שישי בבוקר ואנחנו בהדרכת שטח נוספת של סובארו - המועדון הרשמי מטעם יבואן סמלת, ביער בן שמן. קבוצה גדולה של רכבי סובארו פורסטר ו- XV חדשים על נהגיהם פגשו ארבעה מדריכים, שבמהלך כמה שעות הרביצו בהם תורה על רזי הנהיגה בדרכים שמעבר לאספלט
הדריכו: חיים זרזר, גיא זילברמן, דרור ברלי וקובי בצלאל
כ-30 רכבי
סובארו פורסטר ו-XV עומדים בשורה ארוכה ומסודרת בצד השביל, המשתתפים מוציאים כסאות ומתיישבים במעגל תחת העצים בפינה הקבועה שלנו וכרגיל, ההדרכה מתחילה בהרצאה תיאורטית. החלק התיאורטי עסק בנושאים רבים כמו אחיזה, צמיגים ולחץ אוויר, מערכות
דיפרנציאל מכניות ואלקטרוניות, מהלך המיתלים, מרווח הגחון, זוויות גישה ונטישה, שיפועי צד ועוד. ב
סופה חילקנו את החבורה בין ארבעת המדריכים והתפז
רנו בין שבילי היער.
ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
שימוש בנעילת דיפרנציאל
את הקבוצה שלי הובלתי לתחנה הראשונה להיום ורגע לפני שהתחלתי לדבר עליה נתתי הסבר על חשיבות הישיבה הנכונה בנהיגת כביש ובטח בנהיגה בשטח. התחנה הראשונה שתירגלנו היא
עלייה תלולה - מפותלת ומחורצת, כזו שדורשת מהנהג תכנון נכון של ציר הטיפוס שלו, בעזרת מבט רחוק קדימה ושימוש נכון בדוושת הגז, כזו שתאפשר למערכת הנעת ה-
4X4 המצויינת של
סובארו לטפס למעלה בקלילות. אחד היתרונות של מערכת ההנעה של סובארו הוא היכולת להנגיש את השטח גם לאלו שנהיגת שטח אינה זורמת אצלם בדם מגיל אפס וכך, למרות החששות וחוסר הניסיון, החבר'ה טיפסו את המעלה הקצר בקלות, תוך הכוונה קרקעית, גז קבוע ותנועה רציפה. חלקה השני של תחנה זו הוא
ירידה של אותו קטע דרך מחורץ והיכרות עם מערכת ה-
X-Mode הכל כך יעילה של סובארו שכן זוהי הזדמנות להכיר את יתרונותיה גם בירידה תלולה. כולם ירדו תוך כדי הנפת גלגל או שניים באוויר (
הצלבה) והחששות הפכו במהירות לקריאות התפעלות נרגשות.
טיפים לנהיגה בשטח:
טיפ לטיפוס עלייה
טיפ לירידה תלולה
טיפ לשבילים המהירים
טיפ שיפוע צד
טיפ ציוד בשטח
המשכנו לתחנה הבאה ולתרגול של שיפוע צד (שפ"צ) בליווי הסברים וטיפים לגבי מה מותר לעשות ומה אסור לעשות. דיברנו על ה"אינסטינקטים" שלנו שלא תמיד משתלבים עם כוחות הפיסיקה ולעיתים, כמו במקרה של שיפוע צד, אפילו מנוגדים להם.
אחרי הפסקת קפה ונישנושים, המשכנו לתרגול
עליות וירידות תלולות יותר או פחות בתוואי שטח וקרקע משתנים. יש כמה עליות שונות ואנחנו בוחנים אותן במבט ובליווי הסברים ומנסים להבין - האם זו
עלייה רלוונטית עבורנו או לא? במהלך התרגולים כולם הכירו בחשיבותה של התנועה המתונה והרציפה ולמדו עוד קצת על מערכת ה-
4X4 של סובארו שבתפעול נכון יודעת לעבוד מצוין.
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק
תמונות מהקבוצה של חיים
תודה לכל המשתתפים ולהתראות בשטח,
קובי בצלאל
לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות