נתוני דן אנד ברדסטריט חושפים - בשנת 2021 נמכרו מעל ל-300 אלף כלי רכב בישראל, מתוכם כ-10 אלף כלי רכב חשמליים מלאים (לא היברידי ולא פלאג-אין), מתוכם כ-60% (6,000 כלי רכב) הינם תוצרת טסלה, שנמכרו באינטרנט ללא אולמות תצוגה, ללא נסיעות מבחן וללא שירות של יבואן כנהוג בארץ
מאת: אתר השטח הישראלי
28/12/21
נכון לשנת 2021 רשומים בישראל כ-3.75 מיליון כלי רכב, כ-86% מתוכם הינם כלי רכב פרטיים (כ-3.2 מיליון). למרות רמת מינוע נמוכה בהשוואה לעולם (כמות כלי רכב פרטיים לכל 1,000 תושבים), צפיפות התנועה בישראל היא בין הגבוהות בעולם ופי 3.5 מהממוצע ב-OECD, זאת בשל ריכוז אוכלוסייה וצפיפות גבוהה של התיישבות במרכז הארץ, תחבורה ציבורית שאינה מפותחת דיו אשר אינה מהווה תחליף מספק להחזקת רכב וקצב סלילת כבישים שלא מדביק את הגידול באוכלוסייה ואת העלייה ברמת החיים בישראל.
ע"פ הניתוח של דן אנד ברדסטריט בעשור האחרון, בהתאם לגידול האוכלוסייה בישראל ולעליה ברמת החיים, וכתוצאה מסביבת ריבית נמוכה והתרחבות פתרונות מימון לרכישת כלי רכב, ענף הרכב בישראל מאופיין בצמיחה מתמדת, על אף כי קצב הצמיחה הכללי בענף התמתן בשנים האחרונות. בשנת 2021, תחת ההתאוששות המחודשת של המשק, חלה עליה גבוהה בביקושים לכלי רכב וזאת לאחר ירידה במסירות כלי רכב חדשים בשנת 2020 תחת השפעת משבר הקורונה. נראה כי היעדר תשתיות מספקות ותחבורה ציבורית לא מפותחת דיו תורמים אף הם לביקושים הגבוהים להחזקת כלי רכב.
מתוך: נסיעת התרשמות - יונדאי איוניק 5 IONIQ - הקליקו כאן
תחת ההתאוששות המחודשת של המשק, כאמור, ענף הרכב חווה עליה חדה בביקושים במהלך שנת 2021. עליות הביקושים נצפו בכל הסגמנטים בענף – הן בקרב יבואניות הרכב, הן מצד חברות הליסינג והן בשוק המכוניות המשומשות. זאת על רקע משבר השבבים העולמי הפוגע בהיצע העולמי של כלי רכב חדשים ובאספקתם.
מבחינת מסירות כלי רכב חדשים - ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2021 נמסרו כ-283 אלף רכבים חדשים, עם ציפייה לשיא מסירות בשנת 2021 כולה של מעל ל-300 אלף כלי רכב.
בתוך כך, בשנתיים האחרונות החל להתפתח בישראל שוק כלי הרכב החשמליים, שוק צעיר גם בקנה מידה עולמי. בשנת 2021 סופקו בישראל כ-10 אלף כלי רכב חשמליים מלאים, מתוכם כ-60% הינם תוצרת טסלה. בכך מהווים הרכבים החשמליים שיעור נמוך של כ-3% מסך מסירות כלי רכב בישראל (לאחר שבשנת 2020 נמסרו כ-1,500 כלי רכב חשמליים, אשר היווה 0.7% מסך מסירות כלי רכב חדשים בשנה זו). לשם השוואה, בגרמניה מכירת רכבים חשמליים מלאים מהווים כ-11% מסך מכירות כלי הרכב ובנורווגיה, שמובילה את המעבר לתחבורה חשמלית, רכבים חשמליים מלאים מהווים כ-60% מסך מכירות כלי הרכב. מחירם הגבוה יחסית, והיעדר תשתיות מתאימות (עד אשר יוקם מערך עמדות הטענה בתחנות דלק בפריסה ארצית) מהווים חסמים להגדלת שיעורם של הרכבים החשמליים בישראל.
הפרט המעניין בשיווק ובמכירה של כלי הרכב מתוצרת טסלה, מעבר לשליטה בשוק כלי הרכב החשמליים, היא הייחודיות בשיטת המכירה או ביכולת הקנייה של הישראלים אשר רכשו טסלה באתר אינטרנט, ללא הכרה של כלי הרכב באולמות תצוגה, ללא נסיעות מבחן מקדימה וללא שירות של יבואן כנהוג בארץ.
ביקושים גבוהים נרשמו גם בביקוש להשכרת כלי רכב לטווח קצר, למרות היעדר התיירות הנכנסת לישראל, תוך הסבת ייעוד רכבים אלה לתקופה קצובה לטובת המגזר העסקי. כך, הרכבים מציי ההשכרה של חברות הליסינג הופכים להיות רכבי "גישור", המושכרים לטווח קצר עד לאספקת הרכבים החדשים, המסופקים באיחור (כתוצאה מהפגיעה בשרשרת האספקה העולמית בענף הרכב).
מתוך: טויוטה יאריס קרוס בנהיגות השקה בישראל - הקליקו כאן
בהלימה לעליה בפעילות ולנתוני השיא במכירות כלי רכב חדשים, החברות בענף הרכב מדווחות על שיפור בתוצאות העסקיות ועל רווחיות גבוהה בשנת 2021, כתיקון לשנה קודמת, תוך ניצול עודפי הביקוש אל מול ההיצע לייקור הרכבים כלפי הלקוחות, מה שהוביל לירידה בסיכון בענף.
מנתוני דן אנד ברדסטריט: בשנת 2021 נמסרו כ-10,000 רכבים חשמליים בישראל לעומת שנת 2020 בה נמסרו 1,500 רכבים חשמליים בלבד.
בימים אלה יבואני הרכב החלו לפרסם את מחירוני הרכב של שנת 2022 ועל פי הערכות בענף, בדגמים רבים צפויה עליית מחירים בשיעור של 5%-2%, שמשמעותה התייקרות ממוצעת של מספר אלפי שקלים. אל ההיצע הנמוך מול הביקושים הגבוהים, על רקע התייקרות חומרי הגלם וההובלה והמחסור העולמי בשבבים כאמור, מצטרף ייקור נוסף, החל על הרכבים ההיברידיים – ב-1 בינואר מתבטלת בישראל ההנחה במס הקנייה על רכבים היברידיים (עד היום, במטרה לעודד שימוש ברכבים ידידותיים יותר לסביבה, הוטל על רכבים היברידיים מס קנייה של 50%, אולם בתחילת ינואר צפוי לעלות מס הקנייה על הרכבים ההיברידיים ל-83%, שמהם מנוכים סכומים המגיעים עד כ-17 אלף ₪ במיסוי ירוק). ביטול הנחת המס גורם למיסוי של הרכבים ההיברידיים להיות זהה למיסוי המוטל על כל מכונית נוסעים אחרת. טרם פורסמו נתוני יבוא ומסירות לחודש דצמבר, אך כהתכוננות לעליה במס, יבואניות הרכב וחברות הליסינג נוקטות בהצטיידות מוגברת של רכבים היברידיים בימי סוף השנה במטרה לתפוס את מחירם הקודם, טרם ייקור המס. ניתן להניח כי המהלך יתרום להמשך שורת הרווח ולא יגולגל אל הצרכן.
יונדאי מסכמת את שנת 2021 בישראל עם שיא מכירות של כל הזמנים. בשנת 2021 מסרה יונדאי מעל כ- 43,000 רכבים אשר מהווים גידול של כ- 30% ביחס לשנת 2020. נתון מסירות זה מעמיד את יונדאי - לפי דו"ח איגוד הרכב, כשיאנית המסירות השנתי למותג בודד בישראל תוך כדי שבירת השיא של שנת 2019 אשר עמד על כ- 40,000 רכבים. בנוסף, מאז שנת 2010 סיימה יונדאי במקום הראשון 10 פעמים.
כמו כן מאז תחילת פעילותה ועד היום מכרה יונדאי בישראל כ- 632,000 רכבים אשר מעמידים את המותג כנמכר ביותר בכל הזמנים. עד היום נמכרו בישראל כ- 37 דגמים שונים בישראל כששנת 2021 רשמה שיא השקות של כ- 8 דגמים.
תגובות