שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת נהיגה בשטח לרכבי סובארו יער בן שמן 5/6/20

ביום שישי האחרון התאספה קבוצה מכובדת של רכבי סובארו 4X4 להדרכת נהיגה בשטח טרשי כדי להכיר קצת יותר טוב את רכבם החדש כי SUV אמיתי זה רק 4X4.
את ההדרכה העבירו המדריכים עדי וייזל ואמיר נחומי

כהרגלנו בהדרכות, אנו מחלקים את ההדרכה לשני חלקים: הראשון הוא מבוא תיאורטי הנועד להסביר מדוע מתנהגים כלי רכב הנוסעים בשטח בשבילים שאינם סלולים ומצופים באספלט באופן כל כך שונה מן האופן בו הם תוכננו ומתנהגים על הכביש הסלול. והחלק השני הינו חלק מעשי, בו מתנסים הנהגים שלחלקם הגדול זו הפעם הראשונה שהם נוהגים ברכבם (סובארו 4X4 החדש והנוצץ) בדרכי שטח ("בתנאי מעבדה" - קרי בשליטה מוחלטת של המדריך) במאפיני קרקע שונים שבהם נתקלים בשבילים בהם מטיילים בארץ וגם בעולם. את ההדרכה התיאורטית העביר אמיר נחומי.

המכניקה שמאחורי גלגלים והסלעים

המכניקה שמאחורי גלגלים והסלעים

שלב ההדרכה המעשית

בתום השיעור התיאורטי התחלקנו לשתי קבוצות בנות ושמנו פעמינו אל עבר האתרים ביער שמזמנים לנו תוואי קרקע מעניין ובאמצעותם ניתן להדגים את כל מרכיבי ההדרכה:
1. אחיזת צמיגים בקרקע, במיוחד במצבים בהם אחד הגלגלים או יותר מאבד לגמרי מגע עם הקרקע.
2. התמודדות עם מדרגות סלע.
3. מצבים של שיפוע צד משמעותי וכללי הנהיגה במצבים אלו.
4. התמודדות במעלה שהוא גם תלול וגם גורם לגלגל או יותר לאבד אחיזה.
5. מורד תלול - כיצד נוהגים.
6. שיחה בנושא רכיבי הרכב - גלגלים צמיגים, מיגון, ציוד שרצוי לקחת תמיד, תוכנות ניווט ועוד.
1591590160974

תחנה ראשונה - לימוד מצב בו מבנה הקרקע גורם לאחד הגלגלים להינתק ממגע בקרקע ולאבד אחיזה.

זה מצב בו תוואי הקרקע ביחד עם המבנה הספציפי של הרכב יוצרים מצב שגלגל אחד או לפעמים גם שניים (הנגדי בצד והנגדי בסרן) מאבדים לחלוטין מגע עם הקרקע, ואין להם אחיזה. במצב זה, כפי שהוסבר בחלק התיאורטי, כל המומנט שמספק המנוע "זורם" דרך הדיפרנציאל לגלגל המונף באויר, ויתר הגלגלים האוחזים היטב בקרקע נעדרי מומנט והרכב נעצר. או אז להצלתנו באות המערכות הטכניות שהרכבים המודרניים מצויידים בהן. במקרה זה של רכבי הסובארו המערכת נקראת Traction Control שכל המתלמדים, בלי יוצא מן הכלל, מתקשים לאפשר לה להכנס לפעולה (זמן השהיה של 1.75 - 2.5 שניות (שלנהג הממוצע הוא "זמן נצח"), בשל חוסר מודעות לזמן התגובה של המערכת, ונטיה אינסטיקטיבית להרפות מדוושת התאוצה ברגע שהרכב באופן פתאומי מפסיק להתקדם ונעצר. גם הפעם נוכחנו בכך, וקריאות המכוון או החונך "גז קבוע" נשמעו גם הפעם וישמעו גם בעתיד...

תוואי הקרקע, ומהלך מתלה גורמים לגלגל להינשא באויר

תוואי הקרקע, ומהלך מתלה גורמים לגלגל להינשא באויר

גז קבוע בעלייה:

התגברות על אובדן אחיזה:

תחנה שנייה - התמודדות במעלה תלול כשפני הקרקע בנוסף לזוית הטיפוס, גורמים לאיבוד אחיזה

בתחנה זו למדנו איך נוהגים נכון במעלה לרבות "מעלה שנכשל" / עלייה שנכשלה (שהוא אחד המצבים היותר מסוכנים בנהיגת שטח).

מעלה שנכשל:

מעלה בזוית שמאתגר את מערכת ההנעה של הסובארו:

לטיפוס במעלות עם זוית חדה שמעל 20 מעלות נדרשת טכניקת נהיגה המנצלת את גורם האינרציה שיש לתנע. במילים פשוטות: צריך לאסוף מהירות (מהירות x מאסה = תנע), ולהגיע אל המעלה התלול יחסית עם מספיק תנע שהאינרציה (כוח ההתמדה), עוזר למנוע להרים את הרכיב של משקל הרכב המתנגד לנסיעה במעלה.
בנוסף הדגמנו מצב בו פני השטח במעלה יצרים מצב של אחיזה חלשה או אובדן אחיזה מוחלט ואז צריכה גם מערכת ה-traction control להתערב, ולחדש את זרימת המומנט של המנוע לשלושת הגלגלים האחרים. ההתנסות של המתלמדים היתה משכנעת לגמרי. כל מי שלא כיוון את ריכבו בדיוק לפי הוראות המדריך המכוון (להימנע מאובדן אחיזה), ולא "טען את ריכבו במספיק תנע" - שוונג בשפת העם, לא צלח את המעלה, ונתן למדריך עוד ועוד הדגמות איך לנהוג במצב שיכול להיות מסוכן - "מעלה שנכשל".

הפועל נכון גם מצליח:


ובסוף מוחאים כפיים


תחנה שלישית - ירידה תלולה

למרות שבמצבי מורדות כוח המשיכה פועל לטובת הרכב, הרי שירידה לא זהירה ונכונה עלולה לגרום נזקים מיותרים ואפילו להביא למצבים של התהפכות.

שלב ראשון מתכוננים לנתיב הירידה הרצוי:

שלב ראשון מתכוננים לנתיב הירידה הרצוי

שלב שני ירידה בזהירות ואיטיות:

שלב שני ירידה בזהירות ואיטיות

תחנה רביעית - שיפוע צד

נסיעה בדרכים אשר נפרצו לאורך קווי הגובה של מדרונות תלולים (יש הרבה כאלו במסלולי ישראל) יוצרים צורך לנהוג ברכב במצב שהוא בשיפוע צד, ואז משקלו שמהווה הכוח המתנגד להתהפכות אוחז במרכז הכובד כשהוא מתקרב לקו הגלגלים ככל שהשיפוע יותר תלול. הבאנו את המשתתפים אל פיסת דרך שבה ניתן להדגים בבטחה שיפוע צד ולהסביר שיטות לאבטחת המצב, שיטות להחלצות נכונה מהמצב וכללי הנהיגה הנכונים במצב. החברים נסעו בשיפוע כשהם דרוכים ואפילו מעט מתוחים. ההרגשה בתוך הרכב היא של שיפוע יותר גדול מהמציאות.
במקום גם הבאנו בפני המתלמדים טכניקות שונות לאבטח את הרכב שנמצא בשיפוע צד ומזער את הסיכון שיתהפך על צידו. ביניהן אבטחה באמצעות רצועת גרירה המושחלת לתא הנוסעים לצורך אבטחה בלבד (ללא אחיזה ממש בגג הרכב כל עוד אין הרכב מגדיל את זוית השיפוע), בניית הגבהה באמצעות אבנים ל"מילוי" פערם בנתיב היכולים לגרום לרכב להגדיל זוית שיפוע. ועד לגרירה באצעות כננת שהיא למעשה חילוץ הרכב מהמצב קדימה או אחורה בצורה הכי בטוחה.

שיפוע צד מתון לנהג המתחיל

שיפוע צד מתון לנהג המתחיל

שיפוע צד של 25 מעלות:

שיפוע צד של 25 מעלות

תחנה חמישית - התמודדות עם מדרגות סלע

בשטחים בהם הסלע מכוסה בשכבת עפר רכה יותר או דרדרת - השילוב של הרכבים הנוסעים עליו (במיוחד במעלות) ופגעי מזג האויר גורמים לחשיפת הסלע ויצירת מדרגות. עם מדרגות מתמודדים בשאיפה לפגוש את המדרגה באלכסון, לא חזיתית. במכרים של מדרגה גבוה שמעבר למחצית רדיוס הגלגל יש צורך "לבנות" מהאבנים שיש בשטח מיתון למדרגה.
לרכבים שהפגוש הקדמי שלהם בולט מקו הגלגלים ("זוית תקיפה" נמוכה) יש לבנות מדרון שטוח כדי למנוע פגיעות בפגוש ובמערכות הרגישות.

סימולציה של התגברות על מדרגה ללא סיכון לפגוש:

סימולציה של התגברות על מדרגה ללא סיכון לפגוש

"טיפים" להכנת הרכב לטיולי שטח

לסיום ערכנו מסלול קצר של נסיעה כתרגיל סיכום בו המשתתפים ניסו (והצליחו!) ליישם את הנלמד. המסלול הסתיים בפריסה בצל העצים לשיחה בנושא טיפים להכנת הרכבים לנסיעה בשטח ומסעות בארץ.

לסיכום - ההדרכה עברה ללא תקלות, כולם (הרכבים בעיקר) ללא פגע או שריטה, ומצב הרוח מרומם.

שיחת סיום על טיולים, טיולי אתר השטח, חוקים שידרוגים ציוד צמיגים ועוד:

שיחת סיום על טיולים, טיולי אתר השטח, חוקים שידרוגים ציוד צמיגים ועוד.

מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

תמונות מהקבוצה של עדי וייזל:

תמונות מהקבוצה של עדי וייזל

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

159158982066015915898709241591589880498159158988729715915898914971591589897336159158990437515915899236071591589944317

1591590100253159159011081115915901219671591590129531159159013571615915901426361591590164931159159016762715915901889351591590204529

הרשם לדיוור מועדון

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן