אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

נמר מנצח - טריומף טייגר 1200 במבחן דרכים

בימים אלו עושים דרכם לישראל אופנועי טריומף, לקראת השקת מותג היוקרה בישראל. יצאתי למסע על דגם מבחן, מצי ספינות דגל האדוונצ'ר של היצרן, בעיר האורות על פרבריה ופינות הטבע שמחוץ לה. עם כזה שם מנצח למותג, הייתי חייב לבקר גם בשער הניצחון


image

שער הניצחון
טריומף היה שמו של טקס ברומא העתיקה, שבמהלכו ערך מצביא וצבאו תהלוכת ניצחון ברחובות העיר רומא. טריומף הוא גם שמם של דגמי האופניים, שייצרו זיגפריד בטמן ומוריס שולט, כאשר הקימו בשנת 1885 את חברת "בטמן ושות'" בלונדון. הדגם המוביל היה מודל H בן 550 סמ"ק ששימש את הצבא הבריטי במלחמת העולם הראשונה. בשנת 1918 הייתה טריומף ליצרנית האופנועים הגדולה ביותר בבריטניה.
השפל הכלכלי, שלאחר מלחמת העולם הראשונה, פגע קשות במכירות ובעקבות הקשיים הכלכליים נמכרו עסקי האופנועים בשנת 1936 לאיש עסקים בשם ווארד, אולם עם פרוץ מלחמת העולם השנייה נעצר הייצור. לאחר מלחמת העולם השנייה נקנתה טריומף על ידי "סטנדרד מוטור קומפני". בדצמבר 1960 נרכשה החברה על ידי "ליילנד מוטורס בע"מ", מיזוגים נוספים יצרו את "בריטיש ליילנד מוטור קורפוריישן" (BMC) ב-1968.

image

הקשר הישראלי
מנועי טריומף הניעו בשנות השבעים גם את הסוסיתא הישראלית, ונחשבו מוצלחים. בשנת 1983 החליט יזם בשם ג'ון בלור לקדם את ייצור אופנועי טריומף מחדש. הוא רכש את הזכויות על השם לייצור אופנועים והמפעל החל לייצר מגוון דגמי אופנועים חדשים ב-1991. בשנת 2006 ייצר המפעל כבר מעל 37,000 אופנועים.

קטיפה מנומרת
טריומף מייצרת דגמי אופנועים שונים, בהם דגמי כביש, רודסטר שריריים, קלאסיים וקאסטום. בשנת 2010 השיקה החברה את דגם האדוונצ'ר הראשון בנפח 800, שנועד להתמודד עם רב המכר של ב.מ.וו, GS800F. כיום מכיל סגמנט האדוונצ'ר של טריומף, המכונה טייגר, קשת רחבה של דגמים בנפחים: 800, 850, 900, 1050 ונפח בכיר של 1200 סמ"ק, שלבדו מכיל שמונה דגמים. דגמי הטייגר מיועדים לכבוש כבישים ארוכים ומפותלים, כמו גם לרדת לשבילי שטח קסומים. הפערים בין הדגמים נוגעים ליכולות יותר טובות בכיוון הכביש, השטח או התיור. בין היתר על ידי מגוון שונה של מפות ניהול מנוע ומצערת, תוספות שונות, שיפורים, מיגונים ומכלולים יעודיים. הייחוד של כל מנועי טריומף הוא התצורה של שלושה צילינדרים, המקנה יכולת להגיע להספק גבוה ועדיין לייצר מומנט מעולה.

image

טריומף - בטוחה, חופשיה ונחשקת
עם הנחיתה שלי בפריז, מיהרתי לסוכנות טריומף כדי לפגוש את הטייגר הגדול. הסתובבתי סביבו מלא התרשמות לנוכח הקווים המיוחדים, המבנה החזק והגימור שגרם לי שוב ושוב ללטף גם את מכלוליו המוצנעים. כדי להתרגל אליו, יצאתי לרכיבה לאורך השדרה הרחבה של השאנז אליזה עד כיכר שארל דה גול, שם נגלה לפניי במלוא תפארתו שער הניצחון. התחושה הראשונה שהאופנוע מעניק לי נעימה מאוד מהמנוע. הגרגור שלו נשמע אחר ורטט כמעט שלא קיים. זאת בזכות מנוע הטריפל המסורתי של טריומף עם שלושה צילינדרים רוחביים, המשלבים בין ביצועים וגמישות. חזק ומעודן ללא הרטט הכה מוכר של מנוע בוקסר בסל"ד סרק. המושב נוח, הארגונומיה נעימה ומעל כל זה, ניכרת תחושת האיכות והגימור היוקרתי.

המנוע, למרות שהוא כבד, הוא התכונה הבולטת לטובה של הטייגר. הצליל היוצא ממפלט הארו (ARROW) מעורר את בלוטות החשק והחיבור בין המצערת לצמיגים מרגיש בלתי אמצעי. עקומת הכוח מרגישה אחידה מלמטה עד למעלה. הבולמים נשלטים אלקטרונית, ודרך מסך ה- TFT אני לומד להכיר את הפונקציות תוך כדי רכיבה ומתרשם מהשינוי בתחושה בהתאם.

image

על הרצפה
לרכוב בעיר האורות זו חוויה מדהימה, גם לשוחר טבע כמוני. חששתי תחילה מעירוניות זרה – לא לדעת היכן מותר או אסור לרכוב, קנסות ממצלמות בנתיבים אסורים או חוקים מקומיים. אבל שמחתי לגלות שוטרים אדיבים ויחס אוהד לדו גלגליים. ניתן לרכוב בנתיבים ציבוריים ללא מפריע. עצים גדולים מסודרים על המדרכות, והרחובות העתיקים מרוצפים באבנים חלקות שעליהן עברו כרכרות החיילים הצרפתים, שבכל הציורים והצילומים נראות חלקות ומבריקות מהגשם. אני מעביר את תצורת הבולמים למצב רך ונהנה בלחיצת כפתור, תוך כדי תנועה, מהשיכוך. רק רחש הדילוג של הצמיגים נשמע.

image

מעבר ליוקרה, אני מגלה אופנוע מאוד עדכני. נורות לד, מסך TFT עשיר, קוויק-שיפטר, מפתח אלחוטי (קילס), משקף חשמלי, פנסי ערפל, בקרת שיוט, מערכת זינוק בעליה וחימום ידיות ומושבים. כדי לספק בלימה בטיחותית, חלקה ומתקדמת, הנמר נעזר במערכת בלימה משולבת, המפעילה באופן אוטומטי גם את הבלם האחורי בעת השימוש בקדמי. המערכת שימושית מאוד. לשמחתי היא מבוטלת במהירות נמוכה או במעבר למצב שטח.

image

טיק טוק
בעודי נלהב ממראה הטייגר הגדול, עצרתי בכיכרות העיר, כמו אחרון התיירים, כדי לצלם את הטריומף על רקע המונומנטים המרשימים של העיר. היה משעשע לגלות בכל עצירה כזו, עד כמה מהר הופך הטריומף למלכודת תיירים שהופכת אותו לכוכב טיק-טוק גלובאלי.

image

ברכיבה מאוד איטית מורגש שהטייגר כבד בכעשרים ק"ג מהמתחרים שלו. בעיקר כאשר צריך לתמרן במהירות אפס, או למשוך אותו צעד לאחור. אבל כאשר רוכבים אל מחוץ לתנועה הצפופה וככל שהמהירות עולה המשקל העודף של הטייגר מתפוגג בין רגליי. הכפתורים נוחים ונעימים לשימוש, פחות אהבתי את שקע המצת הקטן (כמו של ב.מ.וו). התצוגה ברורה ועשירה, והמאותתים כבים אחרי הפנייה מעצמם.

דוח רווח והפסד
בורר מצבי רכיבה משנה את תגובת המנוע, הבקרות וכיוון הבולמים. מצבי כביש, שטח, שטח מקצועי, ספורט, מסלול מפותל או מצב לעריכה אישית. הגיר עובד חלק ומצוין, כמו כן תפעול המצמד. הבלמים חזקים ומשובחים, היגוי טוב וזווית צידוד מצוינת.

image

החנייה לאופנועים אינה חופשית על מדרכות פריז, אבל בכל קרן רחוב הומה מוקצים כשלושים מטרים של חניה לאופנועים בלבד, אם המקום מלא, חונים פשוט קרוב לשם על המדרכה או צמוד לקירות הבתים, כדי לא להפריע להולכי הרגל. רוכבים מקומיים מספרים שנדיר לקבל דוח חניה לאופנוע.

image

חימום הידיות והמושב כולל דרגות חום שונות שעזרו לנו לנצח את החורף בפריז. בטייגר קיימת התראה על קור קרוב לאפס, מסכנה להחלקה. למקרה שלא הרגשת מרוב חימומים. רוכבי קטנועים רבים יש בפריז וכולם מצוידים בשמיכי – בד עבה שעוטף את חזית הקטנוע עד רגלי הרוכב. לאופנועים לא ראיתי משהו דומה. גם כאן האופנועים במיעוט דו גלגלי. וכן, גם כאן השליחים רוכבים כמו משוגעים :)

סוס מנצח
ביום המחרת יצאתי אל מחוץ לעיר. החימום עובד והרכיבה נעימה ונוחה. אני מושך מצערת בישורת, או לוחץ את האופנוע לתוך הפניות והוא ממש לא מתרגש. לוקח כל כמה שאני מוכן לתת. מפתיע עבור אופנוע במשקל רב. גל ההינע נעים ומעביר את הכוח לגלגל האחורי בעוצמה החלטית וללא שהייה. האופנוע שועט אל מהיריות גבוהות בקלות ותוך כדי שמירה על יציבות מרשימה. משקף הרוח ניתן לכיוון באמצעות מפסק חשמלי והוא, לעניות דעתי, מיגון הרוח היעיל ביותר שרכבתי מאחוריו.

נמר בג'ונגל
בדרך לגני טיוולי אני חולף על פני כפר ציורי ונכנס למעבה היער. ברכיבת שטח ניכר תחילה כובד משקלו של הטייגר. בולמי הוואיט פאוור עוברים למצב שטח ומעניקים יכולת גיהוץ טובה מאוד. ניתן לבחור את התאמת הבולמים לפי סוג הקרקע, ועדיין לא הייתי מכוון אותו לקפיצות גבוהות באוויר. הכידון היה לי (190 ס"מ) קצת נמוך. לרגליות בסיס רחב ומבחינה זו נוח לרכוב גם במצב עמידה. קשה להימנע מהשוואה לדגם ה-GS הגדול של ב.מ.וו, אלא שכאן הבולם הקדמי קונבנציונלי ונוח יותר בשטח והמנוע אינו בולט לצדדים ומפריע לתמרונים בהם נדרשת רגל בקרקע. גם בכל דגמי הטייגר 1200 מידות הגלגלים הן 19 ו- 17, שפחות מתאימים לשטח. לדגם המבחן, XR-T, חישוקים יצוקים, אך לשלושה מבין שמונת דגמי הטייגר 1200 יש גלגלי 32 שפיצים, המתאימים יותר לשטח.

image

גם כאן, בתנועה איטית או תמרון מקומי המשקל יותר מורגש, אך תוך כדי תנועה בולמי הוואייט פאוור עושים עבודה מעולה והאופנוע זורם בשטח בנינוחות ויציבות. מרווח הגחון היה מספק בתנאים בהם רכבתי, שלא היו קיצוניים. הצמיגים דו שימושיים עם העדפה לכביש והצליחו לתת מענה סביר, אך לבד בשטח לא מוכר בחרתי לא להפליג עם הטייגר למחוזות מאתגרים מדי.

image

זוג מנצח
עיר הרומנטיקה חיבקה אותנו על אוכפו של הטייגר. כל גילוי חדש על שיפור חיי הזוגיות מקדם אותך בחיים. בפריז היה זה מפסק הקסם לחימום המושב האחורי. אופנוע בגודלו של הטייגר ועוצמת מנוע כשלו, גרמה לי לא להרגיש בכלל שאני בהרכבה.

image

ואל תשכחו, חימום ישבן עושה טוב לזוגיות (אין, הזדקנתי)

הנוחות בשניים על האופנוע מפנקת ונעימה. מיגון הרוח מעולה, גם הרגליות האחוריות עוטות שכבת גומי נוחה וידיות האחיזה נוחות. מהמושב האחורי דווח על נוחות רכיבה ויציבות נוסכת ביטחון. תוך כדי תנועה ברחוב צר ויפה, צדה עינה של הלוקטת פטיסרי מתוק בפינת רחוב ציורי. הקלות בה ניתן פשוט לחנות קרוב, להיכנס ולצלול לטעמים של שוקולד לבן, קרם פיסטוק וסיידר חם. פרייסלס.

לא עוזב את העיר
בפאריז ניתן לרכוב בנת"צ חופשי. חובה לרכוב עם כפפות, בגלל שהיו מקרים בהם מרוב קור נתפסו לרוכבים האצבעות על הגז ונגרמו תאונות. קסדות לא מלאות מותרות אך כמובן שלא מומלצות.
יש אכיפת מהירות ע"י מצלמות תנועה, יש גם מצלמות של מהירות ממוצעת. כדי לוודא שבקטע אכיפה מסוים לא רכבת מהר מדי. על המדרכות קל לעלות, אין תעלות בשוליים והמדרכות נמוכות, בגובה של 12 ס"מ בלבד.

image

העיר יודעת מעולה לנקז משקעים וגם אחרי גשם רציני לא נראות הצפות. היבואן הנחה אותי שמספיק לנעול את הכידון של האופנוע ואכן לא ראיתי יותר מדי מנעולים על האופנועים החונים. אופנועים חשמליים ראיתי מעט, בערך כמו בארץ.

סיכום
הייתה זו רכיבה ראשונה על אחד מהאופנועים היותר אקזוטיים בעולם. אופנוע עם גימור מאוד איכותי המשדר יוקרה מכל פינה. בצביעה, בשלדה ובפרטים הקטנים.
המראה שלו יפה בעיניי. שלדת צינורות החושפת קרביים, זרוע חד צידית עם גל הינע, קווים זורמים שמשדרים נוחות והרפתקה. פשטות יפה שלא מנסה להתחכם או לחכות.

הטריומף 1200 אופנוע כבד, אבל מאוד נעים לרכיבה. כובד משקלו מורגש בעיקר בתמרונים עירוניים במהירות נמוכה או בקטעים מאתגרים בשטח. כאשר הקצב גובר, הקילוגרמים כאילו נעלמים תחת מיגון הרוח הנהדר שלו.
התחרות הישירה של הטייגר היא מכיוונו של הב.מ.וו. 1250 GS. הן בהיבט הנוחות, הגימור והמנוע חזק. מנוע הטריפל נעים יותר והמבנה שלו אינו בולט לצדדים. מתחרה צמוד נוסף הוא המולטיסטרדה שנחשב ליותר ספורטיבי, אך לא באותה רמת גימור. יהיה מעניין לעמת את השלושה. במדינות בהם משווק הטריומף מדווחים על כך שמדובר באופנועים אמינים ושביעות הרצון של הלקוחות גבוהה. את דגמי טריומף מייבאת לארץ חברת אלבר-מוטו, יבואנית הארלי-דיווידסון ודיאלים. טקס הטריומף הרומאי צועד לעבר ישראל, כדי להוביל תהלוכה עם לא מעט דגמים של ניצחון. בהצלחה.




מפרט טכני

מנוע

שלוש בוכנות בשורה, ארבע פעימות, מקורר נוזל, 12 שסתומים

נפח

1215 סמ"ק

קדח/מהלך

85/71.4 מ"מ

הזנת דלק

הזרקה, מצערת אלקטרונית

הספק

140 כוחות סוס

תמסורת סופית

גל הינע (דריישפט)

מהירות סופית

225 קמ"ש

מצמד

רב דיסקי רטוב, נשלט הידראולית

שלדה

מסבך צינורות

זרוע אחורית

זרוע חד צידית

הילוכים

6

מכל דלק

20 ליטר

גובה מושב

835 - 855 מ"מ

בסיס גלגלים

1520 מ"מ

משקל יבש

243 ק"ג

בולם קדמי

טלסקופי הפוך WP בקוטר 48 מ"מ, מהלך של 190 מ"מ ונשלטים אלקטרונית

בולם אחורי

מונושוק WP, מהלך של 193 מ"מ ונשלט אלקטרונית

בלם קדמי

שני דיסקים בקוטר 305 מ"מ עם קליפר רדיאלי בעל 4 בוכנות

בלם אחורי

דיסק בקוטר 282 מ"מ בעל קליפר דו בוכנתי

גלגל קדמי

חישוק יצוק, 10 חישורים וגלגל במידות 120/70X19

גלגל אחורי

חישוק יצוק, 10 חישורים וגלגל במידות 170/60x17

צריכת דלק

20 ק"מ לליטר

אחריות

שנתיים ללא הגבלת ק"מ

תגובות

25 תגובות

1

אורח/ת - אייל ג

09 בפברואר 2021 ב 18:36

צביקה יישר כוח על הכתיבה. חוייתי באותה מידה שאינפורמטיבי. תענוג

2

אורח/ת - גל גורלניק

09 בפברואר 2021 ב 20:05

ברור שהכלי מדהים , אבל גם אחרי למעלה מ 10 שנים שהוא קיים עדיין רואים מעט ממנו בכבישי אירופה ולא ברור למה ? מעניין איך הוא לאורך זמן , האם אמין ? ולבסוף ניראה את המחיר

