ושוב אנשי הג'יפ האמיתי מגיעים להדרכת נהיגת שטח טרשי בסיסית בהר חורשן. מזג אוויר טוב, רכבי שטח מעולים ובעיקר – חבורה איכותית וכיפית, הפכו את היום הזה למהנה ומלמד במיוחד
מאת: דרור ברלי
08/10/21
הג'יפ האמיתי, מתוצרת Jeep, היה תמיד הסמן הימני ליכולות שטח. כשהכביש מסתיים, הוא מתחיל להרגיש בבית. אבל עם כל יתרונות הרכב המובנים, עדיין כ-80% מהיכולות בשטח טמונות בנהג/ת. הרכב משלים את כל היתר. וכדי לדעת מה עושים, מומלץ מאוד (מאוד!) לעבור הדרכת נהיגת שטח – הן כדי להכיר את הרכב ומערכותיו ולעשות בהן שימוש מיטבי, והן כדי להתוודע לעקרונות נהיגת השטח וזה תקף במיוחד עבור אלה שזהו רכב השטח הראשון עבורם – אבל גם למנוסים והותיקים, שבעברם כמה רכבי שטח אחרים, והפעם מתיישבים מאחורי ההגה של הדבר האמיתי. כי רכבי שטח רבים וטובים אחרים יש גם יש, אבל ב-Jeep זה אחרת – הרף גבוה יותר, ואין כמו התנסות מבוקרת תחת עין פקוחה של מדריך.
13 ג'יפים התקבצו בחניון בכניסה למושבה בת-שלמה הישנה. רנגלרים, רוביקונים, גרנד-צ'רוקים. גם המדריכים – אמיר נחומי ואנוכי, בעלים גאים של Jeepים, אמנם ישנים יותר – JK רוביקון של נחומי והסופה העתיקה שלי, אבל Jeep הוא Jeep!
כולם מסתדרים מתחת לחורשה מצלה, רובצים בכיסאות ואמיר החל להרביץ בהם את התורה. אמיר, טייס קרב בעבר, לא מוותר על שום הסבר פיזיקלי – וקטורים של תנועה, מרכזי כובד, מומנטים, איך עובד דיפרנציאל, למה בשטח הוא מפריע ומה חשיבותן של נעילות דיפרנציאל, איך פועלת מערכת ABS ונגזרותיה – מערכות בקרת יציבות ובקרת משיכה, זויות מרכב, צמיגים, שיפועי צד... יש כל כך הרבה על מה לדבר ומה להסביר, אבל הזמן דוחק. את כל היתר נסביר בתוך המכשולים.
התחלקנו לשתי קבוצות ויצאנו לשבילי הר חורשן שמאתגרים במגוון מעברים טכניים, מדרגות, הצלבות, סלעים גדולים, בורות ומה לא? כמו תמיד, אני מכניס את הקבוצה מיד ל"מים העמוקים" – מעבר אחד שמשלב את מירב האלמנטים – עליה, דרדרת, בורות, הצלבות, מדרגת סלע אלכסונית מפחידה... מסביר על חשיבות קריאת הדרך והקרקע... זה מפחיד בשניה הראשונה, אבל רמת הביצוע הוכיחה שכולם הקשיבו טוב טוב לשיעור התיאורטי וצייתו להכוונות – את כל היתר עושה הרכב בנונשלנטיות שסוחטת קריאות התפעלות שוב ושוב.
עבור הג'יפים זה נראה ומרגיש כמו כביש. סימון מהיר של V גדול על המכשול הזה, רמת הבטחון עולה, ועכשיו אפשר לטפס להר דרך השביל האדום שאין בו רגע אחד משעמם ושוב – עקומת הלמידה, רמת הבטחון והביצוע עולים כל הזמן, עבור המתחילים היכולת הפנומנלית של ה-Jeepים בשטח העצבני הזה היא ממש התגלות. ובסיכום - רכבי שטח מעולים + נהיגה מצויינת וממושמעת = הרבה הנאה ביום הכייפי הזה עם אפס תקלות ונזקים והרבה מאוד שביעות רצון ואפילו התלהבות. ככה אנחנו אוהבים! בדיוק בשביל זה אנחנו רוצים ג'יפ!
תודה רבה לכולם, ואנחנו עוד ניפגש בשטח ובטיולים בקרוב!
ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
טיפים לנהיגה בשטח:
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
1 תגובות
1
אורח/ת - משתתף בהדרכה
12 באוקטובר 2021 ב 15:15
תודה לנחומי ולדרור על ההדרכה הסופר מקצועית והאווירה המעולה💪. חברים, תהנו מהג'יפים וסעו בזהירות
תגובות