המסלול הקלאסי והאתגרי של הר חורשן משלב שבילים זרועי סלעים ותעלות עמוקות בלב שמורת הטבע של יער החורשן ולסיום מעיינות שופעים בנחלים הסובבים את ההר. מסלול שהוא חוויה לכל עונות השנה.
אבני דרך לאורך מסלול הטיול:
בת שלמה הישנה, הר חורשן, זיכרון יעקב, עמיקם, נחל תנינים, שמורת יער אלונה, נחל דליה, עין משרה, כביש 6, נחל שלף, עין מחוללים, קיבוץ דליה, רמות מנשה.
עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול בעבירות בינונית לנהג מנוסה ובעבירות קשה לנהג מתחיל בשטח – המסלול מחייב כלי רכב גבוה והילוך כוח! למאבריק העבירות קלה עד בינונית וקצב הנסיעה אינו גבוה.
המסלול נוסע על שבילים ברורים שכולם גם מסומנים בצבע. כשרובו בתוך שמורות טבע ייחודיות בהן אין לרדת (וגם אין סיבה) מהשביל הברור. הקפידו שלא לפגוע בנוף, בצומח או בחי.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
המסלול מחוץ לשטחי אש של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכול השבוע.
מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ מתאים, לכל צרה וחילוץ שיתבקש.
אורכו של המסלול כ-47 ק"מ והוא יארך כ-4 שעות של נהיגה במאבריק ועד כ-8 שעות בקצב איטי של ג'יפ, תלוי בקצב הנהיגה ובעצירות בדרך.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 20 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בקישור שבסוף הכתבה.
שיטת הניווט
הניווט על שבילים מסומנים במפה ובשטח הברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך בזכות סימון השבילים וסיפור הדרך המפורט אפשר לנווט גם בלעדיו. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.
מה עושים?
בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.
הכנת אמצעים למסלול
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה – ג'ק/מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים, ערכת תיקון פנצ'ר וקומפרסור,
ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,
מפות סימון שבילים מספר 4 (הכרמל),
מצפן ומכשיר GPS – יכול לעזור בחיבור למיקום בשטח,
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,
תחילת המסלול:
בבת שלמה המושבה שמדרום לכביש 70 – כביש ואדי מילק בין זיכרון יעקב ליוקנעם.
חנייה לנגררים במגרש החנייה שמעל כביש 70 ולפני הכניסה לרחוב הבודד של המושבה הישנה.
תחילת מסלול הטיול בכביש-שביל היורד לעבר השטחים החקלאים של בת שלמה, ממש ליד העץ הגדול של בת שלמה.
נ.צ. 1 - כניסה לשטח – בת שלמה
מתחילים ומאפסים מד אוץ
נוסעים על הכביש – שביל בירידה לכיוון המטעים והחממות של בת שלמה ומתעקלים ימינה עם האספלט הישן.
0.4 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ימינה וישר לכיוון מטה.
0.6 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה.
0.8 ק”מ שני מעברי נחל (לא בהכרח עם ים) ולאחריהם השביל פונה שמאלה ומיד ימינה עם האספלט המשובש.
1 ק”מ צומת הכניסה להר חורשן במפגש שבילים מסומנים באדום – בכחול – ובירוק.
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה עם השביל המסומן באדום, מקיפים את הר חורשן, כשמשמאל גדר בקר מסודרת.
1.6 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.
1.7 ק”מ חוצים מעבר בקר שקוע בקרקע / מנע בקר, ומגיעים לצומת מרובה שבילים לא מסומנים עם השביל האדום.
נ.צ. 3 – צומת מרובה שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ולמעלה ומטפסים עם השביל המסומן באדום, לאורך קטע טכני זרוע סלעים וברמת עבירות בינונית – בכול אופן מומלץ לשלב הילוך כוח גם בג'יפ וגם במאבריק כדי למתן את קצב הנסיעה וכדי לשמור על הגיר האוטומט / הוואריטור או הקלאץ' בגיר רגיל.
1.5 ק”מ צומת T במפגש עם השביל האדום ושביל ישן שגם סומן באדום.
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה וממשיכים עם השביל המסומן באדום.
1.2 ק”מ צומת שבילים במרכז הר חורשן המסומנים באדום – בשחור - ובירוק.
נ.צ. 5 – צומת הר חורשן
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל המסומן באדום ולאחר כ-100 מטרים פונים שוב ימינה בשביל הראשון, עם הסימון האדום.
0.8 ק”מ צומת T בו פונים ימינה ולמטה עם הסימון האדום.
1.2 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.
1.6 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.
2.4 ק”מ צומת שבילים המסומנים באדום ובירוק.
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל המסומן באדום.
0.4 ק”מ צומת בפתחה רחבה בו פונים ימינה עם הסימון האדום.
0.9 ק”מ צומת T עם שבילים המסומנים באדום ובשחור.
נ.צ. 7 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל המסומן בשחור.
0.1 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.
0.4 ק”מ צומת שבילים מסומנים באדום ובשחור בו פונים ימינה ולמעלה (ולא ימינה חזק למטה) להמשך השביל המסומן באדום ומיד לאחר מכן עוד צומת בו פונים ימינה עם הסימון האדום, כשממול רואים את הגגות של זיכרון יעקב.
0.9 ק"מ צומת שבילים מסומנים באדום ובשחור.
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר לשביל המסומן בשחור.
0.3 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר עם השביל המסומן בשחור.
0.8 ק”מ צומת T בו פונים שמאלה עדיין עם השביל השחור.
1 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר לשביל המסומן באדום.
1.5 ק”מ צומת שבילים גדול באוכף רחב בין כיפת נ.ג. 165 לנקודת גובה 161.
נ.צ. 9 – צומת גדול
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה עם הסימון השחור והשלט לפארק מי קדם.
0.4 ק”מ צומת מרובה שבילים בקצה רחבה ענקית בו ממשיכים ישר ולמעלה, ולאחר שחוצים את שיא הגובה יורדים ישר למטה עם השביל לעמק של עמיקם עד לכביש 6533 שבין עמיקם לאביאל.
1.6 ק"מ מגיעים לכביש האספלט, שמעברו השני נחל תנינים, ופונים שמאלה – בזהירות!!! עם הסימון הירוק (מי שמעוניין באתנחתא קלה מהשטח יכול לפנות ימינה על הכביש ולנסוע כ-300 מטרים עד האתר של עין עמי).
1.8 ק”מ פונים שמאלה ויורדים מהכביש לשביל המסומן בכחול.
מאפסים מד אוץ
מטפסים חזרה להר עם השביל המסומן בכחול, לאורך ערוץ הנחל והמטעים שמימין ומשמאל,
כל הדרך על השביל הראשי הכבוש לבן.
1.6 ק”מ חוצים מעבר/מנע בקר ויוצאים משטח חקלאי מעובד, דרך פתחה רחבה, לאחריה ממשיכים על השביל המסומן בכחול בעלייה מתונה.
2.3 ק”מ חוצים צומת שבילים וממשיכים ישר עם הסימון הכחול.
2.5 ק”מ צומת בו פונים שמאלה ולמעלה, חוצים מעבר/מנע בקר וממשיכים לאורך הגדר עם הסימון הכחול.
2.9 ק”מ צומת בו חוצים גדר ופונים ימינה ולמטה עם השביל המסומן בכחול.
3.2 צומת T עם השביל המסומן באדום.
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל המסומן באדום.
0.3 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם הסימון האדום.
1.1 ק”מ צומת שבילים במפגש השביל האדום עם השביל המסומן בירוק.
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל המסומן בירוק ועוברים קטע טכני של חריצים עמוקים בקרקע – הקפידו לשמור על הגלגלים במקומות הגבוהים ולא להיכנס לתוך החריצים.
0.3 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמטה.
0.5 ק”מ צומת שבילים בקצה של פתחה רחבה.
נ.צ. 13 – צומת שבילים
מומלץ לפנות ימינה ולרדת עוד כמאה מטרים ללב הפתחה ובמרכזה עץ ועליו נדנדות - נקודה נהדרת להפסקה.
מאפסים מד אוץ
בצומת (של נ.צ. 13) פונים שמאלה ולמעלה לשביל ברור ללא סימון צבע.
(לצערנו השביל המסומן בירוק המוביל למטה מגיע לאחר כ-2 ק"מ למים המעופשים ולמעבר הנחל של עין עמיקם אבל לאחריו לחסימה – לא חוקית! שהציבו אנשי עמיקם).
0.2 ק”מ צומת בו פונים ימינה ומטפסים על השביל הברור.
0.6 ק”מ פונים ימינה בפתחה הרחבה לעבר השביל הברור.
0.7 ק”מ פונים שוב ימינה ומזרחה לשביל כבוש לבן.
0.8 ק”מ צומת בשיא הגובה בו פונים ימינה ונוסעים על אותו קו גובה.
0.9 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ומתחילים קצת לרדת בגובה.
1.1 ק”מ צומת T עם השביל המסומן בירוק.
נ.צ. 14 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ולמטה על השביל המסומן בירוק.
0.4 ק”מ צומת שבילים למרגלות ההר בו פונים ימינה חוצים מעבר / מנע בקר, ושוב פונים חזק ימינה לשביל היורד לעבר העמק הפורה.
0.7 ק”מ חוצים דרך שעל סוללה נמוכה ומממשיכים ישר ומזרחה.
0.9 ק”מ ממשיכים מזרחה לעבר עץ הברוש הרחב והמיוחד - הקפידו לנסוע על שבילים ברורים ולא על השדות הזרועים.
1.4 ק”מ עץ הברוש הרחב הנמצא על גדת נחל שלף ולא רחוק מעין משרה.
נ.צ. 15 – עץ הברוש
קצת אחרי הברוש יש מעבר מים טובים בו אפשר גם לשכשך רגלים וגם להשפריץ מים. שימו לב שלא לחרוג מהמעבר ולא להיכנס לתוך ערוץ הנחל – הדבר גם אסור כי הנחל הוא שמורת טבע ובעיקר לא טוב לבעלי החיים הגדלים בערוץ.
מאפסים מד אוץ
מהברוש הגדול ממשיכים על השבילים מזרחה לכיוון הגשר הגדול של כביש 6.
שימו לא שלא להתפתות לעליות היפות מימין לדרך של נ.ג. 186 (רשום במפות גם 187) זו עלייה שכבר גבתה קורבנות וכיום גם שמורת טבע מוכרזת שאין לנוע בה על שבילים שלא מסומנים.
0.7 ק”מ צומת שבילים לפני המתקן המגודר של מקורות / בוסטר שאיבה בו פונים שמאלה וצפונה.
0.8 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה לכיוון הגשר הגדול.
1 ק”מ מעבר תחת הגשר הגדול וממשיכים עם השביל המסומן באדום מזרחה לתוך ערוץ הנחל.
1.9 ק”מ צומת T ליד עמוד חשמל נמוך בו פונים שמאלה לשביל המעט משובש.
2.7 ק”מ צומת שבילים על האוכף שבין נ.ג. 179 לנ.ג. 157.
מאפסים מד אוץ
ממשיכים על השביל ישר ולמטה כשממול רואים את הבתים של קיבוץ דליה.
0.2 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה.
0.3 ק”מ צומת T לאחר מעבר / מנע בקר בו פונים שמאלה וחוצים עוד מעבר / מנע בקר.
0.6 ק”מ בלב הערוץ ולמרגלות העצים מעט מים של עין מחוללים – נקודה נהדרת לעצירה.
מאפסים מד אוץ
חוזרים לאחור חוצים שוב את הנחל ונוסעים דרומה.
0.2 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה לכיוון קידוח דליה 2.
0.7 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה.
0.9 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה ומטפסים למעלה.
1.1 ק”מ צומת בקצה הבתים של רמות מנשה בו פונים ימינה.
1.2 ק”מ מעבר / מנע בקר בראש השלוחה בו פונים שמאלה ומיד פונים ימינה לחציית מעבר / מנע בקר נוסף.
1.9 ק”מ צומת שבילים באוכף שכבר היינו בו.
נ.צ. 16 – צומת באוכף
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר בצומת לכיוון הגבעה.
0.2 ק”מ לפני מעבר / מנע בקר פונים ימינה ולמטה עם השביל.
0.3 ק”מ חוצים את נחל שלף ופונים ימינה עם השביל.
0.5 ק”מ צומת T במפגש עם השביל הטוב המגיע מקיבוץ דליה.
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה עם השביל הטוב המסומן בכחול לכיוון כביש 6.
0.8 ק”מ צומת בו פונים שמאלה ולמעלה לכיוון המנהרה תחת כביש 6.
0.9 ק”מ תחילת המנהרה עם השביל המסומן בכחול.
1 ק”מ סוף המנהרה בצד המערבי של כביש 6.
נ.צ. 19 - מנהרה
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר על השביל המסומן בכחול.
0.3 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.
0.4 ק”מ צומת שבילים, ליד מתקן מקורות (כבר היינו כאן), בו פונים ימינה לכיוון חזרה להר חורשן.
1.7 ק”מ צומת למרגלות הר חורשן והעלייה הלבנה הגדולה.
מאפסים מד אוץ
לפני מעבר / מנע בקר והגדר פונים ימינה על השביל המסומן בכחול כשמשמאל שדרת הברושים.
0.3 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.
0.5 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה וממשיכים להקיף את ההר.
1.9 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה עם הסימון הכחול.
2.4 ק”מ צומת שבילים בכניסה להר חורשן במפגש שבילים מסומנים באדום – בכחול – ובירוק.
נ.צ. 2 – צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ושוב ימינה לשביל המסומן באדום והחוזר לבת שלמה.
0.1 ק”מ ו- 0.2 ק”מ חוצים מעברי מים.
0.3 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה.
0.5 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמעלה.
0.8 ק”מ עיקול בכביש בו פונים שמאלה ולמעלה.
0.9 ק”מ סיום בבת שלמה.
נ.צ. 1 – נקודת ההתחלה והסיום בבת שלמה
עד כאן מסלול טיול באורך 47 ק"מ
להתראות בטיול הבא...
עופר אוגש
קובץ TWL להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS
קובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS
הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.
נ.צ. |
צפוניות |
מזרחיות |
1 |
1222549 |
150695 |
2 |
1221876 |
150903 |
3 |
1221228 |
149510 |
4 |
1221534 |
150509 |
5 |
1221147 |
151496 |
6 |
1221049 |
149697 |
7 |
1220401 |
149446 |
8 |
1219752 |
149457 |
9 |
1218847 |
149714 |
10 |
1218031 |
151073 |
11 |
1220779 |
150646 |
12 |
1221071 |
151522 |
13 |
1220609 |
151935 |
14 |
1221057 |
152397 |
15 |
1221288 |
153682 |
16 |
1221374 |
155704 |
17 |
1221852 |
155855 |
18 |
1221475 |
155541 |
19 |
1221230 |
154703 |
20 |
1221263 |
152782 |
מסלולי טיול בארץ:
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת
מיוחדים: כללי ומיוחד | נקודה בשטח | עבירות
טיולי ג'יפים בארץ | הדרכות נהיגה וניווט
מסעות ג'יפים בעולם | טיפוס הרים | טיולי אופנועים | טיולי כביש בעולם
7 תגובות
1
אורח/ת - משה הגדול
24 ביולי 2020 ב 14:21
סרטון יוצר חשק.
אפשרי גם בג'יפ?
2
Ogash Ofer
24 ביולי 2020 ב 18:24
סרטון יוצר חשק.
אפשרי גם בג'יפ?
3
אורח/ת - גיא
25 ביולי 2020 ב 10:00
מאיפה אפשר לקבל קובץ לעמוד ענן לטיול הזה
4
Ogash Ofer
25 ביולי 2020 ב 11:24
מאיפה אפשר לקבל קובץ לעמוד ענן לטיול הזה
"5
אורח/ת - מומו
25 ביולי 2020 ב 20:30
איזה כייף לכם
6
Ubic
15 באוגוסט 2022 ב 23:16
נראה מסלול כיפי. נוסע לבדוק מחר.
אגב, אופציית ההדפסה לא עובדת. מקבלים דף אחד ריק.
7
Ogash Ofer
15 באוגוסט 2022 ב 23:18
נראה מסלול כיפי. נוסע לבדוק מחר.
אגב, אופציית ההדפסה לא עובדת. מקבלים דף אחד ריק.
תגובות