שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

טיול סובארו דרייב מיער נמרוד בצפון רמת הגולן לאנדרטת הטייסים הטורקים בדרום הכנרת - 31/7/21

יצאנו ביום חם לטיול ארוך וחצינו את רמת הגולן לכל אורכה מצפון לדרום. המסלול מקסים ועמוס בסיפורים, הרי געש והתפרצויות מלפני מיליוני שנים, ארכיאולוגיה בת אלפי שנים וסיפורי מלחמה, גבורה והתיישבות מהמאה האחרונה. חם מאד אבל רמת הגולן יודעת לפנק בהרבה פינות חמד מוצלות ובהן מים קרים לשכשוך וריענון. עם חבורת משתתפים נהדרת ואחלה שיירה של רכבי סובארו היה לנו בסופו של יום, טיול מושלם

image

קבענו להפגש בשעה 09:00 בכניסה ליער נמרוד שבשמורת חרמון וכל המשתתפים מגיעים בזמן. אנחנו פותחים בסבב הכרות, עוברים מול מפה פתוחה על המסלול שלנו להיום, תדריך בטיחות, חלוקת מכשירי קשר, מספרי ברזל והשיירה יוצאת לדרך.

image

התחלנו בנסיעה דרומה על רכס נמרוד למרגלות החרמון ולאחר צומת מסעדה פנינו לשביל המקיף את בריכת רם.

image

בריכת רם

אגם טבעי בצפון מזרח רמת הגולן, ליד היישובים מסעדה ומג'דל שמס. הבריכה היא מאר (לוע התפוצצות של הר געש) שהתמלאה או היתה רוויה במי תהום. מידותיה מגדה לגדה כ 1000-1200 מטרים ועומקה היחסי 30-120 מטר.

image

מברכת רם המשכנו במעלה השביל היוצא ממנה דרומה וממערב להר כרמים, חצינו את הכביש ונכנסנו לשמורת יער אודם שם עצרנו תחת כמה עצים לארוחת בוקר.

image

אנחנו ממשיכים בסמ"ש הכחול ומטפסים לפסגת הר אודם הנקרא כך על שם צבע האדמה ממנו הוא מורכב וממש בשיא הטיפוס לפסגה, האאוטבק של ערן המאסף עלתה עם הגלגל האחורי על בזנט חסר לב ודופן הצמיג נקרעה. בזמן החלפת הגלגל הגיעה אלינו קבוצה נוספת של מועדון סובארו בהובלתו של דרור ברלי. כמה כיפים וחיבוקים בין משתתפים מוכרים בין שתי הקבוצות של מועדון סובארו והם המשיכו בדרכם.

image

כדי לאפשר לשתי השיירות לטייל בנפרד, עצרתי את הקבוצה שלי להפסקה תחת אחד העצים הגדולים באזור ועשינו שיעור קצר הכולל כמה טיפים מרכזיים לנהיגת שטח, עם דגשים למערכת הנעת ה 4X4 המצויינת של סובארו, X-mode.

image

נכנסנו לשמורת הר חרמונית ממנה יש תצפית נהדרת על עמק הבכא, המקום בו נערך הקרב המהולל שהפך לסמל העמידה העיקשת של כוחות צה"ל המופתעים, אל מול כוחות עדיפים מספרית במלחמת יום הכיפורים. לוחמים רבים עוטרו בציונים לשבח בפעולתם בקרב זה ובראשם אביגדור קהלני שקיבל את עיטור הגבורה.

image

לצידי השבילים בהם אנחנו עוברים יש אינספור שרידי טנקים ואנדרטאות לזכר חללי מלחמת יום כיפור. הר בנטל והר אביטל כבר אחרינו ולאורך הדרך מפוזרים בונקרים ומעיינות ובינהן טורבינות הרוח הגבוהות והמרעישות.

image

ממשיכים לקטע אספלט קצר על כביש 98 ולפני אלוני הבשן ירדנו שוב לשביל שמקיף את הישוב ממזרח והכי קרוב שאפשר, מרחק של מאות מטרים בלבד מגדר הגבול שלנו עם סוריה. עוד דרומה ובין נחל בזלת לנחל דליות, פנינו מערבה לשביל המוביל למאגר דליות. בדרך עצרנו בגלגל רפאים הידוע יותר בשמו רוג'ום אל הירי (גל האבנים של חתולי הבר) והוא תופעה בת 5000-6000 שנה, שעד היום החוקרים השונים אינם יודעים להסביר בוודאות. בסוף השביל ומיד לאחר מאגר המים, נכנסנו לחניון דליות ועצרנו לארוחת צהריים.

image


מול הישוב אפיק נכנסנו על שביל לכיוון מזרח ולישוב מיצר שלקח אותנו לעין אי"ה, שהוא מעיין עם בריכה בגודל של 4X4 מטר, מים נקיים וקרירים. המקום מוצל ונעים להתרעננות ונשקף ממנו נוף נהדר על משולש הגבולות.

image

חזרנו לכביש ופנינו שמאלה ודרומה. ליד הישוב מבוא חמה ירדנו מערבה לדרך שביל הגולן היפהפיה. המסלול מרהיב ועובר על וקרוב למצוקיו הגבוהים של הר נמרון. לאורך השביל גלעדים ובונקרים סוריים, אינספור תצפיות מרהיבות והכנרת נראית בשיאה.

בנקודת המפגש של השביל עם הכביש, פנינו ימינה דרך חורשת אורנים וחזק למטה עם השביל המשתרך לאורך נחל שריר בירידה תלולה עד לאנדרטת הטייסים הטורקים. הדרך דרדרתית עם כמה הצלבות ושפ"צים עדינים והכנרת עם השקיעה מאחוריה מוסיפות קסם מיוחד לאוירה כולה.

image

אנדרטת הטייסים הטורקיים

אנדרטה זו הוקמה על ידי ממשלת טורקיה בחודש מאי 1914, לזכרם של שני טייסי חיל האוויר הטורקי שנפלו כאן בהתרסק מטוסם במהלך טיסה מדמשק לירושלים ביום 27 בפברואר 1914. הטיסה החלה באיסטנבול ויעדה הסופי היה קהיר. זו היתה טיסה במסגרת "תחרות" בין המעצמות הגדולות על מנת להרשים בהישגים בימי ראשית הטייס. הטייסים מהמנוסים ומהבכירים בחיל האוויר של האימפריה העותמנית, לא הכירו את משטר הרוחות באיזור זה. כאשר הגיעו למצוק התחוללה כאן סערה, רוח מזרחית, שרקיה, שטלטלה את המטוס וריסקה אותו לקרקע. גופות הטייסים הובלו ברכבת מצמח בטקס מרשים ונקברו בדמשק במסגד צלאח א דין וליד קברו.

image

זוהי גם נקודת הסיום לטיול שלנו.
תודה ענקית לכל המשתתפות והמשתתפים.
להתראות בטיול השטח הבא.
הרשם לדיוור מועדון

image

162832769778616283276981761628327698425162832769900116283276988561628327699306162832769860516283276995111628327700499162832770072516283277011191628327701310162832770197416283277021841628327702524162832770272816283277031991628327703435162832770373916283277039471628327704594162832770492816283277052501628327706068162832770640216283277066621628327708249162832770552316283277072241628327708027162832770903716283277096201628327710299162832771064016283277110621628327710902162832771141616283277116931628327712115162832771244116283277127361628327713050162832771340116283277139711628327714203162832771478516283277153011628327715592162832771443016283277158771628327716266162832771660316283277170041628327717450162832771794716283277194701628327718988162832771936816283277197201628327719964162832772014316283277203401628327720503162832772067016283277208881628327721211162832772195116283277211241628327722541162832772325116283277236461628327724193162832772400116283277243371628327725082162832772636016283277252251628327725380162832772594016283277260841628327724516

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

3 תגובות

1

אורח/ת - עידו

12 באוגוסט 2021 ב 19:25

את האנדרטה לזכר הטייסים התורכים שיפץ וטיפח ירח פארן ז" ל מקיבוץ האון.
גם את המעיין שבמעלה ההר הוא ניקה,שיפץ וטיפח, הכל בתנדבות ובהשקעה של זמן רב.

2

אורח/ת - ע"ק

01 באוקטובר 2021 ב 18:38

הבזנ"ט, שבהר אודם, אשר גרם לקרע בצמיג של האאוטבק כבר לא קיים!

הובא למקום דיסק (של מיקיטה על בטריה נטענת) - הבזנט קוצץ עד הייסוד, מה שנשאר ממנו כוסה באדמה - וזהו... הבזנ"ט לא יפריע יותר למטיילים - ויפגע בפרנסה של הצמיגאים ;-)

עדין קיימים בהר מספר בזנטים גדולים ובולטים שניתן לראות בקלות, סעו בזהירות עם תשומת לב.

3

kobi Betsalel

02 באוקטובר 2021 ב 14:08

אלוף אתה ערן,
עברתי שם בשבוע שעבר עם שיירה של מסע חוצה ישראל, הטיפוס היה קליל וחף מבזנ"טים. סחטיין עליך...!