בחלוף הסערה "כרמל" יצאנו ליער בן שמן ליום הדרכץ נהיגה בשטח טרשי מתנת היבואן - חברת סמלת, כשהשמש מבצבצת בין העננים והקרקע בוצית
צילמו: אמיר נחומי, ראפע זאהר, שי הבר, ערן, לביא, אייל אורן, רובי אמיר, וליאור ברייטשטיין.
מאת: אמיר נחומי
27/12/21
היום המוקדש ללימוד נהיגת שטח, נפתח בהדרכה תיאורטית.
כדרכנו בהדרכות יבואנים, אנו מתכנסים, סועדים את ליבנו בקפה ומאפה באדיבות היבואן "סמלת" ומתרווחים בנחת להדרכה תיאורטית.
ראשית דבר מתוודעים אל הנוכחים ואל נסיונם בנהיגת שטח, מגיעים אלינו מכל קצוי הארץ וזה מחמם את הלב במיוחד בקרירות של הבוקר.
לאחר ההקדמות והבדיחות מתחילים בעבודה. את ההדרכה העביר אמיר נחומי.
כדרכנו הסברנו בתחילה את "הפיזיקה והמכניקה" של התנהגות רכב בעל ארבעה גלגלים בשטח, על מנת לענות על השאלות "למה" - למה רכב, כאשר מפנים את חרטומו אל מחוץ לאספלט ויורדים את השטח החשוף, מתנהג כפי שהוא מתנהג?
תוך כדי שאנו מסבירים את האופן שבו מגיב הרכב - כל רכב, בשטח. אנו מציינים את השונה והמיוחד ברכבי הסובארו.
בתום שעה של הסברים בנושאים:
1. אובדן אחיזת גלגל או יותר בקרקע - למה ומה יקרה
2. טיפוס בדרך העולה בזווית גבוהה (30 מעלות ויותר), למה מתקשים ומה הפתרונות
3. גלישה במורד תלול, בעיקר מה הצפוי ומה הטכניקה לנהיגה
4. נסיעה בדרך משופעת גם בציר הרוחב של הרכב (שיפוע צד), מה הסכנות ואיך לנהוג
5. ההשלכות על תכנון הצורה של הרכב, זוויות גישה ונטישה, מרווח גחון, מרווח בין גלגלים
6. בתוך כך מהי הטכנולוגיה והפתרונות המכניים שתעשיית הרכב מצאה לבעיות הנ"ל, כולל מערכות בטיחות מרכזיות שבלעדיהן רכב אינו יכול לקבל תקן נסיעה.
אנו מתחלקים לשתי קבוצות קטנות יותר הפונות בהובלת המדריכים יחיאל ואמיר לחלק המעשי של היום - כניסה למצבים שתוארו בשיעור העיוני, ותרגול והסבר העונה על השאלות "איך" - איך לנהוג בהגיענו למצבים השונים.
בתום החלק הזה אנו מבצעים קטע קצר של מסלול נסיעה בשיירה, בו לומדים את הפק"ל לנסיעה בשיירה, מתרגלים מעט מעברים של מצבי יסוד ללא הדרכה צמודה (נסיעה "סולו"), ועוצרים שוב בקרחת יער נוחה לחלק המסכם של היום, בו נרחיב את הדיבור בנושאים:
1. צמיגים - תכונות, מידות, סוגים וחוקי המדינה
2. לחץ אוויר בצמיגים - למה וכמה ואיפה
3. שידרוג הרכבים בדגש על מיגון תחתון
4. חילוץ וציוד חילוץ
5. ציוד אחר שהוא בגדר הכרחי בירידה לשטח
6. עזרי ניווט
כאמור בתום כשעה מתחלקים לשתי קבוצות ויוצאים לשטח לתרגל.
השיטה: תחנות בהן מתקבצת הקבוצה, השטח מזמן מצב שאותו אנו רוצים להדגים ולתרגל את טכניקת הנהיגה הנכונה המתאימה למצב, ואחד אחד מתרגלים ולומדים. בכל תחנה מסבירים את פני הקרקע והתופעות הנגרמות לנסיעת הרכב על פניהם.
מעלה תלול הוא אחד מהאתגרים של רכבים מסוג סובארו. הסיבה - העדר "הילוך כוח".
בתחנה זו אנו לומדים כיצד נוהגים בסובארו על מנת לרתום לעזרה את המנוע שאינו מתוגבר בהילוך כוח, את ה"תנע" של כל מסה הנמצאת בתנועה.
בתום התרגול של הטיפוס במעלה, בא תורו של תרגול הגלישה במורד תלול. אנו מתרגלים טכניקת ירידה נכונה שעיקרה "מינימום עד אפס תנע". שהוא האיום העיקרי על ירידה בטוחה ללא איבוד שליטה על הרכב.
נסיעה בשיפוע צד היא גם "מפחידה" וגם טומנת סיכונים ממשיים. מטרת התרגול הינה לחוות את ההרגשה הבלתי נוחה שבנסיעה בשיפוע צד, וגם ללמוד את הטכניקה כיצד לנהוג נכון.
מתכנסים ליד קטע דרך ששוליו מתרוממים בשיפוע של קרוב ל-30 מעלות ממישור השביל ונוסעים על השוליים לתרגול המצב.
בסיום תרגולי המצבים אובדן אחיזה, מעלה ומורד בשיפוע תלול, שיפוע צד, מעבר מכשול עמוק/גבוה, אנו יוצאים לתרגול נסיעה בשיירה בשביל שמזמן מצבים שקושיים קל, כראוי ל"סולו" ראשון.
לסיכום היום שוב נפרוש בקרחת יער קטנה ונדון בנושאים הקשורים לרכב שטח בנסיעת שטח:
1. צמיגים, 2. שדרוגים, 3. חילוצים, 4. ציוד הכרחי, 5. עזרי ניווט, 6. טיולים.
ואו אז פוגשים את השעה 14:00.
בסיום של יום נחמד שמזג האוויר בסופו של דבר הסביר פנינו, למרות שהקרקע קצת התריסה בנו בבוץ ושלוליות, בא לסיומו יום הדרכה שכולם מעידים שהיה מלמד, תורם ומהנה.
נפרדים לשלום ולהתראות בטיולים.
ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
טיפים לנהיגה בשטח:
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
13 תגובות
1
אורח/ת - הרדוף יעקובי
02 בינואר 2022 ב 12:03
ההדרכה היתה מאורגנת ומקצועית מאוד.
ההדרכה תרמה להבנת מערכות הרכב ולהכרת יכולות הרכב בשטח.
ההדרכה בהחלט תרמה לתחושת ביטחון ביכולות הרכב בשטח.
אמיר מדריך מעולה, מנוסה ומעביר את התכנים ברמה מקצועית גבוהה2
אורח/ת - רובי א.
12 בינואר 2022 ב 12:22
תודה רבה! היה פגז!
3
אורח/ת - שי ה.
12 בינואר 2022 ב 12:23
חברים שלי
אני אישית מאוד מאוד מאוד נהניתי וגם הילד שלי מאוד נהנה ...
תודה רבה על ההדרכות העיוני היה ממש מושלם ותרם לי אישית .
ישר כוח ...!!!
יתרה מכך
ההדרכה המעשית עם המדריך יחיאל. שזה בתכלס
היה מאוד מאוד מושלם ומהאתר
אני אישית מאוד נהניתי ומצאתי את היכולות של הרכב xv
הילד שלי מאושר עד השמיים .
באמת שווה
תודה רבה לכולם
ואשמח להיפגש עם כולם עם המשפחות ביום טיול שכזה .
4
אורח/ת - עמית
12 בינואר 2022 ב 12:23
יעל ואני היינו בקבוצה של יחיאל ומאוד נהננו מהמקצועיות.
גם ההדרכה העיונית של אמיר נחומי הייתה מקצועית ולמדנו בה המון.
היה ממש כיף.
תודה רבה 🙏
5
אורח/ת - ראפע
12 בינואר 2022 ב 12:24
תודה רבה על ההדרכה המהממת והעשירה בידע אני חושב שכל אחד חזר הביתה עם המון טיפים והסברים איך להתמודד עם מכשולים ואיך לגשת לשטח ולעבור בבטחה.
אני בקבוצה של אמיר אז אני מודה לך מאוד אמיר עזרתי לי המון באופן אישי וההדרכה שלך מאוד מעשירה ומוסברת ישר ולעניין תודה רבה לך.
מקווה שנפגש שוב בטיולים.
לכל הקבוצה תודה רבה לכולכם
6
אורח/ת - ערן
12 בינואר 2022 ב 12:24
הדרכה עיונית מעולה של אמיר נחומי והדרכה מקצועית מעולה גם היא של יחיאל. היה כיף עם כולם ומאד מעשיר. מקווה שנתראה מתישהו שוב בשבילים
7
אורח/ת - אייל
12 בינואר 2022 ב 12:25
הדרכה מצויינת ומקצועית..תודה לאמיר
למדנו המון 👏🏼👏🏼👏🏼
8
אורח/ת - אדוארד
12 בינואר 2022 ב 12:25
תודה רבה למדריכים👍👏
הרבה דברים מעניינים ומועילים למדתי ושמעתי היום בהדרכה!! 💪✌️!!
וזה אחרי הוותק של 52 שנה ליד ההגה, ומתוכם 3 שנים נהג בצה״ל!!
שוב, רב תודות🤝🥂
9
אורח/ת - טלי ושבי
12 בינואר 2022 ב 12:25
תודה ענקית לצוות המקצועי היה ממש מושלם נהננו וכמובן למדנו 👍
גם עיוני וגם המעשי
וכמובן המשתתפים עצמם אחלה אנשים חברה מעולים היה ממש כייף
10
אורח/ת - אלי
12 בינואר 2022 ב 12:26
תודה אמיר על הדרכה מקצועית , עניינית ומועילה
11
אורח/ת - סעד
12 בינואר 2022 ב 12:26
חייבים להגיד תודה לאמיר התותח.
גם בעיוני גם במעשי. אלוף.
12
אורח/ת - אליאור
12 בינואר 2022 ב 12:26
אמיר
היה ממש אפקטיבי
תודה רבה
13
אורח/ת - ליאור
12 בינואר 2022 ב 12:27
תודה לאמיר ויחיאל על ההדרכה המקצועית בעיוני והמעשי
תגובות