שישי בבוקר ביער בן שמן, מאות רוכבי אופניים ואופנועים מסביב ולנו יש הדרכת בוטיק. אני מוצא את עצמי מול 3 רכבים גיבורים על נהגיהם. תענוג של יום
אנחנו רגילים באתר השטח הישראלי, להעביר הדרכות גדולות לרוב רובם של יבואני הרכב, המשתתפים מגיעים בעשרות, אנחנו מחלקים אותם לקבוצות קטנות יותר ולכל אחת מהן מוצמד מדריך שלוקח אותה תחת חסותו לכמה שעות. כשמגיעה לפתע הדרכה קטנה ומצומצמת זה נתפס כהפתעה חגיגית משהו. כזו היתה לי הפעם, עם 3 רכבים בלבד, Jeep Rubicon אחד ושני מיצובישי פג'רו, ללא ספק רכבים חזקים שיהיה הרבה מה לעבוד איתם. את ההרצאה התיאורטית העברתי בסגנון שיעור פרטי ואינטימי, דיברתי על נושאים רבים כמו אחיזה, צמיגים ולחץ אויר, ABS ו- ESP, מערכות דיפרנציאל מכניות ואלקטרוניות, מהלך המיתלים, מרווח הגחון, זוויות גישה ונטישה, שיפועי צד ועוד. נתתי הסבר מפורט על ישיבה נכונה ועד כמה היא חשובה, רלוונטית ומצילת חיים.
התחנה הראשונה שתרגלנו היא עלייה תלולה, מפותלת ומחורצת, כזו שדורשת מהנהג תכנון נכון של ציר הטיפוס שלו, בעזרת מבט רחוק קדימה ושימוש נכון בדוושת הגז. תכל'ס, בעליה הספציפית הזו יש חריץ בריא שהולך ומתרחב ככל שמטפסים מעלה, הבטחתי לחבורת הבוטיק שלי שלמרות שנעבור ונלמד מהו הקו הנכון ביותר לעליה הזו, אני אבקש מהם גם לטפס בכל קו אחר שיבחרו, כדי שיראו עד כמה הרכבים שלהם מוצלחים ועד כמה מערכת 4X4 בריאה, יודעת להתקדם גם אם יש אחיזה לשני גלגלים בלבד.
החלק השני של התחנה הזו הוא ירידה של אותו קטע דרך מחורץ, וזה המקום לתרגל ולהרגיש את עצמת ה-Low, שיודע "להחזיק" את הרכב בקצב ירידה איטי מאוד למרות זווית הירידה התלולה ומשקל הרכב. הנהגים תרגלו ירידה ללא נגיעה בדוושת הבלם ובכל זאת ירדו בפאסון איטי, בטוח ומשכנע. בדרך כלל, זוהי ירידה שבה רכבי ה-4X4 השונים מניפים גלגל ושניים באויר, אבל הפעם, עם הרכבים האלו שיעודם הוא נהיגת שטח, זה היה קצת יותר קשה בשל מהלכי מתלים ארוכים מאוד.
התחנה הבאה היתה תרגול של שיפוע צד (שפ"צ) בליווי הסברים וטיפים לגבי מה מותר לעשות ומה אסור לעשות. דיברנו על ה"אינסטינקטים" שלנו שלא תמיד משתלבים עם כוחות הפיסיקה ולעיתים, כמו במקרה של שיפוע צד, אפילו מנוגדים להם.
עצרנו להפסקת קפה ונשנושים ולאחריה, המשכנו לתרגול עליות וירידות תלולות יותר או פחות בתוואי שטח וקרקע משתנים. יש כמה עליות שונות ואנחנו בוחנים אותן במבט ובליווי הסברים ומנסים להבין האם זו עלייה רלוונטית עבורנו או לא?
מאחר וזה היה קל מידי וכל נהג תרגל פעמיים-שלוש עליה וירידה, יצאנו לטיול קצר ומעשי ברחבי יער בן שמן, הבאנו לידי ביטוי וקצת מעבר, את כל מה שתרגלנו וכבונוס, הכל הצטלם נורא יפה.
היה תענוג של הדרכה,
להתראות בטיולי השטח.
מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
טיפים לנהיגה בשטח:
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות