ביום שישי האחרון התאספה קבוצה מכובדת של רכבי סובארו 4X4 להדרכת נהיגה בשטח טרשי כדי להכיר קצת יותר טוב את רכבם החדש כי SUV אמיתי זה רק 4X4.
את ההדרכה העבירו המדריכים עדי וייזל ואמיר נחומי
בתום השיעור התיאורטי התחלקנו לשתי קבוצות בנות ושמנו פעמינו אל עבר האתרים ביער שמזמנים לנו תוואי קרקע מעניין ובאמצעותם ניתן להדגים את כל מרכיבי ההדרכה:
1. אחיזת צמיגים בקרקע, במיוחד במצבים בהם אחד הגלגלים או יותר מאבד לגמרי מגע עם הקרקע.
2. התמודדות עם מדרגות סלע.
3. מצבים של שיפוע צד משמעותי וכללי הנהיגה במצבים אלו.
4. התמודדות במעלה שהוא גם תלול וגם גורם לגלגל או יותר לאבד אחיזה.
5. מורד תלול - כיצד נוהגים.
6. שיחה בנושא רכיבי הרכב - גלגלים צמיגים, מיגון, ציוד שרצוי לקחת תמיד, תוכנות ניווט ועוד.
זה מצב בו תוואי הקרקע ביחד עם המבנה הספציפי של הרכב יוצרים מצב שגלגל אחד או לפעמים גם שניים (הנגדי בצד והנגדי בסרן) מאבדים לחלוטין מגע עם הקרקע, ואין להם אחיזה. במצב זה, כפי שהוסבר בחלק התיאורטי, כל המומנט שמספק המנוע "זורם" דרך הדיפרנציאל לגלגל המונף באויר, ויתר הגלגלים האוחזים היטב בקרקע נעדרי מומנט והרכב נעצר. או אז להצלתנו באות המערכות הטכניות שהרכבים המודרניים מצויידים בהן. במקרה זה של רכבי הסובארו המערכת נקראת Traction Control שכל המתלמדים, בלי יוצא מן הכלל, מתקשים לאפשר לה להכנס לפעולה (זמן השהיה של 1.75 - 2.5 שניות (שלנהג הממוצע הוא "זמן נצח"), בשל חוסר מודעות לזמן התגובה של המערכת, ונטיה אינסטיקטיבית להרפות מדוושת התאוצה ברגע שהרכב באופן פתאומי מפסיק להתקדם ונעצר. גם הפעם נוכחנו בכך, וקריאות המכוון או החונך "גז קבוע" נשמעו גם הפעם וישמעו גם בעתיד...
בתחנה זו למדנו איך נוהגים נכון במעלה לרבות "מעלה שנכשל" / עלייה שנכשלה (שהוא אחד המצבים היותר מסוכנים בנהיגת שטח).
לטיפוס במעלות עם זוית חדה שמעל 20 מעלות נדרשת טכניקת נהיגה המנצלת את גורם האינרציה שיש לתנע. במילים פשוטות: צריך לאסוף מהירות (מהירות x מאסה = תנע), ולהגיע אל המעלה התלול יחסית עם מספיק תנע שהאינרציה (כוח ההתמדה), עוזר למנוע להרים את הרכיב של משקל הרכב המתנגד לנסיעה במעלה.
בנוסף הדגמנו מצב בו פני השטח במעלה יצרים מצב של אחיזה חלשה או אובדן אחיזה מוחלט ואז צריכה גם מערכת ה-traction control להתערב, ולחדש את זרימת המומנט של המנוע לשלושת הגלגלים האחרים. ההתנסות של המתלמדים היתה משכנעת לגמרי. כל מי שלא כיוון את ריכבו בדיוק לפי הוראות המדריך המכוון (להימנע מאובדן אחיזה), ולא "טען את ריכבו במספיק תנע" - שוונג בשפת העם, לא צלח את המעלה, ונתן למדריך עוד ועוד הדגמות איך לנהוג במצב שיכול להיות מסוכן - "מעלה שנכשל".
למרות שבמצבי מורדות כוח המשיכה פועל לטובת הרכב, הרי שירידה לא זהירה ונכונה עלולה לגרום נזקים מיותרים ואפילו להביא למצבים של התהפכות.
נסיעה בדרכים אשר נפרצו לאורך קווי הגובה של מדרונות תלולים (יש הרבה כאלו במסלולי ישראל) יוצרים צורך לנהוג ברכב במצב שהוא בשיפוע צד, ואז משקלו שמהווה הכוח המתנגד להתהפכות אוחז במרכז הכובד כשהוא מתקרב לקו הגלגלים ככל שהשיפוע יותר תלול. הבאנו את המשתתפים אל פיסת דרך שבה ניתן להדגים בבטחה שיפוע צד ולהסביר שיטות לאבטחת המצב, שיטות להחלצות נכונה מהמצב וכללי הנהיגה הנכונים במצב. החברים נסעו בשיפוע כשהם דרוכים ואפילו מעט מתוחים. ההרגשה בתוך הרכב היא של שיפוע יותר גדול מהמציאות.
במקום גם הבאנו בפני המתלמדים טכניקות שונות לאבטח את הרכב שנמצא בשיפוע צד ומזער את הסיכון שיתהפך על צידו. ביניהן אבטחה באמצעות רצועת גרירה המושחלת לתא הנוסעים לצורך אבטחה בלבד (ללא אחיזה ממש בגג הרכב כל עוד אין הרכב מגדיל את זוית השיפוע), בניית הגבהה באמצעות אבנים ל"מילוי" פערם בנתיב היכולים לגרום לרכב להגדיל זוית שיפוע. ועד לגרירה באצעות כננת שהיא למעשה חילוץ הרכב מהמצב קדימה או אחורה בצורה הכי בטוחה.
בשטחים בהם הסלע מכוסה בשכבת עפר רכה יותר או דרדרת - השילוב של הרכבים הנוסעים עליו (במיוחד במעלות) ופגעי מזג האויר גורמים לחשיפת הסלע ויצירת מדרגות. עם מדרגות מתמודדים בשאיפה לפגוש את המדרגה באלכסון, לא חזיתית. במכרים של מדרגה גבוה שמעבר למחצית רדיוס הגלגל יש צורך "לבנות" מהאבנים שיש בשטח מיתון למדרגה.
לרכבים שהפגוש הקדמי שלהם בולט מקו הגלגלים ("זוית תקיפה" נמוכה) יש לבנות מדרון שטוח כדי למנוע פגיעות בפגוש ובמערכות הרגישות.
לסיום ערכנו מסלול קצר של נסיעה כתרגיל סיכום בו המשתתפים ניסו (והצליחו!) ליישם את הנלמד. המסלול הסתיים בפריסה בצל העצים לשיחה בנושא טיפים להכנת הרכבים לנסיעה בשטח ומסעות בארץ.
לסיכום - ההדרכה עברה ללא תקלות, כולם (הרכבים בעיקר) ללא פגע או שריטה, ומצב הרוח מרומם.
מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
טיפים לנהיגה בשטח:
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות