כמה חיכינו לחוצה הזה... חוצה ישראל נדחה מסגר לסגר עבר מ-2020 ל-2021 וכל פעם היה על הקשקש עד שסוף סוף הסגר נגמר בדיוק בשעת היציאה שלנו בראשון בבוקר.
ללא ספק הדרך הטובה ביותר לסיום סגר היא דרך משובשת ואם אפשר אז בלצאת למסע ג'יפים אתגרי החוצה את ישראל כפיצוי לסגר הארוך...
סיכום של המסע הראשון לחורף 2021 עם המון אירועים והרפתקאות שיכולנו להן...
מאת: נמרוד וידר
19/02/21
ב-07:30 כולם כבר היו במצפה דדו, מעל מטולה, והתחלנו תדריך קצר שכלל הסבר קצר על המסלול, נוהל וסדר השיירה וכמובן תדריך בטיחות.
יצאנו לדרך מהר צפירה לכיוון תצפית קרן נפלי שם אכלנו ארוחת בוקר קלילה ומיד המשכנו במסלול. הדרך היתה מעט בוצית ונראה ששרשרת הרי נפתלי לא סבלו מעודף גשם או בוץ והמסלול רץ חלק.
הציפייה למעברי מים בדישון גם הייתה כנראה יותר מדי גדולה ואת המסלול בדישון עברנו כשהוא יבש לגמרי וכבר התחלנו לחשוב שבוץ לא נראה היום. במהלך הנסיעה גילינו שלג'ימני של צחי נשברה תושבת גיר הבנו שאפשר יהיה לסדר את השבר באיזה אלתור, אך משום שחלפו רק כמה שעות מתחילת החוצה ויש לפנינו עוד שישה ימים הוחלט שצחי ייסע למוסך הקרוב שבקריית שמונה, שם יסדרו את התקלה והוא יחבור אלינו בהמשך. בהמשך הצטרפו אליינו חגי ובתו ליאור בלנדרובר (אומנם בתו הקטנה אך הבכירה מבין השניים בג'יפ).
לאחר נסיעה עד חולתה המשכנו דרומה לגשר הפקק (גשר ש''ן) ומשם עלינו בנסיעה מנהלתית עד לרמת הגולן כשהדרכים רטובות וממש מעט בוץ. המשכנו לכיוון ציר המפלים ונכנסנו לאום קנטיר לעצירת צהריים קצרה ומשם ממשיכים בירידה הטכנית אל מפגש נחל סמך ונחל אלעל.
ככל שאנחנו יורדים יותר ככה הדרכים מתחילות לקבל צורה של בוץ חלקלק כולל מעברי מים נהדרים. יצאנו מתחת לבני יהודה שם גם פגשנו את צחי שבינתיים הצליח לסדר את התושבת והמשכנו במסלול לכיוון עין א-סוויקטה ומתחת למצפה אופיר בהמשך דרך בוצית, כשהיובלים של נחל בני יהודה חוצים את המסלול.
הגענו אל מול חוף גופרה, עלינו על הכביש והתחלנו לנוע דרומה לכיוון בקעת הירדן עם עצירת תדלוק באזור בית שאן. בינתיים משה, שהגיע עם ניסאן נווארה של חבר (שכבר לא כל כך נראת כמו נווארה), קיבל טלפון שהרכב שלו מוכן והוא צריך לנסוע למרכז להחליף את הרכב ולהצטרף אלינו.
הקבוצה הגיעה לחניון הלילה הראשון שלנו במוצב גבעונית בבקעת הירדן עם תצפית מרשימה מזרחה לצידה המערבי של ירדן.
בשעה 07:30 תדריך נהגים כשאנחנו מבינים שיש לדב תקלה בטורבו של הפג'רו והוא חייב להגיע למוסך בשביל ששאר המסע יעבור בשקט. הפנתי אותו מיד לתומר פלד בבית שאן, לעבור על הרכב ולסדר מה שצריך. בינתיים הגיע משה עם הפתעה - במקום עם להגיע עם היוקון הוא עדיין עם הנווארה, משהו לא הסתדר, אבל הוא איתנו ואנחנו ממשיכים.
התחלנו לנוע לכיוון מערב אל עבר היישוב חמדת, אך תוך כדי הנסיעה עוד תקלה צצה לנו במערכת הדלק בנווארה וככה תוך כדי הפניתי את משה למוסך הבית של מושב בקעות לשי כספי שתיקתק הכל בזריזות. השיירה המשיכה כאשר ממש מתחת למושב מכורה גם משה וגם דב כבר היו מוכנים והצטרפו אלינו, כולנו ממשיכים לכיוון הסרטבה. המשכנו בנסיעה וירדנו לבקעה ''התחתונה'' לנסיעה כיפית בביצת המלחה, היה לנו שם הרבה בוץ ועוד בוץ וים של החלקות. המשכנו לכיוון צומת אלמוג לתדלוק ומשם לטיפוס לכיוון ג'אבל חרמון ודרך סיבוב המוות הגענו לחניון הלילה השני שלנו במצוקי דרגות.
ושוב, איך שהגענו לחניון הלילה - משה נקרא לדגל והפעם נראה שבאמת הרכב יוחלף. משה יצא מיד כשהגענו להביא את היוקון וחזר כמה שעות לאחר מכן, הפעם עם היוקון, להמשך המסלול.
לאחר ארוחת הערב החבר'ה נפלו לשק''שים לשינה טובה לקראת היום המאתגר הבא.
סוף סוף פותחים את היום כשכולם איתנו וללא תקלות (לפחות עד רגע זה...). יצאנו לכיוון דרום, הגענו לתצפית מראש חצצון, למרות שבאופן כללי הראות לא בדיוק הייתה איתנו בחוצה הזה. תוך כדי תנועה לכיוון נחל ערוגות הקפיץ הראשי אצלי בסופה החליט שהיה לו מספיק ממני בשנים האחרונות ושהוא שובר את הכלים ובעצם את עצמו... אבל אל דאגה! בשביל קטעים כאלו אנחנו מחזיקים את דן דן, שבשבילו זה משחק ילדים ולכן נתן לאבא שי לעזור ולכלוב את הקפיץ בעזרת עזר ייעודי לכליבה שהכינותי מבעוד מועד ברכב. כמה ברגים, כמה כיוונים ושי ואנוכי מתפעלים את התקלה ויוצאים לחבור לכולם שבינתיים הובלו על ידי הסוגר הקבוע שלי בחוצים אתגריים - עידן כץ.
חברנו אל החבר'ה ממש לפני המעלה הדרומי של נחל ערוגות שמצבו לא בדיוק מסביר פנים והמדרגות והמעברים החריפו עם הזמן.
חילקנו את המעלה לשלושה מקטעים כאשר עידן נמצא למטה כשהוא גם מזניק וגם מכוון במכשול הראשון, במכשול האחרון עומד חגי מטודי ואני עומד בין שניהם בטווח ראיה במעבר הצר כשכל טעות שם יכולה לעלות לנו ביוקר.
החבר'ה צלחו את המעלה אחד אחד וללא דרמות מיותרות והמשכנו לכיוון ערד דרך מעלה עוזי. גם את מעלה עוזי החבר'ה צלחו בהצלחה ללא עיכובים. המשכנו לכיוון נחל הרדוף עם כמה מעברים מאתגרים כאשר חשבנו שנקבל את האתגר המשמעותי יותר בנחל שפן... לצערנו נחל שפן כבר לא מאתגר, עבדו שם טוב טוב והיום כל ג'יפון עובר שם בקלילות. המשכנו הלאה לכיוון ברכת צפירה ובקעת קנאים כאשר הרנגלר של ערן החליט לאתגר אותנו ולנעול לו את אחד הגלגלים בעזרת מערכת ה-ABS... לאחר התייעצויות קלה גם הבעיה הזאת טופלה כאשר את הקבוצה כבר שלחתי להצטיידות בערד וערן ועידן הגיעו כחצי שעה לאחר מכן ועלינו שלושתנו לערד.
לאחר הקניות קיבלנו קצת מרץ אז במקום להיכנס לחניון הלילה בנחל מורג המשכנו בכביש 35 ונכנסנו לשינה ממש בכניסה לנחל פרצים בחניון לילה אשת לוט.
ארוחת ערב, מדורה קטנה ושוב אנחנו שוקעים בשינה.
שוב תדריך נהגים ב-07:30 ויוצאים לדרך. כבר בהתחלה רואים שהגשמים והשיטפונות האחרונים חרצו את הנחל טוב טוב וזוויות הגישה והנטישה התחדדו, אבל לא משהו שלא יכולנו לעמוד בו. למעט תקרית אחת של פיקשוש קטן של צחי עם הג'ימני שירד קצת לשוליים וחולץ בזריזות, נחל פרצים ממש רץ.
כאשר הגעתי למעלה הידוע של פרצים עם ההצלבות והחריצים הבנתי שלא כדאי לקחת את הסיכון ולהעביר בו את הקבוצה בשל הקרקע החלקה וההצלבות שגדלו ונחרצו. חוסר תשומת במהלך המעלה והחלקתי צמוד מדי לקיר והמראה נתנה נשיקה לדופן ההר. הפרידה ממנה היתה מרגשת אבל המשכנו. רוב הקבוצה החליטה לעשות את המעקף ורק משה אסף ועידן החליטו בכל זאת לעלות את המעלה ועלו אותו בצורה מרשימה ללא תקלות.
בשעה 11:30 היה נראה שסיימנו את כל המכשולים והמעברים ואנחנו על השביל עד ש... במקום בו היה השביל הקרקע קרסה אבל לא משהו שבחצי שעה - מקסימום שעה עבודה לא הצלחנו לסדר ולעבור. כאשר סיימנו קיבלתי כבר הודעה שמה שעשינו עכשיו זה כלום לעומת מה שמצפה לנו בהמשך... הגענו אל התמוטטות הקרקע הגדולה והתחלנו לחשוב על דרכים בטוחות לעבור. המקוש והאתים כבר היו לנו בידיים מהמכשול הקודם ומאחר ועמדו בפני שתי אופציות - האחת מעקף בעליה חדה להר, והשניה - ירידה חדה יותר שכוללת שפ''צ שם היו עקבות קלות ונראה שמישהו עשה את הדרך הזאת, אבל החותם שהשאירו היה כל כך קטן שהיה נראה שעשו את הדרך עם כלי SBS קל. המחשבה הייתה על הרכבים שלנו שעמוסים כפי שרכבים בחוצה ישראל של שישה ימים עמוסים. העדפתי לחצוב בהר וליצור דרך נוחה יותר, גם אם זה דורש לא מעט עבודה. מכאן רובכם מכירים את הסרטון המפורסם שבעזרת הרבה מזל סיימתי את המעבר עם 4 גלגלים על הקרקע ולא באיזה סלטה של נברטילובה. כמובן שלאחר מכן הטעות הובנה ונרתמנו שוב להכשיר דרך לשאר השיירה, כשאת הדרך בפעם הראשונה אנחנו מנסים על משה עם היוקון הרחבה ונראה שזה עובד. אט אט עברנו את המעלה וכאשר רכב הגיב פחות טוב לשפ"ץ עיגנו אותו ברצועה כשהחבר'ה מושכים מלמטה בצד המדרון.
אז במקום לסיים ב-11:30 את פרצים עליון ולהיכנס לכיוון מישור עמיעז רק בסביבות 14:30 ומשם שינוי תוכניות לכיוון נחל אביה לנהיגה מהירה בנוף המרהיב עד לשעות הערב, כאשר את הקטע האחרון לתדלוק אנחנו עושים על הכביש לכיוון צוקים ונכנסים לישון בנחל עומר, מתכוננים ליום האתגרי של מחר כאילו היום שעברנו לא הספיק לנו...
קמנו ליום החמישי והפעם הפתעה תדריך נהגים ב-08:00! יש לנו היום יום קצר וחוץ ממכשול אחד רציני כל השאר באמת קטן עלינו ואפשר לנוע בצורה איטית יותר. גם ככה הכוונה היא להגיע לחניון הלילה בשעה מוקדמת יותר לארוחה אחרונה ומשותפת. יצאנו מחניון נחל עומר על ציר המעיינות היישר למעלה עשוש. עוד מוקדם יחסית ורוב הג'יפאים לא התחילו את סוף השבוע. הגענו למעלה עשוש, כמובן שירדנו ובדקנו את המעלה רגלית פינינו אבנים מיותרות שהיו על הדרך ומיד התחלנו לעלות אחד אחד. עליתי ראשון ואת משה עם היוקון והכננת העברתי להיות השני. גם משה דילג את המעלה בקלילות כשבסופו סובב את הרכב עם הפנים למעלה וכננת בהיכון על כל צרה שלא תבוא. החבר'ה החלו עולים אחד אחד, שתוך כדי הגיעו כמה חבר'ה עם 4 ג'יפים וביקשו שניתן להם לעבור לפנינו כי הם קצת נבהלו מגודל השיירה... עשינו הפסקה קצרה ונתנו להם לעלות והאמת ששלושה מהם ''תקתקו'' את המעלה, רק הרכב הרביעי קצת נלחם אבל לא משהו שגרם לנו לעיכוב גדול מדי. החבר'ה המשיכו לעלות ללא דרמות מיותרות כאשר אורן (בן דודי) עם הטרופר התקשה כמה פעמים עד שממש כבר חשבנו לכנן אותו, אז הוא החליט לעשות לזה סוף. שיפור קטן לאחור קצת יותר אסרטיביות וגם אורן למעלה.
המשכנו בתנועה לכיוון נחל ברק ולהפסקת הבוהריים שלנו תחת העץ הגדול והמרשים. המשכנו לנחל פראן כאשר על הדרך החלטתי לקפוץ לראות מה עם ''ארמון ציחור'' המרשים. קפיצה של כמה ק''מ וחזרנו חזרה לפראן ומשם לחניון לילה אשלים בשעה מוקדמת.
החברה התחילו להתכונן לארוחת הערב אבל תוך כדי הרעב תפס אותנו. והגענו כמו חבורת טרמיטים אל המנגל בניצוחו של חגי שהאכיל אותנו אחד אחד ולאט לאט כולם מצטרפים. אחרי שכבר לא נשאר מקום בבטן לאף אחד עברנו כולנו אל המדורה עד מה שנראה כמו שעת לילה מאוחרת כשבפועל אולי 10 בלילה... החבר'ה, כולל אני, היינו גמורים ופרשנו אחד אחד.
התחלנו את היום השישי שוב בתדריך נהגים ב-08:00 בבוקר כאשר נפרדנו ממשה ובועז וחבורתם בשל היותם שומרי מסורת והם לא רצו לסכן את השבת בעודנו ממשיכים דרומה. נפרדנו והמשכנו דרומה בציר הפלמ"ח אל מפגן המטוסים הקבוע שלנו ומשם להפסקת בוהריים מעל גב צניפים (היבש). המשכנו דרומה אל נחל צניפים במגמה מזרחה עד למעלה עקוב ולכביש 12. נכנסנו שוב מערבה בבקעת סיירים ועברנו על פני הבולבוסים המרשימים בדרך לבאר מלחן. המשכנו במסלול היפיפה הזה דרך נחל עתק עם הגב הקטן שלו שדווקא היה מלא ובו רחצו כמה חבר'ה משיירה קטנה לפנינו. המשכנו דרומה אחרי דרך מלאת הדורים, ביציאה מהציר שעולה לתצפית מהר ברך המשכנו עד להר יואש עם התצפית המרשימה אך לצערנו הראות המשיכה להיות בינונית ומטה ואת קצה הרי סעודיה יכולנו רק לדמיין.
אני רוצה להודות לקבוצה המדהימה הזאת, חבורה מגובשת ובאמת מקצוענים אחד אחד. לא פשוט לנסוע בקצב אחד ומהיר בשיירה גדולה כזאת, ללא עזרה הדדית לא היינו צולחים את המסע כל כך בהצלחה כפי שצלחנו.
המון תודה לחברי עידן כץ ששוב ליווה אותי בחוצה, סגר את השיירה וגם הוביל כשהיה צריך.
המון תודה על כל הצילומים של כולם כי את יכולת הצילום שלי אני שומר רק לתערוכות בין לאומיות גדולות...
תוך כתיבת יומן המסע הזה, אני כבר מתכונן למחזור השני של מסע חוצה ישראל אתגרי חורף 2021 מחזור שני, שאליו אצא שוב במוצ''ש הקרוב, מיד בתום הסערה שהגיעה לביקור קצר.
אז עד הפעם הבאה...
נתראה בדרכים משובשות...
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
11 תגובות
1
אורח/ת - פיני
18 בפברואר 2021 ב 11:16
קשה למצוא מילים לתאר את החוויה של חוצה ישראל אתגרי עם נמרוד וניתן רק לקבל טעימה קטנה במבט על התמונות.
בקיצור חוויה חובה לכל גיפאי.
גם קשה למצוא מילים לתאר את נמרוד (לפחות כאלה שניתן לרשום כאן) אבל מדריך דרך נהדר עם ידע וניסיון עשירים הבאים לידי ביטוי בכל.
תודה נמרוד עידן ולכל המשתתפים על עוד חוויה קסומה ברחבי הארץ.
2
אורח/ת - ג'יפאי
20 בפברואר 2021 ב 23:19
כל הכבוד לג'יפאי הישראלי - לא רק בארצו, בכל מקום אליו יגיע הוא לא רואה את הנוף כי עסוק בלדרוס את הטבע, לזהם נהרות ואוויר. בעיר לא מאפשרים לונדל הישראלי המצוי לתת ביטוי ממצה לאלימות שלו, אז הוא עולה על טרקטורון או ג'יפ ובא על סיפוקו
3
אורח/ת - איתי
21 בפברואר 2021 ב 04:37
היי אשמח לקבל טלפון של מישהו שאחראי על מסעות האלה בכדי להצטרף
4
Ogash Ofer
21 בפברואר 2021 ב 07:05
כל הכבוד לג'יפאי הישראלי - לא רק בארצו, בכל מקום אליו יגיע הוא לא רואה את הנוף כי עסוק בלדרוס את הטבע, לזהם נהרות ואוויר. בעיר לא מאפשרים לונדל הישראלי המצוי לתת ביטוי ממצה לאלימות שלו, אז הוא עולה על טרקטורון או ג'יפ ובא על סיפוקו
"5
Ogash Ofer
21 בפברואר 2021 ב 07:05
היי אשמח לקבל טלפון של מישהו שאחראי על מסעות האלה בכדי להצטרף
"הכי פשוט להתקשר למשרד של אתר השטח 1-700-700-494
או להכנס לקישור ולראות את כל הפרטים על הטיולים בארץ וגם על מסעות חוצה ישראל:
https://www.4x4.co.il/i/4x4/i_journey
6
אורח/ת - עוז מ.
21 בפברואר 2021 ב 13:41
תודה לכולם היה ממש כיף ומקווה להיפגש שוב
7
אורח/ת - ליאור פ.
21 בפברואר 2021 ב 13:44
היה מעולה! חבל שנאלצנו לחתוך מוקדם.
עכשיו מצפים לפסח.
8
אורח/ת - דב
21 בפברואר 2021 ב 17:01
היה מצויין, תענוג לטייל עם צוות מקצועי וחברים נהדרים.
תודה גדולה לנמרוד ועידן.
9
אורן משען
22 בפברואר 2021 ב 09:01
היה מדהים, איך אפשר שלא להנות מהטבע הישראלי כאשר הישראלי היפה מוביל אותך. נמרוד המון תודה על הובלת מסע מהסרטים, נופים משגעים, אתגרים מגוונים לרכב ולנו.
הבטחון, המקצועיות והאנושיות שאתה מביא איתך מאפשרים להנות מכל הטוב הזה שהטבע הארץ ישראלי מעניק לנו . תודה לעידן שליווה את המסע יחד איתך ונתן צבע נוסף ותחושה טובה.
תאנחנו נהננו ויצאנו עם ים של חוויות
ממליץ לכל ג'יפאי שאוהב את הארץ לקחת חלק במסע שכזה
תודה רבה
10
אורח/ת - חן
23 בפברואר 2021 ב 07:39
תודה על חוצה ישראל חוויתי מלא בנופים עוצרי נשימה במסלולים מאתגרים במיוחד באנשים טובים ומדריכים מקצועיים בתחום נהיגת שטח! נימרוד זה לא החוצה הראשון שלי איתך ובטח לא האחרון! כמובן לעידן וכל צוות האתר השטח הישראלי.
11
אורח/ת - משפחת ברבי ממטולה
24 בפברואר 2021 ב 10:23
בלילה שלפני תחילת המסע פגשנו את המשפחה שממשתתפת במסע חוצה ישראל 2021 מצדיעים לכם אתם אלופים ברכות לסיים את המסלול בהצלחה ממשפחת ברבי ממטולה
תגובות