אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

גאון - אופנוע הונדה CRF450L במבחן

הונדה בתור הזהב של אופנועי השטח. בין שלל הדגמים החדשים, CRF450L, דגם שטח מקצועי כשר למהדרין לכביש. יצאתי לרכיבה ארוכה בכביש ובשטח, כדי לגלות למה בדיוק התכוונו בהונדה

רכיבה מחוץ למסגרת

המילה "גאון" מתארת התייחסות סובייקטיבית לבעל יכולת מרשימה במיוחד. גאונות יכולה להתקשר ליכולות כגון חיבור בין רעיונות מתחומים שונים, הבנת רעיונות מורכבים, פריצת מסגרות ומחשבה לא שגרתית, חיבור מהיר בין מידע חדש לידע קיים. שילובי היכולות משפרים את היכולת לפתרון בעיות מורכבות בשטח וקבלת החלטות מועילות במהירות.
רבות דובר ונכתב על ההונדה 450L. הונדה לקחה דגם שטח טהור גזע והרחיבה את כר המחיה שלו. לארץ הוא מגיע בכוח סוס מוגבל וכדי ליהנות ממטריית האחריות בת השנתיים נדרש להחליף שמנים כל 1000 ק"מ, כמו בדגמי אנדורו מקצועיים.
בשוק קיימים דגמי 250 דו שימושיים, אך הם חלשים, כבדים וטכנולוגית די מאחור. בנפחי ה- 700 קיימים דגמים כבדים יותר, עם יכולת שטח פחות טובה אך נוחים יותר בכביש. ה- DRZ400 מקביל בנפח וזול משמעותית, אך בעל טכנולוגיה ישנה ומכלולים נחותים.

על דרך הסוכר בתצפית למסגד נבי מוסא (צילם: עודד מירון)

על הכביש

לפגישה ראשונה עם ההונדה 450L, משכתי את דגם ההדגמה ושמתי פעמיי אל ירושלים הבירה. בכביש הוא נוח יותר מדגם אנדורו, אבל לא מושלם. כיסויי מנוע שחורים תורמים למנוע שקט יותר.
תגובת המנוע המוגבל חכמה ולא מסרסת את האופנוע לגמרי. קיים מומנט טוב, אך עדיין חסרה את אותה עוצמה נושכת של 450 במעלה הסל"ד.
ניתן לשייט אתו על 110-120. לצורך עקיפה ניתן גם להגיע למהירות של 145 קמ"ש. ההיגוי יציב למרות צמיגי הקוביות החוקיים לכביש. ניתן לומר בשקט, שברדיוס של 50 ק"מ לא הייתי בכלל שוקל לגרור אותו על עגלה לשטח.
לירושלים הגעתי ללא תלונות פרוקטולוגיות והמשכתי על כביש אחד לכיוון מדבר יהודה ומשם לבקעת הורקניה.

צילם: עודד מירון

פורח במדבר

בכניסה לשטח נשמטו ל- CRFL כל גינוני הכביש וקצב הרכיבה היה כמו עם דגם אנדורו לכל דבר. הפרונט קליל ומגבלת המנוע אינה מורגשת כמעט. בהגעה למדרגת סלע ניתן להרים גלגל בקלות ובעליות ארוכות המנוע מושך מעלה ללא כל השתהות.
מכירים את זה, שאתם יוצאים עם קבוצת אופנועים לטיול שטח, שולחים מבט סביב כדי לוודא שלא הגעתם עם האופנוע הכי פחות מתאים לשטח. כאן אפשר לומר בשקט, ה- 450L אינו נחות בשטח משום דגם קיים.
המרסבא באביב פורחת בצבעים שלא רואים באף חודש אחר בשנה. אפילו אדומה. בחזור טעמתי מדרך הסוכר המתוקה, תצפית על מסגד נבי מוסא הגדול ויריחו, העיר הנמוכה בעולם. ביציאה לכביש אחד אני כבר מרגיש מודע יותר לחבילה שהונדה התכוונה לה.
חבילה של חוואי הרוכב על אדמתו, רודף אחר העדר ובחזרה קופץ לקנות גרעיני תירס במרכול... או חבילה של רוכב שבוחר אופנוע אחד בו יגיע יום-יום לעבודה, עם מערכת חשמל הכוללת תאורת לילה מדהימה, ועדיין יוכל לרכוב על כל סינגל או תוואי אנדורו שרק ירצה בסוף שבוע.

