שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

נקודה בשטח: בית העלמין הצבאי הבריטי ברמלה

אחד משישה בתי עלמין שהקימו הבריטים בא"י לקבורת חללי מלחמת העולם הראשונה, והוא הגדול שבהם. במהלך השנים נקברו בו גם חיילים שנפלו במהלך כל תקופת המנדט הבריטי, עד להקמת מדינת ישראל

מדי שנה, ביום א' בשבוע הקרוב ביותר לתאריך ה-11 בנובמבר, בשעה 11:11, מתקיים בבית העלמין הצבאי הבריטי ברמלה טקס אזכרה לחללי מלחמת העולם הראשונה. אלו התאריך והשעה שבהם הוכרז על סיום המלחמה, שנמשכה למעלה מארבע שנים, החל ב-1914 וכלה ב-1918. טקסים כאלה נערכים בבתי עלמין נוספים ברחבי העולם, משום שעל פי החלטת ממשלת בריטניה בזמנו, החללים נקברו בארצות בהן נלחמו ונפלו, ולא הוחזרו לקבורה בארצות מוצאם.

image

בית העלמין ברמלה הוא אחד משישה בתי עלמין שהקימו הבריטים בא"י, והוא הגדול שבהם. בחלק מבתי העלמין קבורים רק חללים ממלחמת העולם, כמו בזה של באר שבע, אך ברמלה קבורים בנוסף גם כאלו שנפלו במהלך כל תקופת המנדט הבריטי, עד להקמת מדינת ישראל, ובסך הכל מונצח בו זכרם של 5,731 חללים מ-57 לאומים שונים, מתוכם כ-3,600 שנפלו במלחמת העולם הראשונה .

בית העלמין הוקם לפי מתכונת אחידה שמשותפת לכל בתי העלמין הצבאיים הבריטיים בעולם, עם מצבות זהות המוצבות בכר דשא מטופח ורחב ידיים, כשלמרגלות כל מצבה שתולים ורדים ו צמחים פורחים אחרים. ההבדל בין המצבות הוא רק בצורת החלק העליון שלהן, המשתנה בין לאום ללאום. בראש כל מצבה חקוק תג היחידה של הנופל, שמו, מספרו האישי, גילו ותאריך נפילתו. על גבי מצבות רבות חקוק סמל דתו של החייל, ובחלק מהן גם כתובת אישית קצרה שנוסחה על ידי משפחות הנופלים.

image

מלבד החללים הבריטים, יש במקום גם מצבות לחיילים איטלקים, טורקים וגרמנים, ויש בו מספר חלקות מיוחדות: חלקה של חיילים אלמונים מצבא טורקיה שנהרגו במלחמת העולם; שתי חלקות בהן נקבר אפרם של חיילים סיקים והינדים שגופותיהם נשרפו על פי מצוות דתם; חלקה של חיילים מוסלמים, ברובם הודים וטורקים מקפריסין; וחלקה של עובדי כפייה ממצרים שגויסו לצבא הבריטי. בנוסף, יש חלקה של חיילי לגיון הזרים הצרפתי, וחלקה של משטרת ארץ ישראל הבריטית בה קבורים בין היתר שני הסרג'נטים, קליפורד מרטין ומרווין פייס, שנתלו על ידי האצ"ל. כמו כן קבורים בבית העלמין עשרות חיילים פולנים של צבא אנדרס מתקופת מלחמת העולם השנייה.

בית העלמין, השוכן בקצה הצפון-מזרחי של רמלה, ממש על הגבול עם העיר לוד, הוא אי של שקט מאופק בלב סביבה אורבנית די מוזנחת. אפשר לבלות בו שעות, להסתובב בין המצבות ולנסות למצוא את זו של אחד, הארי פוטר שמו, חייל בריטי ששירת במחנה סרפנד (צריפין) ונהרג בפיגוע ליד חברון, אבל מומלץ להגיע אליו ביום בו נערך טקס האזכרה, שהוא מכובד ומרשים.

image

איך מגיעים: בית העלמין נמצא ברח' הדוכיפת פינת רח' התקווה ברמלה, ואפשר לבקר בו בכל יום בשעות 06:30-14:00, מלבד ימי שבת וראשון בהם הוא סגור. ל"מכורי" ל.כ רמלה – בית העלמין נמצא ממש מעבר לשדרת האקליפטוסים שמול בית העסק.

image