החוק הישראלי מאפשר להגביה כלי רכב עד 2 אינץ' אבל רק באמצעות קיט הגבהה אשר עבר בחינה ואישור תקינה כאן בישראל.
הצטרפנו לעודד גרוס מגתוס שהגיע עם לקוחותיו ועם סובארו XV, סובארו פורסטר וגם סאנגיונג רקסטון חדש (מודל 2021) ורקסטון ישן (מודל 2020) שהורכבו עליהם קיטים ייעודיים להגבהה של חברת איירון-מן האוסטרלית למבחן - אישור של המעבדה במנחת ערד
מאת: Ofer Ogash
02/08/21
ב-1/3/2017 נכנסה לתוקף הוראת נוהל של משרד התחבורה הישראלי המתירה הגבהה של כלי רכב (מסוג M ו-N1 ו-N2) עד 5 ס"מ, בכפוף לאישור מתקין הערכה ורישום ברישיון הרכב (כמו רישום כננת או רישום וו גרירה ברישיון).
קישור להוראת-נוהל-הגבהת-רכבים-עד-50-ממ
להגבהת כלי רכב 4X4 בכלל ולשינוי קפיצים ובולמים לאיכותיים יותר בפרט, יתרונות רבים ובהם שיפור מרווח הגחון - בכלי רכב שבהם המתלים נפרדים (בכלי רכב עם סרן חי גודל הגלגל יקבע את מרווח הגחון), שיפור הזוויות המשפיעות על יכולות העבירות של כלי הרכב בשטח - זווית גישה, זווית נטישה ולרוב גם זווית בטן (זווית גחון), שיפור הקשיחות וההתנהגות הדינאמית של כלי הרכב בנסיעה בכביש ובנסיעה בשטח, שיפור איכות הנסיעה של כלי הרכב בכביש ובשטח ושיפור ביכולת מערכת המתלים של כלי הרכב להתמודד עם כביש או שטח משובש. ובקיצור לאחר שינוי צמיגים, שיפור המתלים והגבהה של כלי הרכב הם השיפור המתבקש ברכב השטח.
לפני ההתקנה ותשלום של ערכת הגבהה יש לוודא עם המתקין המיועד כי הערכה מאושרת להתקנה ולרישום ברישיון, כי המתקין יודע ומסוגל לבצע כיוון פרונט וכיוון אורות המתבקשים בגלל ההגבהה, כי המתקין רשאי להנפיק אישור מתקין ואישור התקנה לערכה הספציפית לכלי הרכב הספציפי וכמובן שהמתקין יכול לרשום את הערכה ברישיון כלי הרכב שלכם כנדרש בחוק.
למסלול ערד הגיעו כלי רכב שהוגבהו בסדנת גתוס - פורסטר חדש 2021, סובארו XV 2020 שכבר נסע בשטח ופגושיו עברו "טיפול", רקסטון 2020 מהמודל היוצא ורקסטון 2021 חדש דנדש מהכלים החדשים שזה עתה הגיעו ארצה ושהקיט שבו הותקן ע"י Radimo4x4 - רדיאטור מודיעין.
לכל כלי הרכב הותקנו ערכות מתלה משופרות של איירון מן אוסטרליה, שלהן תקן גרמני TUV. לרקסטון הערכה כוללת 4 קפיצים ו-4 בולמים שההבדל הוא שברקסטון החדש המתלה האחורי נפרד ולכן קיים שוני בקפיצים ובבולמים האחוריים לעומת הדגם היוצא של הרקסטון. בסובארו הערכה כוללת גם ספייסרים לתת שלדה אחורי, למוט מייצב ותושבת שונה לצינורות הבלם והכל כערכה המורכבת רק בשלמותה.
הערה חשובה: יצרנית סובארו אוסרת על המפיצים שלה בעולם, ובין הייתר על סמלת - יבואן סובארו בישראל, לבצע כל שינוי ברכב הקשור לקפיצים, לצמיגים ולפנסים, מחשש ששינוי הגובה יפגע בתפקוד הרכב בכלל ובתפקוד מערכת הבטיחות (EyeSight) בפרט.
ולכן כל המבצע הגבהה בסובארו עושה זאת על אחריותו, למרות היתר הרישום ברישיון הרכב הישראלי, ההיתר האוסטרלי והתקן הגרמני המאשרים את ההגבהה.
המבחן במסלול כולל נסיעה מהירה בין קונוסים המונחים במרחקים מדודים, בהתאם למידות כלי הרכב הנבחן והמבחן הנבדק הוא שמירת מגע רצוף של צמיגי הרכב עם האספלט. נסיעת הכביש מדגימה זווית גלגול מתונה יותר וכלי הרכב עוברים את מסלול הקונוסים בקלילות וללא דרמה מיוחדת ובעצם כך מקבלת הערכה אישור הרכבה ורישום בישראל.
לאחר מכן המשכנו לנסיעת שבילים בשטח המדברי שסביב המסלול, למבחן של הערכות בשטח (ולא כחלק מדרישות החוק הישראלי). כלי הרכב הדגימו, כצפוי, התנהגות שטח משופרת הן במרווח הגחון ובמהלכי הגלגל (פתיחת מתלים) ובאופן דינאמי הורגש שיפור משמעותי ביכולת של כלי הרכב "לגהץ" את השביל ואת ההדורים במהירות גבוהה תוך כדי שנוחות הנסיעה משתפרת ומאפשרת לצלוח בביטחון את השבילים המשובשים.
3 תגובות
1
אורח/ת - ניר
02 בספטמבר 2021 ב 16:44
כתבה טובה מאוד.
אם רוכשים ערכה הגבהה של IRONMAN בחו״ל, אצל מי כדאי להרכיב אותה ?
2
Ogash Ofer
03 בספטמבר 2021 ב 08:31
כתבה טובה מאוד.
אם רוכשים ערכה הגבהה של IRONMAN בחו״ל, אצל מי כדאי להרכיב אותה ?
3
kimono614
26 בספטמבר 2021 ב 16:23
כתבה לא מוצלחת. השוואת התנהגות כל רכב לפני ואחרי הגבהה בפירוט גם בכביש וגם בשטח ולא סתם בכללי? עלויות? והכי חסר: מה התוצאות לכל רכב מבחינת מרווח גחון וזוויות? הרי לשם כך התכנסנו...
תגובות