מועדון סילברדו ישראל בעוד טיול מיוחד עם 60 טנדרים אמריקאים ענקיים תוצרת שברולט ארה"ב, מראש קו פרשת המים שבגוש עציון, דרך השבילים של מרכז מדבר יהודה תוך חציית ערוצי הנחלים הגדולים ועד למקום הנמוך בעולם שעל שפת ים המלח.
מאת: Ofer Ogash
14/02/22
מועדון סילברדו ישראל שובר עוד שיא, של עצמו ובכלל, 60 טנדרים אמריקאים ענקיים של חברי המועדון בטיול אחד ענקי של חוצה מדבר יהודה, ממערב למזרח, משיא הגובה של צומת הגוש (עציון), אפרתה ומגדל עוז, כ-900 מטרים וקצת יותר..., דרך השבילים של מרכז מדבר יהודה, בואכה רוג'ום א-נקה והנחלים חצצון, תקוע ודרגה עד למקום הנמוך בעולם - ים המלח, בגובה מינוס 420 מטרים.
קישור לכתבה של קובי זווילי באתר GEAR
מעט מזרחה מצומת גוש עציון ומדרום ליישוב מגדל-עוז, בגובה של 900 מטרים נפגשנו בבוקר של ערפל סמיך, כשבמערב למרגלות ההר, בשפלה ובמישור החוף הגשם לא מפסיק לרדת.
לאט לאט נאספים 60 בעלי טנדרים, חברי מועדון סילברדו ישראל, חלוקת חולצות, מעילים, דגלים וגם קפה חם ומאפים לרוב.
תדריך בוקר (לא שכחנו את המפה!), הפעלת מכשירי קשר וקדימה לדרך.
צפונה לכיוון אפרתה, דרומה ומזרחה לכיוון מעלה עמוס ולסיום, רגע לפני הכניסה למדבר אנו חוצים את ראשיידה ואת בסיס האימונים הצה"לי הנטוש - חצצון ונכנסים לשבילים של מדבר יהודה. עם המעבר של קו פרשת המים מזרחה מזג האוויר משתפר, הערפל נעלם, הגשם נמוג והשמיים הופכים לכחולים-אפורים בעלי עוצמה משכרת.
ברוכים הבאים למדבר יהודה!
מדבר יהודה הינו רמה מדברית הנמצאת מעל מצוק ההעתקים - אורכו כ-85 ק"מ מקו רמאללה - יריחו בצפון, ממזרח לירושלים ועד לערד בדרום, ורוחבו כ-25 ק"מ מקו פרשת המים של הרי יהודה ועד לקו מצוק ההעתקים שמעל ים המלח.
מדבר יהודה אינו חלק מרצועת המדבריות העולמית, בשונה ממדבר הנגב ומדבר סיני, והוא מדבר ייחודי המוגדר כמדבר בצל הגשם - מדבר הנוצר מצידו השני של קו רכס שבו כן יורד גשם (הרי ירושלים). מעט מאוד גשם יורד במדבר יהודה, אבל כשיורד גשם בקו פרשת המים ואף במדבר הוא נאסף במהרה בערוצי הנחלים ולפעמים אף הופך לשיטפון בגלל הקרקע שלא מאפשרת לגשם לחלחל פנימה.
משטרת רוג'ום א-נקה - מבנה בריטי מרשים אשר שימש תחנת משטרה סיירי המדבר ואחר של משמר המדבר (כמו משמר הגבול) הירדני ונמצא על קו של תחנות דומות בחלק המערבי של מדבר יהודה. אפשר להבחין בתוך המבנה במבני המגורים בחלק המערבי לאורוות הסוסים, עם טבעות קשירה ואבוס למזון, בחלק המזרחי של המבנה ולו פתח בחלק הצפוני.
מרוג'ום א-נקה יצאנו בשיירה ארוכה על השבילים המסומנים החוצים את המדבר מזרחה לכיוון מצוק העתקים.
לצידי השביל אפשר למצוא לא מעט בורות מים מלאכותיים, שנחפרו ע"י הרועים במדבר, על מנת לאסוף את מי השיטפונות הספורים, לתוך בורות מכוסים או מכוסים למחצה, שישמשו לרעיית העדרים במהלך התקופות השחונות (ללא גשם). שטחי המרעה של הצאן הם במדבר - היכן שלא ניתן לפתח חקלאות בעל - חקלאות בהשקייה טבעית של גשם (כי המשקעים מתחת ל-200 מ"מ בשנה) ולכן: "ורעו כבשים כדברם" (ישעיהו ה' יז), כלומר את הכבשים רועים במדבר והם (הכבשים) מדבירים, כלומר מחסלים, את מעט הצמחייה שבמדבר.
עצרנו לצהרים בראש מצוק ההעתקים, מדרום לשפך של נחל חצצון בגובה של כ-260 מטרים, אבל כשים המלח למרגלותינו ב"עומק" של מינוס 420 מטרים. מרשים ביותר! שלא לדבר על המקבץ של 60 סילברדואים במדבר.
מצוק ההעתקים נוצר יחד עם השבר הסורי-אפריקני כתוצאה מתנועותיהם של הלוח הערבי ממזרח והלוח האפריקאי ממערב, ואשר התרחקותם זה מזה (לכיוון מזרח ומערב) ותנועתם (לכיוון צפון ודרום) יצרה את השבר כולו.
צפונה לאורכו של מצוק ההעתקים חצינו את הערוצים הגדולים של מרכז מדבר יהודה - נחל חצצון, נחל תקוע ולסיום נחל דרגה. נסיעה שסיפקה לנו אתגרים בהתמודדות עם צירייה קדמית שנשברה בסילברדו וחייבה אותנו לגרור ולעזור לו לטפס את מעברי הנחלים וסילברדו נוסף שעיקם מוט הגה וחייב אותנו להחליף את החלק בשיאה של מדרגת היציאה מנחל תקוע. מאתגר! אבל משימה אפשרית לגמרי לחברי המועדון שנרתמו ועזרו, מלכוון במעלות, דרך לגרור ולעזור ועד להחליף מוט הגה בעבודת צוות נהדרת.
תודה רבה לנותני החסות של מועדון סילברדו ישראל שתומכים בנדיבות בפעילותו של המועדון הנהדר הזה וכמובן תודה לכל המשתתפים ממועדון סילברדו ישראל, ולכל מי שעזר, סייע, כיוון, גרר, תיקן והושיט עזרה - אלופים כולם!
להתראות בטיולים!
תגובות