שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

נקודה בשטח: חורבת עומרית

אתר ארכיאולוגי ובו שרידי מקדש שנבנה כנראה על ידי הורדוס, הנמצא בשולי רמת הגולן, עם תצפית יפה לנופי עמק החולה
צילומים: יחיאל דניאל ודוד אלעזר

פעמים רבות נסעתי על הציר מגבעת האם לתל פאחר, הציר דרכו פרצו הכוחות שכבשו את צפון רמת הגולן במלחמת ששת הימים, ותהיתי על מה שנראה כאתר ארכיאולוגי רחב ידיים שנמצא ממערב לציר. את שמו מצאתי אמנם על המפות, חורבת עומרית, אך לבקר בו לא יצא לי משום מה. עד שבאחד הטיולים, החלטתי שהגיע הזמן לסטות מעט מהדרך הראשית ולקפוץ למקום. וזאת היתה החלטה חכמה.

מדובר באתר ארכיאולוגי מרשים, שבו שרידי מקדשים רומיים מתקופות שונות. הוא תועד לראשונה כבר בסוף המאה ה-19, אך לאחר מלחמת העולם הראשונה, הפך המרחב לאזור גבול בין המנדט הבריטי בארץ ישראל והמנדט הצרפתי בסוריה (ולימים בין שטח מפורז בגבול שבין ישראל לסוריה), והנגישות אליו היתה מוגבלת. רק בשנת 1989, בעקבות שריפה שכילתה את הצמחיה הסבוכה שהסתירה אותו, הוא התגלה שוב לארכיאולוגים. החפירות במקום החל בשנת 1999 על ידי משלחת מקולג' 'מקאליסטר' שבמדינת מינסוטה, ארה"ב, בראשותו של פרופ' אנדרו אוורמן. במשלחת השתתפו מספר קולג'ים נוספים מארה"ב וגם סטודנטים ממכללת תל-חי. האתר נחפר במשך מספר עונות, והחפירה עדיין לא הסתיימה.

image

במהלך החפירות התגלו באתר קומפלקס של מקדשים שנבנו בתקופות שונות אחד בתוך השני ואחד על גבי השני. על פי השערות החוקרים, תחילת הבנייה במקום היא מאמצע המאה הראשונה לפנה"ס, ומקדש שני נבנה לקראת סוף אותה מאה, ככל הנראה על ידי הורדוס.

המקדש נהרס ברעידת אדמה בשנת 363 לספירה, ולאחר מכן, בראשית התקופה הביזנטית, נבנתה בשטחו קפלה קטנה שעשתה שימוש חוזר באבניו. כיום ניתן לראות בשטח, בין השאר, את המדרגות הרחבות שהובילו אל המקדש שנבנה על במה מוגבהת, עמודים, כותרות קורינתיות, מזבח ובסיס לפסל. ציורי פרסקו שהיו על קירותיו מוגנים היום ביריעות כדי שלא ייהרסו.

האתר שוכן למרגלות הגולן בתחום שמורת נחל חרמון, על גבעה בגובה 159 מטר מעל פני הים, ונשקף ממנו נוף יפה של עמק החולה ורמות נפתלי במערב, כפרי הלבנון הסמוכים למטולה בצפון, ובצפון-מזרח מתנוסס החרמון במלוא תפארתו. תוכנית להכרזתו כגן לאומי הוגשה בשנת 2017 ונמצאת בשלב דיונים לקראת הפקדה. בשל קשיי הגישה לאתר, אין בכוונת רשות הטבע והגנים לגבות דמי כניסה לאחר ההכרזה.

איך מגיעים: האתר נמצא בין היישובים כפר סאלד מדרום ושאר ישוב מצפון, מצפון-מזרח ובצמוד לקבר הנביא יהודה (נבי הודא). נכנסים בדרך המובילה לקבר, וכשמגיעים אליו ממשיכים עם הכביש ימינה. ממש בקצהו של הכביש, סמוך לאנדרטה לזכרו של אורי אילן ז"ל, פונה דרך עפר שמאל לכיוון האתר. קחו בחשבון שדרך זו חסומה בהמשך בשער, ולכן מומלץ להשאיר את כלי הרכב מעט לפני הירידה לערוצו של ואדי אל-חצין ולהמשיך מנקודה זו ברגל. ניתן לשלב את הביקור במקום במהלך טיול בחלקו הצפוני של 'ציר המוסכים' (קישור למסלול) או בטיול בשיפולי רמת הגולן (קישור למסלול).