שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגה שטח של מועדון ג'יפ - 20/9/19

נקודת המפגש של אתר השטח הישראלי ביער בן שמן כבר לא זוכרת איך זה להיות ריקה מקבוצות של נהגים ורכביהם ביום שישי בבוקר. גם ביום שישי ה-20/9/19 הגיעה לכאן קבוצה של מועדון JEEP להדרכת נהיגת שטח ולפי מזג האוויר מחכה לנו אחלה יום

כמה דקות לפני 9:00 ושיירת רכבי JEEP חונים זה לצד זה עם הפנים החוצה לכיוון הנסיעה. יש כאן כמה Wrangler-ים, Rubicon-ים ו- Grand Cherokee-ים שמצטלמים יפה ועושים לכולם מצב רוח טוב מעצם נוכחותם. החבר'ה מתיישבים מתחת לעצים בחצי מעגל ולאחר סבב הכירות קצר אני מתחיל בהרצאה התאורטית שחשובה לא פחות מכל תרגול שנעשה היום ויהיו לנו לא מעט כאלה.

בהרצאה התאורטית דיברתי על נושאים רבים, חשיבות הצמיגים ולחץ האוויר, אחיזת הקרקע שמשתנה בכל רגע נתון ושאינה אחידה בהכרח לכל ארבעת הצמיגים, הצלבות ומערכות דיפרנציאל מכאניות ואלקטרוניות עם דגש על אלו שקיימות אצלם ברכב. מהלכי המתלים, מרווח גחון, זוויות גישה ונטישה, קריאת השטח ומבט רחוק קדימה ועוד מספר נושאים כמו אחריות הנהג, קבלת החלטות והבנה שמטרת העל של כל כניסה לשטח היא קודם כל שמירה על כל הנוסעים בריאים ושלמים וכן, שמירה על תקינות הרכב ושלמותו.

רגע לפני שמתחילים הסברתי מהי ישיבה נכונה ואחיזה נכונה של ההגה ומיד אחריה התחלנו בהסבר ותרגול של עליה מחורצת. מושגים כמו בחירה מראש של קו נסיעה נכון, התקדמות מתונה ורציפה ומבט רחוק קדימה הופכים למוחשיים וברורים ותוך זמן קצר כולם למעלה. עכשיו צריך לרדת וזו הזדמנות טובה להבין שירידה בשטח שכזה אינה פשוטה יותר מהעליה ולפעמים ההפך הוא הנכון.

ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל



תרגלנו נסיעה בשיפוע צד תוך הסברים על הכוחות שפועלים על הרכב, על תגובות שגויות של הנהג הממוצע וחסר הניסיון במקרה שבו הרכב מחליק ועל ההתהפכות המובטחת מיד אחר כך. לאחר שהבהרתי מה אסור לעשות, החבר'ה קיבלו הסברים לגבי מה כן צריך לעשות ותרגלו בפועל כדי שיהיה סוף טוב ובטוח לרכב וליושבים בו.



הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

עצרנו להפסקת אוכל ושתייה. ערכות קפה נכנסו לפעולה והחבורה שלי, כיאה לאנשי שטח, מתנהגת כאילו הם מכירים כבר שנים. מיד אחרי ההפסקה המשכנו לתרגול עליות וירידות תלולות יותר או פחות בתוואי שטח משתנה. יש כמה עליות שונות ואנחנו בוחנים את כולן במבט ובליווי הסברים, האם זו עלייה רלוונטית עבורנו או לא? במהלך התרגולים כולם מכירים בחשיבותה של התנועה המתונה והרציפה ולומדים שכשמבינים ויודעים מה צריך לעשות, ה- Jeep ישתף פעולה ביעילות מדהימה ובכיף גדול.



טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח







נשאר לנו עוד קצת זמן עד לסיום ההדרכה, אז החלטתי לקחת את החבורה לטיול ברחבי יער בן שמן שהוא גדול ומגוון יותר ממה שהרוב חושבים. מסלול הטיול כלל שבילים מגוונים, טיפוסים וירידות תלולות על מדרגות סלע, כשמידי פעם אני יורד מהרכב שלי כדי לכוון כל נהג בשיירה למעבר נכון ובטוח.





היה לי יום נהדר עם חבורה מצויינת של נהגים ורכבים,
מקווה לפגוש את כולכם בטיולים הבאים שלנו בארץ ובחו"ל.

להתראות,
קובי.

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן