הדרכת חולות פתוחה עם כלי רכב שונים זה מזה במערכות ההנעה, בסוג ובכוח המנוע, במידות הצמיגים, היא תמיד מאתגרת יותר, אבל גם מעניינת יותר! טנדר טורבו-דיזל חדיש עם הרבה מומנט, שני ג'ימנים צבעוניים, שני רנגלר-רוביקון, אחד עם V6 אטמוספרי והשני עם 2 ליטר טורבו עצבני – היום יהיה כאן אקשן!
הדרכה עם קבוצת כלי רכב מאותו דגם היא קלה יותר למדריך ללא ספק – כל המכוניות זהות, אותה מערכת הנעה, אותם יתרונות ואותן מגבלות, וגם אותם כללים. אבל בהדרכה פתוחה אליה מתייצבים כלי רכב שונים, צריך להסביר עקרונות שמשותפים לכולם, אבל אז לרדת לפרטים טכניים של כל רכב בנפרד – ובכל רכב זה קצת אחרת, עם יתרונות שצריך לנצל, וחסרונות מהם צריך להימנע. ואין דין סובארו, כדין ג'ימני, כדין לנדקרוזר, כדין רנגלר.
להדרכת החולות הזו הגיעו לתחנת הדלק שבמרכז ביג בכניסה לאשדוד, שני ג'ימנים חדשים, רנגלר רוביקון JK עם מנוע בנזין V6 אטמוספרי בנפח 3.6 ליטר, רנגלר רוביקון JL חדש עם מנוע 2 ליטר טורבו, וטנדר איסוזו דימקס חדש עם טורבו דיזל בנפח 1.9 ליטר בלבד, אבל חזק מאוד ביחס לנפחו. ארבעה עולמות דומים, אבל שונים.
דילגנו לחרושת השיקמים שבכניסה לאיזור הדיונה הגדולה, כי כמו בכל הדרכה, קודם כל מדברים והרבה: קודם כל, להכיר את החולות. מאיפה הגיעו לישראל ומה מאפייני השטח, המושפע מאוד מעונות השנה.
אחר כך מדברים על עקרונות תנועה בשטח, בדגש על שטח חולי, שהוא טובעני ולא יציב ומחייב תנועה רציפה וזורמת עם מינימום עצירות. עוברים על מערכות הרכב – מכניקה (בדגש על מבנה מערכות ההנעה, שכאן כולן דומות – הנעה 2X4 בכביש, 4X4 בשטח ומצב 4X4LOW לשטח טכני/קשה אבל גם בחולות יש לו שימוש לעתים) ואלקטרוניקה (מערכות עזר אלקטרוניות, מבוססות על מערכת ABS) והכרת מבנה הרכב – זויות גישה, בטן ונטישה, מגבלות צמיגי חתך נמוך וחובת הפחתה ניכרת בלחץ האוויר כתנאי ראשוני ובסיסי ליכולת נסיעה בחולות. זוהי פעולה שרבים מאוד חוששים ממנה פן יאונה משהו רע לצמיגים – ואנו מוכרחים להתגבר על הפחד הזה ולא להתבייש לרדת ללחצים נמוכים בעליל, במיוחד כשמדובר בג'יפים עם צמיגים בחתך גבוה שפחות מפחדים מלחצים נמוכים, ואנחנו מדברים על לחצים נמוכים באמת: 10-12PSI על מנת שהרכב ינוע על חול קיץ יבש וטובעני ללא מאמץ וללא שקיעות ויצליח להעפיל לראש הדיונה הגדולה. מצד שני – לחץ נמוך מאוד מביא עימו סכנה לפריקת צמיג מהחישוק – וכאן באה האזהרה מפני הפניות הגה ברוטליות שלא רק עוצרות אותנו, אלא גם יפרקו את הצמיג ויותירו אותנו בלי אוויר בכלל – תרתי משמע....
ריקון האוויר לוקח את הזמן שלו – לא כולם מצויידים במפתח ונטילים ובשעוני לחץ אוויר מדוייקים וגם תפעול מפתח ונטילים דורש מעט מיומנות על מנת לא לאבד שסתום.... אבל אחרי שכולם רוקנו אוויר מהצמיגים, אפשר להתחיל בתנועה לכיוון הדיונה. שבילי הדיונות מתאפיינים ב"גלים" שמטלטלים את הרכב ומונעים פיתוח מהירות גבוהה יחסית שכל כך נחוצה על מנת לשמר תנופה, גם לזה יש פתרונות וטריקים כמו נסיעה על שולי השביל שהם פחות מהמורתיים ומטלטלים ולאחר כמה דקות, כולנו מתייצבים למרגלות הדיונה הגדולה.
גם כשמדובר בכלים עם מנועי בנזין חזקים שמפתחים תאוצה רצינית בתוך שניות ספורות כמו הסופה שלי והרנגלרים, או עתירי מומנט כמו הטורבו-דיזל של הדימקס, כיבוש סכין/מדרון ארוך ותלול שכזה, דורש לדעת כמה דברים: ראשית, גם בג'יפים גדולים וחזקים יותר, נדרשת "ריצת המראה" על מנת לפתח מהירות מספיקה שתעלה אותנו לראש הדיונה. בוודאי ובוודאי כשמתעסקים בג'ימני בעל מנוע צנום בנפחו עם מומנט והספק פחות מרשימים. מצד שני, בכניסה למדרון, נוצר לעתים שקע רדוד שקשה לזהות אותו, אבל כשנכנסים אליו במהירות, הוא גורם לסגירת המתלה הקדמי בחבטה עזה ואז הרכב כולו מתרומם באוויר ונבלם – כאן מדובר כבר באירוע שלא רק עוצר את הרכב ועלול למנוע ממנו להצליח לטפס. עם רכבי השטח הקשוחים שהתייצבו להדרכה היום, אין כאן סכנה של נזק לפגוש קדמי כמו בג'יפונים נמוכים בעלי חרטום בולט – אבל לעתים המכה הזו בהחלט יכולה לגרום לנזקים ולפגוע ביכולת הטיפוס, לכן אני מדבר הרבה על השקע הרדוד הזה, מזהיר מפניו ומלמד לזהות אותו ולהימנע ממנו כדי לחסוך את המכה הלא נעימה הזו.
אני מדגים להם עליה עם הסופה – שהפעם אינה הג'יפ בעל ההספק הגדול ביותר בקבוצה - לרנגלרים עם מנועים מודרניים בהרבה יש 100 כ"ס יותר! אבל גם מבנה ואופי המנוע מדבר כאן. השש-בטור העתיק של הסופה בעל עקומת כוח שטוחה יותר ולא נופל במהירות התגובה, ועם גיר ידני יש הרבה פחות הפסדי כוח. גם צמיגים גדולים בלחץ 10PSI עושים את שלהם – הסופה שואגת ושועטת במעלה הדיונה ללא מאמץ - ואז החבר'ה מתחילים לטפס. כצפוי, לצמד הרוביקונים עתירי כוחות הסוס אין שום בעיה והם מרחפים בקלילות מענגת תוך התזת סילוני חול לכל עבר. חולות הוא בהחלט סוג השטח בו מנוע 2 ליטר בנזין מוגדש טורבו של הרנגלר JL מתבטא עד הסוף ונותן את ההצגה!.... בג'ימנים לעומת זאת, צריך לתכנן היטב את ריצת ההמראה על מנת לסחוט מהמנוע הצנום (ליטר וחצי בלבד) כל בדל מומנט וכל סוס וסוס מ-101 הסוסים שבאורווה הצנועה. מצד שני הוא גם שוקל חצי מרנגלר או דימקס, וברגע שתופסים את הפרינציפ ומפסיקים לחשוש מסל"ד גבוה, הגמד הקטן והקליל צורח ביפנית, מטפס ומטפס כאילו אין מחר. לדימקס יש מנוע טורבו-דיזל 1.9 ליטר בעל אופי שונה – כוח ומומנט הן הבעיות האחרי-אחרונות שלו, אבל רצועת הכוח היעיל צרה ומוגדרת – בין 2,000 ל-4,000 סל"ד, כאשר מעל 4,000 יש "נפילה בכוח" וצריך לדעת להימצא בסל"ד הנכון ולצבור תאוצה בהתאם. גם צמיגי החתך הנמוך על חישוק 18' של דימקס חדש מחייבים התייחסות – הם פחות אוהבים לחצי אוויר נמוכים מאוד, ויש להיזהר איתם מפניות חדות פן יתקלפו מהחישוק. אבל ברגע שמבינים את הפרינציפ ונמנעים מהמלכודות הללו, הדימקס טס במעלה הדיונה בעוצמה ללא רגשי נחיתות כלל.
עכשיו זמן תרגול שקיעות וחילוצים, תרחיש נפוץ בחולות. ה"דוגמן" שלי היום הוא הדימקס. טנדר כפול הנעה במשקל לא קל בכלל, שיאתגר את הקבוצה בחילוצו. כדי להטביע אותו בחול, אנחנו מנצלים את האפשרות לנסוע גם בהנעה לשני גלגלים בלבד, מה שמאפשר לעשות לו פרובוקציה ולגרום לו לשקוע. הסברים, תרגול ריתום הרצועה, חפירת "נתיבים" לגלגלי הטנדר השקוע והקפדה על בטיחות (כולם מתרחקים מטווח ההצלפה של רצועה שעלולה להשתחרר/להיקרע), משיכה קלה והדימקס הכבד נשלף מהחול ללא מאמץ בכלל.
בהמשך, אחד הרנגלרים מנסה לטפס סכין קצרה אך תלולה קצת יותר מדי, לא מצליח, ונקלע לתרחיש מסוכן של נסיגה ברוורס בשיפוע צד, כאשר בצד אורב שקע מרושע מכוסה בשיחים. לנהג שנמצא בסיטואציה כזו לבדו, גם אם מנוסה מאוד, מדובר בתרחיש שיכול להיות מפחיד – קל מאוד לטעות באומדני מרחקים וזוויות ולטעות ואז גם להסתבך, על סף סיכון להתהפכות. זה בדיוק הזמן להפוך את הלימון ללימונדה ולתרגל ירידה לאחור מאובטחת היטב עם מכוון מבחוץ, עוד הוכחה למה לא מומלץ לצאת לשטח לבד.
מלבד הלימוד והתרגול החשובים, יום-חולות שכזה הוא כיף גדול שעובר מהר מאוד. אפילו שחם נורא וכולם מזיעים ואפילו שכל כלי הרכב מלאים בחול שהתעופף פנימה ויצריך שאיבה רצינית..... עוד הדרכת חולות כיפית הגיעה לסיומה.
נהניתי להעביר לכם את הידע, וכמו תמיד – כמה טוב לגלות שאחרי הקשבה ותרגול, הביצועים משתפרים והופכים למרשימים. תודה רבה לכולם, ואנחנו עוד ניפגש בשטח ובטיולים בקרוב!
מסלולי טיול: לא רק חולות - מניצנים לחולות אשדוד | מסלול טיול – חולות ניצנים
לקריאה נוספת:
טיפ נהיגה בדיונות ובשטח חולי
לבנות אוטוסטראדה בחולות
הורדת אוויר בצמיגים בירידה לשטח
טיפ בטיחות: נהיגת קיץ בטוחה
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
3 תגובות
1
אורח/ת - אריאל רבל
26 באוגוסט 2021 ב 11:35
דרור מדריך מקצועי ונחמד
העביר חומר תאורתי רב בצורה מובנת
למדתי המון גם בשלב המעשי
כולל התנהגות הרכב בשטח של חולות
וחילוץ רכב שקוע.
כל הכבוד שאתם מעסיקים מדריכים ברמה גבוהה
2
tal2020
26 באוגוסט 2021 ב 21:18
דרור
3
אורח/ת - לאה בן חמו
03 בפברואר 2022 ב 17:07
אני רוצה גם לנצל את ההזדמנות כדי להודות למדריך
תגובות