שטח 4X4 > מסלולי טיול > מרכז וגוש דן

נקודה בשטח: אנדרטת "ערים בלילה"

לא מעט אנדרטאות מוצבות ביער בן שמן, אך אחת מהן, המוקדשת לנעדרים ולשבויים במערכות ישראל, כמעט ואינה מוכרת ומעטים המבקרים אותה

לפני כ-15 שנים, נערך בפאתי יער בן שמן טקס בו נחנך "יער הנעדרים והשבויים במערכות ישראל". היער הוקם ביוזמת עמותת "ערים בלילה" בשיתוף הקרן הקיימת, שתרמה את החלקה שנטועים בה כ-3,000 עצי אורן. במרכז החלקה, תחת עצים נישאים ומרשימים, הוקמה אנדרטה להנצחת הישרדותם של השבויים.

האנדרטה מורכבת מסלעי גרניט, בזלת ואבן ירושלמית, שהובאו ממקומות שונים בארץ. לסלעים חוברו מוטות ברזל המדמים סורגים, ודלת קטנה פתוחה למחצה העשויה גם היא ברזל. הגלעד עוצב על ידי יעקב דנינו, שנפל בשבי במלחמת יום הכיפורים וכיום הוא עובד קק"ל.

image

ערים בלילה

עמותת "ערים בלילה" הוקמה כדי לסייע ללוחמים שנפלו בשבי בכל מערכות ישראל, החל ממלחמת יום העצמאות, דרך מלחמת סיני, ששת הימים, יום כיפור, שלום הגליל וכלה במלחמה שאינה נגרמת נגד ארגוני הטרור. מרבית החוזרים מהשבי סובלים מבעיות בריאותיות, פיזיות ונפשיות, חלקם ניצבים מול קשיים כלכליים ועוד. באתר העמותה תוכלו למצוא מידע רב על מטרותיה ופעילותה, קישורים למחקרים שונים בנושא שבי, עדויות של לוחמים שחזרו משם וגם סיפורם של אלה שלא שרדו את התופת.

בשל מיקומה, מחוץ לשבילי הטיול הראשיים ביער, האנדרטה כמעט ואינה מוכרת ומעטים מבקרים אותה. בשבוע האחרון הגעתי למקום עם שתי קבוצות מטיילים די גדולות, אף אחד מהם לא הכיר את המקום ובהכרח גם לא ביקר בו. אני תקווה שבעקבות כתבה זו, המצב ישתנה ולו במעט.

image

כיצד מגיעים: נכנסים ליער בן שמן בכניסה ראשית מכביש 443 (מצפה מודיעין) ונוסעים דרומה על דרך הנוף הראשית החוצה אותו, המסומנת לכל אורכה בסימון שבילים ירוק. לאחר נסיעה של כ-6 ק"מ על השביל המסומן בירוק, מגיעים לנקודה בה נפגשת הדרך עם ערוץ נחל דניאל. לאחר חציית הנחל יש לסטות לשביל צדדי המוביל אל האנדרטה (יש שילוט). הדרך הנופית, המסומנת בירוק, עבירה לכל רכב, הדרך הצדדית מאתגרת במעט ומתאימה יותר לרכבי שטח, אך ניתן לחנות בצד הדרך הנופית וללכת כרבע שעה אל המקום.
האנדרטה נמצאת קרוב לכביש מספר 1 ומעט צפונית למחלף ענבה.
נ.צ. ברשת ישראל הישנה: 144300E 1147300N ובגובה 130 מטרים.

היער מופיע כנקודת עניין באפליקציית "עמוד ענן", אפשר למצוא אותו גם במפות של "שבילנט" והכי פשוט לחפש בוייז "יער השבויים והנעדרים במערכות ישראל".

image


ניתן לשלב את הביקור ביער ובאנדרטה באחד ממסלולי הטיול העוברים ביער בן שמן, כמו המסלול מתל חדיד למאגר איילון (קישור) או מסלול מעגלי שכולו בתוך יער בן שמן (קישור).

אתרי הנצחה נוספים ברחבי הארץ:
מצפור הקומנדו הצרפתי ליד אשלים
גשר בן דונקלמן על כביש הצפון הישן
חורבת ירדה בסמוך למשמר הירדן
תל קקון בעמק חפר
שביל החידות ברמות נפתלי