שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכה נהיגה פרטית: וולבו XC60T8, יער בן שמן - 28/5/21

הדרכה נהיגה פרטית אחד על אחד היא יותר מעמיקה ונקודתית. ההדרכה גם יותר מאתגרת כשמגיע נהג ללא נסיון שטח קודם משמעותי, ברכב שלכאורה אינו בעל אוריינטציה של "שטח", כמו הוולבו XC60 ועוד היברידי פלאג-אין, "חצי חשמלי".
איך יתמודד השוודי המעודן עם סלעים, מעלות והצלבות?.... באתי סקפטי, יצאתי מופתע!

הדרכת נהיגה - הבחירה של המקצוענים


אני אוהב להדריך אנשים רציניים. כאלה שמתייחסים ברצינות גם לתחביבים שלהם. למשל, נהיגת שטח. ישראלים רבים זוכים לצבור נסיון בנהיגת שטח בצבא, שאותו הם לוקחים עימם לאזרחות, רוכשים רכבי שטח ומטיילים. אחרים שלא טעמו הגה של ג'פ"ס, נ"נ, סופה או האמר, צוברים את הנסיון שלהם בעצמם, דרך הרגליים והארנק... או שמגיעים להדרכת נהיגה מסודרת.

שוק רכבי הכביש-שטח עבר ועובר שינוי כיוון קיצוני בשנים האחרונות – מספרם של רכבי השטח האמיתיים, כאלה שנועדו באמת לעבוד בשטח ויכולת נסיעה על כביש היא מבחינתם רק בונוס, הולך ומתמעט. נשארו רק רנגלר וג'ימני. מה-SUV ה"קלאסיים" שידעו לעשות טוב גם וגם, נשאר רק הלנדקרוזר. אייקון שטח מיתולוגי כמו הדיפנדר הפך למשהו שונה לחלוטין. גרנד צ'רוקי הוא כבר מזמן יותר פרייבט מאשר ג'יפ, ושמות גדולים אחרים כמו פאג'רו וטרופר כבר מזמן לא מיוצרים. נשארנו עם כמה טנדרים ועם המוני "SUV" שהם בתכל'ס רכבי כביש משובחים, מעודנים ומפנקים, אבל שטח לא בדיוק ברפרטואר שלהם.

image

וולבו XC60 בשטח


וולבו XC60 מהדור השני הוא דוגמה מצויינת לרכב שכזה. SUV בנוסח האירופאי החדש – רכב כביש משובח, מפנק, מפואר ומאובזר. מול עיני מתכנניו עמדו דרישות השווקים הגדולים במערב אירופה, ארה"ב וסין, שהשתנו לחלוטין בשני העשורים האחרונים.
נסיעה בשטח? משהו שלחלוטין הולך והופך ללא פוליטיקלי-קורקטי. SUV אירופי עדכני צריך לדעת לנסוע טוב – ומהר - בעיקר בכביש. רגולציות שהולכות ומחמירות דוחקות הצידה את מנועי הדיזל המזהמים לטובת מנועי בנזין וכדי לספק את עדרי כוחות הסוס הנדרשים על מנת לדהור באוטובאן כבר לא בוחרים בנפחי מנוע גדולים אלא במנועים קטנים ומתוחכמים, מוגדשי טורבו עד צאת נשמתם. כדי לחסוך בדלק ולהוסיף עוד כוח, מוסיפים מנוע חשמלי – רכבי PHEV או פלאג-אין הם שלב הביניים השני בדרך מהנעה ע"י מנועי שריפה פנימית להנעה חשמלית מלאה שנרצה או לא, תתפוס את ההובלה. והשטח, מה איתו? הכל בסדר, תודה ששאלתם – כל עוד לא תפגעו בצמיגי החתך הנמוך, בחלקי הפלסטיק ובגחון הרגיש והפגיע. האם דינו נחרץ להישאר על כבישים ולדדות בזהירות על שבילים כבושים בלבד?

image

אריק, בעליו של ה-XC60T8 פלאג-אין הלבן שהגיע להדרכה, לא מביא עימו מור"קים מסמרי שיער של לועס סלעים וציריות. הוא לא בא מסיירת מטכ"ל עם סכין בין השיניים ואין לו אפילו נסיון שטח של שריונרים. הוולבו הגדול, המפנק והמעודן מתאים לו מאוד ביומיום, אבל הוא כן רוצה לטייל מדי פעם. לא להתעמת עם מעלות מפחידים ושפ"צים מסמרי שיער, אבל "טראומה" של טיול תמים שבו נקלע לקשיים ולא כל כך ידע מה לעשות, עדיין חרוטה אצלו בראש. הוא רצה לדעת איך עושים את זה נכון ובטוח, עם התחשבות במגבלות המובנות של SUV מודרני.

להדריך ולתרגל נהיגת שטח בכלי רכב כזה ולצאת מזה ללא נזקים וללא דרמות, זה חתיכת אתגר בפני עצמו ואני מודה שזו פעם ראשונה עבורי בשטח אמיתי עם רכב כזה, שלכאורה "לא מתאים". אבל לאחר בדיקה מעמיקה יותר (שכוללת התפרקדות מתחת לרכב והצצה מקרוב מתחת לשמלה שלו) יש סיבות לאופטימיות זהירה להמשך היום.

ראשית – קל להתרשם שמישהו תכנן את הרכב הזה בכובד ראש. אמנם מדובר בפלטפורמה של מכונית כביש עם מרכב אחוד, מתלים נפרדים קצרי מהלך וצמיגי חתך נמוך, ונפח המנוע הוא קצת פחות מ-2,000 סמ"ק בלבד (איך אומרים האמריקאים? "רק חלב ומיץ תפוזים באים ב-2 ליטר"...) אבל. ויש כאן אבל גדול.

הצמיגים אמנם בחתך 55 על חישוק בקוטר 19' מוגזם כמקובל כיום ב-SUV פרימיום, אבל הקוטר הכולל של הגלגל בעצם לא רע בכלל. כ-30 אינץ'. זה לא מרשים בהשוואה לרוביקון משופר, אבל כשאנחנו מדברים על ג'יפונים (והאוטו הזה הוא ג'יפון, קרוסאובר) מדובר בקוטר מכובד. וכולנו יודעים ש"גלגל גדול מקטין מכשול". זויות המרכב ומרווח הגחון של ה-XC60 גם הן טובות מכל מה שהכרנו עד כה בג'יפונים. ואם המרווח הסטנדרטי לא מספיק, הוולבו של אריק מצויידת במערכת מתלי האוויר האופציונלית שיודעת להרים את המרכב ולהרחיק את גחונו מפגעי השטח בעוד כמה סנטימטרים יקרים. הגחון עצמו שטוח לחלוטין ומסודר בחוכמה, הסוללה היקרה של מערכת הפלאג-אין מוגנת בלוחות פלסטיק מפני גירודים ומכות קלות.
מערכת ההנעה 4X4 כאן "לא אמיתית"? לכאורה זה נכון. בוולבו ההיברידי הזה מנוע הבנזין מניע את הגלגלים הקדמיים בלבד. צמד הגלגלים האחוריים מונע ע"י מנוע חשמלי שנמצא צמוד לדיפרנציאל האחורי, כך שאין כאן גל הינע אחורי ארוך. ב"תעלה" שלו (הדרושה לגל הינע אחורי בדגמי XC60 שאינם היברידיים) מנותבים מכלולים אחרים וכך הם בעצם מוגנים ממכות. ומה עם כוח? טוב ששאלתם, כי כוח דווקא יש כאן הרבה. המון. נפח המנוע אמנם 2 ליטר בלבד, אבל בסיוע מגדש טורבו הוא משחרר 316 כ"ס. לזה תוסיפו את 87 כ"ס של המנוע החשמלי ואת שפע המומנט שהוא מספק מסל"ד 0 (למנועים חשמליים עקומת מומנט מקסימלי שטוחה לחלוטין, לכל אורך טווח הסל"ד שלהם) ותקבלו מעל 400 כ"ס והמון מומנט – אלה נתוני תפוקה וביצועים של מנועי V8 עתירי נפח, זללני דלק כמו מעבורת-חלל ומזהמים כאילו אין מחר, שתוך שנים ספורות ייעלמו מהשוק וייראו כמו מנועי קיטור מלפני 100 שנים ויותר - זכרון רחוק בלבד. ברוכים הבאים לתחילת העשור השלישי של המאה ה-21!

את היום התחלנו בהכרה של המערכות בוולוו XC60T8 פלאג-אין: דיפרנציאלים, מערכת ההנעה הייחודית, מערכת ESP וחשיבות הכיבוי שלה בשטח, הבנת אופי פעולת מערכת בקרת משיכה, בחירת קו נכון, שימוש ביתרון מובנה כמו מערכת מתלים שניתנת להגבהה בזמן מעבר מכשול, וגם דגשים על נהיגה נכונה כמו ישיבה נכונה מול ההגה ואחיזתו באופן נכון.

image

קצת מכשולים


ואז יצאנו לתרגל מכשולים. קצת אבנים, בורות וקטעים משובשים שבג'יפונים אחרים, נמוכים ועדינים, דורשים משנה זהירות, חלפו תחת גחונו של השוודי המגודל ללא כל גירודים או דרמות – והסקפטיות שלי החלה להתפוגג.

המעלה הטרשי לאורך קו החשמל ביער בן שמן הוא מקרה-מבחן קלאסי – יש כאן דרדרת, מדרגות סלע, טרשים חדים והצלבות. כל הג'יפונים מצליבים ומנופפים כאן גלגלים באוויר ומערכת בקרת המשיכה שלהם נאלצת לעבוד שעות נוספות. הם עולים, אבל לא קל להם. אבל על הוולוו הזה, העליה הזו לא עשתה שום רושם. הוא פשוט נסע בניחותא, עלה עד למעלה וזהו. לשניה תהיתי אם אריק מביא עימו נסיון שטח משמעותי קודם ורק מחמת הצניעות לא סיפר לי?.... מסתבר שלא. אפס נסיון. הוא רק ביצע מה שאני אמרתי לו לעשות, והרכב עשה את כל היתר.

image

תרגול שיפוע צד, נושא רגיש אצל אריק, טופל לעומק. גם כאן ה-XC60 מפגין יתרונות מובנים: מדובר במכונית גדולה ורחבה מאוד, עם מרכז כובד נמוך במיוחד (הסוללה של מערכת ההנעה החשמלית היא מכלול כבד מאוד שממקום נמוך מאוד, מנמיך את מרכז הכובד ותורם ליציבות. מעבר לזה – מערכת מתלי האוויר מאפשרת לא רק להגביה את המרכב אלא גם להנמיך אותו, מורידה את מרכז הכובד עוד ואם זה לא מספיק, מתלי אוויר מאזנים את מרכב הרכב ומפצים על שקיעת מתלים בצד הנמוך בזמן נסיעה בשיפוע צד. התוצאה של זה היא ביצועים חריגים, יכולת גבוהה ורמת בטיחות משופרת ביותר בהתמודדות עם זויות צד, לא רק בהשוואה לרכבי שטח טהורים ומשמעותית פחות יציבים, אלא גם בהשוואה לג'יפונים מודרניים אחרים.

image

image

image

עכשיו אני כבר מלא הערכה ליכולות הרכב, אריק חניך ממושמע שמבצע למופת והבטחון שלי ברכב ובנהג מרקיע שחקים ואנו פונים לטיפוס העליה של "הבוסטר". קבוצות אחרות מתרגלות כאן, כולם מתפלאים למראה הג'יפון השוודי המצוייץ שכאילו לא שייך לסיטואציה. פה ושם נשמעות דאחקות על הנזקים שעוד רגע ייגרמו לו כאן... אבל אריק רק מוודא מהו הקו הנכון, ואז נכנס לרכב, אוחז בהגה בשתי ידיים, נותן קצת בגז ופשוט עולה עד למעלה בלי להתעכב ולו שניה. פה ושם גלגל קדמי מסתחרר מעט, אבל בקרת המשיכה עובדת ביעילות ושפע המומנט שהמנוע החשמלי מזרים לגלגלים האחוריים פשוט דוחף אותו למעלה מעדנות, בלגימה אחת. גם בירידה, קוטר הגלגלים ומרווח הגחון של הוולוו מרחיקים אותו מכל סכנת פגיעה בפגושים או במפתנים והוא פשוט גולש ללא דרמה וללא חשש. מכאן לעוד ירידה, קצרה ותלולה, ולעוד טיפוס קטן, שום דבר לא קשה מדי לג'יפון המפתיע הזה.

image

image

image

אלמלא השבת שעומדת להיכנס יכולנו להמשיך להשתעשע כך עוד כמה שעות, אבל כבר סוף היום. נשאר לנו רק לעבור על תיק החילוצים ועל רשימת הציוד שצריך שיהיה לנו בבגאז' (גלגל רזרבי! איך זה שאין גלגל רזרבי במכוניות יוקרה....) כשאנחנו יוצאים לשטח, על תקן של תעודת ביטוח למקרה שניתקע – וכידוע, כולם נתקעים. לא רק ג'יפונים, גם ג'יפים גיבורים (בעיקר ג'יפים גיבורים...). אריק הפגין נהיגה מצויינת ושקולה, הבטחון שלו בעצמו וברכב עלה ורק זה כבר מהווה השגת המטרה במלואה. אבל ההפתעה מהיום הזה היא כולה שלי, מהיכולות הגבוהות שמפגין הוולבו XC60T8 – לכאורה ג'יפון-פרימיום פלאג-אין אירופאי מגודל שמה לו ולשטח – אבל מסתבר שמהנדסי וולוו חשבו כאן לעומק על הרבה דברים, ורמת הביצוע תכל'ס בשטח היא לא פחות ממרשימה. למרות שלא ריחמנו ולא ויתרנו על אף מכשול, סיימנו את היום הזה ללא פנצ'רים וללא אף גירוד או נגיעה בגחון או בפגושים.
לא, זה לא רוביקון ולא לנדקרוזר ולא סופה ואפילו לא ג'ימני, אבל בפרופורציות הנכונות, ובהתחשב במגבלה המובנית של צמיגי חתך נמוך (שכיום כמעט כל רכב מודרני סובל ממנה), זהו כנראה "סליפר" אמיתי – ג'יפון נטול הילוך-כוח שאולי לא רואים עליו שהוא בעל יכולות גבוהות – אבל הביצועים שלו מרשימים ובעל פוטנציאל מעניין מאוד לטיולים בשטח – כולל מסע חוצה ישראל לג'יפונים שבו רכב כזה יכול להתגלות כאחד החזקים ביותר. היכולת הגבוהה שלו תעמיד בצל ג'יפונים אחרים שמוערכים על ידי אנשי מקצוע ומבינים למיניהם כ"מתאימים לשטח". אנחנו יודעים שרוב הלקוחות של הדגם הזה לא מעיזים ללכלך אותו באבק שבילים וחוששים שיינזק או לא יצליח לעבור – הם לא יודעים מה הם מפסידים!

1622456709028

ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

162245670985916224567108091622456711787162245671241116224567131131622456713760

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

1622456714450162245671502616224567155611622456715944

מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

162245671705116224567179651622456718628162245671908516224567196241622456720138

הדרכות נהיגה נוספות של אתר השטח:

הדרכת נהיגה בשטח טרשי - הר חורשן
הדרכת נהיגה בשטח טרשי - יער בן שמן
הדרכת נהיגה בשטח טרשי - 4X4 רך ו-2X4
הדרכת טיפוס מעלות קשים ביער בן שמן
הדרכת טיפוס מעלות קשים בהר חורשן
הדרכת נהיגה בשטח - חולות

1622456720649

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - אלעד

03 ביוני 2021 ב 17:44

מעניין מאד! האם xc90 פחג אין תתתנהג דומה? ועוד שאלה איך היכולות ביחס לסובארו פורסטר?

2

Ogash Ofer

22 ביוני 2021 ב 15:09

ה-XC90 ארוכה יותר ויש להכיר במגבלותיה. אך עדיין מערכת ההנעה שלה טובה כשל ה XC60.

ובהשוואה לפורסטר של סובארו - אז הוולוו (בכול זאת במחיר כפול ויותר) מפנקת ומפוארת הרבה יותר ושייכת לקטגוריה אחרת.
לולוו מערכת הנעה נהדרת, אך זווית גישה ונטישה פחות טובה מלסובארו. אך כפי שכתבתי הן בכלל לא ברות השוואה, בשל טווח מחירים אחר לגמרי.