שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

נקודה בשטח – תל קקון

שרידי מצודה צלבנית-ממלוכית, אתר הנצחה לקרבות במלחמת העצמאות, פינות ישיבה המפוזרות בין עצי חורשה המקיפה את המקום ותצפית מדהימה על האזור – וכל זאת באתר קטן יחסית במזרחו של עמק חפר
צילומים: מתי ברלב, דוד אלעזר, עדי אדר

על גבעה נמוכה הנישאת מעל השטח השטוח המקיף אותה, במזרחו של עמק חפר, מתנוססים למרחוק שרידיו של מבנה עתיק ימים, הבנוי אבני כורכר גדולות ומסותתות. זהו מבצר קקון, שנבנה בתקופה הצלבנית, נהרס על ידי הממלוכים ואחר כך גם שוקם בידיהם. סביב המבצר התפתח כפר שהפך בתקופה העות'מנית לבירת הנפה, עם חאן גדול ששירת את העוברים בדרך הראשית שעברה בסמוך אליו, שחיברה את מצרים עם סוריה.

בראשית שנות ה-30 של המאה הקודמת החלה התיישבות יהודית במזרח עמק חפר, תחילה הוקם קיבוץ עין החורש ולאחר יותר מעשור גם קיבוץ המעפיל. תושבי הכפר התנכלו להתיישבות החדשה, עם תקריות ירי אינסופיות, ובמהלך מלחמת העצמאות הוחלט לכבוש את המקום. המשימה הוטלה על חטיבת אלכסנדרוני, ולאחר קרב קשה שנמשך ימים מספר מול כוח מצבא עיראק שישב בכפר, נכבש המקום. התושבים ברחו לטול כרם ולא הורשו לחזור, ועל אדמותיהם הוקמו היישובים אמץ, גן יאשיה, עולש וחניאל.

היום התל הוא גן לאומי, שבתחומו נמצאת אנדרטה לחללי אלכסנדרוני. לפני כעשור החלו גם בעבודות לשיקום המבצר ולהכשרת האתר לקליטת מבקרים. בצדו המזרחי של התל הוקמה מרפסת תצפית ממנה נשקף נוף נפלא של השדות שלמרגלותיו, כשברקע מתנשאים הרי צפון השומרון.

איך מגיעים: התל נמצא על כביש 5803, בין מושב גן יאשיה לאמץ. למגיעים מכביש 6 ניתן לרדת במחלף ניצני עוז, לנסוע עד לצומת ניצני עוז ושם לפנות ימינה לכביש 574 ואחרי בת חפר פונים שמאלה עם השילוט לכיוון גן יאשיה.

ניתן לשלב ביקור בגן הלאומי כחלק מהמסלול המופיע באתר – "בדרך לים – מסלול טיול מרמות מנשה לעמק חפר" (קישור למסלול). המבצר נמצא מרחק קצר מאוד מנ"צ 18 שבתיאור המסלול.