זה מרגיש אחרת לרכוב על כבישים לא מוכרים. סביבה ראשונית, עם נוף משוח בגוונים חדשים, ריחות מוכרים מתערבבים למתכון חדש. פרדסים בפריחה של תשוקה, ריח חריף של רפת רחוקה וריח ירוק של קני סוף בנחל מקביל. הצליל העולה מהדרך שונה, הרטט בידיים. זה מרגיש אחרת לרכוב על דוקאטי.
אופנוע במבחן - Ducati Multistrada 950
דוקאטי מייצרת כנראה את האופנועים היפים בעולם. מהירים, חזקים ולא מנסים לחקות אף יצרן אחר. זמן רב שלא בחנתי דגם של דוקאטי, וזו אולי הזדמנות ליישר קו עם כמה עובדות היסטוריות על המותג הנחשק. האחים דוקאטי הקימו בשנת 1926 את מפעלם בעיר בולוניה, איטליה. קו היצור של דוקאטי כלל תחילה מכשירי גילוח ומכשירי רדיו. במלחמת העולם השנייה נהרס מפעל דוקאטי. כשנבנה מחדש החל לייצר אופניים עם מנוע עזר, מוצר נדרש בתקופת השיקום הכלכלי. מאז ידעה דוקאטי רגעי תהילה, אך גם משברים כלכליים וחילופי בעלות, כשבשנת 2012 רכשה חטיבת למבורגיני של חברת אאודי, מקבוצת פולקסווגן, את חברת דוקאטי - יצרן האופנועים האיטלקי.
דגם המולטיסטרדה הוצג לראשונה בשנת 2003 בנפח 1 ליטר. מאז עברו שנים של מכירות מוצלחות על הדגם, בהן גדל וגדל נפח המנוע והאופנוע עד 1260 סמ"ק (קישור למבחן דרכים ל- 1200). בהשראתו, החל בשנת 2017 שיווקו של ביג בייבי מולטיסטרדה, "רב דרך" בנפח מוקטן של 950 סמ"ק ובמחיר צנוע יותר. עיצוב חיצוני יפה, מוקפד ומיוחד. דגם המבחן הגיע עם תוספות של גלגלי שפיצים, מגן גחון קשוח של טורטק וצמיגי פירלי סקורפיון ראלי STR, המשלימים את המראה הקרבי. במעלה חוט השדרה שלי עולה כבר חשק עז לפרק אתו גזים בשטח. אבל כדי להגיע, הבה נתענג תחילה על הכבישים שבדרך לשטח.
מולטילוּק
אופנוע המבחן צויד כאמור, בצמיגים קרביים יותר לשטח. יש לי ניסיון עם הצמיגים הללו ועם הדוקאטי הם תפקדו יפה מאוד בכביש. האופנוע מאוד יציב בכל מצב. בישורת מהירה מאוד וגם בסיבובים. האופנוע משרה ביטחון, השלדה מרגישה חזקה ועבודת הבולמים טובה מאוד. יצא לי במבחן לרכוב בגשם כבד במהירויות גבוהות והאופנוע שמר על קו ישר ללא כל נדנודים או נענועי ראש. המנוע חזק, לא מרגש כמו בדגמי העל של דוקאטי, אך מספק. תקיפת פניות עם האופנוע מורידה אותו נמוך ולרוכבים שאוהבים לרדת יותר ויותר, הרי שקוטר הגלגלים הקטן מבורך לכך.
קימורי המושב נוחים לגופי, הכידון מונח בטבעיות היכן שידיי מסתיימות והמתגים נגישים וקלים לתפעול בהתאם. לוח המחוונים יודע להציג מידע רב, אך באופן סלקטיבי. שני מסכים משתנים בין פרמטרים לבחירה, כך שבמסך אחד למשל לא ניתן לראות כמה דלק נשאר יחד עם השעה או הק"מ שעברנו. בשעון השני ניתן לבחור בין צריכת דלק ממוצעת, מהירות ממוצעת או טמפרטורה. תצוגת ההילוכים נוחה, ההעברה שלהם תקינה, אך מלווה ברעשים קלים. מגן הרוח הקדמי מתכוונן ביד אחת ונוח לעשות זאת תוך כדי רכיבה בנוחות וביעילות. מצבו התחתון מאוורור, בעוד מצבו הגבוה מסיט את הרוח.
לבולמים אפשרויות כיוון, אלא שלכיוון הבולם האחורי נדרש פירוק ברגים ומושב. הבולם הקדמי מתכוון בנוחות. תאורת החזית טובה ולשם המראה המושלם, שני הפנסים מאירים יחדיו.
שדה הראיה במראות טוב, אך הצידוד שלהם מחוזק וכנראה שנדרשים כלי עבודה כדי לכוון את המראות. אני מתרשם לטובה מכל מיני פינות קטנות של מחשבה במולטיטאלנט. בהם, שסתומי ניפוח הגלגלים הפונים החוצה בגלגלי הטיובלס, לגישה נוחה, קימורי המשקף ורגליות הראלי הנוחות לרוכב (נמכרות כתוספת).
חמוקי מכל הדלק זורמים לכיוון החזית מלאת הנוכחות. המראה, גם מעמדת הרוכב, אגרסיבי ויפה לטעמי. מאותתי החזית הם פנינה עיצובית החבויה במגני הידיים. דגם המבחן סוחב פציעה של אחד המאותתים, כנראה אחרי נפילה. פנינה יקרה.
זהו, צרכתי די דלק כדי להיכנס קליל יותר לשטח.
מולטיפוקל
פירוש המילים מולטי-סטרדה הוא רב-דרכים. כוונת היצרן הייתה לאופנוע רב שימושי, שיהיה מסוגל להתמודד עם מגוון דרכים בכביש ובשטח.
במעבר לרכיבה בעמידה, חושף המושב אגן קצת רחב, המפריע לשוקיים לחבוק את האופנוע. כדי להתחבר טוב יותר לאופנוע בקטעים הקשים, פשוט התמקמתי שפוף יותר לפנים. זה הפריע לי רק ברכיבה ממורכזת או בירידות כשהטיית הגוף לאחור. רגליות הרוכב נוחות מאוד. יחידת המפלט חבויה היטב ואינה מאיימת לצרוב במכנסי השבת שלי. מכל הדלק גדול ועדיין נוח לחביקה. את המשקף העברתי חיש למצבו הנמוך, גם בגלל שהחל רוטט בשטח וגם בשל הסכנה לאזור פני הרוכב. הכידון היה נמוך עבורי (188 ס"מ) לרכיבה בעמידה. ניסיתי לכוון מעלה את צירו של הכידון אבל נתקעתי עם כיוון המראות, אז וויתרתי.
מערכות הבלימה של ברמבו עושות עבודה מצוינת. גם מערכת בקרת האחיזה מעולה ומספקת לא פחות משמונה דרגות של התערבות. בשעת הצורך, ניתן לבטל לגמרי את התערבות המערכת, אלא שלשם כך נדרשת עריכה קצת מסורבלת, המחייבת גם עמידה במקום. מה שכן, ניתן לערוך מראש את מצב האנדורו ולקבוע רמת התערבות נמוכה, או בלי התערבות כלל. העריכה נשמרת גם אחרי כיבוי והדלקה מחדש. כל שינוי, דורש עריכה מחדש. לא משהו שדורש תואר ראשון, אבל גם לא משהו שניתן לתקתק בקלות תוך כדי רכיבה.
מולטי ויטמין
מצב 'אנדורו' במפת ניהול המנוע מוריד בשליש את כוח המנוע, כדי למנוע שליטה קשה יותר בכוחו המתפרץ על קרקע באחיזה משתנה. הירידה בהספק מוחשית וגם תגובת המצערת מרגישה עדינה יותר. הריסון נועד למנוע החלקות גלגל בלתי רצוניות, אך מנגד מצאתי עצמי מתקשה, ביחס לדגמים אחרים, להרים גלגל לפני חריץ או מכשול. ואל תתנו לתמונות להטעות אתכם, אני לא כזה מוכשר. כדי להטריף את המולטיטריינר פשוט עברתי למפה הספורטיבית.
הבולמים, שעבדו מצוין בכביש, היו די נוקשים בשטח. אני מאמין שזה משהו שניתן לשפר על ידי כיוון איטי יותר של הבולמים. מרווח הגחון הצנוע מחייב משנה זהירות תחת תכסית עוינת. המרווח הנמוך נובע בעיקר מקוטר הגלגלים הקטן, אך זו הבעיה הקלה יותר של הגלגלים. גלגל ה- 19 אינץ' מלפנים פוגש אבנים בגודל של תפוז ומשדר אובדן דרך לידי הרוכב. האופנוע מתקשה להתגלגל על הקרקע אתגרית והתחושה היא שבכל רגע עלול הפילון הכבד ליפול לקרקע. ההישרדות הייתה מעייפת וחסרת ביטחון. בשבילים הדוקים ונוחים, אין למלוטי בעיה להסתדר. הרגשתי שמשקל רב של האופנוע נוטה קדימה. כשבדקתי אחרי הרכיבה, לא הופתעתי לגלות שבשונה מהמקובל, ממליץ היצרן ללחץ האוויר זהה לשני הגלגלים (36PSI ). בכביש המשקל קדימה תורם לביטחון בפניות, אך בשטח זה מעביר הרבה זעזועים לידיים, מכביד על התמרון ועל היכולת להזדקר לקראת ומעל מכשול בשביל. אני לא רוצה לחשוב איך תהיה ההרגשה אתו בחול.
כאמור, תיבת ההילוכים מתפקדת טוב. אם כי היו מצבים בהם שילבתי להילוך סרק, בעוד התצוגה מורה עדיין על הילוך ראשון. ההילוך הראשון קצת ארוך לשטח ובסל"ד נמוך האופנוע ממהר להתקדם. כאשר נדרשתי לתמרונים איטיים, גבה המחיר רומן צמוד ונמרץ עם ידית המצמד. המושב מאוד נוח לישיבה, הקימורים שלו מפוסלים בדמותי ומעניקים תמיכה לחלק גדול מגופי. עם זאת, חסר לי חופש התנועה לפנים או לאחור לטובת העברות משקל. חשתי מקובע. בום - ואז פתאום התחוורה לי התמונה. הבנתי שהאופנוע מחליט עליי. המיקום שלי במושב, כיוון הבקרות, הבולמים ואפילו הכידון והמראות. ציפיתי מאופנוע רב-דרכים למרחב שהוא ואני זקוקים כדי להתכוון ולהשתנות תוך כדי תנועה בהתאם לדרך. כל אחת מהתכונות איכותית ומצטיינת במה שיעדו לה, אבל מתקשה להתאים למצבים אחרים. וזה פשוט לא משאיר לי את המרווח המספיק כדי לפרק אתו באמת גזים בשטח.
מולטימדיה
המולטיסטרדה 950 הוא אופנוע חכם ומתקדם בעל מנוע חזק, התנהגות יציבה ומראה מסוקס. יכולת הכביש שלו טובה מאוד והנוחות על גבו גבוהה. בשטח, יסתדר האופנוע טוב עם קטעים קצרים של שבילים נוחים וחפים מאתגרים. עבור שטחים מאתגרים מכך איני מוצא שהוא מתאים בעיקר בשל הגלגלים הקטנים, החזית הכבדה והמאמץ לרכוב בעמידה. האופנוע מיועד לרוכבים שמבלים בעיקר בכביש, אוהבים את מראה האדוונצ'ר הייחודי ונהנים לאמץ כלי עם יכולת כביש גבוהה. על הדרך, אפשר בקלות לרדת לשביל כורכר עד המעיין, אבל טיולי שטח שמעבר הם לא המולטי שלו.
כיאה לדגם תיור אדוונצ'ר, למולטיסטרדה 950 תנוחת ישיבה זקופה, מתלים ארוכים, יכולת נוחה לנשיאת ארגזים ומכל דלק גדול. התנהגות הכביש שלו ספורטיבית וכל עוד אין לכם חשקים לרדת לשטח אמתי והמראה שלו כובש גם אתכם, הרי שמובטחת לכם הנאה. זה מרגיש אחרת לרכוב על דוקאטי.
מפרט טכני - Ducati Multistrada 950
מנוע | טסטסטרטה: ארבע פעימות, שני צילינדרים בתצורת L |
נפח | 937 סמ"ק |
הספק בכ"ס | 113 כוחות סוס ב- 9,000 סל"ד (75 כ"ס במצב אנדורו) |
הספק בקילו וואט | 83 קילו וואט |
קדח צילינדר | 97 מ"מ |
מהלך בוכנה | 67.5 מ"מ |
מתנע | חשמלי |
תמסורת | 6 הילוכים |
קירור | נוזל |
מצמד | רב דסקיות רטוב, מחליק, נשלט מכנית (כבל) |
הזנת דלק | הזרקה אלקטורנית, לוע 53 מ"מ, מצערת חשמלית |
שלדה | מסבך צינורות פלדה |
בסיס גלגלים | 1594 מ”מ |
זווית מזלג קדמי | 25.2° |
גלגל קדמי | פירלי Scorpion Trail II 120/70-R19 - חישוק יצוק |
גלגל אחורי | פירלי Scorpion Trail II 170/60-R17 - חישוק יצוק |
בולם קדמי | מזלג קייבה הפוך ומתכוונן בקוטר 48 מ"מ |
מהלך בולם קדמי | 170 מ"מ |
בולם אחורי | מונושוק של זקש, מתכוונן |
מהלך בולם אחורי | 170 מ"מ |
בלם קדמי | שני דיסקים צפים, ארבע בוכנות של ברמבו לקליפר רדיאלי |
קוטר דיסק בלם קדמי | 320 מ"מ 2X |
בלם אחורי | שתי בוכנות לקליפר צף |
קוטר דיסק בלם אחורי | 265 מ"מ |
ABS | קדמי ואחורי, כולל מצב הטייה |
תמסורת סופית | שרשרת, גלגלי שיניים 15/43 |
מרווח גחון | 183.5 מ"מ |
גובה מושב | 840 מ"מ - לא ניתן לכיוונון |
נפח מכל דלק | 20 ליטר |
משקל רטוב | 229 ק"ג |
דרגת רשיון נהיגה | A |
אחריות | 24 חודשים ללא הגבלת ק"מ |
מחיר | החל מ- 104,950 שקלים - לא כולל הוצאות ואגרות רישוי |
גלרית תמונות
4 תגובות
1
אורח/ת - אייל ג
17 באפריל 2020 ב 20:03
צביקה אחד מכתבי הרכב הטובים שיש. קורא אותו בשקיקה. אתה קורא ומרגיש את חווית הרכיבה. לא פשוט לכתוב כך. כישרון גדול.
2
Ogash Ofer
17 באפריל 2020 ב 20:43
צביקה אחד מכתבי הרכב הטובים שיש. קורא אותו בשקיקה. אתה קורא ומרגיש את חווית הרכיבה. לא פשוט לכתוב כך. כישרון גדול.
"3
אורח/ת - יצחק
29 באוגוסט 2023 ב 10:26
סוףסוף אפשר לקרוא כתבה שנותנת לך מצד אחד את היתרונות של האופנוע בלי לחזור כמו תוכי על נתוני היצרן ולעשות אותו אופנוע מושלם ומצד שני לא להרוג את המוצר רק כדי להראות לגולשים שאתה יודע למצוא חסרונות פשוט כיף לקרוא את הכתבה
4
Ogash Ofer
29 באוגוסט 2023 ב 11:01
סוףסוף אפשר לקרוא כתבה שנותנת לך מצד אחד את היתרונות של האופנוע בלי לחזור כמו תוכי על נתוני היצרן ולעשות אותו אופנוע מושלם ומצד שני לא להרוג את המוצר רק כדי להראות לגולשים שאתה יודע למצוא חסרונות פשוט כיף לקרוא את הכתבה
"
תגובות