שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגת שטח של מועדון ג'יפ ביער בן שמן - 20/12/19

סיכום הדרכת הנהיגה של מועדון ג'יפ, גירסא חדשה מבית קרייזלר-דיימלר וכמה מילים על המותג

הצ'רוקי החדש "נץ השבילים"



התחרות על שוק ה - OFF-ROAD

פעם, זו היתה תחרות על שוק ה-SUV, רכב רב תכליתי שהוא גם ספורט (פנאי) וגם שימושי (עבודה).
אז קפצו על העגלה חברות המותגים היוקרתיים (מרצדס, ב.מ.וו, אאודי) והציפו את השוק בשפעת דגמי AWD) 4X4 קבוע). היום מתחרים הייצרנים על יכולות נסיעה בשטח, ביחד עם שפע "אוטומציה" והמון בטיחות ברכבים שמתחרים גם בשוק "רכבי המנהלים", הצ'רוקי מבית קרייזלר-דיימלר הוא אחד מהם.
זה לא מפתיע שיצרני מטוסי הקרב נותנים לדגמים שלהם שמות של עופות (בעיקר עופות דורסים), כבר ב-1954 המריא לטיסת בכורה "נץ השמים" הראשון הלא הוא הסקייהוק A4. אחריו הופיע ה"בז" הלא הוא ה-F15 האגדי ולא הרבה זמן לאחריו ה"נץ" (Falcon) הלא הוא ה-F16A המיתולוגי, ועוד ועוד: "דיה" (הוקאיי - עין הנץ) מטוס האתראה המוקדמת, "צופית" "חוחית", "קוקיה" שהם שלישיית מטוסי תובלה קלים.
אבל לתת לרכב שם של מטוס?!
למה לא, בעצם? אז חברת קרייזלר החליטה לקרוא לצ'רוקי החדש שלה "נץ השבילים" או בשמו בלשון אימו TrailHawk.
בשלב שעורי הבית לקראת ההדרכה, עת שהתחקנו על "מה חדש" ב"נץ השבילים" הזה, נדהמנו לראות שהוא גדוש במערכות בטיחות (מעל 70!), בשפע מערכות סיוע לנהג, מערכות המאפשרות נסיעה בכל מיני דרכים בכל מצבי מזג אויר, והכל עם שמות ששגורים בדרך כלל בתעופה הצבאית : ACC, KIN, TPMS, EVIC, HDC, HAS, ERM, HSA, BAS, וכמובן המערכות "הרגילות" מניעת נעילת גלגל בבלימה, מערכת יציבות אלקטרונית ומערכת בקרת המשיכה - ABS, ESP,TRC.

מאחורי כל השמות האלו יש מערכות של ממש, למשל: סיוע לבלמים, סיוע בזינוק בעליה, בקרת ירידה במדרון תלול, מערכת למניעת התהפכות בלימה מוגברת בחרום ועוד כהנה וכהנה.
אז אם השם של הרכב הזה לקוח מעולם התעופה, ברור שנחוץ יהיה סימולטור על מנת ללמוד לתפעל את כל המערכות הללו שחלקן לתפקוד "מפונק" ביום יום וחלקן העיקרי למצבי חרום או כאלו שלא היינו רוצים לתרגל "על אמת".
ועם כל זאת, גם היצירה הזאת בסופו של היום, היא שלדה עם 4 גלגלים עם דיפרנציאלים על צירי ההינע, ש"סובלת" מכל הסמפטומים של נסיעה בשטח כמו כל רכב "שטח" אחר. ולכן, נגשנו לעבודה להסביר קודם לכל את ה"פיסיקה" של החוק הראשון, החוק השני והחוק השלישי של ניוטון, שאין בלעדיהם, על מנת להבין מדוע ולמה, הרכב שלנו מתנהג כפי שהוא מתנהג, בירידתנו מן האספלט אל הסלעים, החולות, המהמורות, העליות התלולות ושיפועי הצד.

