שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגה של מועדון סוזוקי – 25/10/19

ג'ימנים חדשים לרוב התייצבו להדרכת נהיגה והיכרות עם הרכב ביער בן שמן. היה כיף ומלמד, כולל חילוץ אמיתי של מי?.......... של המדריך!



הג'ימני החדש הוא ממתק אמיתי שאני לא יכול להפסיק להתפעל ממנו. כנראה שאני לא לבד, כי להדרכות שמקבלים רוכשי רכב חדש, הם מגיעים בכמויות ותענוג לראות אותם מפזזים מסביב – גורי ג'יפים קטנים וממזריים, דמויי קוביות קטנות, בשלל צבעים עליזים. ג'יפ קטן חמוד ושמח שמעלה חיוך על פניו של כל מי שרואה אותו.
המפגש עימם נקבע ליער בן שמן ביום שישי בבוקר ואחד אחד הם מתאספים.



ההדרכה כוללת פרק תיאורטי ופרק מעשי. בחלק הראשון של הפרק התיאורטי סקרנו את המבנה הכללי של רכב שטח: הסבר על אופן הפעולה של מערכות הנעה שונות ברכב שטח, מתלים ברכב שטח, דיפרנציאלים, נעילות, מערכות עזר ובטיחות אלקטרוניות כגון ABS, בקרת יציבות, בקרת משיכה, בקרת ירידה במדרון והכל בהתייחסות הן לג'ימני והן לגרנד ויטארה. סקרנו ציוד חילוץ בסיסי ודיברנו על כללי נהיגה נכונה ובטוחה – חשיבות חגירת חגורת בטיחות בכל מצב, ישיבה נכונה, אחיזת הגה נכונה, בלימה נכונה ושמירת מרחק.

חלקו השני של הפרק התיאורטי עסק בעקרונות נהיגת שטח: קריאת שטח נכונה, שטחים מתים, דרכי התמודדות עם מכשולים שונים, התחשבות במרווח גחון ובזוויות מרכב, שימוש נכון בהילוך כוח, עבודה עם מכוון חיצוני, חשיבות עקרון התנועה הזורמת, שיפוע צד סטטי ודינמי ודרכי ההתמודדות עימו.



לאחר מכן יצאנו לתרגול מעשי של החומר שנסקר. המודרכים הפגינו רצון ללמוד ולשפר כישורים וביחד עם מכוניות טובות בעלות יכולות בסיסיות גבוהות, התאפשר לנו לזרום בקלות בין המכשולים ולהיווכח שרכבי השטח של סוזוקי אולי קטנים ולא יקרים, אבל בשטח הם בהחלט ממזרים גדולים. התכנון היה, כמו תמיד, להקדיש את חלקה האחרון של ההדרכה לפריסת ערכת החילוץ וסקירה של אבזרי החילוץ הבסיסיים שצריכים להימצא ברכב שטח בכל יציאה לטיול. אז זה היה התכנון... בפועל, רוורס קטן ולא זהיר שלי הפיל את גלגליו הימניים של הג'ימני הירוק לתעלה קטנה, לא משהו רציני, אבל מספיק כדי שהג'ימני ינוח בזוית לא נעימה על ביצי הדיפרנציאלים כשגלגליו נטולי אחיזה כלשהי. למרות שמדובר בתייש רציני וקשוח שמעטים המכשולים שיעצרו אותו, הפעם הוא לא הצליח להיחלץ בכוחות עצמו. אופס.



זה בדיוק הזמן להפוך את הלימון ללימונדה, ולתרגל את המודרכים בחילוץ "על אמת". כולם התאספו וראשית, מכיוון שלא היה כאן סיכון כלשהו לאנשים או לרכב וגם לא נזק, הסברתי על משמעות "החיפזון מהשטן" - בחילוץ לא ממהרים לשום מקום. בוחנים את המצב מכל הכיוונים, מנתחים אותו ודנים באפשרויות שונות לחלץ את הרכב – מהם הכלים שעומדים לרשותנו ואיך לבצע את החילוץ בדרך הבטוחה ביותר וללא נזק משני – הן לרכב והן לסביבה.

התקיעה הספציפית הזו היתה "אידיאלית" – די והותר כלי רכב, מספיק ידיים עובדות, חלקן מיומנות די הצורך, ושפע אמצעים ואבזרים – רצועות ושאקלים לרוב, וגם ג'ימני אחד חמוש בכננת!... ביצעתי איבטוח מהצד באמצעות רצועה שחובקת את מרכב הרכב התקוע ורתומה לג'ימני שאותו כיוונתי שיעמוד ב-90 מעלות לרכב התקוע, בזמן שהג'ימני החמוש בכננת, מעוגן היטב לג'ימני נוסף מאחוריו, הכננת מושכת קדימה לאט לאט ובאופן מבוקר ונשלט. לאחר כמה שניות, הג'ימני הירוק עמד על גלגליו מחוץ לתעלה, ללא נזקים וללא דרמה. שיעור חשוב לכולם.

היה מוצלח וגם כיף. להתראות בהדרכות הבאות ובטיולים!

ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל


הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק




טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

0 תגובות