שטח 4X4 > כתבות > למען הקהילה

מחזירים את הטבע לציבור

אורי שחף, ממארגני עמותת "מחזירים את הטבע לציבור" בפנייה לקהל הג'יפאים, האופנוענים והמטיילים ברכב וברגל להצטרף למאבק הציבורי החשוב הקורא לרשויות לאזן בין שמירת טבע לבין הזכות האזרחית לטייל בטבע ולהפוך את החלטות רשות הטבע והגנים למקצועיות ושקופות לציבור.
טור אישי עם דעה שחשוב שכולם יקראו, מוזמנים להגיב בסוף הכתבה:

שריפה בנחל ניצנה מתוך פוסט של אורי בן דויד

מדינה קטנה. קטנטונת. עד שלא נוסעים במרחבי הפרא במרכז אסיה, או מונגוליה, או צפון ארגנטינה ובוליביה אי אפשר להבין כמה קטנטונת המדינה שלנו. קטנה קטנה, אבל, ממזרתה ומלהיבה!! אולי, אין לנו בדיוק ארץ זבת חלב ודבש, אבל יש לנו, כמעט, את כל הטופוגרפיה האפשרית במרווח המצומצם שבין הפסקת קפה להפסקת קפה הבאה... זבת קפה וקפה מעורבב טוב אחי, בלי סוכר. כי, באיזה מקום בעולם יש במרחקים אפסיים במונחים גיאוגרפיים את מרחבי הנגב והר הנגב, מזרח הרמון בואכה לערבה, מדבר יהודה ומצוק ההעתקים, שפלת יהודה ומכמניה, רמת הגולן והגליל. הכל מהכל, כמעט. יש מדבר מקומי ומצוק העתקים אימתני, אבל, יש גם מדבר מרצועת המדבריות, אזור הררי, רמה, ים המוות בואכה סדום. לכאורה, דבש גם במלח. למה, לכאורה? כי היום אין לנו לאן לטייל. השבילים והדרכים נעלמו, האיסורים נערמו, והציבור הופנה לתוך מלכודות השבילים המסומנים. שבילים ונקבים (מרעולים) שעליהם הלכו מאות שנים אנשים, נעלמו. כי, מעולם, לא ניתנה לגוף אחד השליטה על 50% ממרחבי ישראל הפתוחים שאותם טרקו וסגרו בפרצופו של הציבור. לכאורה, ממש שלטון דיקטטורי של גוף שהמילה ציבור אינה מובנת לו. ככול הנראה, ככה זה שרואים כסף ורק כסף מול העיניים.

על מה אנחנו מלנים? על הפרת האיזון בין האדם לטבע, על השבילים שהיו תמיד ונעלמו. על מרחבי השוטטות שהיו ואינם, על 90 אחוזים משמורות הטבע המדינה שהתפוגגו לנו משמע היו השקעה כושלת במניות. או, כסף שנעלם בהונאת פונזי. אבל, הם שם, קיימים, הם שלנו. אך, נעולים בפנינו, כי יש משטרת טבע שזיהתה, לכאורה, אפיק ריווחי עצום, סטארט-אפ הקנסות והמיליונים זורמים. ספסור הטבע.

החיים במדינה דמוקרטית מבוססים על העיקרון של "הכל מותר לאזרח למעט מה שאסור". עיקרון זה מבטיח שאת זכויות האזרח לא ירמסו הרשויות ללא הצדקה ברורה בלי מערכת בקרה ושקיפות. משפט יפה, לא?. אבל, אצלנו בארץ המובטחת, קיים מצב הפוך בו "הכל אסור לאזרח למעט מה שמותר". (ירון רוזינר).

קצת במספרים, חברים כדי להמחיש את הפדיחה שלנו, כן, שלנו. אנחנו, שהסכמנו להיות מובלים כעדר אל משפך המכלאה ועוד שילמנו על זה:

שטח השמורות בהר הנגב – 2,990 קמ"ר

שבילים רגליים – 204 ק"מ

שבילי רכב מסומנים - 682 ק"מ

שבילי רכב מותרים - 50 ק"מ

יחס שבילי רכב/רגל - 1:4 (0.278)

שטח שבילים רגליים משטח השמורה – 0.0002%

(ע"פ חישוב רוחב שביל של 100 מ')

ספירת צבאים בערבה - אוקטובר 2017 - מתוך הפייסבוק של מתן בוגומולסקי

אז, מה אנחנו עושים חוץ מלהתבכיין?

הקמנו את תנועת "מחזירים את הטבע לציבור" בתחילת יוני 2020. הבנו שתלכיד של כל הסקטורים (טרקיסטים, ג'יפאים, רוכבי אופניים, גולשי צוקים וקניוניסטים, רוכבי סוסים ועוד) יהוו כוח משמעותי שמתברר יותר ויותר כנכון. הקו המנחה הוא האהבה וההתחברות לטבע, השמירה עליו, הטיפוח שלו. לא משנה איך נהנים ממנו הוא, הטבע, משותף לכולנו. הפכנו את התנועה לעמותה. ערכנו הפגנות והפגנות שיירה. פנינו לחברי כנסת ושרים. היו הופעות ברדיו, בטלוויזיה, בכתבות. פנינו לרט"ג, קיבלנו יחס מזלזל פעם אחר פעם, מרחו אותנו, לא ספרו אותנו ואפשר בצער להגיד, די בעטו בנו, הם המשיכו בשלהם... לא וויתרנו!

באוגוסט השנה נוצר דיאלוג עם מנכ"ל רט"ג, מר שאול גולדשטיין שקיבל רשימה ראשונית של מסלולים ואתרים לפתיחה מיידית כאות לרצון טוב ודיאלוג בונה. תשובה לא קיבלנו, החרפנו את המאבק פנינו לשרה להגנת הסביבה, מרחו אותנו חודשיים וחצי. ארגנו הפגנה מול ביתה של השרה ורגע לפני מימושה קבעו לנו פגישה. זו הייתה ישיבה משמעותית כולל השתתפות של מנכ"ל רט"ג, מר שאול גולדשטיין. דרישתנו שעליה יקום וייפול דבר:

1. להיות נציגי הציבור במליאת הרט"ג (בהתאם לחוק).

2. קיבלנו הבטחות המתוחמות לתאריך 13 באוקטובר בו אנו אמורים לקבל את מירב דרישותינו לפתיחת מסלולים ואלו שלא ילוו במחקרים והסברים "למה לא" של אקולוגים (שימו לב, אנו כולנו חובבי טבע ושומרים עליו וממש לא מעוניינים בפתיחה של כל הטבע). זהו התאריך שבו יקרה אחד מהשניים. נקבל את מה שהובטח לנו, (מכתב סיכום אצל השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל), או, שוברים את הכלים. העדינות ודרך הארץ שאפיינו אותנו ייעלמו ופנינו לא יהיו כפני החודשים האחרונים. הכול יתהפך והתכוננו לזה היטב.

כדי שנצליח במאבק הארוך לו שותפים אנשים רבים וטובים אנחנו זקוקים לכם, לכל אחד ואחת מכם. הצטרפו לקבוצה בפייסבוק. קבוצת "מחזירים את הטבע לציבור". אנחנו מונים כמעט 7,000 חברות וחברים יקרים מכל הסקטורים וזקוקים לאלפים רבים ונוספים. צרפו חברים, הגיבו בקבוצה, תשאלו, תציעו. חייבים להצליח למענינו ולמען ילדנו. וזכרו:

זכותו של אדם לשוטט בטבע הינה זכות יסוד וחלק מזכויות האדם

גופי המאבק:

כיום פועלות בישראל מספר קבוצות/עמותות הקוראות לרשות הטבע והגנים ולמדינת ישראל לאזן בין שמירת טבע לבין זכויות המטיילים לטייל בטבע.
כל הגופים מקפידים על שמירת טבע וקוראים למאבק ציבורי מכובד ומכבד תוך שמירה על החוק ודרך ארץ

תגובות

24 תגובות

1

אורח/ת - עומר

26 בספטמבר 2020 ב 13:31

עושים עבודה חשובה מאין כמותה. גם לציבור הגיפאים סוגרים עוד ועוד מקומות שבסהכ רוצים לנסוע בשטח ולהנות מהנופים המדהימים שיש למדינה היפה שלנו להציע.
שאפו

2

אורח/ת - נוח

27 בספטמבר 2020 ב 10:18

פעילות מבורכת וחשובה!
גם שומרים טבע וגם מטיילים בטבע.

3

אורח/ת - דויד

27 בספטמבר 2020 ב 10:19

חופש התנועה שזו זכות אזרח בסיסית כוללת גם את הזכות לטייל במרחב הפתוח ובשמורות הטבע - יישר כוח לנאבקים על הצדק!!!

4

אורח/ת - א

27 בספטמבר 2020 ב 16:56

אני מטייל בטבע לא מעט אגיד את דעתי . אם הטבע יוחזר לישראלי לא ישאר טבע כל מקום שפתוח באופן חופשי יהיה מלוכלך מטונף דרוס ורמוס אפשר להיסתפק במועט ולהשאיר קצת לחיות לצמחיה והמים

5

Ogash Ofer

27 בספטמבר 2020 ב 17:16

אורח/ת - א כתב/ה:
"

אני מטייל בטבע לא מעט אגיד את דעתי . אם הטבע יוחזר לישראלי לא ישאר טבע כל מקום שפתוח באופן חופשי יהיה מלוכלך מטונף דרוס ורמוס אפשר להיסתפק במועט ולהשאיר קצת לחיות לצמחיה והמים

"
אני מאמין בחינוך!
ואפשר לחנך כראוי את הישראלים. יש דוגמאות טובות (כמו פרחי הבר).

6

אורח/ת - יובל

27 בספטמבר 2020 ב 17:30

אני מאמין גם בחינוך. תמיד יהיה מיעוט יוצא מן הכלל שילכלך אותנו ואת הטבע ולכל אני חושב שכל אחד מאיתנו ייקח יוזמה וינקה כמה שהוא יכול ולא יזיק מיניה אנחנו בעצמנו פקחי טבע שיוזמים ועוצרים קבוצות של ג'יפים שהורסים את הטבע.

7

אורח/ת - גידי קטנוב

27 בספטמבר 2020 ב 17:39

עמותה חשובה מאין כמוה מאחל לכם ולנו שנה פוריה והצלחה במאבקנו

8

אורח/ת - Motti Amit

27 בספטמבר 2020 ב 17:40

בהצלחה במאבק שיציל את כולנו.

9

אורח/ת - זהר

27 בספטמבר 2020 ב 18:10

קבוצה של אינטרסנטים מפעילי טיולים שמייללים.
ראינו מה קרה כשנותנים לישראלים להשתולל ולכלכך את הטבע. נראה אתכם מנסים את זה בארהב או אנגליה שם אין לציבור שום זכות לטבע
נכון שבסקנדניביה יש את הזכות לשוטט אבל שם גרים סקנדינבים מנומסים שמטיילם בשקט לא מלכלכים ולא חושבים שמותר להם הכל כי הם היו בגולני.
מאחל לכם מעמקי ליבי שתיכשלו

10

אורח/ת - תאי

27 בספטמבר 2020 ב 21:56

תחשבו שנייה לכם יש בית שבו אתם מוגנים אבל ממה הטבע מוגן ? אני גרה במושב מאז ומתמיד ובשנים האחרונות המטיילים החלו להגיע יותר ויותר ואיתם גם הלכלוך האינסופי והרעש מנועים המחריש ...אני לא מאמינה שאפשר לחנך אנשים שלא מאמינים בשינוי אני רואה את זה כל יום יותר ויותר ...בעלי החיים וכל הצמחייה צריכים שיהיה להם גם בית שיהיו מוגנים בו אבל להם אין כי לקחנו ,לוקחים וניקח להם עד שלא ישאר להם מקום ...תתנו כבר לטבע לחיות מבלי להפריע לו

11

אורח/ת - אאא

27 בספטמבר 2020 ב 22:46

הכול נהיה שורה תחתונה נדלן כסף ולעשירים יש אחלה שטחים +חופי ים פרטים שיפתחו לכולם

12

אורח/ת - יכין

28 בספטמבר 2020 ב 08:42

לצערי הקורונה והתנהגות האזרחים ,בזמן הקורונה, גם אם לוקחים בחשבון את כל התירוצים האפשריים , חוסר אמון , חוסר היגיון, חוסר דוגמה אישית, וכו, .
מראים שמשהו במדינה הזו מאוד מקולקל
ולכן ,אם כל כמה שאני אוהב נהיגת שטח, קמפינג, וגם לקחת איתנו את כלבי המשפחה, דבר שכמעט לא אפשרי יותר,בגלל מגבלות הרשות.
אני מעדיף טבע נקי ,וחיות משגשגות על נהיגה בעוד מסלול. עדיף שיעשה בשקיפות. אבל מבחינתי הטבע חשוב יותר. ועל הציבור לא ניתן לסמוך בדיוק כמו בקורונה....

13

אורח/ת - ציוני גאה

28 בספטמבר 2020 ב 09:35

התארגנות חשובה ומבורכת,
אני ורבים כמותי לא נמצאים בפייסבוק אך אני רשום בקבוצת ה what's app המשיכו לעדכן גם בה!
נצטרף למחאות והפגנות אם ידרש,
שנים שאנחנו מרגישים שלקחו לנו את הטבע!!

ומי שמלכלכך או נוסע מחוץ לשביל, יש להעניש אותו בחומרה !!

נראה את פקחי הרשות מגיעים לשמורת פורה ומטפלים הפורעי החוק שכול שבת מתפרעים שם!!

14

אורח/ת - אלון

28 בספטמבר 2020 ב 19:13

פעם לפני הרבה שנים אי שם בשנות ה 80
כ שג'יפאים ונהגי שטח אחרים היו אלו שהסתובבו בשטח תוך הכרה שמירה וכבוד לטבע היו נראים הדברים אחרת

היום יש חבורות של פורעי חוק שבעזרת אופנועים טרקטורונים רייזרים וגיפי יוקרה מפרקים את הטבע ללא רחם

יחזירו לכם הכל
תקחו הכל
טבע כאן לא ישאר

15

אורח/ת - עמרם

28 בספטמבר 2020 ב 19:33

רכבי השטח הורסים את הטבע וכל המטיילים מביאים איתם הרבה זבל שנשאר בשטח זה המצב

16

alon506

28 בספטמבר 2020 ב 20:28

סגירת הטבע וספסורו הנה רק חלק ממהלך מקומם מול האזרחים והכל בטענה מפוקפקת שזה "לטובת הכלל" לא יתכן שמקבלי ההחלטות יהיו אטומים לציבור גדול וחובב טבע וטיולים בעקבות מספר מצומצם של כאלו שמזהמים ולא שומרים על הטבע. כחובב טיולים אני רואה קבוצות מאורגנות שמטילות ושומרות על הכללים ומשתפות פעולה עם סיירי הרשות . עם זאת סגירת השטחים תגרום לפעולה הפוכה .

17

אורח/ת - חנן

28 בספטמבר 2020 ב 22:11

ישר כח גדול!
שישקיעו בחינוך בהדרכות בבתי ספר ובמודעות הציבור לשמירה על הטבע ולא יסגרו אותו בפני כולם.
גם בכביש יש עבריינים אבל המשטרה לא סוגרת אותו נכון?! מי שפוגע בטבע שיענש בחומרה אבל לא יתכן שכל הציבור יענש באופן קולקטיבי.
יש לי ג'יפ ואני אוהב לטייל עם המשפחה טילתי הרבה גם לפני שקניתי אותו אבל מיום ליום יותר מקומות נסגרים וגם כבר לא ברור איפה מותר לנסוע ואיפה לא. נראה שהרט"ג שמו להם למטרה להפוך את כל המקומות היפים שטיילנו בהם למקומות בתשלום או כאלו שנקבל בהם קנסות והכל מונע מכסף ולא משמירה על הטבע. ראיתי איך הטרקטורים שלהם רומסים את הטבע על מנת לגדר אותו בפני מטיילים. את הנזק שהם עשו על הטבע רכבים שהיו נוסעים בשביל שהם חסמו לא עשו במשך 50 שנה. מרגיש שמזלזלים בשכל הישר של הציבור וזה חבל מאוד. זה גם יוצר להם מתנגדים במקום שירתמו את אוהבי הטבע לטובתם. היום יש ארגוני מתנדבים במשטרה בכוחות הרפואה גם המטיילים יכולים להיות חלק מארגון גדול של שומרי טבע ואז נראה מי ילכלך, אבל לצערי הם הפכו את המטיילים לאוייבים ולא לשותפים. שיחליפו אסטרטגיה או שיוחלפו!

