שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

מסלול טיול – סלעים ומעיינות בהר חורשן

המסלול הקלאסי והאתגרי של הר חורשן משלב שבילים זרועי סלעים ותעלות עמוקות בלב שמורת הטבע של יער החורשן ולסיום מעיינות שופעים בנחלים הסובבים את ההר. מסלול שהוא חוויה לכל עונות השנה.




אבני דרך לאורך מסלול הטיול
:

בת שלמה הישנה, הר חורשן, זיכרון יעקב, עמיקם, נחל תנינים, שמורת יער אלונה, נחל דליה, עין משרה, כביש 6, נחל שלף, עין מחוללים, קיבוץ דליה, רמות מנשה.

1594819467127

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות בינונית לנהג מנוסה ובעבירות קשה לנהג מתחיל בשטח – המסלול מחייב כלי רכב גבוה והילוך כוח! למאבריק העבירות קלה עד בינונית וקצב הנסיעה אינו גבוה.

המסלול נוסע על שבילים ברורים שכולם גם מסומנים בצבע. כשרובו בתוך שמורות טבע ייחודיות בהן אין לרדת (וגם אין סיבה) מהשביל הברור. הקפידו שלא לפגוע בנוף, בצומח או בחי.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

המסלול מחוץ לשטחי אש של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכול השבוע.

מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ מתאים, לכל צרה וחילוץ שיתבקש.

אורכו של המסלול כ-47 ק"מ והוא יארך כ-4 שעות של נהיגה במאבריק ועד כ-8 שעות בקצב איטי של ג'יפ, תלוי בקצב הנהיגה ובעצירות בדרך.

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 20 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בקישור שבסוף הכתבה.

1594819454974

שיטת הניווט

הניווט על שבילים מסומנים במפה ובשטח הברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך בזכות סימון השבילים וסיפור הדרך המפורט אפשר לנווט גם בלעדיו. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

1594819499423

הכנת אמצעים למסלול

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה – ג'ק/מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים, ערכת תיקון פנצ'ר וקומפרסור,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מפות סימון שבילים מספר 4 (הכרמל),

מצפן ומכשיר GPS – יכול לעזור בחיבור למיקום בשטח,

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון ליום שלם בשטח.

1594819456458

תחילת המסלול:

בבת שלמה המושבה שמדרום לכביש 70 – כביש ואדי מילק בין זיכרון יעקב ליוקנעם.

חנייה לנגררים במגרש החנייה שמעל כביש 70 ולפני הכניסה לרחוב הבודד של המושבה הישנה.

תחילת מסלול הטיול בכביש-שביל היורד לעבר השטחים החקלאים של בת שלמה, ממש ליד העץ הגדול של בת שלמה.

נ.צ. 1 - כניסה לשטח – בת שלמה


מתחילים ומאפסים מד אוץ

נוסעים על הכביש – שביל בירידה לכיוון המטעים והחממות של בת שלמה ומתעקלים ימינה עם האספלט הישן.

0.4 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ימינה וישר לכיוון מטה.

0.6 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה.

0.8 ק”מ שני מעברי נחל (לא בהכרח עם ים) ולאחריהם השביל פונה שמאלה ומיד ימינה עם האספלט המשובש.

1 ק”מ צומת הכניסה להר חורשן במפגש שבילים מסומנים באדום – בכחול – ובירוק.

נ.צ. 2 – צומת שבילים

1594819463115

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה עם השביל המסומן באדום, מקיפים את הר חורשן, כשמשמאל גדר בקר מסודרת.

1.6 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.

1.7 ק”מ חוצים מעבר בקר שקוע בקרקע / מנע בקר, ומגיעים לצומת מרובה שבילים לא מסומנים עם השביל האדום.

נ.צ. 3 – צומת מרובה שבילים

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ולמעלה ומטפסים עם השביל המסומן באדום, לאורך קטע טכני זרוע סלעים וברמת עבירות בינונית – בכול אופן מומלץ לשלב הילוך כוח גם בג'יפ וגם במאבריק כדי למתן את קצב הנסיעה וכדי לשמור על הגיר האוטומט / הוואריטור או הקלאץ' בגיר רגיל.

1.5 ק”מ צומת T במפגש עם השביל האדום ושביל ישן שגם סומן באדום.

נ.צ. 4 – צומת T

1594819459621

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה וממשיכים עם השביל המסומן באדום.

1.2 ק”מ צומת שבילים במרכז הר חורשן המסומנים באדום – בשחור - ובירוק.

נ.צ. 5 – צומת הר חורשן

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל המסומן באדום ולאחר כ-100 מטרים פונים שוב ימינה בשביל הראשון, עם הסימון האדום.

0.8 ק”מ צומת T בו פונים ימינה ולמטה עם הסימון האדום.

1.2 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.

1.6 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.

2.4 ק”מ צומת שבילים המסומנים באדום ובירוק.

נ.צ. 6 – צומת אדום ירוק

1594819469145

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל המסומן באדום.

0.4 ק”מ צומת בפתחה רחבה בו פונים ימינה עם הסימון האדום.

0.9 ק”מ צומת T עם שבילים המסומנים באדום ובשחור.

נ.צ. 7 – צומת T

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל המסומן בשחור.

0.1 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.

0.4 ק”מ צומת שבילים מסומנים באדום ובשחור בו פונים ימינה ולמעלה (ולא ימינה חזק למטה) להמשך השביל המסומן באדום ומיד לאחר מכן עוד צומת בו פונים ימינה עם הסימון האדום, כשממול רואים את הגגות של זיכרון יעקב.

0.9 ק"מ צומת שבילים מסומנים באדום ובשחור.

נ.צ. 8 – צומת אדום שחור

1594819464620

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר לשביל המסומן בשחור.

0.3 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר עם השביל המסומן בשחור.

0.8 ק”מ צומת T בו פונים שמאלה עדיין עם השביל השחור.

1 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר לשביל המסומן באדום.

1.5 ק”מ צומת שבילים גדול באוכף רחב בין כיפת נ.ג. 165 לנקודת גובה 161.

נ.צ. 9 – צומת גדול

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה עם הסימון השחור והשלט לפארק מי קדם.

0.4 ק”מ צומת מרובה שבילים בקצה רחבה ענקית בו ממשיכים ישר ולמעלה, ולאחר שחוצים את שיא הגובה יורדים ישר למטה עם השביל לעמק של עמיקם עד לכביש 6533 שבין עמיקם לאביאל.

1.6 ק"מ מגיעים לכביש האספלט, שמעברו השני נחל תנינים, ופונים שמאלה – בזהירות!!! עם הסימון הירוק (מי שמעוניין באתנחתא קלה מהשטח יכול לפנות ימינה על הכביש ולנסוע כ-300 מטרים עד האתר של עין עמי).

1.8 ק”מ פונים שמאלה ויורדים מהכביש לשביל המסומן בכחול.

נ.צ. 10 – ירידה מהכביש

1594819471925

מאפסים מד אוץ

מטפסים חזרה להר עם השביל המסומן בכחול, לאורך ערוץ הנחל והמטעים שמימין ומשמאל,

כל הדרך על השביל הראשי הכבוש לבן.

1.6 ק”מ חוצים מעבר/מנע בקר ויוצאים משטח חקלאי מעובד, דרך פתחה רחבה, לאחריה ממשיכים על השביל המסומן בכחול בעלייה מתונה.

2.3 ק”מ חוצים צומת שבילים וממשיכים ישר עם הסימון הכחול.

2.5 ק”מ צומת בו פונים שמאלה ולמעלה, חוצים מעבר/מנע בקר וממשיכים לאורך הגדר עם הסימון הכחול.

2.9 ק”מ צומת בו חוצים גדר ופונים ימינה ולמטה עם השביל המסומן בכחול.

3.2 צומת T עם השביל המסומן באדום.

נ.צ. 11 – צומת כחול אדום

1594819477832

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל המסומן באדום.

0.3 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם הסימון האדום.

1.1 ק”מ צומת שבילים במפגש השביל האדום עם השביל המסומן בירוק.

נ.צ. 12 – צומת אדום ירוק

1594819473903

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל המסומן בירוק ועוברים קטע טכני של חריצים עמוקים בקרקע – הקפידו לשמור על הגלגלים במקומות הגבוהים ולא להיכנס לתוך החריצים.

0.3 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמטה.

0.5 ק”מ צומת שבילים בקצה של פתחה רחבה.

נ.צ. 13 – צומת שבילים

מומלץ לפנות ימינה ולרדת עוד כמאה מטרים ללב הפתחה ובמרכזה עץ ועליו נדנדות - נקודה נהדרת להפסקה.

1594819491456

מאפסים מד אוץ

בצומת (של נ.צ. 13) פונים שמאלה ולמעלה לשביל ברור ללא סימון צבע.

(לצערנו השביל המסומן בירוק המוביל למטה מגיע לאחר כ-2 ק"מ למים המעופשים ולמעבר הנחל של עין עמיקם אבל לאחריו לחסימה – לא חוקית! שהציבו אנשי עמיקם).

