חברת סוזוקי חגגה בחודש מרץ השנה 100 שנים להיווסדה מתוכן 50 שנות רכבי 4x4 וזו עוד סיבה טובה לאסוף קבוצה של לקוחות היבואן ולצאת להדרכת נהיגה שכל כולה רק סוזוקי!
בשנת 1970 יצא לשוק המיני רכב 4x4 של סוזוקי, ה-LJ-50.
רכב בו גלגל הספאר חויב להיות בתוך הקבינה על חשבון מושב אחד עם מנוע שתי פעימות, שני צילינדרים 360 CC (מבוסס על הטכנולוגיה של אופנועים), שסיפק 25 כוח סוס.
בשנת 1981 סיימו מהנדסי סוזוקי פיתוח של דגם ייצוא לאירופה (הולנד היתה הראשונה), SJ-410 שהיה הדגם הראשון של הסמוראי.
בשנת 1984 יצא לשוק דגם SJ-413 הסמוראי עם מנוע 4 צילינדר 1.3 ליטר, שהפיק 66 BHP הדגם נמכר תחת המותג סמוראי, וחיש קל כבש 100 מדינות. גם בישראל הסמוראים הקטנים הללו הפתיעו בדרכי השטח.
בשנת 1988 הוציאה סוזוקי לשוק דגם חדש של 4x4 ששילב גם נוחות של רכב פרטי זאת בעקבות הטרנד של רכבי ה-SUV -
Sport Utility Vehicles. ה-VITARA הדגם הראשון היה "קצר" שלוש דלתות מנוע 1.6 ליטר אך כבר אז כלל את הסממנים של רכב שטח נוח. שילדה נפרדת, יחידת העברת כוח עם הילוך כוח, חמישה הילוכים קפיצי סלילים ובולמי זעזועים על גז.
אם נכוון את מכונת הזמן שלנו לשנת 2005 ונציץ אל דרכי השטח נמצא את הגראנד ויטארה.שהיא היתה מכונית הדגל של סוזוקי בקטגורית ה-SUV.
הופיעה במגוון מנועים מ-1.6L VVT דרך 2.0L ו-2.7L בנזין, ומנוע 1.9L דיזל. עם שלדת סולם, נעילת דיפרנציאל מרכזי, ומערכת בקרת אחיזה משופרת. דגם זה היה המשך למספר דגמים בין השנים 1998 ועד 2005 של ויטארה לרבות דגם 7 מקומות.
לנוכח נתח שוק קטן יחסית לדגמי הויטארה השונים, החליטו בסוזוקי לשנות אסטרטגיה ולמקסם את שוק הג'יפונים לרכב ה-CROSS לדגמיו השונים, שאין לו תכונות שטח מרשימות, ולהתחרות בשוק רכבי השטח עם הממשיך של הסמוראי - הג'ימני החדש. עוד בשנת 1990 החליטו בסוזוקי שה"נישה" שלהם תשאר רכבי השטח הקומפקטים, לאמור הסמוראי, שינו לו צורה וקראו לו שוב ג'ימני על שם סבו משנת 1975.
במשך מספר שנים היה הג'ימני מנוע משוקי אירופה וישראל מכך שלא היתה לו מערכת בקרת יציבות לנסיעה בכביש ה-ESP. ברם, משנת 2016 חזר הג'ימני לאולמי התצוגה עם החזות שלו משנת 2000 מעודכנת עם מערכת ESP, וחזר לככב בדרכי השטח.
בשנת 2016 יצאה סוזוקי עם הקונספט שלה לטכנולוגיה רכבי שטח שנקראה בתרגום חופשי "אחיזה כוללת" ALL GRIP. תחת מותג זה שופרו מערכות המתלים, דיפרנציאל מרכזי ויסקוזי, שופרו פרמטרים של מערכת בקרת האחיזה, והרכב הפך באמת לאחד מהרכבים היותר מוצלחים כשמדובר בעבירות קשה. בשנת 2019 הפתיעה סוזוקי שוב עת הוציאה את הג'ימני ALL GRIP PRO עם חזות חדשה לגמרי וביצועי שטח מעולים. כולנו שמטיילים בשטח יכולים להעיד על כך.
סיפרנו את כל ההיסטוריה של סוזוקי, על מנת להכין את ה"תירוצים" מדוע להדריך את הנהגים החדשים זה אתגר למדריך.
אז מה עשינו? קודם כל כבהרגלנו בהדרכות שטח אנו מתגבשים לקבוצה דרך היכרות עם האנשים ונסיונם האישי בשטח.
אתגר מס' 1 - איך לגשר על פערי הידע ,לא לשעמם את המנוסים מחד, ולא למנוע ידע נדרש מהמתחילים. בהמשך שיחה על ההנדסה של רכב מנועי, איך התפתחה מהרכב הראשון שנמכר לקהל הרחב ועד היום, כאשר ברקע נמצא, כמו תמיד, עולם התעופה המקדים את כולם בטכנולוגיה שלו שבסופו של דבר גם מאומצת לעולם הרכב. התמקדות בגורם המרכזי להבדל בין נסיעה בכביש סלול ונסיעה בשטח, על שבילים שנפרצו לצרכי הצבא, ודרכי גישה לעמודי החשמל של חברת החשמל. דרכים משובשות ללא כל עבודות יישור - רק תוואי על סלעים אבנים בורות ומדרגות. מה תורמים המהנדסים למאמץ להתגבר על מכשולי דרכי השטח, ומה צריך לתרום הנהג (שהוא המערכת הכי חשובה ברכב...). כל השיחה משולבת בחוקי הפיסיקה הרלוונטיים, חוקי התנועה של ניטון, חוקי התרמודינמיקה, מומנטים וכוחות - כל אלה מסבירים לנהגים המנוסים והחדשים כאחד, למה מתנהג הרכב כפי שהוא מתנהג בשטח, ומה צפוי לו אם וכאשר לא ננהג כשורה.
לבסוף אנו פורסים את מהלך ההדרכה המעשית - אובדן אחיזה, טיפוס במעלות, חציית תעלות ומכשולים, שיפועים אורכיים וצידיים, ובסוף מסלול מסכם קצר בנוסח טיול שטח עם מדריך. לסיכום היום שיחה על צמיגים - מידות וסוגים, חוקי מדינת ישראל בהקשר של צמיגים, לחצי אויר, והמלצות. חילוץ - משמעויות וציוד, ציוד אחר רצוי לטיול, ולבסוף למה כדאי תמיד לטייל עם מדריך מיומן ומנוסה, זה תמיד יוצא בסוף היום יותר זול ויותר מהנה.
כתרגיל מסכם אנו עורכים טיולון בשבילי יער בן שמן, עד לקרחת ביער שמתאימה לקיים את שיחת הסיכום. מכך שאלו רכבי סוזוקי, בחרנו מסלול עם מעלה מאתגר, ונסיעה בשטח טרשי קשה.
לא מפתיע שאפילו עם צמיגים מכוסי בוץ רטוב גיבורינו עשו את המסלול בהצלחה תוך הפגנת יישום לקחים מההדרכה שעברו במהלך הבוקר. שיחת הסיכום התנהלה בצל עצי היער על מאפה ושתיה קלה, ובסיומה ברכות, תודות ונסיעה בשלום הביתה. החברים מעידים שגם למדו הרבה וגם נהנו מיום מעשיר בטבע.
מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
טיפים לנהיגה בשטח:
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
1 תגובות
1
אורח/ת - דוד ו.
20 בדצמבר 2020 ב 09:23
אמיר, תודה רבה על יום לימודים והתנסות מושקע ומשכיל במיוחד. נהננו מאוד ויצאנו עם ידע על מערכות רכב, קיבלנו בטחון להמשיך ולחקור תוך כדי זהירות וסקרנות.
תגובות