ושוב אנחנו בחולות אשדוד כדי להתוודע לאמנות הנהיגה בדיונות, הפעם עם סובארו – מותג ה-4X4 הנמכר ביותר בישראל, עם כלי רכב שמצטיינים מאוד על הכביש ומפתיעים מאוד בשטח טרשי, אבל מסתבר שבנהיגה נכונה הם נותנים בראש גם בחולות!
מאת: דרור ברלי
19/07/20
סובארו הוא מותג ה-4X4 הנמכר ביותר בישראל בשנים האחרונות, בעיקר בזכות ה-XV שמחירה אטרקטיבי מאוד אבל גם הפורסטר שאינו רכב זול, הוא להיט מבוקש עם אחוז לקוחות נאמנים גבוה ביותר – כאלה שיחליפו סובארו WD4 רק בסובארו WD4 אחרת. אלה מכוניות שמצטיינות על הכביש – עם התנהגות דינמית מצויינת ורמת בטיחות גבוהה, נוחות, מרווחות ואמינות. אבל הן מצויינות גם בשטח – בהדרכות נהיגת השטח הבסיסית שאנחנו עורכים לרוכשי סובארו חדשות לסתות רבות נשמטות בתדהמה לנוכח ביצועי העבירות המופגנים על ידי כלי הרכב התמימים לכאורה הללו. אבל סובארו 4X4 יודעת לתת עבודה בעוד מתאר – חולות! וכמו כל תחום בנהיגת שטח, גם בחולות צריך לדעת איך לעשות זאת נכון ובטוח – כדי לא לשקוע וכדי לא לגרום נזק לרכב. לכן לפחות אחת לחודש אנחנו עורכים הדרכות ספציפיות לנהיגה בחולות, וביום שישי האחרון ההדרכה היתה על טהרת מותג סובארו – עם שלושה פורסטרים חדשים ושתי XV1600, אחת מהדור הקודם והשניה מהדור החדש.
כבר קיץ. החול יבש וגרגיריו הזהובים בשיא הכושר – יבשים כהלכה, מופרדים היטב זה מזה, מוכנים ומזומנים ללפות ולהטביע כל רכב שנהגו לא רוקן מספיק אויר מהצמיגים, לא בוחר קו התקדמות נכון ולא נחוש מספיק לתת חזק בגז.... נהיגת חולות היא מענגת ביותר ולכאורה נראית כמו משהו שקל מאוד לעשות – רוב נהגי השטח החדשים סבורים שבגלל שהחול רך ומלטף, פונטציאל הנזקים כתוצאה מטעויות נהיגה הוא נמוך עד זניח – זה נכון רק לכאורה ורק בתיאוריה. ואני מבטיח לכם שלא רק נהגי ג'יפונים נמוכים ומעוטרי פלסטיקים מכל הכיוונים כמו הסובארו, למדו זאת בדרך היקרה..... גם רכבי שטח גיבורים ומסוקסים רבים חטפו חזק בדיונה. כי החול גם מטעה – הוא דורש מהנהגים/ות עירונת גבוהה ומחייב הקפדה על הרבה מאוד כללים ומי שטועה – לא רק ישקע ויזיע רבות בחילוצים מתישים, אלא עלול לגלות שהחול הרך והתמים לכאורה, יודע גם לעשות לנו צרות ולפעמים גם להרביץ לנו חזק בכיס...
כמעט כל המשתתפים כבר עברו את הדרכת נהיגת הטרשים הבסיסית ומכירים את הרכב שלהם, מי פחות ומי יותר. אבל הם רוצים להיזכר ולרענן את האינפורמציה לגבי המערכות האלקטרוניות מבוססות מערכת ה-ABS שגם בנהיגת חולות יש לתת עליהן את הדעת, בעיקר משום שכאן הן ממש מפריעות לרכב לצבור תנופה ולסחוט מהמנוע את כל כוחו – ובדיונות אנחנו רוצים שהמנוע ייתן לנו את המקסימום! על אחת כמה וכמה כשמדובר במנוע לא בריון, בנפח 1600 סמ"ק כמו של ה-XV הבסיסיות. הנסיון מלמד שבנהיגה נכונה והבנת הרכב, גם מנועים צנועים באופן יחסי יספקו ביצועים שיעלו חיוך על פני בעליהם.
לפרטי הדרכות הנהיגה בשטח טרשי של סובארו דרייב - הקליקו כאן
לכן לא מוותרים על פרק התיאוריה ובדגש על כלי הרכב הספציפיים להיום, יתרונות וחסרונות בדגש מיוחד על סגנון הנהיגה שנדרש בחולות שצריך להיות אגרסיבי, מהיר וזורם והעיקר - עם הרבה תכנון מקדים – הפחתה מסיבית של לחץ האוויר בצמיגים, שמירה על תנופה, בחירה בקו נכון וזוית נכונה ב"ריצת ההמראה" לתוך דיונה תלולה, צמצום ככל האפשר של שימוש בבלמים, שמירת מרחק בין כלי הרכב ותנועות היגוי עדינות ומתונות, כי כל הפניית הגה קלה בעצם בולמת את הרכב. מצד שני, יש לנו כאן גיר רציף שמצריך התייחסות בהתאם, תכנון של אורך מסלול ההמראה ומהירות התנופה שצריך לקחת, האם בניצב למדרון, או אולי באלכסון קל? ולאיזה לחץ אויר אנחנו צריכים לרדת בדיוק?.... חלק מהפרטים קבועים וידועים מראש, חלק אחר צריך לגלות תוך כדי תנועה. כל רכב וכל נהג והסיפור שלו.
"כלל האצבע" שלי אומר שלפני שבכלל נכנסים לשבילי הדיונה, יש להפחית מהצמיגים לפחות חצי מלחץ האויר – זה נכון לשבילי דיונה שטוחים וכאן יש לנו גם "סכינים" לטפס, ולכן אני מדגיש שנידרש להפחית עוד! ויש לזה משמעות בצמיגים שונים, עם סוליות שונות (כביש, חצי-חצי, שטח מלא) ובחתכים שונים (חתך נמוך, כלומר 65 ומטה, דורש יתר זהירות).
אז הפחתנו את לחץ האוויר בנדיבות מכל הצמיגים (10-12 PSI) ויצאנו אל הדיונה. השביל החולי המוביל אליה מלא ב"גלים" וכולל גם שיפועים על סכיני דיונה קטנים שצריך לטפס. כלל האצבע השני אומר שבלי לתת גז בנדיבות העסק לא יזוז – אבל אי אפשר לפתח מהירות בלי לטלטל ולחבוט את הרכב, מה שמחייב בחירת קו נכונה שתאפשר שמירה על התנופה הדרושה. משהו בסגנון של "הכי לאט שאפשר, הכי מהר שצריך" ובכל רכב זה קצת אחרת, פועל יוצא של הרבה מאוד משתנים – מבנה המתלים, סוג ומצב בולמי הזעזועים, גובה הגחון ופגושי הפלסטיק הפריכים מהקרקע.... וגם נחישות הנהג..... והיום יש לנו צמיגים שרגישים ללחץ נמוך וגם זויות מרכב קצת בעייתיות, במיוחד פגוש קדמי.... אבל אחרי האזהרות וההנחיות איך לעשות זאת נכון, כולם מסתדרים היטב בטיפוסים ובירידות, נעים באופן רצוף ללא עיכובים או תקלות ומגיעים ללא בעיות אל מרגלות הדיונה הגדולה.
והנה הדיונה הגדולה של אשדוד, מתנשאת מעלינו, גבוהה, מאיימת. הדיונה ארוכה ומאפשרת לטפס עליה מהרבה נקודות – לעתים המדרון ארוך אבל פחות תלול ומתמתן לקראת שיא הגובה, לעתים הוא קצר אבל תלול יותר. אני מסביר שמה שאנחנו מחפשים זה "מסלול המראה" שיאפשר לנו לצבור מהירות מספיקה, ובעיקר כניסה חלקה ככל האפשר למדרון, ללא טלטולים וקפיצות שיבלמו את הרכב ובעיקר ללא ה"מכה" המפורסמת בכניסה אל המדרון, מכה שיכולה לתלוש פגוש קדמי.... הדגמה עם הסופה הקשישה – קצת לא חוכמה, כי כאן יש מנוע גדול וחזק, זויות המרכב לא רלוונטיות בכלל וגם אנני רוקנתי אויר בנדיבות... הזקנה המצולקת קורעת את הדיונה כמעט אגב פיהוק... אבל סופות ודיונות זה רומן ארוך וידוע שאף אחד לא מופתע ממנו. זה הזמן עבור גיבורינו להתחיל לטפס.
נסיונות ראשונים קצת מהוססים ולא מוצלחים. זה הזמן לסגת אחורה עם הגה ישר ולא להישפך הצידה. ריצת המראה מעט ארוכה יותר, עם קצת יותר תנופה, וכל הסובארואים מצליחים להגיע למעלה. עם מנוע ה-2.5 ליטר החזק של הפורסטרים זה כמעט צפוי, אבל הפתעה לטובה מספקים לנו אוראל ועומר, שניהם ב-XV 1600 בעלת הספק מנוע נמוך משמעותית, שלא מתקשים בכלל – הוכחה שעם לחץ אויר נמוך ומספיק תנופה, גם מנוע סו קולד "חלש" יחסית, מגיע לתחום הסל"ד היעיל שלו ואז מגלים שבעצם 114 כ"ס זה לא כל כך חלש, וה-XVטסה למעלה בגאון....
עוד עליות וירידות מהדיונה, קצת צילומים ואנחנו עוברים הלאה, הפעם כדי "להטביע" את אחד הרכבים בחול כדי לתרגל חילוץ משקיעה. הדוגמן שלנו הוא עומר, אבל מכיוון שהצמיגים בלחץ 10 PSI בלבד, קשה מאוד לגרום ל-XVהלבנה לשקוע.... אז לא היתה לנו ברירה וחפרנו בידיים, עם את חפירה, ארבעה בורות מספיק עמוקים בחול כדי שעומר יכניס את גלגלי הסובארו לתוכם והיא תרבץ על גחונה.
הסבר קצר על חילוץ – קודם כל לפנות חול מלפני ומאחורי כל צמיג בנפרד כדי לייצר לו "מסלול". ועכשיו – האם אנחנו מבצעים חילוץ עצמי או שרכב אחר מושך?.... האם להרים את הרכב עם ג'ק? ומה אם הג'ק שוקע בחול ולא מרים את הרכב אלא דוחף את עצמו אל תוך החול?....
זה זמן שליפת ציוד החילוץ מירכתי הסופה והסבר קצר על כמה חשוב להגיע לדיונה מצויידים במשטחים מפזרי לחץ למיניהם (גם קרש או לוח עץ ואפילו שטיחוני הרכב יכולים לחולל פלאות!) רצועות ושאקלים, מדחס אויר ואת חפירה ועוד כמה אבזרים שיקלו על מלאכת ההיחלצות מתקיעות - ובעיקר להקפיד על בטיחות בזמן שמחלצים. כי חיפוף כאן יכול לעלות בפגיעות קשות. אחרי שחפרנו ארבעה נתיבים לגלגלי ה-XV, ערן בפורסטר השחור נקשר ל-XV הלבנה ברצועה ומשיכה קלה מספיקה על מנת לשלוף אותה מהחול.
לרכישת ציוד חילוץ לג'יפים וג'יפונים בחנות אתר השטח - הקלק כאן
יום-חולות שכזה הוא כיף גדול שעובר נורא מהר. עוד לא התחלנו והופ – כבר 14:30 אחר הצהריים וזמן לחזור לתחנת הדלק, לנפח אויר בצמיגים ולחזור הביתה.
עוד הדרכת חולות כיפית הגיעה לסיומה, היה לי טוב וכיף אתכם, נהניתי להעביר לכם את הידע, וכמו תמיד – כמה טוב לגלות שאחרי הקשבה ותרגול, הביצועים משתפרים והופכים למרשימים.
תודה רבה לכולם, אנחנו עוד ניפגש בשטח ובטיולים בקרוב!
לקריאה נוספת:
טיפ נהיגה בדיונות ובשטח חולי
לבנות אוטוסטראדה בחולות
הורדת אוויר בצמיגים בירידה לשטח
טיפ בטיחות: נהיגת קיץ בטוחה
מסלולי טיול: לא רק חולות - מניצנים לחולות אשדוד | מסלול טיול – חולות ניצנים
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
3 תגובות
1
אורח/ת - אוראל
20 ביולי 2020 ב 14:59
דרור שוב תודה רבה על הכל!!!
והxv 1600
114 כוחות סוס לא פראיירית בכלל
הייתה הדרכה מעולה וסופר מקצועית!!!
2
אורח/ת - רוני אינסלר
20 ביולי 2020 ב 16:27
תודה דרור על הדרכה מעניינת וסופר מקצועים נהניתי מאד
3
moshemoshe742666
18 באוגוסט 2020 ב 18:23
דרור היקר
פעם אחת עברתי הדרכה אצלך ביער מודיעין עם הסובארו XV . אתה אדם ומדריך מוכשר שמאז המפגש הראשון אני עוקב וקורא את המאמרים שלך . עברתי לסובארו אאובק ועכשיו אני מנסה ללמוד את הרכב והיכולות שלו . מקווה שלא פחות מרכב ה XV . אם יש לך הדרכה או טיול חד יומי עד סוף אוגוסט , אשמח להצטרף
תגובות