הכננת היא מנוע חשמלי המסובב תוף ועליו כבל שאיתו מושכים כלי רכב על מנת להזיז ולחלץ אותו ממקומו כאשר המנוע של כלי הרכב המחולץ אינו מספיק או אינו יכול לחלץ את הרכב בכוחות עצמו.
הכננת היא אחד האביזרים הנחשקים ביותר עבור רכב שטח, אך גם לה חסרונות ומגבלות שיש להכיר על מנת לבצע משיכה / חילוץ מוצלח ובטיחותי
לאחר שהכל הורכב בדיפנדר ובאמצע שנת הקורונה יצאנו לשטח - דרור ברלי, אמיר אוגש והח"מ נוסעים בדיפנדר המצויד בכננת החדשה ובשני מצברי האופטימה החדשים לבדוק את איכות יכולת המשיכה העצמית של הדיפנדר. לצורך הדגמה נתנו לכננת למשוך את הדיפנדר במעלה סלעי ללא כל עזרה מהמנוע, כשתיבת ההילוכים במצב סרק / ניוטרל (למעט בסוף המשיכה כשהגלגלים הקדמים כבר עלו על השביל). כמובן שאפשר היה וחכם הרבה יותר היה לנסוע סביב ולא לטפס על הסלעים, אך מה לא נעשה כדי לבחון ולהדגים...
1. תכנון: בדקו והחליטו להיכן לעגן את הכננת, כדאי שהמשיכה תהיה כמה שיותר בקו ישר מול התוף של הכננת. אם נדרש ואפשר השתמשו בגלגלות כדי "לשנות כיוון" ו"ליישר" את הכבל.
2. עיגון: בדקו שהעוגן שלכם יציב וחזק ושאתם לא גורמים לו נזק. אם נדרש הוסיפו עוגן נוסף שיתמוך בעוגן הראשי. עוגן יכול להיות כלי רכב אחר, עץ חזק, סלע, עוגן ייעודי לחילוץ.
חשוב לבצע עיגונים עם רצועות חביקה (גרירה) ולא עם קצה הכבל של הכננת שצריך להישאר ישר וללא עיקומים הפוגעים בחוזקו.
וודאו כי הכבל של הכננת אינו משתפשף בקרקע או בגורם אחר - אם כן "רפדו" אותו בחתיכת עץ או כבל סינטטי עטפו בשרוול הגנה.
3. הכנות: פרסו את הכבל של הכננת והשאירו מינימום 5 כריכות אחרונות על התוף, הוסיפו רצועות אם צריך, השתמשו בגלגלות על מנת "להכפיל את הכוח" (כוח המשיכה של הכננת), בדקו שוב שכל השאקלים סגורים היטב (כלומר סגורים עד הסוף ופתוחים בחזרה כרבע סיבוב) ושכל המערכת מחוברת ויציבה, הוסיפו משקל על הכבל כדי למנוע הצלפה במקרה של כשל (קרע) במערכת (זה יכול להיות שטיח מהרכב או בד כבד וכו'.
4. בטיחות: הושיבו נהגים טובים על ההגה של הרכב המחולץ ושל המחלץ, הרחיקו צופים מסביבת הכבל ומאזור העוגנים! השתמשו בכפפות לידיים ומשקפי מגן לעיניים ובעיקר עבדו לאט וללא לחץ. הזהרו שלא להכניס אצבעות או שלא "להישאב" פנימה לתוך התוף של הכננת.
5. עבודת המשיכה: משכו באופן רציף את הכבל (ולא ב"מכות קצרות"). ברכב שבו הכננת הוסיפו גז כדי לטעון את המצברים. אפשר ורצוי לעזור עם המנוע, בהילוך כוח (אם יש) וללא החלקה של הגלגלים.
דאגו כי הכבל מתגלגל על התוף באופן שווה לרוחבו כדי שלא ישבור את הגשרים/המבנה של הכננת. עצרו מידי פעם לבדוק את המערכת, לבדוק שהמנוע של הכננת לא רותח, ועל מנת להאט את הקצב ושוב לבדוק עצמכם.
6. סיום קיפול: קפלו את הכבל של הכננת במסודר על התוף (כדאי עם מעט התנגדות כדי שיתקפל מתוח), אספו את כל הציוד ובדקו שלא שכחתם משהו בתוך הבוץ... ובעיקר עשו הכל בנחת ובבטיחות (למרות האדרנלין הגבוה).
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
6 תגובות
1
אורח/ת - אלון שושני.
02 באפריל 2021 ב 16:36
רק לא הודעת שבזמן פעולת החילוץ בסיוע כננת אסור להימצא בקירבת הכבל וכל זאת אם הכבל יתנתק ואו יקרע הוא עלול לפצוע את העומד בדרכו בצורה קשה ביותר.
2
Ogash Ofer
02 באפריל 2021 ב 20:50
רק לא הודעת שבזמן פעולת החילוץ בסיוע כננת אסור להימצא בקירבת הכבל וכל זאת אם הכבל יתנתק ואו יקרע הוא עלול לפצוע את העומד בדרכו בצורה קשה ביותר.
"3
אורח/ת - רגב
11 במרץ ב 08:48
תודה רבה על ההשקעה וההסבר ,
רק הערה קטנה וחשובה .
הגלגלת לא מכפילה כח! , לפי דעתי חשוב לציין זה עלול לבלבל .
4
Ogash Ofer
11 במרץ ב 08:59
תודה רבה על ההשקעה וההסבר ,
רק הערה קטנה וחשובה .
הגלגלת לא מכפילה כח! , לפי דעתי חשוב לציין זה עלול לבלבל .
5
אורח/ת - Sag
15 במרץ ב 09:26
התלבטתי איזו תקופה אם צריך כננת או לא. בסוף החלטתי שאיפה שאני צריך כננת אני לא צריך להיות. אני פורסטר, לא דפנדר ואפילו לא פראדו. אגו בצד, עושה אחורה פנה עוד לפני שנכנס לבעיות 😁😁😁
6
Ogash Ofer
15 במרץ ב 09:27
הטיפ הזה (גם) בשביל מי שאין לו כננת:
https://4x4.co.il/article/10274
תגובות