חשבון בבקשה

על כביש אחד, בדרך חזרה, ואני מונה את היתרונות והחסרונות עם שינויי הגובה בנוף.
ההונדה נהנה מבולמים מצוינים ונעימים, יכולת תמרון וסיבוב זריזה, מומנט של בנים בזכות מנוע שמושך מעולה למטה, הילוך שישי לשיוט נינוח, שלדת זנב המאפשרת נשיאת משקל, תאורת לד חזית עוצמתית ומאותתי לד בלתי שבירים בעליל.
לחובתו אוכל לציין את המושב הצר, מרווח הטיפולים והסקרנות שלי לרכוב על דגם בלתי מוגבל. לתחושתי המצמד מעט נוקשה ונקודתי. האופנוע מגיע עם מגן מנוע, אך ללא מגני ידיים. הצמיגים עושים סה"כ עבודה טובה בכביש ובשטח. באופן אישי, הייתי משדרג לצמיגים קרביים יותר לשטח.

צילם: עודד מירון

בחברה ובמחקר קיימת השערה, שקיים בסיס גנטי או תורשתי לגאונות. אני מאמין שיש משהו בגנטיקה של יצרן האופנועים הגדול בעולם שהגיע גם לדגם הזה ואני סקרן לגביו.
גאונים רבים וגדולים לא זכו להכרה בתחילת דרכם. איינשטיין למשל, הצטיין בלימודי המתמטיקה והפיזיקה, אך לא במקצועות אחרים שכפו עליו שיטות שלא היו לרוחו. המורה שלו התנבא כי "צמח זה לעולם לא יעשה קמח". גם בלימודיו המתקדמים כינה אותו אחד ממרציו "כלב עצלן".

צילם: עודד מירון

לחופש נולד

לעניות דעתי, אין כיום דו"ש קרבי מה- 450L לשטח. הפוטנציאל הגלום בו מושך אותי לקחת אותו שלב אחד קדימה, ולנסות לחשוף את הגאוניות שלו. להסיר את המגבלה (שאינה מחויבת בישראל), לבדוק עד כמה מורכב לחיות עם החלפת שמן תדירה ולשדרג את המושב בספוג רחב יותר. זה יעניק לדעתי את היכולת לבדוק עד כמה באמת ניתן לדו"ש עם ה- 450L.
גאון נחשב לבעל יכולת מרשימה ואני בהחלט מזהה זאת וגם את החיבור בין שני תחומים קרובים ללבי בדרך מחשבה לא שגרתית. לרכוב על אופנוע היא מהות החופש בהתגלמותה. לנוע כמעט ללא מגבלות והחיבור הבלתי אמצעי עם הסביבה. אני תמיד מודד את האופנוע שלי לפי מידת החופש שהוא מעניק לי - וכל המרבה, הרי זה משובח.

תגובות

5 תגובות

1

אורח/ת - י

16 במאי 2019 ב 11:22

למי שיש שילדה בולמים מנוע מרווח טיפולים כסא מיכל דלק ארגומטריה ומחיר של אינדורו הוא לא דו"ש!
גם אם הוא שמנמן והאמריקאים קוראים לו כך

2

אורח/ת - יוסי חזן

17 במאי 2019 ב 13:44

ייצור מעניין עשו הונדה, מחכה למבחן של הדגם הלא מוגבל. כמו תמיד, תענוג לקרוא חוות דעת של צביקה

3

אורח/ת - כבעל אדוונצ'ר ששוקל לרכוש אופנוע נוסף לשטח...

18 במאי 2019 ב 23:07

עוקב...
כבעל אדוונצ'ר שעיניו פוזלות תדיר לטיולי שטח ארוכים ומאתגרים ושוקל לרכוש כלי נוסף (אבל מכור למומנט ומושבים נוחים) אני חושב שזה יכול להיות אופציה טובה.
עשתי נסיעת מבחן על 250L והתרשמת מאוד אבל מאוד לטובה במיוחד נוחות יחד עם זאת חסר היה לי הכוח אליו אני רגיל באדוונצ'רים הגדולים.
שנים חיפשתי כלי מחליף ל - XR-650 האגדי, לאחרונה אפילו שקלתי לרכוש אחד כאופנוע שטח שני (דגש על טיולים ארוכים ולא השתולליות בשטח)...
האם הגיע?....:)
אורן רבינו

4

אורח/ת - מגנים

08 ביוני 2020 ב 05:18

נדב

5

אורח/ת - נדב

16 במאי 2022 ב 04:05

ה crf 450l הוא דו״ש עם יכולות שטח גבוהות ועם אפשרות לנוע בכביש עם 6 הילוכים. מומלץ להסיר את ההגבלה ולהנות מהאיכות והאמינות של הונדה.