שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

נקודה בשטח: שדה התעופה בבצת

מנחת שנבנה על ידי הבריטים בזמן מלחמת העולם השנייה ולאחר קום המדינה שימש תקופה קצרה כשדה תעופה אזרחי. אבל הוא ידוע בעיקר בזכות העובדה שב-1968 נחתו בו בטעות שני מיגים סוריים

באמצע חודש אוגוסט 1968 דיווחו עיתוני ישראל בהתרגשות על שני מטוסי קרב סוריים מדגם מיג 17, שעברו בטעות את הגבול ונחתו בשדה תעופה נטוש הסמוך למושב בצת שבגליל המערבי. הטייסים הסורים טענו כי יצאו למשימת ניווט מעל שמי לבנון, התבלבלו בכיוונים, ומשום שהיו "קצרים" בדלק חיפשו מנחת קרוב מבלי לדעת שהם נוחתים בעצם בישראל.

המנחת המדובר נבנה בתקופת מלחמת העולם השנייה על ידי הבריטים, עם שני מסלולי המראה מצטלבים ולצידם האנגרים בנויים מאבן עם תקרה מקומרת, בהם אוכסנו המטוסים. אל כל האנגר הוביל שביל בטון, עליו הסיעו את המטוסים. ההאנגרים היו גדולים מספיק כדי לקלוט מפציצים כבדים בעלי ארבע מנועים. שדה בצת היה חלק מרשת שדות תעופה שבנו הבריטים בצפון, כמערך הגנה שנבנה בעקבות חשש מפלישה של צבא וישי ששלט באותה תקופה בלבנון ובסוריה.

לאחר הקמת המדינה שימש המנחת למטוסים קלים, ולתקופה קצרה גם לקו תעופה מהצפון לשדה דב. בתקופת מלחמת לבנון הראשונה שימש להטסת ציוד ולוחמים לתוך שטח לבנון במסוקים תובלה. בימים אלה נבנית על שטחו שכונת ההרחבה של מושב בצת, כשהמסלולים הישנים משמשים כרחובות השכונה וההאנגרים שעדיין עומדים על תילם מיועדים לשימור.

ומה עלה בגורל המיגים וטייסיהם? חיל האוויר "שש על המציאה", וניצל את ההזדמנות ללמוד את יכולותיו של המטוס, שהיה אז מטוס הקרב העיקרי בחילות האוויר הערביים. מי שהיה אמון על בדיקת היכולת האווירית היה דני שפירא ז"ל, טייס הניסוי הראשי של חיל האוויר דאז. בהמשך הועברו המטוסים לארה"ב, ומאוחר יותר הוחזר אחד מהם לארץ והוא מוצג במוזיאון חיל האוויר בחצרים. הטייסים שהו בשבי במשך כשנתיים, ושוחררו במסגרת עסקת שבויים.

איך מגיעים: נכנסים למושב בצת ונוסעים ישר ברחוב הראשי. בכיכר השנייה פונים ימינה ומגיעים למנחת. אפשר לשלב את הביקור במקום במסלול הטיול של נחל הגעתון (קישור למסלול).