18

אורח/ת - להחזיר את הטבע למכתש רמון

29 בספטמבר 2020 ב 10:13

להרוס מיד את מלון בראשית שיושב באחת מנקודות הנוף המדהימות בארץ, ומזהם את הסביבה

19

אורח/ת - יש סיבה לכללים ואיסורים

29 בספטמבר 2020 ב 23:43

יש מקומות וערכי טבע שלא שרדו בגלל שלא נשמרו. המוחים אולי יודעים לטייל ולצמצם את הפגיעה בטבע אבל יש יותר מידי שלא יודעים והמדינה כבר צפופה מאוד. ללא הגנה ראויה לא ישאר טבע לנכדים שלנו

20

אורח/ת - לייבוש

30 בספטמבר 2020 ב 11:17

להרוס את הטבע אפשר בקלי קלות השיקום לוקח שנים על גבי שנים, במקרה שזה בכלל אפשרי- צריך להשאיר משהו גם לדורות הבאים

21

אורח/ת - עודד

01 באוקטובר 2020 ב 07:54

'החזרת הטבע לציבור' היא ראייה קיצרת טווח ואיגואיסטית שרואה את טובתם שלנו כאן ועכשיו, מזכיר התנהגות של ילדים שרוצים את הסוכריה עכשיו!. מציע לעמוד על הר אדיר, להסתכל לתוך שטח לבנון ולהשוות את המראה בין 2 צידי הגבול ישראל-לבנון. בלבנון אין שמירה על הטבע וחשיבה על הדורות הבאים. האם כך גם אנחנו רוצים להיתנהל? הנזק שעושים רכבי השטח ובראשם האופנעים לטבע ולנוף הוא גדול ובלתי הפיך.

22

אורח/ת - אורחת לרגע

02 באוקטובר 2020 ב 09:04

כמי שעוסקת שנים רבות בחינוך סביבתי, לצערנו החינוך לשמירת טבע וסביבה נכשל ובגדול. המראות הקשים באתרי הטבע רק בקיץ האחרון (אבל גם בשאר הזמן), מוכיחים זאת. כל מה שיפתחו לציבור בארץ, דינו אחד - כלייה. אז אם אתם חובבי טבע אמיתיים, תנו לו גם את הספייס שלו, בלעדינו. לא חייבים להגיע לכל פינה, לא חייבים לגלוש על כל מצוק, לא צריך להשאיר קוליסים נוספים ולהרים עוד ענני אבק במדבר. כפי שנכתב בפוסט אנחנו לא אוסטרליה ולא דרום אמריקה, אלא רק ישראל קטנה וצפופה, עם כל כך כל כך מעט טבע שנשאר...

23

יוסף נעים

06 באפריל 2021 ב 09:10

אשרכם כל הכבוד לכם ידידיי היקרים
כמי שחי עשרות שנים מבפנים בתוך המפלגה של הליכוד יש רק דרך אחד להצליח לפתוח את כל השמורות טבט והיא להתפקד לליכוד (בבחירות תבחרו במי שבא לכם ) זה כח גדול מאוד אם היו לי היום כ 2000 מתפקדים מזמן הייתי פותח כל שביל ושביל

24

אורח/ת - דב נרדימון

03 ביולי 2021 ב 19:43

המשך מהעמוד הקודם:
כיון שהנחל מזהם את החוף ומהווה מטרד בריאותי נהגה העירייה לישר את 30-50 המטר של התפתלות הנחל על החוף כדי להזרים אותו ישר לים ,מעט הרחק מהמתרחצים. שוב איימה רשות הטבע בצעדים משפטיים ופלילליים אם יעזו להמשיך בנוהג זה תחתת הטענה שלא משנים את הטבע. כאמור זה לא הפריע להם לסלול דרך בשמורת האירוסים ולפגוע קשות בטבע


לסיכום הרשות נוהגת כמדינה בתוך מדינה .כמו שהיא פועלת הייתי משנה את שמה מהרשות להגנת הטבע ל"רשות להשנאת הטבע".
נקווה שהשרה החדשה תעיף את הדיקטטורה הקולוניאליסטית של הרשות הנוכחית ותבחר הנהלה שתבין שמטרתה העיקרית היא לחבר את בני האדם עם הטבע תוך מתן כבוד הדדי לערכי הטבע והאדם