שטח 4X4 > כתבות > שטח

בור מים

מהו בור מים?
מה מבדיל בור מים מבאר מים?
ומהם מקורות המים הנמצאים בשימוש האדם וכל מטייל שמח לפגוש אותם בטבע?

image

מי מבוע מי תהום ומי נהר

המשוררת הלאומית נעמי שמר ז"ל (1930-2004), כלת פרס ישראל לזמר העברי, מפרטת בשירה את תיאור מקורות המים הנמצאים בשימושו של האדם: "אל בורות המים, אל המעין אשר פועם בהר, שם אהבתי תמצא עדין, מי מבוע, מי תהום, ומי נהר".
בור מים מוגדר כמאגר מלאכותי המנקז את מי המשקעים (הגשם) הזורמים על פני השטח (נגר עילי).
מי תהום הם מים הנמצאים מתחת לפני האדמה והגישה אליהם דרך באר מים.
מעיין הוא המקום בו מים פורצים החוצה מהקרקע או מתוך הסלע. אלו מים שחילחלו לקרקע עד שהגיעו לשכבה אטומה, שם הם נאגרים במאגר תת קרקעי - אקוויפר / Aquifer. מי המעיין הם לרוב המים המשובחים ביותר בזכות הרכב המינרלים שבהם וכבר זכו במקורות לתואר: "מים חיים שהם נובעים תמיד".
מי נהר או מי נחל הם מים הזורמים בנגר עילי אם כי מעיין גדול או כמה מעיינות חברו להם יחד לאחר שפרצו לפני הקרקע או כי מי הגשם נאספו באגן ניקוז לתוך נחל או נהר.

image

הרבה תלוי בסוג הסלע

חלק ממי הגשמים מחלחלים בקרקע וכשהם נעצרים בשכבת סלע אטומה הם נקווים כמי תהום, או זורמים בזרימה תת קרקעית למאגר תת קרקעי, או פורצים החוצה בנקודה נמוכה יותר. אל מי התהום אפשר להגיע באופן מלאכותי באמצעות כריית באר מים או בשיטה מתקדמת יותר של קידוח, החדרת צינור ושאיבה. חלק ממי התהום פורצים החוצה במעיינות - הם כאמור מי המבוע - מי המעיין. חלק גדול מהמעיינות בארץ נקראים מעיינות שכבה. מי הגשם מחלחלים בשכבות של סלע משקע ימי - סלעים שנוצרו בעומק הים ובעבר כאשר הים כיסה את ארץ ישראל, והם נובעים כאשר הם נעצרים בשכבת סלע מסוג חוואר - שכבת סלע האטומה למים. מי התהום פורצים החוצה בסדק טבעי או משכבת סלע מחלחלת או בעזרת הנקבות שנחפרו בעבר לעבר המאגר התת קרקעי. ישנם מעיינות הנובעים כל השנה וישנם מעיינות הנובעים רק לאחר שנה גשומה היטב - תלוי בגודל המאגר התת קרקעי ובסוג הסלע שמתחתיו וסביבו.

image

אֵין הַבּוֹר מִתְמַלֵּא מֵחֻלְיָתוֹ

בור מים חפור בקרקע ולרוב מעובד ואטום בתוכו באמצעות טיח, המונע מהמים לחלחל למי התהום. המים נאספים לתוך הבור באמצעות מערכת תעלות איסוף לצד ערוצי נחלים או בתעלה לרוחב המדרון. לרוב קיים בור שיקוע לפני כניסת המים לבור, על מנת להפריד בין הסחף שמגיע עם המים למים ולהכניס לבור מים לאחר סינון טבעי באמצעות כוח הכבידה (השיקוע). מעל הבור פתח שלרוב מכוסה באבן או מכסה ברזל על מנת לשמור על ניקיון המים ולהקטין את האידוי. "אֵין הַבּוֹר מִתְמַלֵּא מֵחֻלְיָתוֹ" אמרו במסכת סנהדרין ואפשר ללמוד מכך שהאבן המכסה את הפתח העליון של הבור נקראית חוליה.

image

דוגמאות למסלולי טיול אל מקורות מים:

מסלול מעיינות במרכז הרי ירושלים

בור עוזיהו - אולי בור המים המרשים ביותר במדבר יהודה

מסלול טיול אל המעיינות של נחל פרת - אודי קלט

מעיינות בדרום סביב נחל צין

מסלול מעיינות בגליל התחתון

image

חזרנו אל בורות המים

ואם התחלנו עם נעמי שמר נסיים גם עם השיר "ירושלים של זהב", שלאחר מלחמת ששת הימים ושחרור העיר העתיקה הוסיפה המשוררת בית לשירה המפורסם ובו כתבה: "חזרנו אל בורות המים, לשוק ולכיכר", בכוונה לבורות המים של ירושלים.

image