ממשיכים במלאכה. עוד 39 נהגים שרכשו רכבי סובארו למדו והתנסו בנהיגת רכבם החדש בשטח.
הדריכו: דרור ברלי, חיים זרזר, יחיאל דניאל ואמיר נחומי
מאת: אמיר נחומי
07/07/20
בשיעור התיאוריה למדנו על המבנה הבסיסי של רכב גלגלי ממונע וחוקי הפיסיקה שבבסיס התכנון ההנדסי של הרכב.
הנהגים ובני לווייתם שמעו על מכלולים ברכב שבדרך כלל נסתרים מעיניהם אך הם בבסיס ההתנהגות הכל כך שונה של הרכב בעת שהוא יורד את השטח. הוסברו הבעיות ונסקרו הפתרונות ההנדסיים שניתנו במהלך השנים לבעיות אלו. בלב הבעיות הן הצורך בדיפרנציאל לכל ציר המניע גלגלים, ובעיית אובדן מומנט מניע לגלגל שמאבד אחיזה בקרקע. הובהרו מושגים כמו כוח ומומנט, העברת מומנט מהמנוע לגלגלים, "הילוך כוח" ויחסי העברה. בהקשר של התגברות על מעלות תלולים, מרכזי כובד ויציבות צידית של הרכב במצבי קרקע הגורמים לרכב לנסיעה במצב של הטיה חריפה לאחד הצדדים. נסקרו מערכות הבטיחות ברכבים והובהרו מושגים כמו מניעת נעילת גלגל ABS, בקרת יציבות ESP, בקרת אחיזה ETC, והשלכתם על התנהגות הרכב בכביש ובשטח. לבסוף התמקד הזרקור על המאפיינים של רכבי הסובארו השונים בהקשר לנסיעה בשטח. לאחר השיעור בתאוריה, התפצלנו שוב לקבוצות קטנות יותר לחלק המעשי שבו רואים המתלמדים את הדברים קורים בשטח - אובדן אחיזה, פעולת מערכת בקרת האחיזה, נסיעה זהירה בשיפוע צד, התגברות על מכשולים המאיימים לפגוע בפגושי הרכב - הקדמי והאחורי, ולבסוף התמודדות עם מעלה תלול ומורד תלול.
אזור יער בן שמן ודרכי הנסיעה שבו מזמנים את כל מכלול סוגי השטח שאנו מאפשרים לנהגים המתלמדים להתנסות בם.
אובדן אחיזת אחד הגלגלים, הגורם מיידית לאובדן מומנט הנעה לכל הגלגלים (בסובארו בהעדר נעילות דיפרנציאלים), ופעולת מערכת בקרת האחיזה ETC במקביל תוואי השטח שגורם לאובדן אחיזה לגלגל מזמן גם מכשולים המאיימים על שלמות הפגושים (שבסובארו "שלוחים קדימה ואחורה" כחלק מהעיצוב היפה של הרכב). בהמשך הובילו אותנו השבילים אל תוואי בו ניתן להתנסות נסיעה בשיפוע צד. מצב ש"מלחיץ" את הנהג שמתנסה במצב בפעם הראשונה. ואו אז מגיעים אל אתר בו מספר מעלות בדרגות שונות של זווית, נסיקה ומבנה הקרקע. אנו בוחרים במעלה המתאים ליכולת של סובארו (חסר הילוך הכוח), להתמודד. כאן מתווספים "טיפים" רבים מאת המדריכים, שמקורם כמובן בהרבה מאוד ניסיון והרבה מאוד הדרכות. אחרי המעלה מגיע כמובן המורד. ומטבע הדברים שבמורד המנוע נדרש רק על מנת לספק לרכב את אנרגית החשמל למיכשור ולמערכות העזר לנהג. לחץ הידרולי לבלמים, והשליטה ברכב נעשית באמצעות הבלמים ומערכות העזר שבסובארו לבקרת מורד תלול.
כאשר פני השטח גורמים לאובדן אחיזת גלגל בקרקע, תיכנס מערכת בקרת האחיזה האלקטרונית לפעולה.
למערכת זמן תגובה, שמחייב את הנוהג ברכב לטכניקת נהיגה שבניגוד לאינסטיקטים הבסיסיים שלו, ועל כן תשומת הלב והשליטה העצמית חיוניים.
התגברות על מכשולים נעשית בטכניקה הבסיסית ביותר של נהיגה בשטח: היכן "מניחים את הגלגל" או בשפה מקצועית יותר - מהו נתיב הנסיעה שנבחר?
לעיתים רבות נדרש מכוון מנוסה (מדריך) להנחות את הנהג לאן לכוון את ריכבו ועל איזה תוואי בדיוק להתקדם.
כאשר תוואי הדרך נפרף ללא התחשבות בשיפוע השביל הרכב נכנס למצב של שיפוע צד. הנהגים המתלמדים התנסו. לאחר מכן התכנסנו לשמוע שורה של צעדים שניתן לנקוט על מנת לצמצם את הסיכון שבהתהפכות הרכב. ביניהם שימוש ברצועות גרירה, כננת, בניית מתלול נגדי, והכי חשוב - צורת הנהיגה ומה לא לעשות.
בתחנה זו התנסו הנהגים המתלמדים על בשרם עם הבעיה של חוסר בהילוך כוח ברכבם, והצורך בטכניקת נהיגה של צבירת אינרציה לסייע למנוע להתגבר על רכיב המשקל המתווסף להתנגדות במצב עליה.
רבים נוכחו לראות איך "נכשל המעלה" ומה ההמלצות החד משמעיות של המדריכים מה לעשות ובמיוחד מה לא לעשות.
במורד התלול התנסו הנהגים במצב ובטכניקה של ירידה מבוקרת וזהירה למניעת התדרדרות ו/או פגיעה בפגוש.
לסיומו של יום התכנסנו שוב באחד היערות לשיחה בנושאי שיפורי רכב, צמיגים, ציוד ברכב, חוקי מדינת ישראל והטיולים של אתר השטח הישראלי.
והמסקנה החד משמעית של היום: המכלול הכי חשוב ברכב הוא - הנהג!!!
מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
טיפים לנהיגה בשטח:
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
3 תגובות
1
אורח/ת - חזי ש.
15 ביולי 2020 ב 12:13
השתתפנו אשתי ואני . נהנינו מאוד. הערכתנו לחיים שהעביר את ההדרכה העיונית והמעשית.
2
אורח/ת - אירית ס.
15 ביולי 2020 ב 12:14
תודה רבה על הדרכה מהנה ומועילה.
נשמח להצטרף אליכם לטיולי שטח בהמשך.
3
אורח/ת - דב הרשקוביץ
19 ביולי 2020 ב 10:43
ההדרכה תרמה להיכרות מעמיקה עם המערכות המיוחדות ברכב. מאחר וזמן רב לא יצאתי לנסיעות שטח ההדרכה הזכירה וחידדה נושאים חשובים שלא הייתי זוכר או נותן תשומת לב מספקת בירידה לשטח.
ההדרכה איפשרה להכיר את יכולות הרכב לצד מגבלותיו בתנאי שטח שונים.
אבקש לציין לטובה את יחיאל המדריך. מאוד בלטה השאיפה שלו כי כל נהג יתנסה ויבין מה הוא עושה נכון או לא נכון ולצד זה ילמד גם מהנהגים האחרים בקבוצה, ירידה לפרטים והסברים שהגיעו לכולם. בנוסף הקפיד לתת טיפים מצויינים שמאוד יעזרו להבין איך לנהוג במצבים שונים, לאן נכנסים ולאן לא. הכל במקצועיות ובסבלנות וכל זה לצד התנהגות ושמירה על הנקיון.
תגובות