3

אורח/ת - Yehuda Badihi

09 בפברואר 2021 ב 20:08

מרגש

4

אורח/ת - אליקו אלג'ם

09 בפברואר 2021 ב 20:09

האופנוע הראשון שלי היה טריומף 650 וממתין בקוצר רוח לרכוב על הטייגר .

5

אורח/ת - Yehuda Rakia

09 בפברואר 2021 ב 20:21

אחלה סקירה
אלוף...עשית לי חשק לקראסון

6

אורח/ת - George Boksar

09 בפברואר 2021 ב 21:50

אחלה כתבה. אופנוע מעולה לפי כתבות שקראתי מבלוגרים בחו"ל.

7

אורח/ת - Oded Ofer

09 בפברואר 2021 ב 22:39

התלהבות ממשהוא שלא היה זמין, יעבור מהר

8

אורח/ת - נפתלי

10 בפברואר 2021 ב 07:33

אשמח לדבר עם נציג מכירות של אלבר
054-4773575

9

אורח/ת - ק

10 בפברואר 2021 ב 20:50

מתי מתחילים למכור triumph בארץ?

10

אורח/ת - Avi Shemesh

12 בפברואר 2021 ב 10:31

כתבה נהדרת. אופנוע מסקרן מאד

11

אורח/ת - David Peled

12 בפברואר 2021 ב 10:31

שאפו צביקה!! קח אותי איתך פעם הבאה..

12

אורח/ת - Ariela Yosefi

12 בפברואר 2021 ב 10:32

פחות אוהבת אדונצ'רים אבל מאוד אהבתי את פריז ברקע

13

אורח/ת - Shmulik Faust

12 בפברואר 2021 ב 10:32

מדהים!

14

אורח/ת - Shelly Horenshtein Dahan

12 בפברואר 2021 ב 10:33

Nice 😍

15

אורח/ת - אירית בוגנים

12 בפברואר 2021 ב 10:33

וואו מרשים

16

אורח/ת - Nir Tordjman

12 בפברואר 2021 ב 10:33

נייס.
הזיכרון שלי בשנות ה-70 מטריומף לסוגיו, היה כתמי שמן בחניה.
מקווה שהשתפרו

17

אורח/ת - רונן אופנועים

12 בפברואר 2021 ב 10:34


🔥🔥🔥

18

אורח/ת - Amit Yulevich

12 בפברואר 2021 ב 10:37


אחלה כתבה צביקה. תענוג לקרוא.

19

אורח/ת - Seffi Shoval

12 בפברואר 2021 ב 10:37


לך מפה קישטה קישטה לא נשאר כבר כסף לשדרוגים..

20

אורח/ת - Adi Barda

12 בפברואר 2021 ב 10:37

מרגש שהם סוף סוף מגיעים. ה Rocket 3 חלום ישן..

21

אורח/ת - Seffi Shoval

12 בפברואר 2021 ב 10:40


באופנועים אין מזרח מערב, בנלי איטלקי מיוצר בסין והונדה יפני מיוצר בתאילנד. באופנועים יש רק אהבה!!! 😜

22

אורח/ת - David Silberstein

12 בפברואר 2021 ב 10:40

מבחן לאנגלי דוקא בפריז ❓❓
תענוג לקרוא ❓

23

אורח/ת - מריק מורן

12 בפברואר 2021 ב 10:41


כף לקרוא

24

אורח/ת - שלומי פיזנטי

12 בפברואר 2021 ב 10:41


יואו צביקה איך עשית לי דודה לחו"ל על אופנוע.

25

אורח/ת - איציק

12 בפברואר 2021 ב 19:43

כרגיל כתוב בצורה של יאללה בא לי גם.
דעתי שמישקל האופנוע חשוב לא פחות מגימור.
נישאר ב k.t.m