלה גלגל קדמי

BMW Motorrad Paralever

מיקום/מתלה גלגל אחורי

115 מ"מ / 125 מ"מ

מהלך מתלה קדמי/אחורי

1,618 מ"מ

בסיס גלגלים

106.4 מ"מ

קדם אופן

62.2°

זווית ראש כידון

גלגלים מיציקת אלומיניום

גלגלים

"17 × 3.50

חישוק קדמי

"17 × 6.00

חישוק אחורי

120/70 ZR 17

צמיג קדמי

190/55 ZR 17

צמיג אחורי

בלם דיסק כפול, בקוטר של 320 מ"מ, קליפרים מקובעים עם 4 בוכנות

בלם קדמי

בלם דיסק בודד, בקוטר של 320 מ"מ, קליפר עם בוכנה כפולה

בלם אחורי

מערכת ABS של BMW (אינטגרלית למחצה)

ABS

מידות / משקלים

2,489 מ"מ

אורך

1,000 מ"מ

רוחב (כולל מראות)

1,465 מ"מ

גובה (ללא מראות)

750 מ"מ (מושב גבוה*: 780 מ"מ) *OE

גובה מושב, ללא עומס

1,720 מ"מ (מושב גבוה*: 1,770 מ"מ) *OE

קשת רגליים פנימית, ללא עומס

336 ק"ג

ללא עומס, מוכן לנסיעה, מכל דלק מלא

560 ק"ג

משקל כולל מותר

224 ק"ג

כושר העמסה (עם ציוד סטנדרטי)

26.5 ל'

נפח מכל דלק

4 ל'

מתוכו רזרבי

199,301 ₪ (לפני תוספות)

מחיר כולל מע״מ ורישוי

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת - אייל ג

13 ביולי 2019 ב 09:27

אין עליך צביקה. הכתבות שלך פשוט מעולות