שטח 4X4 > טיפ שטח > טיפ טכני

טיפ שטח - חילוץ עם כננת

הכננת היא מנוע חשמלי המסובב תוף ועליו כבל שאיתו מושכים כלי רכב על מנת להזיז ולחלץ אותו ממקומו כאשר המנוע של כלי הרכב המחולץ אינו מספיק או אינו יכול לחלץ את הרכב בכוחות עצמו.
הכננת היא אחד האביזרים הנחשקים ביותר עבור רכב שטח, אך גם לה חסרונות ומגבלות שיש להכיר על מנת לבצע משיכה / חילוץ מוצלח ובטיחותי

1613849244856

דרוש חילוץ

אומרים שחכם אינו נכנס למצבים שפיקח יודע לצאת מהם ובדיוק בשביל הפיקחים המציאו את הכננת שכן חכם היה עוקף את הבעיה או מסתובב ומוצא נתיב מעבר אחר שאינו דורש חילוץ...
וכך לפני כשנה וחצי, אי שם במזרח ירדן לא רחוק מהגבול עם עיראק ולקראת סוף המסע המפרך והארוך, מצאתי את עצמי שקוע בביצה של אדמת לס חלקה, כשרוב הקבוצה שקועה מאחורי בתוך שלולית-ביצה ענקית של קע (מליחה) מוצפת מים ובוצית באורך של כמה קילומטרים. 36 שעות של עבודת חילוץ, מאות מטרים של כבלים, עבודת צוות נהדרת של הקבוצה, עזרה מהצבא הירדני וכננת אחת RAMZI של הדיפנדר שלקראת סוף האירוע קרסה והתפרקה (התוף נשבר והמנוע החשמלי נשרף) ואיתה נגמרו גם שני המצברים הרגילים ששימשו את הדיפנדר בנאמנה. הסוף היה טוב ולמזלנו כל זה קרה לאחר שהסילברדו הגדול והכבד כבר חולץ וכולנו חזרנו עם חוויה ייחודית של חילוץ שאין שני לו - קישור ליומן המסע של המסע והחילוץ ממזרח ירדן.
מאז התחלתי ב"מרוץ חימוש" פרטי וקטן והדיפנדר קיבל כננת חדשה ומחוזקת של WARN, עם כבל סינטטי מהודק, שכבר הוכיח עצמו בחילוצים אצלי לאורך השנים ולאחרונה, עם חזרת הייבוא לישראל, גם שני מצברי אופטימה כחולים 75 אמפר בעלי זרם התנעה גבוהה במיוחד ויכולת של פריקה מלאה ללא השפעה או ירידה ביכולת הטעינה מחדש - קישור לכתבה הפרסומית על חזרת מצברי OPTIMA לישראל.

161691536310716169153657101616915371282161691537296816169155094881616915375316

משיכה לצורך הדגמה

לאחר שהכל הורכב בדיפנדר ובאמצע שנת הקורונה יצאנו לשטח - דרור ברלי, אמיר אוגש והח"מ נוסעים בדיפנדר המצויד בכננת החדשה ובשני מצברי האופטימה החדשים לבדוק את איכות יכולת המשיכה העצמית של הדיפנדר. לצורך הדגמה נתנו לכננת למשוך את הדיפנדר במעלה סלעי ללא כל עזרה מהמנוע, כשתיבת ההילוכים במצב סרק / ניוטרל (למעט בסוף המשיכה כשהגלגלים הקדמים כבר עלו על השביל). כמובן שאפשר היה וחכם הרבה יותר היה לנסוע סביב ולא לטפס על הסלעים, אך מה לא נעשה כדי לבחון ולהדגים...

כללים ודגשים לחילוץ נכון עם כננת

1. תכנון: בדקו והחליטו להיכן לעגן את הכננת, כדאי שהמשיכה תהיה כמה שיותר בקו ישר מול התוף של הכננת. אם נדרש ואפשר השתמשו בגלגלות כדי "לשנות כיוון" ו"ליישר" את הכבל.

2. עיגון: בדקו שהעוגן שלכם יציב וחזק ושאתם לא גורמים לו נזק. אם נדרש הוסיפו עוגן נוסף שיתמוך בעוגן הראשי. עוגן יכול להיות כלי רכב אחר, עץ חזק, סלע, עוגן ייעודי לחילוץ.
חשוב לבצע עיגונים עם רצועות חביקה (גרירה) ולא עם קצה הכבל של הכננת שצריך להישאר ישר וללא עיקומים הפוגעים בחוזקו.
וודאו כי הכבל של הכננת אינו משתפשף בקרקע או בגורם אחר - אם כן "רפדו" אותו בחתיכת עץ או כבל סינטטי עטפו בשרוול הגנה.

3. הכנות: פרסו את הכבל של הכננת והשאירו מינימום 5 כריכות אחרונות על התוף, הוסיפו רצועות אם צריך, השתמשו בגלגלות על מנת "להכפיל את הכוח" (כוח המשיכה של הכננת), בדקו שוב שכל השאקלים סגורים היטב (כלומר סגורים עד הסוף ופתוחים בחזרה כרבע סיבוב) ושכל המערכת מחוברת ויציבה, הוסיפו משקל על הכבל כדי למנוע הצלפה במקרה של כשל (קרע) במערכת (זה יכול להיות שטיח מהרכב או בד כבד וכו'.

4. בטיחות: הושיבו נהגים טובים על ההגה של הרכב המחולץ ושל המחלץ, הרחיקו צופים מסביבת הכבל ומאזור העוגנים! השתמשו בכפפות לידיים ומשקפי מגן לעיניים ובעיקר עבדו לאט וללא לחץ. הזהרו שלא להכניס אצבעות או שלא "להישאב" פנימה לתוך התוף של הכננת.

5. עבודת המשיכה: משכו באופן רציף את הכבל (ולא ב"מכות קצרות"). ברכב שבו הכננת הוסיפו גז כדי לטעון את המצברים. אפשר ורצוי לעזור עם המנוע, בהילוך כוח (אם יש) וללא החלקה של הגלגלים.
דאגו כי הכבל מתגלגל על התוף באופן שווה לרוחבו כדי שלא ישבור את הגשרים/המבנה של הכננת. עצרו מידי פעם לבדוק את המערכת, לבדוק שהמנוע של הכננת לא רותח, ועל מנת להאט את הקצב ושוב לבדוק עצמכם.

6. סיום קיפול: קפלו את הכבל של הכננת במסודר על התוף (כדאי עם מעט התנגדות כדי שיתקפל מתוח), אספו את כל הציוד ובדקו שלא שכחתם משהו בתוך הבוץ... ובעיקר עשו הכל בנחת ובבטיחות (למרות האדרנלין הגבוה).

לכתבה מרחיבה על חילוץ עם כננת

לכתבה משפטית על נזק מחילוץ עם כננת


1613849198169

אחזקה, ציוד וסוגי כבלים

כננת היא מהאביזרים הפחות שימושיים בחיי היום יום אבל כשצריך אותה היא צריכה לעבוד היטב ולכן כדאי לבדוק מידי פעם את התקינות של הכננת.
ללא מצבר או מצברים טובים הכננת לא תעבוד, שכן היא דורשת חשמל רב. חשוב לוודא כי הכננת אינה מקצרת ואינה מרוקנת את המצברים.
רצועות גרירה, שאקלים, עוגנים, שרשראות, כפפות ושאר אמצעי חילוץ צריכים להיות באיכות מספקת כדי שלא יכשלו בעת העבודה.
גלגלת - מכפיל כוח, משפר מאוד את עבודת המשיכה של הכננת ואם נדרש אפשר גם הכפלה כפולה ומשולשת של הכבל.
כבל כננת - לרוב הכבל עשוי ברזל שזור. המלצתי לעבור לכבל סינטטי (כזה שאינו נמתח), ככל שיהיה יקר ואיכותי יותר החילוץ יהיה נוח ובטוח יותר.

קישור לכל אביזרי הגרירה והחילוץ בחנות של אתר השטח

1613849196228

קישורים למסעות והדרכות של אתר השטח:

להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן


1613849233761

תגובות

6 תגובות

1

אורח/ת - אלון שושני.

02 באפריל 2021 ב 16:36

רק לא הודעת שבזמן פעולת החילוץ בסיוע כננת אסור להימצא בקירבת הכבל וכל זאת אם הכבל יתנתק ואו יקרע הוא עלול לפצוע את העומד בדרכו בצורה קשה ביותר.

2

Ogash Ofer

02 באפריל 2021 ב 20:50

אורח/ת - אלון שושני. כתב/ה:
"

רק לא הודעת שבזמן פעולת החילוץ בסיוע כננת אסור להימצא בקירבת הכבל וכל זאת אם הכבל יתנתק ואו יקרע הוא עלול לפצוע את העומד בדרכו בצורה קשה ביותר.

"
אלון. ראשית אתה צודק!
ושנית זה מה שרשמתי בסעיף הבטיחות, יכול להיות שיש לחדד ולהוסיף:
״4.בטיחות: הושיבו נהגים טובים על ההגה של הרכב המחולץ ושל המחלץ,הרחיקו צופים מסביבת הכבל ומאזור העוגנים!השתמשו בכפפות לידיים ומשקפי מגן לעיניים ובעיקר עבדו לאט וללא לחץ.הזהרו שלא להכניס אצבעות או שלא "להישאב" פנימה לתוך התוף של הכננת. ״.

3

אורח/ת - רגב

11 במרץ ב 08:48

תודה רבה על ההשקעה וההסבר ,
רק הערה קטנה וחשובה .
הגלגלת לא מכפילה כח! , לפי דעתי חשוב לציין זה עלול לבלבל .

4

Ogash Ofer

11 במרץ ב 08:59

אורח/ת - רגב כתב/ה:
"

תודה רבה על ההשקעה וההסבר ,
רק הערה קטנה וחשובה .
הגלגלת לא מכפילה כח! , לפי דעתי חשוב לציין זה עלול לבלבל .

"
תודה.
כך נהוג לקרוא לגלגלת אשר עושה שתי פעולות:
1. שינוי כיוון (היכן שנדרש)
2. "הכפלת כוח" לפי העקרון הפיסיקאלי שאומר שאם במערכת המשיכה/הרמה יש גלגלת אחת, אזי הכח שנצטרך להפעיל בכדי להרים את המשקולת יקטן בחצי אבל אורך הכבל שימשך יוכפל בשתיים ויאט בשתיים את מהירות המשיכה.
אם נבנה מערכת גלגלות כפולה (של 2 "מכפילי כוח") אז הכוח שנצטרך להפעיל בכדי להרים או למשוך את המשקולת יקטן פי 4, אבל החבל אותו יש למשוך יגדל פי 4 וגם יאט פי 4 את המשיכה.

5

אורח/ת - Sag

15 במרץ ב 09:26

התלבטתי איזו תקופה אם צריך כננת או לא. בסוף החלטתי שאיפה שאני צריך כננת אני לא צריך להיות. אני פורסטר, לא דפנדר ואפילו לא פראדו. אגו בצד, עושה אחורה פנה עוד לפני שנכנס לבעיות 😁😁😁

6

Ogash Ofer

15 במרץ ב 09:27

הטיפ הזה (גם) בשביל מי שאין לו כננת:
https://4x4.co.il/article/10274