שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגה בחולות לרכי סובארו - 23/7/21

בחולות תמיד כיף – בין אם חם, קר, גשם, שמש, תמיד אפשר וצריך לתת בגז ולהינות, רכבי סובארו AWD נוסעים מצוין בחולות, אבל צריך לדעת איך לעשות זאת נכון כדי לשמור על שלמות הרכב ולא לשקוע – בדיוק בשביל זה יש הדרכת נהיגה בחולות!

ושוב אנחנו בחולות אשדוד כדי להתוודע לאמנות הנהיגה בדיונות והפעם עם קבוצה על טהרת דגמי סובארו. תקופת הקורונה הביאה עימה כמה וכמה שינויים מהותיים בכל תחום בחיינו ואחד מהם הוא פריחת תחום ה-4X4. קשה לצאת לחו"ל, ועם ישראל מוותר על התענוג המפוקפק ומעדיף לטייל כאן בארץ, מה שמביא לעלייה תלולה במכירות כלי רכב כפולי הנעה – קל להבין מדוע סובארו פורסטר ו-XV הם רכבי ה-4X4 הנמכרים ביותר בישראל: שילוב מנצח של מכונית כביש לא פחות ממעולה – נוחה, בטוחה, קלה לנהיגה ומפנקת בחיי היומיום, עם יכולות שטח בלתי מבוטלות שמאפשרות לה להגיע כמעט לכל מקום ולצאת לטייל למקומות נידחים, בלי לוותר על נסיעת כביש נוחה ומפנקת בדרך לטיול ובחזרה ממנו.

יכולות השטח של סובארו 4X4 יצרו סביבן תרבות שטח שלמה – מועדונים פעילים ותוססים, טיולים, הדרכות, אירועים, שיפורים, הכל מהכל. תענוג. אבל אסור לשכוח שבשורה התחתונה, ועם כל היתרונות, מדובר עדיין ברכב יומיומי שאינו ג'יפ שטח קשוח. כדי לדעת למצות את יכולותיו כהלכה ובאופן שישמור על בטיחות ועל שלמות הרכב, צריך ללמוד להכיר את יתרונותיו (הרבים) אבל גם את מגבלותיו (המעטים) ולדעת איך לעשות את הדברים נכון. בדיוק בשביל זה, בכל שבוע מתייצבים בעלי סובארו להדרכות נהיגת שטח.

1629793227349

נהיגה בחולות שונה מנהיגת שטח בטרשים/סלעים, הכללים אחרים. ולכן אנו מבצעים אותה בנפרד, באיזור הדיונות הנרחב הפתוח לציבור הכמעט אחרון שנשאר לנו באיזור המרכז – חולות אשדוד. וכך, בבוקרו של יום שישי, מתקבצת קבוצת פורסטרים ו-XV בתחנת הדלק שבמרכז ביג בכניסה לאשדוד. כשכולם הגיעו, אנו מדלגים לחורשת השיקמים שבכניסה לאיזור הדיונה הגדולה, כי כמו בכל הדרכה, קודם כל צריכים לעבור על החלק התיאורטי, במיוחד כי כמו בכל קבוצה כזו, תמיד יש כמה שזו ההתנסות הראשונה שלהם בשטח עם הרכב ויש הרבה על מה לדבר: קודם כל, להכיר את החולות. מאיפה הגיעו לישראל ומה מאפייני השטח, המושפע מאוד מעונות השנה.

אחר כך מדברים על עקרונות תנועה בשטח, בדגש על שטח חולי, שהוא טובעני ולא יציב ומחייב תנועה רציפה וזורמת עם מינימום עצירות. עוברים על מערכות הרכב – מכניקה (בדגש על תיבת הילוכים רציפה ומערכת הנעה כפולה קבועה) ואלקטרוניקה (מערכות עזר אלקטרוניות, מבוססות על מערכת ABS) והכרת מבנה הרכב – זויות גישה, בטן ונטישה, מגבלות צמיגי חתך נמוך וחובת הפחתה ניכרת בלחץ האוויר כתנאי ראשוני ובסיסי ליכולת נסיעה בחולות. זוהי פעולה שרבים מאוד חוששים ממנה פן יאונה משהו רע לצמיגים – ואנו מוכרחים להתגבר על הפחד הזה ולא להתבייש לרדת ללחצים נמוכים בעליל – 10-12 PSI על מנת שהרכב ינוע על חול קיץ יבש וטובעני ללא מאמץ וללא שקיעות ויצליח להעפיל לראש הדיונה הגדולה. מצד שני – לחץ נמוך מאוד מביא עימו סכנה לפריקת צמיג מהחישוק – וכאן באה האזהרה מפני הפניות הגה ברוטליות שלא רק עוצרות אותנו, אלא גם יפרקו את הצמיג ויותירו אותנו בלי אוויר בכלל – תרתי משמע....

image

ריקון האוויר לוקח את הזמן שלו – לא כולם מצויידים במפתח ונטילים ובשעוני לחץ אוויר מדוייקים וגם תפעול מפתח ונטילים דורש מעט מיומנות על מנת לא לאבד שסתום.... אבל אחרי שכולם רוקנו אוויר מהצמיגים, אפשר להתחיל בתנועה לכיוון הדיונה. שבילי הדיונות מתאפיינים ב"גלים" שמטלטלים את הרכב ומונעים פיתוח מהירות גבוהה יחסית שכל כך נחוצה על מנת לשמר תנופה, גם לזה יש פתרונות וטריקים כמו נסיעה על שולי השביל שהם פחות מהמורתיים ומטלטלים ולאחר כמה דקות, כולנו מתייצבים למרגלות הדיונה הגדולה.

image

כיבוש סכין/מדרון ארוך ותלול שכזה, דורש לדעת כמה דברים: ראשית, גם בג'יפים גדולים וחזקים יותר, נדרשת "ריצת המראה" על מנת לפתח מהירות מספיקה שתעלה אותנו לראש הדיונה. מצד שני, בכניסה למדרון, נוצר לעתים שקע רדוד שקשה לזהות אותו, אבל כשנכנסים אליו במהירות, הוא גורם לסגירת המתלה הקדמי בחבטה עזה ואז הרכב כולו מתרומם באוויר ונבלם – כאן מדובר כבר באירוע שלא רק עוצר את הרכב ועלול למנוע ממנו להצליח לטפס, אלא במקרה של מכוניות נמוכות יותר ועם פגוש קדמי בולט כמו בסובארו, אפילו לנזק לפגוש – לכן אני מדבר הרבה על השקע הרדוד הזה, מזהיר מפניו ומלמד לזהות אותו ולהימנע ממנו כדי לחסוך את המכה הלא נעימה והרבה עוגמות נפש וכיס....

image

אני מדגים להם עליה עם הסופה – קצת לא חוכמה בג'יפ קשוח עם מנוע בנזין גדול וחזק, גיר ידני וצמיגים גדולים בלחץ 10 PSI – ואז החבר'ה מתחילים לטפס. הנסיונות הראשונים מהוססים – מראה "קיר" החול המתקרב במהירות קצת מרתיע כשצריך ללחוץ על הגז עד לריצפה בלי בושה, ולא כולם מצליחים. אבל ברגע שמתגברים על החשש, הסובארו טסה במעלה הדיונה ומעפילה בקלילות לראש הדיונה. אלה שלא מצליחים - כנראה לא הוציאו מספיק אוויר... וזה גם המקום להסביר ולתרגל ירידה בטוחה מהדיונה ברוורס. בדיקה מהירה מגלה שצדקתי – כל אלה שלא הצליחו לטפס, היו בלחץ של 15-16 PSI, מה שלחלוטין לא מספיק כדי להצליח בטיפוס. עוד ריקון אוויר וגם הם מרחפים על החול ללא מאמץ.

image

image

image

image

עכשיו זמן תרגול שקיעות וחילוצים, תרחיש נפוץ בחולות. בדרך כלל אני בוחר לי "דוגמן" מהקבוצה אותו אטביע בחול. אבל לנוכח הביצועים שהפגינה הקבוצה, אני מחליט לאתגר אותם ומטביע בחול לא פחות ולא יותר מאשר את הג'יפ שלי שהוא כבד יותר מסובארו, כדי לאתגר אותם בחילוצו – ראשית, סופה עם צמיגים בלחץ נמוך קשה להטביע בחול.... הג'יפ גבוה, צמיגיו בלחץ נמוך מאוד וכשהוא משולב ב-4X4 הוא מסרב להיתקע ולשקוע, אבל להבדיל מהסובארו – לג'יפ יש אפשרות לנסוע גם בהנעה לשני גלגלים בלבד, מה שמאפשר לעשות לו פרובוקציה ולגרום לו לשקוע. האם סובארו בעלת גיר רציף תצליח לחלץ סופה?.... כשעובדים נכון, התשובה היא כן, ובקלות! הסברים, תרגול קשירות נכונות, חפירת "נתיבים" לגלגלי הג'יפ השקוע והקפדה על בטיחות (כולם מתרחקים מטווח ההצלפה של רצועה שעלולה להשתחרר/להיקרע), משיכה קלה והג'יפ נשלף מהחול ללא מאמץ! כשעובדים נכון, הכל אפשרי. אני מתרשם שלנוכח ביצועי הקבוצה הזו, מהיום כולם יוכלו לנהוג בחולות בבטחון, במינימום מאמץ לנהגים/ות ולמכוניות, ולהינות מהביצועים המרשימים של הרכב.

יום-חולות שכזה הוא כיף גדול שעובר נורא מהר. עוד לא התחלנו והופ – כבר 3 אחר הצהריים וזמן לחזור לתחנת הדלק, לנפח אוויר בצמיגים ולחזור הביתה (ובבית, לשלוף את שואב האבק כדי שיפנה טונות של חול שהתעופפו לתוך כלי הרכב...).
עוד הדרכת חולות כיפית הגיעה לסיומה, היה טוב וכיף, נהניתי להעביר לכם את הידע, וכמו תמיד – כמה טוב לגלות שאחרי הקשבה ותרגול, הביצועים משתפרים והופכים למרשימים. תודה רבה לכולם, ואנחנו עוד ניפגש בשטח ובטיולים בקרוב!

הרשם לדיוור מועדון

162979322486316297932253011629793225564

מסלולי טיול: לא רק חולות - מניצנים לחולות אשדוד | מסלול טיול – חולות ניצנים

1629793225864162979322618516297932264121629793226733162979322701516297932276201629793227912

לקריאה נוספת:
טיפ נהיגה בדיונות ובשטח חולי
לבנות אוטוסטראדה בחולות
הורדת אוויר בצמיגים בירידה לשטח
טיפ בטיחות: נהיגת קיץ בטוחה

16297932280791629793228386162979322872116297932289931629793229244162979322943516297932297021629793229948162979323024516297932306281629793231559162979323212816297932324991629793233369

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

1 תגובות

1

moshe bozo

26 באוגוסט ב 16:16

דרור מקצוען אמיתי למדנו ממך המון.תודה על הסבלנות והאוירה.