0.2 ק”מ צומת בו פונים ימינה ומטפסים על השביל הברור.

0.6 ק”מ פונים ימינה בפתחה הרחבה לעבר השביל הברור.

0.7 ק”מ פונים שוב ימינה ומזרחה לשביל כבוש לבן.

0.8 ק”מ צומת בשיא הגובה בו פונים ימינה ונוסעים על אותו קו גובה.

0.9 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ומתחילים קצת לרדת בגובה.

1.1 ק”מ צומת T עם השביל המסומן בירוק.

נ.צ. 14 – צומת T

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ולמטה על השביל המסומן בירוק.

0.4 ק”מ צומת שבילים למרגלות ההר בו פונים ימינה חוצים מעבר / מנע בקר, ושוב פונים חזק ימינה לשביל היורד לעבר העמק הפורה.

0.7 ק”מ חוצים דרך שעל סוללה נמוכה ומממשיכים ישר ומזרחה.

0.9 ק”מ ממשיכים מזרחה לעבר עץ הברוש הרחב והמיוחד - הקפידו לנסוע על שבילים ברורים ולא על השדות הזרועים.

1.4 ק”מ עץ הברוש הרחב הנמצא על גדת נחל שלף ולא רחוק מעין משרה.

נ.צ. 15 – עץ הברוש

קצת אחרי הברוש יש מעבר מים טובים בו אפשר גם לשכשך רגלים וגם להשפריץ מים. שימו לב שלא לחרוג מהמעבר ולא להיכנס לתוך ערוץ הנחל – הדבר גם אסור כי הנחל הוא שמורת טבע ובעיקר לא טוב לבעלי החיים הגדלים בערוץ.

1594819501122

מאפסים מד אוץ

מהברוש הגדול ממשיכים על השבילים מזרחה לכיוון הגשר הגדול של כביש 6.

שימו לא שלא להתפתות לעליות היפות מימין לדרך של נ.ג. 186 (רשום במפות גם 187) זו עלייה שכבר גבתה קורבנות וכיום גם שמורת טבע מוכרזת שאין לנוע בה על שבילים שלא מסומנים.

0.7 ק”מ צומת שבילים לפני המתקן המגודר של מקורות / בוסטר שאיבה בו פונים שמאלה וצפונה.

0.8 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה לכיוון הגשר הגדול.

1 ק”מ מעבר תחת הגשר הגדול וממשיכים עם השביל המסומן באדום מזרחה לתוך ערוץ הנחל.

1.9 ק”מ צומת T ליד עמוד חשמל נמוך בו פונים שמאלה לשביל המעט משובש.

2.7 ק”מ צומת שבילים על האוכף שבין נ.ג. 179 לנ.ג. 157.

נ.צ. 16 – צומת באוכף

1594819493096

מאפסים מד אוץ

ממשיכים על השביל ישר ולמטה כשממול רואים את הבתים של קיבוץ דליה.

0.2 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה.

0.3 ק”מ צומת T לאחר מעבר / מנע בקר בו פונים שמאלה וחוצים עוד מעבר / מנע בקר.

0.6 ק”מ בלב הערוץ ולמרגלות העצים מעט מים של עין מחוללים – נקודה נהדרת לעצירה.

נ.צ. 17 – עין מחוללים

1594819504432

מאפסים מד אוץ

חוזרים לאחור חוצים שוב את הנחל ונוסעים דרומה.

0.2 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה לכיוון קידוח דליה 2.

0.7 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה.

0.9 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה ומטפסים למעלה.

1.1 ק”מ צומת בקצה הבתים של רמות מנשה בו פונים ימינה.

1.2 ק”מ מעבר / מנע בקר בראש השלוחה בו פונים שמאלה ומיד פונים ימינה לחציית מעבר / מנע בקר נוסף.

1.9 ק”מ צומת שבילים באוכף שכבר היינו בו.

נ.צ. 16 – צומת באוכף

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר בצומת לכיוון הגבעה.

0.2 ק”מ לפני מעבר / מנע בקר פונים ימינה ולמטה עם השביל.

0.3 ק”מ חוצים את נחל שלף ופונים ימינה עם השביל.

0.5 ק”מ צומת T במפגש עם השביל הטוב המגיע מקיבוץ דליה.

נ.צ. 18 – צומת T

1594819497868

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה עם השביל הטוב המסומן בכחול לכיוון כביש 6.

0.8 ק”מ צומת בו פונים שמאלה ולמעלה לכיוון המנהרה תחת כביש 6.

0.9 ק”מ תחילת המנהרה עם השביל המסומן בכחול.

1 ק”מ סוף המנהרה בצד המערבי של כביש 6.

נ.צ. 19 - מנהרה

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר על השביל המסומן בכחול.

0.3 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.

0.4 ק”מ צומת שבילים, ליד מתקן מקורות (כבר היינו כאן), בו פונים ימינה לכיוון חזרה להר חורשן.

1.7 ק”מ צומת למרגלות הר חורשן והעלייה הלבנה הגדולה.

נ.צ. 20 – צומת שבילים

1594819482903

מאפסים מד אוץ

לפני מעבר / מנע בקר והגדר פונים ימינה על השביל המסומן בכחול כשמשמאל שדרת הברושים.

0.3 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.

0.5 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה וממשיכים להקיף את ההר.

1.9 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה עם הסימון הכחול.

2.4 ק”מ צומת שבילים בכניסה להר חורשן במפגש שבילים מסומנים באדום – בכחול – ובירוק.

נ.צ. 2 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ושוב ימינה לשביל המסומן באדום והחוזר לבת שלמה.

0.1 ק”מ ו- 0.2 ק”מ חוצים מעברי מים.

0.3 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה.

0.5 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמעלה.

0.8 ק”מ עיקול בכביש בו פונים שמאלה ולמעלה.

0.9 ק”מ סיום בבת שלמה.

נ.צ. 1 – נקודת ההתחלה והסיום בבת שלמה

1594819480694


עד כאן מסלול טיול באורך 47 ק"מ

להתראות בטיול הבא...

עופר אוגש

קובץ GPS - רשימת קואורדינטות - מפות


קובץ TWL להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS

קובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS

מפה בקנה מידה 1/250,000:

1594819511115

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1

1222549

150695

2

1221876

150903

3

1221228

149510

4

1221534

150509

5

1221147

151496

6

1221049

149697

7

1220401

149446

8

1219752

149457

9

1218847

149714

10

1218031

151073

11

1220779

150646

12

1221071

151522

13

1220609

151935

14

1221057

152397

15

1221288

153682

16

1221374

155704

17

1221852

155855

18

1221475

155541

19

1221230

154703

20

1221263

152782

דוגמה למפה טופוגרפית בקנה מידה 1/50,000:

1594819513406

עוד מסלולי טיול וטיולים בארץ ובעולם:

מסלולי טיול בארץ:
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת
מיוחדים: כללי ומיוחד | נקודה בשטח | עבירות

קישורים לטיולים והדרכות של אתר השטח בארץ ובעולם:

טיולי ג'יפים בארץ | הדרכות נהיגה וניווט
מסעות ג'יפים בעולם | טיפוס הרים | טיולי אופנועים | טיולי כביש בעולם

1594819495427

תגובות

7 תגובות

1

אורח/ת - משה הגדול

24 ביולי 2020 ב 14:21

סרטון יוצר חשק.
אפשרי גם בג'יפ?

2

Ogash Ofer

24 ביולי 2020 ב 18:24

אורח/ת - משה הגדול כתב/ה:
"

סרטון יוצר חשק.
אפשרי גם בג'יפ?

"
בהחלט אפשרי!
המסלול מיועד לג'יפים עם הילוך כוח / אופנועי שטח / רייזרים ומאבריקים ואף אתגרי לאופני שטח והולכי רגל.

3

אורח/ת - גיא

25 ביולי 2020 ב 10:00

מאיפה אפשר לקבל קובץ לעמוד ענן לטיול הזה

4

Ogash Ofer

25 ביולי 2020 ב 11:24

אורח/ת - גיא כתב/ה:
"

מאיפה אפשר לקבל קובץ לעמוד ענן לטיול הזה

"
בסוף הכתבה יש קישור להורדת הקובץ ומשם ישירות לעמוד ענן.

5

אורח/ת - מומו

25 ביולי 2020 ב 20:30

איזה כייף לכם

6

Ubic

15 באוגוסט 2022 ב 23:16

נראה מסלול כיפי. נוסע לבדוק מחר.
אגב, אופציית ההדפסה לא עובדת. מקבלים דף אחד ריק.

7

Ogash Ofer

15 באוגוסט 2022 ב 23:18

Ubic כתב/ה:
"

נראה מסלול כיפי. נוסע לבדוק מחר.
אגב, אופציית ההדפסה לא עובדת. מקבלים דף אחד ריק.

"
ראשית תהנה מחר.
נבדוק את נושא ההדפסה - תודה!