יצאנו להדרכת נהיגה בשטח טרשי של סובארו דרייב - המועדון הרשמי מטעם חברת סמלת, וכפי שהעידו המשתתפים: היתה חוויה מדהימה עם ההדרכה, בזכותה עברנו את מחסום הפחד, מקווים להיפגש בשבילים
מאת: אמיר נחומי
09/05/21
לצורך ביצוע ההדרכה המעשית נחלקנו לארבע קבוצות בניצוחם של המדריכים, שכל אחד הוביל את הקבוצה שלו מ"תחנה" ל"תחנה" בהן הודגמה ותורגלה הנהיגה במצבי הקרקע השונים.
אנו נוהגים להדגים את הבעיות הבאות ופתרונן באמצעים טכנולוגיים וטכניקות נהיגה:
1. אובדן אחיזת גלגל בקרקע
2. התגברות על קמטי קרקע משמעותיים לרבות מדרגות סלע
3. מעלה תלול הכולל בעיית אובדן אחיזה
4. מורד תלול מאוד
5. שיפעי צד
6. נסיעה בשבילים ליישום הנלמד תוך ביצוע עצמי כשבמקומות הבעייתיים המדריך שוב חונך כמו בתירגול מצבים בבודד.
ההדרכה המעשית מתמשכת על פני רוב זמן המפגש, וכוללת התנסות אישית וצפייה תוך קבלת הסברים "בגוף הסרט" של המדריך בהתנסות של חברים אחרים בקבוצה. וכך היה.
פני הקרקע בשטח הן התבליט והן סוג הקרקע יגרמו בהרבה מקרים למצב בו אחד הגלגלים מאבד את המגע עם הקרקע ובהיותו חופשי באוויר אין עליו התנגדות לתנועה. במצב זה, מאופן המבנה שלו, הדיפרנציאל מעביר לגלגל החופשי את כל התנע של המנוע, ויתרת הגלגלים שיכולים להניע את הרכב עומדים דומם ללא כל תנע.
על בעיה זו ניתן להתגבר אך ורק באמצעים טכנולוגיים שאכן כל הרכבים המודרניים מצויידים בהם וגם ידידנו הסובארו, ורק נותר הוא שהנהג ינהג "נכון" והמערכת הזו שנקראת בקרת אחיזה אלקטרונית תעשה בשבילו את העבודה.
בהגיענו לתרגול מעלה, אנו "פותחים" מיני הדרכה תיאורטית ומסבירים את שצפוי לנו בטיול, בהגיענו למעלה.
1. זווית הטיפוס
2. סוג הקרקע
3. מבנה הקרקע
4. מכשולים לפני, באמצע, ובסוף המעלה.
5. אורך המעלה (10 - 20 מטר = קצר, 100 מטר - 2 ק"מ = ארוך).
לאור כל הפרמטרים הללו אנו נותנים את תדריך הנהיגה. "עשה" ו- "אל תעשה".
הסובארו, משיקולי היצרן, הוא רכב שאין לו "הילוך כוח". מה זה אומר? שיהיו בשטח מעלות בזווית שלא לאפשר למנוע של הרכב עם יחס העברה סופי של הילוך רגיל (אפילו נמוך ככל שיהיה) למשוך את הרכב בעליה. אנו מדגימים בהדרכות סובארו מעלה שהוא על מגבלת היכולת של המנוע של הרכב למשוך אותו במעלה, בטכניקת נהיגה שעוזרת למנוע שנותן מומנט עם תנע שצוברים לקראת המעלה, ומכוח ההתמדה התנע הזה מצטרף למומנט המנוע ומסייע לנהג לצלוח את המעלה. כאשר טיב הקרקע הוא תחוח ודרדרתי אנו מסבירים את שיש לעשות. כאשר יש מכשול באמצע המעלה - אנו מסבירים מה ראוי לעשות. הסרטונים הבאים מדגימים מעלה "שנכשל" עקב העדר תנע מספיק לסיוע למנוע, מעלה שנכשל עקב כישלון מערכת בקרת האחיזה להתגבר על אובדן אחיזת אחד הגלגלים, ומעלה שצלח כאשר ממלאים כלשונן את הוראות המדריך.
בהגיענו למורד תלול, אנו פטורים מבעיות כוח מומנט תנע וכו', אבל, אמא אדמה שמושכת כל דבר לעבר מרכז ביטנה, אינה מבטיחה שנגיע למטה ללא פגע. ולכן הירידה במורד תלול היא טכניקת נהיגה והכוונה בבחירת נתיב נכון ומתאזרים בכל הסבלנות שבעולם לרדת באיטיות תוך מיצוי מערכות בקרת ירידה אם קיימות ו/או שימוש מושכל בבלמים. לאמור בסובארו X מוד למי שיש, בקרת מורד למי שיש והכי חשוב - רגל על הבלם כל הזמן.
בחירת נתיב - הודגמה ותורגלה חציית תעלה
מורד תלול טומן בחובו שני סיכונים עקריים:
1. אובדן בלימה והתדרדרות במורד הגורמת לפגיעות ברכב ובגחונו
2. אודן בלימה ואובדן היציבות האורכית - התהפכות.
המשתתפים תורגלו בטכניקה הנכונה לירידה במורד תלול 38 מעלות ועברו את התרגיל בהצלחה.
שיפועי צד של שבילים בישראל נובעים מאופן פריצת הדרכים שנעשתה עבור רכבים מבצעיים צבאיים בעיקר, אך גם לרכבים המבצעיים של חברת החשמל.
שיפועי צד טומנים בחובם סכנה ממשית לתאונות בשטח ולנזקים בגוף וברכוש. את הבסיס התיאורטי הסברנו בשיעור התיאורטי. והוא כולל שיווי משקל יציב, שיווי משקל אדיש והתהפכות. בשטח תרגלנו את הנוהגים בשיפוע צד בטוח שבו הרכב בשיווי משקל יציב (בלתי ניתן להתהפך), והסברנו טכניקות וצעדים שנועדו להגביר את הביטחון לאי התהפכות במצבים שבו הרכב מתקרב לשיווי משקל "אדיש".
אופן התרגול: בחרנו דרך שלצידה קרקע בשיפוע של כ-25 מעלות. אנו מעלים את המתרגלים לשיפוע ונותנים להם להתרשם ול"הרגיש" לא נוח בשיפוע ולאחר מכן בפינה מוצלת פוחים שוב "מיני שיעור" ללמד בו את כל העקרונות, השיטות וה"טיפים" של נהיגה בשיפוע צד, לרבות הגברת הבטיחות.
אקורד הסיום של הדרכת נהיגת השטח הוא נסיעה בשיירה בשבילי המקום לפינה מוצלת בקרחת אחד היערות לשיחה בעינייני צמיגים, מבנה, חוקי מדינת ישראל, "טיפים" לרכישה, לחצי אוויר בהתאם לקרקע, שדרוג - מיגון והגבהות, חילוצים וגרירות, טיולים, ציוד ברכב, ותיאור של אתר השטח הישראלי, חנות האתר, ובראש המדריכים המנוסים והאחראיים, מסלולי הטיולים המתוכננים בקפידה ובהתאמה לכלי הרכב המוזמנים לטיולים, והמסקנה מנסיונם של רבים:
הכי זול לטייל עם מדריך (ורצוי באתר השטח הישראלי).
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
14 תגובות
1
אורח/ת - מיקי
13 במאי 2021 ב 12:38
ראשית, תודה לצוות על הארגון המופתי של הבוקר.
ההדרכה על שני שלביה היתה מקצועית, מועברת היטב והציגה יפה את יכולות הרכב. מתאר לעצמי שאצטרף לעוד מפגשים.
תודה רבה ושנדע ימים שקטים.
2
אורח/ת - איציק ותמי
19 במאי 2021 ב 11:52
גם לנו היתה חוויה מדהימה עם ההדרכה של אמיר. בזכותך עברנו את מחסום הפחד, מקווים להיפגש בשבילים.
3
אורח/ת - עציון
19 במאי 2021 ב 11:52
תודה רבה ל4x4 ובמיוחד ליחיאל שהדריך את הקבוצה שלי. ההדרכה נגעה במספר נושאים חשובים. הסברים קצרים ואפקטיביים, התנסות אישית לכל מודרך, והכי חשוב למדנו להכיר ולסמוך על הרכב ועל יכולותיו. אני חייב להודות שהופתעתי לטובה מיכולות העבירות של הxv החדש שלי.
המון תודה ומקווה שניפגש בהמשך בטיולים.
4
אורח/ת - שלומי צ.
19 במאי 2021 ב 11:52
גם לי היתה חוויית נהיגה מלמדת ומתגמלת בשטח
עם יחיאל המוביל והמועיל.
עכשיו מצפה ליישם ולהתקדם בטיולי נהיגת שטח עימו.
5
אורח/ת - דניאלה י.
19 במאי 2021 ב 11:53
תודה רבה נהננו מאד מהחברה וההדרכה המעולה של אמיר. נפגש בשבילים
6
אורח/ת - שמעון א.
19 במאי 2021 ב 11:53
לגיא תודה רבה על היחס והמקצועיות. תודה לכל חברי הקבוצה על ההשתתפות והרצינות ועל מהלך יום יעיל, מהנה ומלמד. ( כמובן תודה על הסרטונים והתמונות ) . בתקוה למפגשים נוספים
7
אורח/ת - שמואל כ.
19 במאי 2021 ב 11:54
יחיאל, תודה רבה, לא האמנתי שהרכב מסוגל לעבור בשטח בצורה כזו, ההדרכה שלך היתה מצויינת
8
אורח/ת - שמעון פ.
19 במאי 2021 ב 11:55
מאוד נהנינו הדרכה של יחיאל הייתה מקצועית
קיבלנו תשומת לב אישית ורצינית עם חיוך
בטוח ניפגש בעתיד
9
אורח/ת - אריה ג.
19 במאי 2021 ב 11:55
תודה יחיאל על ההדרכה המקצועית .
10
אורח/ת - עינב וירון
19 במאי 2021 ב 11:55
אמיר, אתה מקצוען אמיתי 💪🏻 למדנו ממך המון. אתה מעביר את הידע בצורה מעניינת ופרקטית, היה תענוג.
תודה רבה 🌸
11
אורח/ת - יריב פ.
19 במאי 2021 ב 11:56
גיא, תודה רבה על הדרכה מקצועית ומהנה.
12
אורח/ת - צביקה א.
19 במאי 2021 ב 11:57
שמח מאד שהשתתפתי בהדרכה שנערכה היום.
למדתי הרבה דברים חדשים ומועילים אף שאני נוהג 12 שנים בסובארו פורסטר בדרכי שטח.
הידע הרב וההדרכה הקולחת של אמיר הפכו את ההדרכה וההנחיה בשטח לחוויה מרנינה.
חן חן.
13
אורח/ת - טל וציפי
19 במאי 2021 ב 11:57
תודה רבה, גם אנחנו נהנו מאוד, למדנו הרבה והופתענו מהעבירות של הרכב. גיא ההדרכה הייתה נהדרת 🙏.
14
אורח/ת - דוד ק.
19 במאי 2021 ב 11:57
תודה לחיים האלוף על ההדרכה המקצועית והחוויתית.נהננו מאד👏
תגובות