הדרכה תיאורטית

כמו בכל הדרכה שאנו מבצעים עבור נהגים שרכשו זה עתה רכב חדש, מתחילים בהדרכת התאוריה.
למפגש הפעם הגיעו ארבעה רכבי צ'רוקי מהדגמים החדשים כולל ה-TRAILHAWK ואחד רנגלר שהוא ה"ג'יפ" המיתולוגי של קרייזלר.
הפרק הראשון עוסק ב"מוטיבציה" ללמוד ולטייל עם מדריך מוסמך. ראינו מספר "קליפים" של ווידאו שמראים שנסיעה בשטח זה לא עניין לחובבנות, בוודאי לא לקלות דעת ותרבות ה"סמוך", ותמיד תמיד בסופו של דבר, יותר זול ובטוח לטייל עם מדריך.
בפרק השני עמדנו על המכניקה של רכב ארבע גלגלי (בשונה מאופנוע). שעיקרה הצורך בדיפרנציאל, הבעיות שנוצרות מהתקנת דיפרנציאל, והפתרונות הטכנולוגיים.
הקדשנו פרק מיוחד למערכות הבטיחות היסודיות ברכב, שלהן, השפעה על התנהגות הרכב גם בשטח וגם על הכביש כמובן. הלא הן ה-ABS, מערכת מניעת נעילת גלגלים בבלימה, מערכת ה-TRC מערכת מניעת אבדן אחיזה עקב ניתוק/החלקת גלגל מאחיזה ומערכת ה-ESP, מערכת למניעת אובדן שליטה כתוצאה מהיגוי יתר או חסר.
המשכנו בפרק שיפועי צד, שבבסיסו מומנטים ומרכזי כובד. - פרק חשוב ביותר להבנת ההתנהגות ההכרחית בעת שנקלענו בשטח לשיפוע צד.
הפרק הבא דן במאפייני רכבי שטח שונים והשפעת המאפיינים על יכולת העבירות בשטח ומה לעשות, (זוויות גישה ונטישה, גובה גחון, מרווח גלגלים אורכי ומרווח גלגלים רוחבי) והשפעתם על עבירות ויציבות.
בכל שלב הצבענו, כמובן, על המערכות שמותקנות ברכבים של קרייזלר, הן הרנגלר והן הצ'רוקי לדגמיו.
ולבסוף, פרק נושאי ההדרכה המעשית:
1. הדגמה והתנסות באובדן אחיזה ואיך הרכב מתגבר,
2. עליות תלולות, - איך לא לנהוג ואיך נכון לנהוג,
3. ירידות תלולות והתנסות במצבים,
4. התגברות על מכשול מדרגה לרכב עם זווית גישה נמוכה,
5. שיפוע צד כללי עשה ואל תעשה, טכניקות לאבטחה, והתנסות במצב. ולסיום -
6. מסלול קצר בשיירה, עם אתגר נמוך למתחילים, ללימוד כללי שיירה בטיולי שטח.

ההדרכה המעשית

פרק ראשון - אובדן אחיזה

בשטח מחורץ בו משטח הנסיעה גורם לאחד הגלגלים להינתק מהמגע בקרקע, רואים בעליל את פעולת הדיפרנציאל הפתוח שגורם להפסקה מיידית של תנועה. נהגים שאינם מנוסים מגיבים למצב באופן אינסטיקטיבי ומרפים מדוושת התאוצה. זה גורם לכך שקיימת אפשרות שקורית הרבה אצל נהגים מתחילים: להיכנס "ללופ" של לחיצות קצרות והפסקות של לחיצה על הדוושה, מה שמונע ממערכת בקרת האחיזה להיכנס לפעולה, עקב זמן השהיה קצר של 1.5 - 2.5 שניות. לא מפתיע שהצלחנו להדגים את התופעה.

מצב של אובדן אחיזה של גלגל

מצב של אודן אחיזה של גלגל

פרק שני - מעלה תלול

מעלה תלול מציב בפני הרכב והנהג אתגר של התגברות על כוח המשיכה של כדור הארץ שמתנגד בעוצמה של משקל הרכב מוכפל בסינוס זוית המעלה (במעלה של 30 מעלות הכוח המתנגד לעליה הוא מחצית משקל הרכב!!!) זאת בנוסף למכשולים נוספים כמו מדרגות סלע, מהמורות הגורמות לאובדן אחיזה ולפעמים גם דרדרת (קרקע שמקדם החיכוך שלה נמוך מאוד).
אתגרים אלו מביאים לכך שנדרש תכנון של מסלול הגלגלים במעלה, או בלשון ה"ג'יפאים" איפוא מניחים את הגלגל. לעיתים תדרש מעט תנופה, אך החשוב מכל היא נסיעה במסלול המייטבי רצוי בעזרת מכוון ועם לחיצה קבועה על דוושת התאוצה, (לאפשר למערכת בקרת האחיזה לפעול). אז תרגלנו בדיוק את הנזכר לעיל במעלה בעל קושי בינוני - קל, שמתאים להדרכה ראשונה בשטח. במאמר מוסגר כל ה"ג'יפים" לדגמיהם עלו את המעלה ללא קושי לאחר שהנהגים הממושמעים פעלו בדיוק לפי התדריך.

מעלה תלול (25 מעלות) עם מדרגת סלע נמוכה

מעלה תלול (25 מעלות) עם מדרגת סלע נמוכה

הנץ בנסיקה

הנץ בנסיקה


פרק שלישי - מורד תלול

מורד תלול הוא רק עניין לזהירות ובחירת מסלול נכון להימנע מפגיעה מיותרת בפגושים וגחון. משקל הרכב לבדו מספק את התנע לתנועת הרכב במורד וכל שעלינו הוא לבלום על מנת לשמור על מהירות נמוכה ובטוחה תוך בחירת הנתיב ובאם יש צורך אז גם להישמע למכוון.
ל"מפונקים" שרוצים להשליך את יהבם על ה"נהג האוטומטי" יחברו נא את מערכת בקרת המורד, יכוונו מהירות נאותה (5 קמ"ש) ויתנו למחשב הרכב לווסת ולשלוט במהירות הנסיעה.

מורידים "אף" (הרכב) וצוללים במידרון

והרנגלר בצלילה

ו-הרנגלר בצלילה

פרק שלישי - (נספח א') מעלה תלול שנכשל

מעלה תלול שנכשל הוא אחד המצבים היותר מסוכנים בנסיעה בשטח.
החברים חזו במספר תיעודים של נהגים שעשו טעויות חמורות במצב "מעלה שנכשל" שהסוף היה ממש לא טוב. באופן מלאכותי הכנסנו אחד מהכלים למצב סימולטיבי של מעלה שנכשל (אף אחד לא נכשל ממש) והדגמנו את סדר הפעולות וההישמעות המוחלטת למכוון אחד מוסמך.

פרק רביעי - שיפוע צד

שיפוע צד הוא לעיתים מצב בלתי נימנע בנסיעה בשטח מכך שבהרבה מקרים הדרך נפרצה לאורך קו גובה, באזור תלול, ללא חציבה. מצב של נסיעה בשיפוע אינו נוח לנוהג ומהווה פוטנציאל להתהפכות, ועל כן, נדרשת נהיגה זהירה ונכונה שהוסברה לחברים שהתנסו במצב.
הסברנו גם טכניקות להימנע מהחלקה צידית בשיפוע צד ולאבטחת מניעת התהפכות באמצעות אבטחת הרכב עם רצועת גרירה. השיפוע תורגל גם באופן סימולטיבי וגם כחלק מתנועה בשיירה.

סימולציה של שיפוע צד של 27 מעלות

סימולציה של שיפוע צד

שיפוע צד כחלק מציר תנועה

שיפוע צד כחלק מציר תנועה

פרק חמישי - תרגול נסיעה בשיירה במסלול בעבירות קלה

התרגיל המסיים, בדרכנו לקפה, מאפה ושיחה על הנושאים הקשורים לטיולים בשטח, הוא תירגול נסיעה בעקבות המדריך במשמעת שיירה תוך התמודדות עצמאית עם דרך בעבירות קלה כיאות לתרגול ראשון בשטח. למותר לציין שהתלמידים עברו את התרגיל המסכם בציון 100.

פרק חמישי - נסיעה בשיירה במסלול - תרגיל מסכם

פרק חמישי נסיעה בשיירה במסלול - תרגיל מסכם

שיחת סיכום

לסיכום ההדרכה אנו מתכנסים לשיחה בנושאים שונים הקשורים לטיולי שטח, ולסיכום ההדרכה.
לא סטינו ממנהגנו זה גם הפעם ואפילו הוספנו הפתעה קטנה - סופגניות לקינוח לרגל חג החנוכה הבא עלינו לטובה עם הרבה טיולים של אתר השטח.
בפרק זה דנו בחוקים הקשורים לנסיעה בשטחי ארץ ישראל, נסיעה בשבילים מסומנים בשמורות הטבע, שמירה על הטבע החי הצומח והדומם, חוקים הקשורים לשדרוג כלי רכב (הגבהות ומיגונים), , פרק נכבד על צמיגים - האסור והמותר, פרק נספח על לחץ אויר בצמיגים - הכרח בשטחים רכים כמו חולות, הנתון לשיקול דעת והמשמעויות (בעיקר לכיס).
ציוד הכרחי ורצוי ברכב הנכנס לשטח: רצועת גרירה, קומפרסור לניפוח גלגלים, ערכת תיקון תקרים בשטח, ציוד עזר ל"היתקעות" במכשולים, ניווט בעידן ה-GPS לעומת ניווט מפה שטח בעבר ועוד.
סיכמנו בכללים הבסיסיים לנסיעה בשטח, מערכות ברכב בסיסיות שמשפיעות על הרכב בשטח ולבסוף ההמלצה הקבועה שלנו - טיילו הרבה ומומלץ עם מדריך מנוסה, שמכיר את המסלול, מכיר את ה"ההפתעות" בו, בעל נסיון בהכוונה וחילוץ ואף תיקון תקלון "פשוטות". למה? כי זה תמיד יותר מהנה והרבה יותר זול....

157686494414415768649468521576864954632

ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

157686496015615768649756831576864978708

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

157686498091615768649862831576864988718

הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

15768649906731576864992407

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן