קבוצה חדשה של רוכשי Jeep התקבצה לה ב"כיתת הלימוד" הקבועה שלנו בין עצי יער בן שמן. כולם שמחים ונרגשים אבל ביננו, אין להם עדיין באמת מושג עד כמה החבר המסוקס על 4 גלגלים שזה עתה רכשו, הולך להיכנס להם לחיים ולסחוף אותם למקומות טובים עוד יותר.
סיכום הדרכת נהיגה בשטח טרשי של מועדון ג'יפ - מתנת סמלת, יבואנית ג'יפ לישראל
"כיתת הלימוד" שלנו ביער בן שמן, זו שהזכרתי כבר בפתיח, מארחת מידי סוף שבוע, כל סוף שבוע, כמה וכמה קבוצות של מודרכים, כאלה שרכשו רכבי 4X4 חדשים מהיבואנים השונים בארץ, מאות רבות של רכבים ומודרכים בחודש, ואלפים מידי שנה. חיים ואני מצוותים היום למאושרים החדשים שרכשו רכבי Jeep קשוחים ונאים, כאלה שיודעים שקנו את הטוב ביותר בכל הקשור לעולם השטח, לנהיגת שטח ולטיולי שטח מאתגרים.
אנחנו תופסים פינה שקטה עבור שתי הקבוצות שלנו. סביבנו במרחק מפוזרות עוד כמה קבוצות שרכשו רכבים מיבואנים אחרים ולידם מדריכים נוספים של אתר השטח הישראלי. אנחנו מארגנים מעגל של כיסאות עם כוס קפה או תה ביד ולאחר סבב היכרות קצר אני פותח בהרצאה תיאורטית, בה אני נוגע בנושאים רבים הקשורים כולם לנהיגת שטח, עם דגשים לרכבי Jeep שתמיד יודעים לעשות את הכל קצת יותר טוב ועם נהג מיומן, אפילו די בקלות. דיברתי על אחיזה בקרקע ועל חשיבות הצמיגים, על הכוחות שפועלים על הרכב ואיך ננצל אותם לטובתנו, איפה צריך לשים את הגלגלים, כמה רחוק להביט קדימה ומה הקו הנכון לעבור מכשול. דיברנו גם על מערכות ההנעה של הרכב, מכניות ואלקטרוניות ואיך בעצם כולן עומדות לרשותנו ומה הדרך הנכונה להשתמש בהן. בסופה של שעה ומשהו חילקנו את הקבוצות, חיים לקח אליו את קבוצת הגרנד צ'ירוקי ואני את הרנגלרים והרוביקונים ויצאנו לתרגל בשטח.
רגע לפני התרגול הראשון, המשתתפים קיבלו הסבר מפורט על ישיבה נכונה ברכב, אחיזת ההגה, המרחק ממנו ואיפה באמת כדאי וחשוב שנשים את כף רגלנו השמאלית.
התחנה הראשונה שתרגלנו היא עלייה תלולה - מפותלת ומחורצת, כזו שדורשת מהנהג תכנון נכון של ציר הטיפוס שלו, בעזרת מבט רחוק קדימה ושימוש נכון בדוושת הגז, כזו שתאפשר למערכת ה-4X4 המצויינת של Jeep לטפס למעלה בקלילות. מאחר ואנחנו בהדרכת נהיגת שטח בסיסית עברתי על הדגשים לטיפוס הנכון ביותר, כזה שיאפשר לנהג וג'יפו לטפס בקלות ובמהירות, ובכל זאת, מאחר וב-Jeep עסקינן, יותר מזה, ב-Wrangler וב-Rubicon, אני מראה למשתתפים שגם אם ננסה לטפס את המעלה באופן המסובך והמאתגר ביותר שהעלייה הזו יכולה להציע, לא נגיע לקמצוץ מהיכולות האמיתיות שלהם.
החלק השני של תחנה זו הוא ירידה של אותו קטע דרך מחורץ. הכרות עם הילוך הכוח של ה-Jeep והבנה שהוא יעיל מאוד בעליות ולא פחות מכך בירידות תלולות ומחורצות. כולם ירדו תוך כדי הנפת גלגל או שניים באוויר (הצלבה) והחששות הפכו במהירות לקריאות התפעלות נרגשות.
המשכנו לתרגול נסיעה בשיפוע צד (שפ"צ) תוך הסברים מה מותר ומה אסור לעשות כשנכנסים לאחד שכזה ועובדה חשובה שכדאי לזכור והיא שגם הג'יפ הכי טוב בעולם, עלול להתהפך על צידו ברגע אחד קטן של חוסר תשומת לב לדרך או בקבלת החלטה שגויה של הנהג שכן ה"אינסטינקטים" שלנו לא תמיד משתלבים עם כוחות הפיסיקה ולעיתים, כמו במקרה של שיפוע צד, אפילו מנוגדים להם.
חם היום אז עצרנו להפסקת קפה ונשנושים ולאחריה המשכנו לתרגול עליות וירידות תלולות יותר או פחות בתוואי שטח וקרקע משתנים. יש כמה עליות שונות ואנחנו בוחנים אותן במבט ובליווי הסברים ומנסים להבין האם זו עלייה רלוונטית עבורנו או לא? במהלך התרגולים כולם מכירים בחשיבותה של התנועה המתונה והרציפה ומבינים עם כל רגע שעובר, עד כמה ה-Jeep החדש שלהם יוכל לקחת אותם עמוק לשטח.
ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
טיפים לנהיגה בשטח:
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
3 תגובות
1
אורח/ת - אבירן א.
06 ביולי 2021 ב 08:58
תודה רבה לכולם , היה מעשיר ומהנה
2
אורח/ת - אבישי ש.
06 ביולי 2021 ב 08:59
הייתה הדרכה מעשירה וכיפית 🙏🏼
3
אורח/ת - משה ב.
06 ביולי 2021 ב 08:59
תודה קובי
תגובות