יצאנו ביום חם לטיול ארוך וחצינו את רמת הגולן לכל אורכה מצפון לדרום. המסלול מקסים ועמוס בסיפורים, הרי געש והתפרצויות מלפני מיליוני שנים, ארכיאולוגיה בת אלפי שנים וסיפורי מלחמה, גבורה והתיישבות מהמאה האחרונה. חם מאד אבל רמת הגולן יודעת לפנק בהרבה פינות חמד מוצלות ובהן מים קרים לשכשוך וריענון. עם חבורת משתתפים נהדרת ואחלה שיירה של רכבי סובארו היה לנו בסופו של יום, טיול מושלם
קבענו להפגש בשעה 09:00 בכניסה ל
יער נמרוד שב
שמורת חרמון וכל המשתתפים מגיעים בזמן. אנחנו פותחים בסבב הכרות, עוברים מול
מפה פתוחה על המסלול שלנו להיום, תדריך בטיחות, חלוקת מכשירי קשר, מספרי ברזל והשיירה יוצאת לדרך.
התחלנו בנסיעה דרומה על
רכס נמרוד למרגלות החרמון ולאחר צומת
מסעדה פנינו לשביל המקיף את
בריכת רם.
אגם טבעי בצפון מזרח
רמת הגולן, ליד היישובים מסעדה ו
מג'דל שמס. הבריכה היא
מאר (לוע התפוצצות של הר געש) שהתמלאה או היתה רוויה במי תהום. מידותיה מגדה לגדה כ 1000-1200 מטרים ועומקה היחסי 30-120 מטר.
מברכת רם המשכנו במעלה השביל היוצא ממנה דרומה וממערב ל
הר כרמים, חצינו את הכביש ונכנסנו ל
שמורת יער אודם שם עצרנו תחת כמה עצים לארוחת בוקר.
אנחנו ממשיכים בסמ"ש הכחול ומטפסים לפסגת
הר אודם הנקרא כך על שם צבע האדמה ממנו הוא מורכב וממש בשיא הטיפוס לפסגה, האאוטבק של ערן המאסף עלתה עם הגלגל האחורי על בזנט חסר לב ודופן הצמיג נקרעה. בזמן החלפת הגלגל הגיעה אלינו קבוצה נוספת של מועדון סובארו בהובלתו של דרור ברלי. כמה כיפים וחיבוקים בין משתתפים מוכרים בין שתי הקבוצות של מועדון סובארו והם המשיכו בדרכם.
כדי לאפשר לשתי השיירות לטייל בנפרד, עצרתי את הקבוצה שלי להפסקה תחת אחד העצים הגדולים באזור ועשינו שיעור קצר הכולל כמה טיפים מרכזיים לנהיגת שטח, עם דגשים למערכת הנעת ה 4X4 המצויינת של סובארו, X-mode.
נכנסנו ל
שמורת הר חרמונית ממנה יש תצפית נהדרת על
עמק הבכא, המקום בו נערך הקרב המהולל שהפך לסמל העמידה העיקשת של כוחות צה"ל המופתעים, אל מול כוחות עדיפים מספרית ב
מלחמת יום הכיפורים. לוחמים רבים עוטרו בציונים לשבח בפעולתם בקרב זה ובראשם
אביגדור קהלני שקיבל את עיטור הגבורה.
לצידי השבילים בהם אנחנו עוברים יש אינספור שרידי טנקים ואנדרטאות לזכר חללי מלחמת יום כיפור.
הר בנטל ו
הר אביטל כבר אחרינו ולאורך הדרך מפוזרים בונקרים ומעיינות ובינהן טורבינות הרוח הגבוהות והמרעישות.
ממשיכים לקטע אספלט קצר על כביש 98 ולפני
אלוני הבשן ירדנו שוב לשביל שמקיף את הישוב ממזרח והכי קרוב שאפשר, מרחק של מאות מטרים בלבד מגדר הגבול שלנו עם
סוריה. עוד דרומה ובין
נחל בזלת ל
נחל דליות, פנינו מערבה לשביל המוביל ל
מאגר דליות. בדרך עצרנו ב
גלגל רפאים הידוע יותר בשמו
רוג'ום אל הירי (גל האבנים של חתולי הבר) והוא תופעה בת 5000-6000 שנה, שעד היום החוקרים השונים אינם יודעים להסביר בוודאות. בסוף השביל ומיד לאחר מאגר המים, נכנסנו ל
חניון דליות ועצרנו לארוחת צהריים.
מול הישוב
אפיק נכנסנו על שביל לכיוון מזרח ולישוב
מיצר שלקח אותנו ל
עין אי"ה, שהוא מעיין עם בריכה בגודל של 4X4 מטר, מים נקיים וקרירים. המקום מוצל ונעים להתרעננות ונשקף ממנו נוף נהדר על
משולש הגבולות.
חזרנו לכביש ופנינו שמאלה ודרומה. ליד הישוב
מבוא חמה ירדנו מערבה לדרך
שביל הגולן היפהפיה. המסלול מרהיב ועובר על וקרוב למצוקיו הגבוהים של
הר נמרון. לאורך השביל גלעדים ובונקרים סוריים, אינספור תצפיות מרהיבות ו
הכנרת נראית בשיאה.
בנקודת המפגש של השביל עם הכביש, פנינו ימינה דרך חורשת אורנים וחזק למטה עם השביל המשתרך לאורך
נחל שריר בירידה תלולה עד ל
אנדרטת הטייסים הטורקים. הדרך דרדרתית עם כמה הצלבות ושפ"צים עדינים והכנרת עם השקיעה מאחוריה מוסיפות קסם מיוחד לאוירה כולה.
אנדרטה זו הוקמה על ידי ממשלת
טורקיה בחודש מאי 1914, לזכרם של שני טייסי חיל האוויר הטורקי שנפלו כאן בהתרסק מטוסם במהלך טיסה מ
דמשק ל
ירושלים ביום 27 בפברואר 1914. הטיסה החלה ב
איסטנבול ויעדה הסופי היה
קהיר. זו היתה טיסה במסגרת "תחרות" בין המעצמות הגדולות על מנת להרשים בהישגים בימי ראשית הטייס. הטייסים מהמנוסים ומהבכירים בחיל האוויר של
האימפריה העותמנית, לא הכירו את משטר הרוחות באיזור זה. כאשר הגיעו למצוק התחוללה כאן סערה, רוח מזרחית,
שרקיה, שטלטלה את המטוס וריסקה אותו לקרקע. גופות הטייסים הובלו ברכבת מ
צמח בטקס מרשים ונקברו בדמשק במסגד
צלאח א דין וליד קברו.
זוהי גם נקודת הסיום לטיול שלנו.
תודה ענקית לכל המשתתפות והמשתתפים.
להתראות בטיול השטח הבא.
לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות