הדרכה "פתוחה" היא הזדמנות מצויינת לפגוש בעלי רכבי שטח לא חדשים מדגמים שונים, ללמוד על ההבדלים ביניהם, ללמוד להתמודד עם מכשולים בכל רכב על פי תכונותיו ויכולותיו ולהיווכח שבנהיגה נכונה, בסוף כולם עוברים ומגיעים לאן שרוצים
מאת: דרור ברלי
03/05/21
רוב ההדרכות שלנו הן עבור קבוצות הומוגניות - לקוחות של רכבי שטח חדשים. קבוצות של סובארו, של סוזוקי, של ג'יפ, של רקסטון. אבל להדרכה פתוחה מגיעים בעלי רכבי שטח מדגמים שונים שנרשמו להדרכה ביזמתם כדי להבין ולדעת לעומק את רכב השטח שלהם - והם מגיעים בדגמי רכב שונים בתכלית זה מזה.
גם להדרכה הפתוחה האחרונה התייצבו מדגם של כלים שונים זה מזה בתכלית במבנה ובייעוד – הפעם יש לנו לנדקרוזרים מדגמים שונים – פראדו 90 קצר, 120 קצר ו-150 ארוך, רנגלר JL ארוך, רקסטון, ג'יפ צ'רוקי KK, ואת כלי הרכב המשופרים של המדריכים: הגרנד צ'רוקי WK של אורי והסופה שלי.
הפעם אין לנו אנדרדוגים בדמות ג'יפונים נטולי הילוך כוח, על צמיגי חתך נמוך עדינים ומגבילים, זוויות מרכב וגחונות נמוכים ובעייתיים. כל הכלים הפעם הם רכבי שטח ראויים – בעלי תיבת העברה עם הילוך כוח. אבל הם שונים זה מזה במבנה וככל שמתקרבים למגבלות - גם ביכולות. יש לנו כאן כלים בעלי שילדה ומרכב נפרדים, אבל גם כאלה בעלי מרכב אחוד. יש סטנדרטיים ויש מוגבהים. יש בעלי מתלה קדמי נפרד, ובעלי צמד סרנים חיים. חלק על צמיגי כביש, אחרים על צמיגי חצי-חצי וחלק על צמיגי שטח מלא אגרסיביים. הרוב אוטומטיים, אבל הרכב שלי ידני – כאלה הבדלים מהבדלים שונים, שלכל אחד מהם יש משמעות בשטח, יתרונות וחסרונות. ואת כל הפרטים הקטנים האלה צריך לדעת, כדי ללמוד לגשת נכון לאמנות נהיגת השטח. לעשות את זה נכון, בדגש על בטיחות, שמירה על הרכב ושמירה על שלמות הטבע.
וללמוד לעשות את זה נכון, זו מטרת היום הזה. לכן אנו מתמקמים בחורשה המוצלת לצידו של השביל הירוק שבכניסה לשמורת הר חורשן לשיעור התיאורטי - יש כאן צל, ולנו יש כסאות וערכות קפה וגם הרבה סבלנות.
אז מה זה רכב שטח? איך הוא עובד? למה מה שהכי חשוב זה לא הכוח אלא האחיזה והמשיכה? איך עובד דיפרנציאל? ולמה יש כלי רכב בעלי 2 דיפרנציאלים בלבד ובעלי 3 דיפרנציאלים?... ומה זה לעזאזל הילוך כוח?.... בקרת משיכה?... נעילת דיפרנציאל?.... זה המקום לשאול שאלות ולא להתבייש, וכל התשובות מסופקות במקום. בליווי הסברים טכניים על עוד כל מיני דברים כמו זויות מרכב, קטרי גלגלים, מערכות עזר לבטיחות ולעבירות כמו ABS, ESP ו-ETC שבתכל'ס עושות מניפולציה על מערכת הבלמים כדי "לרמות" את הדיפרנציאל ואפילו את חוקי הפיסיקה, ושאר פרטים טכניים שחלקם עלולים לעשות בלגן במוח למי שאינו בעל ראש טכני, אבל הם חשובים כדי להבין איך כל המכלול הזה שנקרא "רכב שטח" באמת עובד בתכל'ס.
ואז גם מדברים קצת על נהיגת שטח. יש עקרונות בסיסיים של בטיחות שלדעתנו ייהרג ובל יעבור, לא חורגים מהם – כמו לחגור חגורת בטיחות ולהחזיק את ההגה בשתי ידיים, כמו להסתכל רחוק קדימה ולנהוג באופן "מתוכנן", כמו לבדוק את המכשולים ברגליים ובעיניים לפני שמסתערים עליהם, וכמו לא להתבייש לשפר את הציר באמצעות אבנים, היכן שצריך ומתבקש והעיקר – גם אם העלייה שלפנינו נראית מה זה קלה, לא להתבייש להטיל ספק ולבדוק לפני שמסתערים. כי כשיש ספק אז אין ספק, ובטיחות לפני הכל.
ואחרי שדיברנו הרבה, הגיע הזמן לתרגל, ואנו פונים לעבר המכשול הראשון. "הנקיק". אני מתייחס למכשול הזה כאל "טיפול בהלם" עבור נהגי שטח טירונים. יש כאן מכל טוב – גם חריץ עמוק משולב בסיבוב חד של 90 מעלות שמאלה, עלייה, בורות הצלבה, מדרגות אבן – הכל ביחד בקטע אחד של 20-30 מטר בלבד. כאן יבואו לידי ביטוי כל הדברים שדיברנו עליהם ויכניסו את החבר'ה לעניינים. הייתי מאוד מופתע אם מישהו מהמודרכים היום היו מתקשים כאן – בכל זאת, אלה רכבי כביש-שטח ראויים בעלי מנועים עתירי כוח, בקרות משיכה יעילות ומרווח גחון מספק. הרקסטון קצת יותר נמוך מכל השאר, צמיגיו מעט יותר עדינים, אבל עדיין יש הילוך כוח ובקרת משיכה שעובדת ולכן בכלים ברמה הזאת, הדגש אינו על "עובר/לא עובר" אלא על ביצוע חלק ואלגנטי, נטול קפיצות ועצירות. וכפי שאורי ואני ציפינו, כולם עומדים במשימה.
אחרי הנקיק, מטפסים לפסגת ההר מהשביל האדום המכונה בפי המקומיים "סובב פסגה". גם כאן יש מכל טוב – עלייה ארוכה רצופה מדרגות ובולדרים ופיתולים וחריצים וקצת מדרונות, וגם צריך מעט כיוונים פה ושם כדי להניח גלגלים במקומות הנכונים, אבל החבורה שלנו לא מתרגשת. גם הטיפוס לפסגת נ.ג. 186 עובר ללא בעיות וקל לראות שהחבר'ה כבר ניגשים למכשולים בטבעיות וללא חשש והביצוע שלהם חלק וזורם.
כבר מאוחר. אבל אנחנו לא מוותרים על התמקמות בצל ופריסת אמצעי החילוץ הנדרשים בכל רכב שיוצא לטיול בשטח. הסברים על כל כלי וכלי, איך רותמים רצועה ושאקל ולהיכן, איך לתקן פנצ'ר, איך לשרשר רצועות, איך לשמור על בטיחות בזמן העבודה ואיך להתחיל נכון את החילוץ – קודם כל קפה!!!
היה מצוין, עם קבוצה קשובה, מהירת תפיסה, שכיף להוביל. תודה לכולכם ואני מצפה לפגוש אתכם שוב בטיולים שלנו!
ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
טיפים לנהיגה בשטח:
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
3 תגובות
1
אורח/ת - צבי ג.
12 במאי 2021 ב 13:17
דרור, תודה רבה על יום הדרכה מלמד ומהנה!
2
אורח/ת - יואב ש.
12 במאי 2021 ב 13:18
המון תודה היה אחלה של יום
3
אורח/ת - אורי ש.
12 במאי 2021 ב 13:18
תודה רבה דרור
תגובות