ושוב אנחנו בחולות אשדוד כדי להתוודע לאמנות הנהיגה בדיונות, עם לקוחות סובארו – מותג ה-4X4 הנמכר ביותר בישראל, עם הפורסטרים שמצטיינים מאוד על הכביש ומפתיעים מאוד בשטח טרשי, אבל מסתבר שבנהיגה נכונה הם יודעים לתת בראש גם בחולות!
מאת: דרור ברלי
14/03/21
סובארו הוא מותג ה-4X4 הנמכר ביותר בישראל בשנים האחרונות, להיט מבוקש עם אחוז לקוחות נאמנים גבוה ביותר – כאלה שיחליפו סובארו WD4 רק בסובארו WD4 אחרת. אלה מכוניות נהדרות על הכביש, עם התנהגות דינמית מצויינת ורמת בטיחות גבוהה, נוחות, מרווחות ואמינות גבוהה.
והן טובות הסובארו גם בשטח – בהדרכות נהיגת השטח הבסיסית שאנחנו עורכים לרוכשי סובארו חדשות ביער בן שמן, רבים מופתעים לנוכח ביצועי העבירות המופגנים על ידי כלי הרכב התמימים לכאורה הללו. אבל מסתבר שסובארו 4X4 היא מכונית מרובת כישורים ויודעת לנסוע ממש טוב גם בחולות! וכמו כל תחום בנהיגה, בכביש ובשטח, גם בחולות צריך לדעת לעשות זאת נכון ובטוח – כדי להצליח להתקדם באופן מהיר וזורם, לא לשקוע ולא לגרום נזק לרכב.
חודש מרץ מסמל גם סוף החורף ותחילת האביב. גשמים עדיין יורדיםן פה ושם ומרווים את דיונות החול הצהבהבות שכעת הן עדיין פחות רכות וטובענייות, מה שלכאורה – רק לכאורה, דורש קצת פחות מיומנות בנהיגה, והפחתת לחץ אויר יותר מינורית. אבל גם בחורף, החולות הם שטח "שקרן" שרק ממתין לנהגים זחוחים או לא ערניים, שלא בוחרים קו התקדמות נכון ולא נחושים מספיק לתת חזק בגז....
נהיגת חולות היא מענגת ביותר ולכאורה נראית כמו משהו שקל מאוד לעשות – רוב נהגי השטח החדשים סבורים שבגלל שהחול רך ומלטף, פונטציאל הנזקים כתוצאה מטעויות נהיגה הוא נמוך עד זניח – זה נכון רק לכאורה ורק בתיאוריה. ואני מבטיח לכם שלא רק נהגי ג'יפונים נמוכים ומעוטרי פלסטיקים עדינים כמו הסובארו, למדו זאת בדרך היקרה..... גם רכבי שטח גיבורים ומסוקסים רבים חטפו חזק בדיונה. כי החול גם מטעה – הוא דורש מהנהגים/ות עירונת גבוהה ומחייב הקפדה על הרבה מאוד כללים ומי שטועה – לא רק ישקע ויזיע רבות בחילוצים מתישים, אלא עלול לגלות שהחול הרך והתמים יודע גם לעשות לנו צרות ולפעמים גם לפרק את האוטו ולהרביץ לנו חזק בכיס...
כמעט כל המשתתפים כבר עברו את הדרכת נהיגת הטרשים הבסיסית ומכירים את הרכב שלהם, מי פחות ומי יותר. אבל הם רוצים להיזכר ולרענן אינפורמציה לגבי המערכות האלקטרוניות מבוססות מערכת ה-ABS שגם בנהיגת חולות יש לתת עליהן את הדעת, בעיקר משום שכאן הן ממש מפריעות לרכב לצבור תנופה ולסחוט מהמנוע את כל כוחו – ובדיונות אנחנו רוצים שהמנוע ייתן לנו את המקסימום! הנסיון מלמד שבנהיגה נכונה, הבנת הרכב והוצאת המון אויר מהצמיגים, גם מנועים צנועים באופן יחסי יספקו ביצועים שיעלו חיוך על פני בעליהם.
לכן לא מוותרים על פרק התיאוריה ובדגש על סובארו, עם הנעה כפולה קבועה וגיר רציף, יתרונות וחסרונות בדגש מיוחד על סגנון הנהיגה שנדרש בחולות שצריך להיות אגרסיבי, מהיר וזורם והעיקר - עם הרבה תכנון מקדים – הפחתה מסיבית של לחץ האוויר בצמיגים, שמירה על תנופה, בחירה בקו נכון וזוית נכונה ב"ריצת ההמראה" לתוך דיונה תלולה, צמצום ככל האפשר של שימוש בבלמים, שמירת מרחק בין כלי הרכב ותנועות היגוי עדינות ומתונות, כי כל הפניית הגה קלה בעצם בולמת את הרכב. מצד שני, יש לנו כאן גיר רציף שמצריך התייחסות בהתאם, תכנון של אורך מסלול ההמראה ומהירות התנופה שצריך לקחת, ולאיזה לחץ אויר אנחנו צריכים לרדת בדיוק, הרי יש כאן צמיגי חתך נמוך רגישים מאוד לפנצ'רים ולצביטות?.... חלק מהפרטים קבועים וידועים מראש, חלק אחר צריך לגלות תוך כדי תנועה. כל רכב וכל נהג והסיפור שלו.
"כלל האצבע" שלי אומר שלפני שבכלל נכנסים לשבילי הדיונה, יש להפחית מהצמיגים לפחות חצי מלחץ האויר – זה נכון לשבילי דיונה שטוחים. אבל כאן יש לנו גם "סכינים" לטפס, ולכן אני מדגיש שנידרש להפחית עוד! ויש לזה משמעות בצמיגים שונים, עם סוליות שונות (כביש, חצי-חצי, שטח מלא) ובחתכים שונים. לסובארו המודרניות צמיגים בחתך נמוך, חתך 60 בפורסטר X/Z ו-55 בפורסטר-ספורט (המונח "חתך" מתייחס לגובה הדופן, באחוזים, מרוחב הסוליה. כל חתך שפחות מ-65 נחשב ל"חתך נמוך" וכלל שהדופן נמוכה יותר, כך הצמיג בעייתי יותר בנהיגת שטח ורגיש יותר להפחתות לחץ אויר) ואני משתדלים לא להפחית לחץ אויר בצמיגים כאלה בכל שטח שאינו חולות. כלל האצבע השני אומר שבלי לתת גז בנדיבות העסק לא יזוז – אבל אי אפשר לפתח מהירות בלי לטלטל ולחבוט את הרכב, מה שמחייב בחירת קו נכונה שתאפשר שמירה על התנופה הדרושה. משהו בסגנון של "הכי לאט שאפשר, הכי מהר שצריך" (או להפך?...) ובכל רכב זה קצת אחרת, פועל יוצא של הרבה מאוד משתנים – מבנה המתלים, סוג ומצב בולמי הזעזועים, גובה הגחון ופגושי הפלסטיק הפריכים מהקרקע.... וגם נחישות הנהג..... והיום יש לנו כל ירכב דומים עד זהים, כולם עם צמיגים שרגישים ללחץ נמוך וגם זויות מרכב קצת בעייתיות, במיוחד פגוש קדמי....
ובכל זאת הפחתנו את לחץ האוויר בנדיבות מכל הצמיגים כיבחולו תאי אפשר אחרת, ויצאנו אל הדיונה. השביל החולי המוביל אליה מלא ב"גלים" וכולל גם שיפועים על סכיני דיונה קטנים שצריך לטפס. אבל אחרי האזהרות וההנחיות איך לעשות זאת נכון, כולם מסתדרים היטב בטיפוסים ובירידות, נעים באופן רצוף ללא עיכובים או תקלות ומגיעים ללא בעיות אל מרגלות הדיונה הגדולה.
הדיונה הגדולה של אשדוד מתנשאת מעלינו, גבוהה, מאיימת. הדיונה ארוכה ומאפשרת לטפס עליה מהרבה נקודות – בכמה נקודות המדרון ארוך אבל פחות תלול ומתמתן לקראת שיא הגובה, בנקודות אחרות הוא קצר אבל תלול יותר. אני מסביר שמה שאנחנו מחפשים זה "מסלול המראה" שיאפשר לנו לצבור מהירות מספיקה, ובעיקר כניסה חלקה ככל האפשר למדרון, ללא טלטולים וקפיצות שיבלמו את הרכב ובעיקר ללא ה"מכה" המפורסמת בכניסה אל המדרון, מכה שיכולה לתלוש פגוש קדמי או לעקם קורת רוחב/קצה שילדה.... הדגמה עם הסופה הקשישה – קצת לא חוכמה, כי כאן יש מנוע גדול וחזק עם המון מומנט גם בסל"ד נמוך, זויות המרכב לא רלוונטיות בכלל ואני גם רוקנתי אויר בנדיבות מצמיגי הטויו MT הברבריים למראה... (תתפלאו, אבל צמיגי שטח מלא מיועדים יותר לבוץ ולסלעים ופחות מצטיינים על דיונות. מי שאוהב חולות, יעדיף דווקא צמיגי חצי-חצי/AT) או אפילו צמיגי כביש) הזקנה הישראלית המצולקת קורעת את הדיונה כמו שהיא יודעת, וזה הזמן עבור גיבורינו להתחיל לטפס.
נסיונות ראשונים קצת מהוססים ולא מוצלחים. זה הזמן לסגת אחורה עם הגה ישר ולא להישפך הצידה. ריצת המראה מעט ארוכה יותר, עם קצת יותר תנופה, וכל הפורסטרים מצליחים להגיע למעלה. עם מנוע ה-2.5 ליטר החזק (182 כ"ס) של הפורסטרים החדשים זה כמעט צפוי, אבל גם הדגם הקודם עם 2 ליטר ו-150 כ"ס "בלבד" מפגין ביצועים ראויים. מי שקצת קשה לו, מופנה אחר כבוד להפחית עוד קצת אויר מהצמיגים – וזה עובד כמו קסם. כשזה מצליח וקל, זה גם כיף גדול, והחבר'ה מתחילים לשחק על הדיונה כמו ילדים – עולים ויורדים ועולים ויורדים, אגב חיוכים דביליים מאוזן לאוזן.
עוד עליות וירידות מהדיונה, בין לבין כל מיני חבורות מסביבנו מפגינות ביצועים על טרקטורונים, אופנועים וכו', כולל כאלה שהגיעו מהצפון הרחוק, מביר-אל-מכסור, בכמה סופות מפלצתיות שקורעות את הדיונה, מחזירות אותנו לפרופורציות.... קצת צילומים ואנחנו עוברים הלאה, הפעם כדי "להטביע" את אחד הפורסטרים בחול כדי לתרגל חילוץ משקיעה. כולם רוקנו המון אויר מהצמיגים ולכן יהיה קצת קשה לשקוע, אבל מהר מאוד אני מוצא להם תלולית חול שתאפשר להושיב עליה את הדוגמן התורן, שנהגו מתבקש גם לתת בגז כמה שניות רצופות על מנת שארבעת הגלגלים המסתחררים יחפרו לעצמם "קברים" ואחיזתם בחול תפסיק להיות רלוונטית. תקיעה על אמת.
אני פורק את ערכת החילוצים מארגז הפגזים שבירכתי הסופה ומתחיל בהסבר קצר על חילוץ – איזה אבזרים כדאי לכלול בתיק החילוץ שלנו – ערכת תיקון פנצ'ר, קומפרסור אויר, את חפירה, רצועות ושאקלים, כפפות עבודה וכמובן – ערכת קפה! כי כל חילוץ מתחיל בקפה או תה, כדי להרגיע!.... הסבר קצר על כמה חשוב להגיע לדיונה מצויידים במשטחים מפזרי לחץ למיניהם (גם קרש או לוח עץ ואפילו שטיחוני הרכב יכולים לחולל פלאות!) ואז אזהרות והסברים לגבי השימוש הנכון בכל אבזר וכלי. כי בטיחות מעל לכל, וחיפוף כאן יכול לעלות בפגיעות קשות.
ועכשיו למלאכת החילוץ. בתקיעה כזו, צריך קודם כל לפנות חול מלפני ומאחורי כל צמיג בנפרד כדי לייצר לו "מסלול המראה". אבל לפורסטר מהלך מתלים צנוע למדי וכאן יש לנו ארבעה גלגלים שתלויים באויר.... חסכנו קצת חפירות. ועכשיו – האם אנחנו מבצעים חילוץ עצמי או שרכב אחר מושך?.... לאיזה כיוון מושכים? האם בנסיעה קדימה או ברוורס?... האם להרים את הרכב עם ג'ק? ומה אם הג'ק שוקע בחול ולא מרים את הרכב אלא דוחף את עצמו אל תוך החול?....
עכשיו זמן התכל'ס. היכרות עם נקודות הריתום/קשירה בסובארו, שמתחבאות מאחורי מכסה פלסטיק בתוך הפגושים, אליהן מבריגים את בורג הלולאה המסופק ע"י סובארו, שאליה נרתום את רצועת הגרירה באמצעות שאקל. הפורסטר של שוש נרתם ברצועה - משיכה קלה לא הספיקה, אז עוד אחת קצת יותר נחושה – והתקיעה מאחורינו. ובגלל שהייתם כאלה נחמדים, תקבלו קפה!
יום-חולות שכזה הוא כיף גדול שעובר מהר מדי. עוד לא התחלנו, עוד יש לי המון טיפים להעביר לכם... והופ – כבר שתיים וחצי אחר הצהריים וזמן לחזור לתחנת הדלק, לנפח אויר בצמיגים ולחזור הביתה. עוד הדרכת חולות טובה וכיפית הגיעה לסיומה, היה לי טוב וכיף אתכם, נהניתי להעביר לכם את הידע, וכמו תמיד – כמה טוב לגלות שאחרי הקשבה ותרגול, הביצועים משתפרים והופכים למרשימים. תודה רבה לכולם, אנחנו עוד ניפגש בשטח ובטיולים בקרוב!
למי שרוצה קצת לטייל באזור - מסלולי טיול:
לא רק חולות - מניצנים לחולות אשדוד
סלול טיול – חולות ניצנים
טיפ נהיגה בדיונות ובשטח חולי
לבנות אוטוסטראדה בחולות
הורדת אוויר בצמיגים בירידה לשטח
טיפ בטיחות: נהיגת קיץ בטוחה
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
4 תגובות
1
אורח/ת - ארנון
16 במרץ 2021 ב 10:38
הדרכה מעולה! מסתבר שהרכב הזה הוא חיית חולות כיפית במיוחד 😎
2
אורח/ת - שוש
18 במרץ 2021 ב 16:36
תודה דרור 😎
על יום גדוש חולות 🐾
ו .....
על הסבלנות, הידע, ההדרכה וההובלה 🎊
ו....
האומץ והאדרנלין 🎯
ו.....
טיפוס, ירידה וחילוץ מקצועיים ⛷️
ו.....
על ה Take away של מלא חולות שחזרו איתנו בכל מקום 😜
ו....
על החיוךךךךך 😁
3
אורח/ת - בני
18 במרץ 2021 ב 16:37
אכן היה יום מהנה בזכות קבוצה חביבה ומדריך יסודי ומשקיע( פעם שנייה שאני לומד ממנו). להתראות בטיולים.
4
אורח/ת - קותי ג.
18 במרץ 2021 ב 16:37
ההדרכה היתה דוגמה לשילוב נהדר של לימוד חשוב של נסיעה בחול, חילוץ ובטיחות, עם תרגול מעשי אתגרי מהנה ומטלטל, אם הייתי שותה חלב היתה יוצאת חמאה.😅
תודה מקרב לב לדרור ולכל החבורה האנרגטית.
תגובות