יום שישי בבוקר ואחרי הרבה מאוד זמן של סגר וכמעט סגר ושוב סגר, אנחנו שוב נמצאים רגע לפני תחילת הדרכת שטח למועדון סובארו דרייב ביער בן שמן. שתי שורות ארוכות של סובארו-אים ונהגיהם, פגשו מדריכים נלהבים שבמהלך כמה שעות "הרביצו" בהם תורה על רזי הנהיגה בדרכים שמעבר לאספלט
הדריכו: עדי וייזל וקובי בצלאל
הסגר השני במניין בני ישראל מתחיל לראות את הסוף וכבר בשישי בבוקר פגשנו ביער בן שמן 28 רכבי סובארו פורסטר ו- XV מחנים בשתי שורות ארוכות ומסודרות לצידי השביל. אנחנו 4 מדריכים אז התפצלנו לשתי קבוצות עם שני מדריכים לכל אחת. עדי ואני עם הקבוצות שלנו, הוצאנו כסאות והתיישבנו במעגל תחת העצים בפינה הקבועה שלנו וכרגיל, ההדרכה מתחילה בהרצאה תיאורטית, אותה אני העברתי הפעם.
החלק התיאורטי עסק בנושאים רבים כמו אחיזה, צמיגים ולחץ אויר, מערכות דיפרנציאל מכניות ואלקטרוניות, מהלך המיתלים, מרווח הגחון, זוויות גישה ונטישה, שיפועי צד ועוד. בסופה כל מדריך לקח את הקבוצה שלו ונעלם איתה לפינה מרוחקת בין שבילי היער. הובלתי את הקבוצה שלי לתחנה הראשונה להיום ורגע לפני שהתחלתי לדבר עליה נתתי הסבר על חשיבות הישיבה הנכונה בנהיגת כביש ובטח בנהיגה בשטח.
התחנה הראשונה שנתרגל היא עלייה תלולה - מפותלת ומחורצת, כזו שדורשת מהנהג תכנון נכון של ציר הטיפוס שלו, בעזרת מבט רחוק קדימה ושימוש נכון בדוושת הגז, כזו שתאפשר למערכת הנעת ה-4X4 המצויינת של סובארו לטפס למעלה בקלילות. אחד היתרונות של מערכת ההנעה של סובארו הוא היכולת להנגיש את השטח גם לאלו שנהיגת שטח אינה זורמת אצלם בדם מגיל אפס וכך, למרות הגשם שירד כאן בלילה האחרון שהשאיר אדמה בוצית וסלעי גיר חלקלקים ולמרות החששות וחוסר הניסיון, החבר'ה טיפסו את המעלה הקצר בקלות, תוך הכוונה שלי, גז קבוע ותנועה רציפה.
החלק השני של תחנה זו הוא ירידה של אותו קטע דרך מחורץ והיכרות עם מערכת ה- X-Mode הכל כך יעילה של סובארו שכן זוהי הזדמנות להכיר את יתרונותיה גם בירידה תלולה. כולם ירדו תוך כדי הנפת גלגל או שניים באוויר (הצלבה) והחששות הפכו במהירות לקריאות התפעלות נרגשות.
לכתבה המלאה על מערכת ה-X mode הקליקו כאן
המשכנו לתרגול של שיפוע צד (שפ"צ) בליווי הסברים וטיפים לגבי מה מותר לעשות ומה אסור לעשות. דיברנו על ה"אינסטינקטים" שלנו שלא תמיד משתלבים עם כוחות הפיסיקה ולעיתים, כמו במקרה של שיפוע צד, אפילו מנוגדים להם.
עצרנו להפסקת קפה ונשנושים ולאחריה, המשכנו לתרגול עליות וירידות תלולות יותר או פחות בתוואי שטח וקרקע משתנים. יש כמה עליות שונות ואנחנו בוחנים אותן במבט ובליווי הסברים ומנסים להבין האם זו עלייה רלוונטית עבורנו או לא? במהלך התרגולים כולם מכירים בחשיבותה של התנועה המתונה והרציפה ולומדים עוד קצת על מערכת ה- 4X4 של סובארו שבתפעול נכון יודעת לעשות הרבה יותר ממה שנראה לעין.
היה לנו כיף של יום.
להתראות בשטח,
קובי ועדי.
ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
טיפים לנהיגה בשטח:
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות