ביום שישי חם בשלהי אוקטובר, התכנסנו להדרכה פתוחה בעלי רכבים ממגוון רחב, שמטרתם ללמוד את הבסיס וקצת מעבר של נהיגת השטח.
רכבי השטח השונים יכולים להפתיע אותנו בעומק השטח אליהם הם יכולים להגיע וברמת העבירות שהם מספקים, אבל בכדי לעשות כל זאת בבטחה תוך שמירה על נוסעי הרכב והרכב עצמו, מומלץ מאוד הדרכת נהיגת שטח. ולשם כך החבורה המובחרת הזאת התכנסה
קבענו לבוקר יום שישי, לשעה מוקדמת משאר הקבוצות שנפגשות שם באותו היום, במטרה להגיע למעברים לפני היווצרות "הפקקים". החבורה מגיעה בזמן ואנחנו מתחילים בסבב היכרות; אורי עם ה-XV, דוד עם פורסטר בעלת מערכת X-MODE, יואב עם פורסטר, גלעד עם גרנד צ'ירוקי, אורן עם לנד קרוזר ושלמה עם המפלצת בצורה של פורד F-250.
השעה עוד נעימה והחום אינו מכה עדיין, כך שאת ההדרכה התאורטית אנחנו מעבירים בנחת בחניון מוצל, מדברים על מכלולי הרכב והשפעתם, סוגי הדרך וההתייחסות אליהם וכמובן מרכיב הנהג במשולש הזה שבסופו של דבר אמור להביא אותנו למילת הקסם "אחיזה".
אנחנו נערכים בנוהל שיירה ויוצאים לתרגול הראשון - תרגול עלייה.
העליות ביער בן שמן בשלב הזה עוד פנויות אבל לא לזמן רב, תוך דקות קבוצות נוספות מסתדרות מול עוד עליות והתוכנית שלי לחלוקה שונה של עליות בין רכבי השטח "הקשוחים" עם הילוך הכח ולבין רכבי השטח "הרכים" משתבש ואנחנו נשארים עם עלייה אחת עליה כולם יתרגלו.
הסבר על על אופן העלייה, האחיזה, בחירת הנתיב בעלייה ותרגולים...
מיד לאחר תרגול העלייה אנו עוברים לתרגול הירידה, בדגש על נושא האחיזה, היגוי והמהירות בירידה כולל שימוש באמצעים שהרכבים השונים בשיירה מעניקים לירידה.
החבר'ה שלרובם זאת התנסות ראשונה, צולחים את העליה בחלק הכי מאתגר שלה בנחישות, לפעמים בנסיון השני והשלישי אבל לא מוותרים, הניצנים שהחבורה הזאת באמת היתה מובחרת מתחילים להראות.
מסתדרים שוב בשיירה, ועוברים למכשול של מעבר מדרגה. המכשול מאפשר לכל רכב בהתאם לגודלו, זויות גישה, בטן והנטישה, לבחור נתיב שונה במדרגה וכך כל אחד מתרגל נתיב קצת שונה וגם זוכה לראות את ההבדלים בין הרכבים והגישות של הנהגים.
מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
החבר'ה עולים אחד אחד, באופן מושלם וחלק, שמירה על המהירות המתאימה תוך שמירה על תנועה "מומנטום" ... תענוג.
ממשיכים בשיירה למכשול הבא אבל פקקים בדרך מאלצים אותנו לאכוף שיירה התקועה במכשול שתכננו. אנו עוברים לאתגר הבא - שיפוע צד.
דיברנו רבות על שיפוע הצד בחלק התאורטי, הסיכון במצב, השינויים הדינמיים תוך כדי תנועה במצב של שפ"צ ותרגולת חירום.
מסתדרים בשיירה ונכנסים לשיפוע צד סטטי תחילה בכדי לחוש את הזוית וממשיכים למצב דינמי תוך כדי תרגול חירום למצב.
החבורה באמת מפגינה יכולות וזה מאפשר לנו להוסיף עוד תרגולת לנושא השפ"צ, ואנו מתרגלים אבטוח רכב בשפ"צ. מוציאים רצועה, מראים את המקום אליו יש להיקשר ברכב ואופן התפיסה הנכונה והבטוחה ע"י האנשים שמאבטחים את הרכב.
אנו נכנסים לחלק המרכזי של היום, מסלול ארוך התחיל עם חריצים בקרקע ובסופו עליה עם מספר מדרגות ובורות המחייבת תכנון של המעלה מתחילתו ועד סופו.
אנו נוסעים בשיירה ומתמודדים עם החריצים, ירידת מדרגה ושאר המעברים ובדיוק לפני העלייה קבוצה נוספת נמצאת בתחתית העלייה ומתארגת לתרגול.
אנו מנצלים את העניין להפסקת קפה באזור מוצל ונחמד תוך כדי הסברים על הציוד שמומלץ שיהיה איתנו כשאנו מטיילים והרחבה על נושא ציוד החילוץ המינימלי הרצוי מבחינת רצועות ושאקלים.
השיירה לפנינו מפנה די מהר את העלייה, ואנו מתמקמים בתחתית העלייה.
אנו יורדים מהרכבים ומתחילים לבחון את המכשולים בעלייה, מתכננים את הנתיב תוך התחשבות בהמשך העלייה ואילוצים שבנתיב.
מגיעים לתמימות דעים יחדיו על הנתיב הנכון ומתחילים תרגול.
טיפים לנהיגה בשטח:
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
כבר ציינו שהחבורה באמת מובחרת, את העלייה הזאת, שבדרך כלל לקבוצות לוקחת גם יותר זמן וגם יותר נסיונות, בחבורה שלנו כולם צולחים בנסיון ראשון תוך דיוק ביישום הנתיב הנבחר, נסיעה רגועה שמייצרת זחילת סלעים.
שוב יש לנו זמן להוסיף תרגול נוסף ואנו מתרגלים חילוץ ע"י גרירה של רכב במדרגה.
אורן מתייצב עם הלנד-קרוזר לפני המדרגה ואנו מדגימים את חיבור מערכת הגרירה באופן נכון ואופטימלי בהתאם לסוג הרכב. מדברים על מתיחת המערכת טרם הגרירה ודגשי בטיחות לגורר, הנגרר והסובבים.
כולם מתמקמים במקום בטוח, ממונה מנהל לחילוץ בגרירה.
לצורך ההמחשה של הכוחות הנוצרים בגרירה כזאת בעלייה מול מדרגה אורן משלב את הטויוטה לניוטרל. אנו מותחים את המערכת, מנהל החילוץ מוודא מוכנות ואנו מתחילים בגרירה. יופי של הדגמה!
גם נושא האחיזה בא פה לידי ביטוי, מאחר ומדובר בעלייה מעט דרדרתית הרכב הגורר חייב לייצר אחיזה טובה בתנאים אלו, כמו שדיברנו בחלק התאורטי על האנלוגייה בכניסה ללובי בניין רטוב וחלקלק בו אנו הולכים באופן שונה בכדי לייצר אחיזה. גם כאן הנהג משפיע ברגש על דוושת הגז בייצור האחיזה.
אנו כבר לקראת סיום יום ההדרכה, חוזרים לנקודת המפגש ועושים סיכום.
אני מאפשר לחבר'ה עם הילוך הכח לבוא לתרגול נוסף במדרגה גבוהה יותר ועלייה תלולה יותר ולשאר המודרכים לבוא לצפות. שוב בחירת נתיב למקם את הרכב במקום הכי נכון כך שלא יגרד עם הגחון וייצר אחיזה טובה. כולם עוברים ואנו עוברים לעליות של יער בן שמן לעשות את העלייה התלולה יותר שנתפסה בתחילת היום ע"י קבוצות אחרות.
שוב תודה לחבורה המופלאה הזאת שמהר מאוד ישמה כל מה שלמדנו ותרגלנו.
אני מקווה שכל אחד יקח את הידע הנדרש להכנס עם ביטחון ובבטחה לשטח.
אני מאוד נהנתי מההדרכה איתכם, לא סתם אמרתי שאתם חבורה מופלאה, ממש הייתם כאלו.
נתראה בשטח,
עודד ברלב.
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
6 תגובות
1
אורח/ת - שלמה פירסט
26 באוקטובר 2020 ב 11:04
ההדרכה הייתה טובה מאוד
הוסיפה לי ידע ובטחון לרכב שאני נוהג
נהנתי מאוד ואני מתכוון להמשיך לטייל איתכם ולעשות בהמשך הדרכות נוספות2
אורח/ת - יואב
26 באוקטובר 2020 ב 11:26
עודד מדריך בחסד עליון !
מעביר את החומר בצורה ברורה ונותן ביטחון בסבלנות ומקצועיות שאין כדוגמתה.
היה תענוג גדול , תודה !
3
אורח/ת - אורי נ.
01 בנובמבר 2020 ב 12:46
תודה רבה עודד.
היה מאוד מושקע ומקצועי.
4
אורח/ת - אורן פ.
01 בנובמבר 2020 ב 12:47
עודד, אתה היית מדריך מושלם. העברת את החומר בצורה ברורה ומובנת. היה מעניין ולמדתי המון.
5
אורח/ת - דוד א.
01 בנובמבר 2020 ב 12:47
עודד, תודה רבה
6
אורח/ת - גלעד ג.
01 בנובמבר 2020 ב 12:48
תודה רבה עודד. היה ממש כיף ומלמד. סיימתי בתחושה בטחון ברכב ושיש עוד הרבה ללמוד ממך. מחכה לפעם הבאה!
תגובות