יצאנו להדרכת נהיגה בשטח טרשי של רכבי סובארו מטעם חברת סמלת - יבואן סובארו לישראל.
לסיכום אפשר לכתוב כי יצאנו לעבור את מחסום הפחד ולהכיר את היכולות הפתיעות (למודרכים) של סובארו בשטח
מאת: איתי שטיינברג
18/10/21
כמו בהדרכות קודמות, גם הפעם התכנסנו תחילה בחלקת יער מוצלת, לשמוע מבוא תיאורטי שנועד להסביר למשתתפים מדוע מתנהגים כלי רכב הנוסעים בשטח בשבילים שאינם סלולים ומצופים באספלט, באופן כל כך שונה מן האופן בו הם תוכננו ומתנהגים על הכביש הסלול. במסגרת ההדרכה הסברנו גם מה הן היכולות, לצד המגבלות, של רכבי סובארו לדגמיהם השונים, לכשיורדים לשבילי ארץ ישראל לטיולים.
במשך כשעה וחצי ניתן הסבר המתבסס על חוקי המכניקה והתנועה המציג את הבעיות שמציב שטח שאינו סלול (מחורץ, עתיר מכשולים, עם סוגי קרקע שונים) ואת שיטות ההתמודדות שעל פיהן צריך הנהג להתמודד, עם רכב שתוכנן בבסיסו לנסוע על כבישי אספלט סלולים וישרים. את ההדרכה הפעם העביר קובי בצלאל, עם הרצאה מאלפת ומרתקת, שהשאירה את המשתתפים ואת המדריכים פעורי פה מהשילוב בין עומק הידע מחד, לצד קלילות ההסברים והתיאורים מאידך.
במסגרת ההדרכה נסקרו גם מערכות הבטיחות המחויבות כיום בכל רכב, ושלשות של אותיות בלועזית - ABS, ESP, TC - נשמעו לרוב. הניסיון הרב של מדריכי אתר השטח לימד אותנו כי הבנת הבסיס התיאורטי, לרבות חוקי הפיסיקה והתנועה, חיוני להבנת הנהגים הבלתי מנוסים את ההשפעות של מצבי קרקע שונים על התנהגות רכבם החדש והחדיש, בעת שהם עושים את "טבילת האש" הראשונה ויורדים מהאספלט המחבק והבטוח אל רגבי וסלעי האדמה החשופה.
לצורך ביצוע ההדרכה המעשית יצאנו להתנסות בין "תחנות", בהן הודגמה ותורגלה הנהיגה במצבי הקרקע השונים.
אנו נוהגים להדגים את הבעיות הבאות ופתרונן באמצעים טכנולוגיים וטכניקות נהיגה:
1. אובדן אחיזת גלגל בקרקע
2. התגברות על קמטי קרקע משמעותיים לרבות מדרגות סלע
3. מעלה תלול הכולל בעיית אובדן אחיזה
4. מורד תלול מאוד
5. שיפעי צד
6. נסיעה בשבילים ליישום הנלמד תוך ביצוע עצמי כשבמקומות הבעייתיים המדריך שוב חונך כמו בתרגול מצבים בבודד.
ההדרכה המעשית מתמשכת על פני רוב זמן המפגש, וכוללת התנסות אישית וצפייה באחרים, תוך קבלת הסברים "בגוף הסרט" של המדריך.
פני הקרקע בשטח הן התבליט והן סוג הקרקע יגרמו בהרבה מקרים למצב בו אחד הגלגלים מאבד את המגע עם הקרקע ובהיותו חופשי באוויר אין עליו התנגדות לתנועה. במצב זה, מפאת המבנה שלו, הדיפרנציאל מעביר לגלגל החופשי את כל התנע של המנוע, ויתרת הגלגלים שיכולים להניע את הרכב עומדים דומם ללא כל תנע.
על בעיה זו ניתן להתגבר אך ורק באמצעים טכנולוגיים – ולשמחתנו, כל הרכבים המודרניים מצוידים בהם. נותר, אם כן, שהנהג ינהג "נכון" והמערכת הזו – בקרת אחיזה (ESP) – תעשה בשבילו את העבודה.
בהגיענו לתרגול מעלה, אנו "פותחים" מיני-הדרכה תיאורטית ומסבירים את שצפוי לנו בטיול, בהגיענו למעלה.
1. זווית הטיפוס
2. סוג הקרקע
3. מבנה הקרקע
4. מכשולים לפני, באמצע ובסוף המעלה.
5. אורך המעלה (10 - 20 מטר = קצר, 100 מטר - 2 ק"מ = ארוך).
לאור כל הפרמטרים הללו אנו נותנים את תדריך הנהיגה – "עשה" ו"אל תעשה".
בהדרכות סובארו אנו מרגימים מעלה שהוא על מגבלת היכולת של המנוע של הרכב למשוך אותו במעלה, בטכניקת נהיגה שעוזרת למנוע שנותן מומנט עם תנע שצוברים לקראת המעלה, ומכוח ההתמדה התנע הזה מצטרף למומנט המנוע ומסייע לנהג לצלוח את המעלה.
כאשר טיב הקרקע תחוח ודרדרתי, אנו מסבירים את שיש לעשות. כאשר יש מכשול באמצע המעלה - אנו מסבירים מה ראוי לעשות.
בהגיענו למורד תלול, אנו פטורים מבעיות כוח מומנט תנע וכו', אבל, אמא אדמה שמושכת כל דבר לעבר מרכז ביטנה, אינה מבטיחה שנגיע למטה ללא פגע. ולכן הירידה במורד תלול היא טכניקת נהיגה והכוונה בבחירת נתיב נכון ומתאזרים בכל הסבלנות שבעולם לרדת באיטיות תוך מיצוי מערכות בקרת ירידה אם קיימות ו/או שימוש מושכל בבלמים. לדגמי סובארו החדשים מערכת בקרת ירידה במדרון (כחלק ממצב X-Mode) יעילה מאוד, המסייעת במצב זה.
שיפועי צד של שבילים בישראל נובעים מאופן פריצת הדרכים שנעשתה עבור רכבים מבצעיים צבאיים בעיקר, אך גם לרכבים המבצעיים של חברת החשמל וגופים אזרחיים נוספיים הנמצאים בשטח.
שיפועי צד טומנים בחובם סכנה ממשית לתאונות בשטח ולנזקים בגוף וברכוש. את הבסיס התיאורטי הסברנו בשיעור התיאורטי. והוא כולל שיווי משקל יציב, שיווי משקל אדיש והתהפכות. בשטח תרגלנו את הנוהגים בשיפוע צד בטוח שבו הרכב בשיווי משקל יציב (בלתי ניתן להתהפך), והסברנו טכניקות וצעדים שנועדו להגביר את הביטחון לאי התהפכות במצבים שבו הרכב מתקרב לשיווי משקל "אדיש" - "מיני שיעור" בו לומדים את כל העקרונות, השיטות וה"טיפים" של נהיגה בשיפוע צד, לרבות הגברת הבטיחות.
מורד תלול טומן בחובו שני סיכונים עיקריים:
1. אובדן בלימה והתדרדרות במורד הגורמת לפגיעות ברכב ובגחונו.
2. אובדן בלימה ואובדן היציבות האורכית - התהפכות.
המשתתפים תורגלו בטכניקה הנכונה לירידה במורד תלול של 38 מעלות ועברו את התרגיל בהצלחה.
אקורד הסיום של הדרכת נהיגת השטח הוא נסיעה בשיירה בשבילי המקום לפינה מוצלת בקרחת אחד היערות לשיחה בעינייני צמיגים, מבנה, חוקי מדינת ישראל, "טיפים" לרכישה, לחצי אוויר בהתאם לקרקע, שדרוג - מיגון והגבהות, חילוצים וגרירות, טיולים, ציוד ברכב ועוד....
תודה לחברת סמלת - יבואנית סובארו לישראל, תודה למשתתפים.
ניפגש בשטח.
ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
טיפים לנהיגה בשטח:
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות